varakeef 18.07.2007 12:19:45 | |
---|
Mikäs aine se olikaan, jolla saisi nauhakaiun (space echo) kumiseen nauhanpyörittimeen lisää kitkaa? Alkoi nauha luistaa ja vouvaus on aivan perkeleellinen. Ja mistä sitä saa? Onko ehkä jotain korvaavaa tuotetta olemassa? "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
The Boss 18.07.2007 12:25:36 (muokattu 18.07.2007 12:26:15) | |
---|
Mikäs aine se olikaan, jolla saisi nauhakaiun (space echo) kumiseen nauhanpyörittimeen lisää kitkaa? Alkoi nauha luistaa ja vouvaus on aivan perkeleellinen. Ja mistä sitä saa? Onko ehkä jotain korvaavaa tuotetta olemassa? Ainakin auton johonkin kuminauhan luistamiseen auttoi hunaja. En tiedä sitten tuosta, mutta ehkä kokeilemisen arvoinen idea. "It's time for Rewoluzia!"
"Herra paroni kuului Westfalenin kaikkein mahtavimpien herrojen joukkoon, sillä hänen linnassaan oli portti ja ikkunoita." -Voltaire |
okabass 18.07.2007 13:44:46 | |
---|
Mikäs aine se olikaan, jolla saisi nauhakaiun (space echo) kumiseen nauhanpyörittimeen lisää kitkaa? Alkoi nauha luistaa ja vouvaus on aivan perkeleellinen. Ja mistä sitä saa? Onko ehkä jotain korvaavaa tuotetta olemassa? MOI Tuskin mikään tatina auttaa kuin korkeintaan väliaikaisesti. Olen korjannut nimenomaan Space Echon kumirullaa sorvaamalla ihan ohuen siivun pinnasta pois. Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh. |
varakeef 18.07.2007 13:45:21 | |
---|
Ok, pisteet korvaavasta tuotteesta. Appiukkokin on vastaavaa konstia käyttänyt. Nyt olen jo muistanut ainetta kutsutun rubber cleaneriksi, mutta sitäkin näyttää olevan ainakin kahta täysin vastakkaisesti vaikuttavaa laatua. Jotkut ovat nimenomaan nihkeyttävää (oikea), osa taas on osastoa vinyylipintojen kiillottaminen (väärä). Nyt enää ostopaikka. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
kojones 18.07.2007 13:49:14 | |
---|
Kitka-spray? Saa melkein mistä vaan. |
okabass 18.07.2007 15:40:20 (muokattu 18.07.2007 16:00:34) | |
---|
Ok, pisteet korvaavasta tuotteesta. Appiukkokin on vastaavaa konstia käyttänyt. Nyt olen jo muistanut ainetta kutsutun rubber cleaneriksi, mutta sitäkin näyttää olevan ainakin kahta täysin vastakkaisesti vaikuttavaa laatua. Jotkut ovat nimenomaan nihkeyttävää (oikea), osa taas on osastoa vinyylipintojen kiillottaminen (väärä). Nyt enää ostopaikka. MOI Hunajaa on jo ehdotettu. Miten olisi suksen pitovoide tai aitoon inkkarityyliin pihka? Come on. Laita vaan ihan vapaasti jotain ainetta kumipyörään. Tuollaisilla aineilla on hauska ominaisuus levitä, ja vielä hauskempaa on puhdistella koko nauharataa jostain töhkästä. Pyörän pinta on kulunut, siksi se luistaa. Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh. |
KoskPaavo 18.07.2007 16:19:58 | |
---|
Joistain hyvinvarustetuista TV-huolloista vois löytyä vastaavanlainen kitkapyörä tuohon( videonauhureissa ja vanhoissa kelamankoissa käytettiin tosi monenlaisia kitkapyöriä) "Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta |
okabass 18.07.2007 17:37:07 | |
---|
Joistain hyvinvarustetuista TV-huolloista vois löytyä vastaavanlainen kitkapyörä tuohon( videonauhureissa ja vanhoissa kelamankoissa käytettiin tosi monenlaisia kitkapyöriä) MOI Mahdollisesti. Muistan joku 5 vuotta siten etsineeni, eikä löytynyt. Siinä täytyy olla läpimitta -jotain 40mm ja akselin reikä -ehkä 6mm- oikeat. Tolla "uusi-pinta-sorvaamalla" menetelmällä on homma pelittänyt. Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh. |
varakeef 19.07.2007 09:36:12 | |
---|
En siis ole laittamassa pihkaa tai purukumia rullaan, jos nyt joku on sellaisen käsityksen saanut. Etsin ainetta, joka palauttaa itse kumin nihkeyden - aineen ei ole tarkoitus jäädä rullaan kiinni. Muistelen eräässä studiosessiossa noin vuonna 1992 sellaisella laitteeni kumirullaa käsitellyn. Ehkä muistan väärin, mutta rubber cleaneristä oli puhe. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Murgo 19.07.2007 09:56:46 | |
---|
Ei sillä että kannattaisi koettaa jos ei tiedä toimiiko(minä en tiedä) mutta esim. kuivuneiden mikro-ja kiihdytysautojen renkaiden pidon palauttamiseen on kuulemma käytetty öljyä! Esim. sisämikroautoradoilla kuulemma levittävät välillä (pienen määrän) automaattivaihteistoöljyä radalle jolloin pito paranee merkittävästi vaikka toisin luulisi.Perustuu siihen että kumissa on öljyä pehmentimenä ja se haihtuu iän myötä jolloin kumi kovettuu ja öljyllä käsittely palauttaa kumin elastisuuden. Voisi tietusti ajatella että etsii jostain jonkun toisen vanhan kovettuneen kumirullan tai muun kumiosan jolla suorittaa ensin kokeiluja esim niin että liottaa ensin öljyssä tarpeeksi kauan että imeytyy ja putsaa sitten ylimääräisen esim. jollain liuottimella pois. Kokeilemalla voisi löytää sopivan reseptin(oikea liotusaika ja sopiva menetelmä ylimääräisen öljyn poistamiseksi pinnasta niin että imeytynyt öljy jää kumiin). Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Kefiiri 19.07.2007 10:47:56 | |
---|
Kivihän joskus esitti jonkin etevän ratkaisun kangistuneen kumirullan elvytykseen. Vai oliko se juuri tuo aiemmin mainittu sorvaus? Miten tuo kumirullan sorvausoperaatio käytännössä tapahtuu? Millaisilla välineillä? |
Puavali 19.07.2007 10:52:45 | |
---|
Kivihän joskus esitti jonkin etevän ratkaisun kangistuneen kumirullan elvytykseen. Vai oliko se juuri tuo aiemmin mainittu sorvaus? Miten tuo kumirullan sorvausoperaatio käytännössä tapahtuu? Millaisilla välineillä? Jos ihan vaan hienoa huomapaperia teippaisi pöydän reunalle ja sitä kumirullaa kuljettaisi jonkun akselin kanssa siinä päällä akseli jonkin verran vinossa kulkusuuntaan nähden, ja sen verran hiosi sitä, että pinta muuttuisi mataksi. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen. |
okabass 19.07.2007 11:13:42 | |
---|
Kivihän joskus esitti jonkin etevän ratkaisun kangistuneen kumirullan elvytykseen. Vai oliko se juuri tuo aiemmin mainittu sorvaus? Miten tuo kumirullan sorvausoperaatio käytännössä tapahtuu? Millaisilla välineillä? MOI Sorvilla, terävällä terällä. Olen tehnyt akselin, johon rullan voi ruuvilla kiinnittää. Tulee suora, heittämätön rulla. Kuin uusi. Tuolla kotisivulla kuva sorvista. Tuo keltainen peli taustalla. http://www.okabass.suntuubi.com/datafiles/gallery/3/s/6.%208X10.JPG Olin JÄÄHYLLÄ koska laitoin linkin Wikin "virtsa"sivulle(?). Heh. |
Puavali 19.07.2007 11:16:58 | |
---|
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen. |
Kefiiri 19.07.2007 11:22:03 | |
---|
Paras keino kyllä. Kieltämättä pätevän oloinen ratkaisu. |
niskel 19.07.2007 17:00:48 | |
---|
Anodit loimuaa punaisena ja rautalanka soi! |
Juzzu 19.07.2007 17:08:07 | |
---|
Koka-kolalla voi pikakorjata esim. auton liukuvia hihnoja. Eli kolaa päälle ja antaa kuivua, pito on ekstra-ordinaarinen. |
Puavali 20.07.2007 02:36:39 | |
---|
Koka-kolalla voi pikakorjata esim. auton liukuvia hihnoja. Eli kolaa päälle ja antaa kuivua, pito on ekstra-ordinaarinen. Sopii tukeville hihnoille kuten laturin hihna, mutta ei esim. kasettinauhaa vasten pyörivälle kumirullalle. Saattaa vetää hyvään sylttyyn nauhan, kun se tarttuu kiinni. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 ; Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen. |
ejhfi 20.07.2007 07:32:50 (muokattu 20.07.2007 09:07:08) | |
---|
Työni puolesta joudun monta kertaa tekemisiin tilanteen kanssa, jossa pitää löytää vanhaan kumiosaan pitoa. Yleisin syy miksi kumi alkaa luistaa on sen ikääntyminen ja kuivuminen. Toinen syy on sitten pinnan sileytyminen eli kuluma. Suosittelisin ensiapuna kokeilemaan vaikkapa seuraavaa. Hio varovasti sopivan karkealla hiekkapaperilla rullan pinta karkeaksi. Tämän jälkeen kostuta joku nukkaamaton kangasliina vaikkapa perinteisellä CRC:llä tai elektroniikkatuotteille tarkoitetulla mineraaliöljyllä ja pyyhi kumin pinta. Tarvittaessa anna litkun vaikuttaa kumin pinnalla muutaman minuutin ja kuivaa se sitten pois. Toista kostutus uudemmalti, mikäli kumin pinta tuntuu vieläkin kovaksi kuivettuneelta. Myös jokin tulostimille ym. tarkoitettu puhdistusneste voi olla hyvää tavaraa tässäkin tarkoituksessa pehmentämään kumin. Vältä kuitenkin käyttämästä isopropanolipohjaisia tms. kuivia puhdisteita, koska ne saattavat kuivattaa ja kovettaa kumin vielä kehnompaan kuntoon. Muistettavaa on, että nämä huoltotoimenpiteet eivät tee kumirullasta uutta, vaan kyse on todellakin väliaikaisesta huoltotoimenpiteestä, jolla saa lisäaikaa oikean varaosan hankintaa varten. En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
samipa 21.07.2007 22:22:13 | |
---|
Mä suosittelisin yhteistyötä eli lähestymään kohteliaasti okabass-henkilöä sähköpostitse ja kysymään, josko hän voisi kokeilla tuota sorvia kumirullaasi. Jos minulla olisi sorvi, voisin tehdä tuon sorvauksen sinulle ilmaiseksi, mutta kohteliaisuuden ja hyvien käytöstapojen nimissä pini korvaus työstä voisi olla paikallaan. Postitse tuo rulla kulkee hyvin, jos on välimatkaa. Tietenkin viemällä saa turvallisuutta ja varmuutta tässä epävarmassa maailmassa (ainakin postin osalta). -Sami |