Aihe: Kitaran kanavanvaihtaja 1 | |
---|---|
![]() 10.11.2002 11:48:46 (muokattu 11.11.2002 07:04:28) | |
Olisi tarkoitus tehdä kanavanvaihtaja, jossa olisi stereoplugi toisessa päässä ja kaksi kytkintä. Eli kahta kanavaa olisi tarkoitus hoitaa. Minkälaiset kytkennät pitäisi tehdä? Ja sitten vielä: toimiikohan tämä systeemi Rolandin Cube-30 -vahvistimen footswitchinä? | |
![]() 10.11.2002 22:53:30 | |
Olisi tarkoitus tehdä kanavanvaihtaja, jossa olisi stereoplugi toisessa päässä ja kaksi kytkintä. Eli kahta kanavaa olisi tarkoitus hoitaa. Minkälaiset kytkennät pitäisi tehdä? Toinen katkaisija plugin kärjestä (tip) runkoon, toinen keskikohdasta (ring) runkoon. Tuommoinen löytyy vaikkapa vanhoista peaveyn hybridi-classiceista. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 07.01.2005 22:24:56 | |
Tässä tuli saman tyyppinen kysymys/ongelma eteen. Elikkä Cube 60:lle pitäisi tehdä kanavanvaihtaja. Itselläni on vanha marshallin 2 kytkimellä oleva kanavanvaihtaja, josta tulee yksi stereo-plugi, aivan kuten yllä olevassa ohjeessa. Cube 60 liitännöissä on kuintenkin 2 mono sisäänmenoa joilla säädellään särö on/off ja efekti on/off asentoon. Ongelma on siinä että nyt kun olen liittänyt mono-plugin piuhaan kiinni täytyy kytkintä painaa kaksi kertaa, jotta efekti menee päälle ja pois. Pitäisikö kytkimet vaihtaa sellaisiin, jotka päästäisivät signaalin läpi vain kun sitä painetaan? koska nyt nämä kytkimet toimivat periaatteessa samalla tavalla kuin valokatkaisimet? | |
![]() 07.01.2005 22:31:23 | |
Nyt löytyikin jo jotain apua. Noi kytkimet on vääränlaiset mutta onkos niitä mahdollista saada jotenkin toimimaan samoin kuin tossa FS-5U:ssa? tietääkö tuosta kukaan? | |
![]() 07.01.2005 23:06:45 | |
Ongelma on siinä että nyt kun olen liittänyt mono-plugin piuhaan kiinni täytyy kytkintä painaa kaksi kertaa, jotta efekti menee päälle ja pois. Käsittääkseni tässä tarvitaan ns. impulssikytkintä (onkohan termi oikein?). Itse olen paininut samanlaisen ongelman parissa monen monta kertaa, enkä oikein ole mitään kunnon rakaisua löytänyt. | |
![]() 07.01.2005 23:13:45 | |
Lontooksi oli jotain mainintaa juuri noista "impulssikytkimistä", onkohan noi ihan tavallista elektroniikka tavaraa, vai voisiko olla mahdollista kytkeä johdot jotenkin muuten kiinni tuollaiseen tavalliseen kytkimeen niin että se toimisi oikein? | |
![]() 07.01.2005 23:19:23 (muokattu 07.01.2005 23:22:19) | |
Lontooksi oli jotain mainintaa juuri noista "impulssikytkimistä", onkohan noi ihan tavallista elektroniikka tavaraa, vai voisiko olla mahdollista kytkeä johdot jotenkin muuten kiinni tuollaiseen tavalliseen kytkimeen niin että se toimisi oikein? En minä ainakaan ole onnistunut. Olen mielestäni yrittänyt kaikilla mahdollisilla ja mahdottomilla tavoilla. Kyllä ne ovat ihan perus kamaa. Muistaakseni ainakin www.vekoy.com myy kaikenlalisia kytkimiä ja katkaisijoita. Osasto kytkimet -> painikkeet (palautuvat). | |
![]() 08.01.2005 01:19:22 (muokattu 08.01.2005 01:19:49) | |
Minkälaiset kytkennät pitäisi tehdä? Laitoin omakuvaani ( http://muusikoiden.net/dyn/members/13520.jpg ) marshallin kanavanvaihtajan kytkennän ledeillä. Ja sitten vielä: toimiikohan tämä systeemi Rolandin Cube-30 -vahvistimen footswitchinä? Ei tietoa. | |
![]() 10.01.2005 09:01:46 (muokattu 10.01.2005 09:02:26) | |
Cube 30/60 (ja monet muut mallintavat tai muuten vaan liian älykkäät vahvistimet nykyään) hoitavat kanavanvaihdon palautuvilla kytkimillä ( palautuva, lukkiutumaton, impulssikytkin, momentary-kytkin. kaikki tarkoittavat samaa). Lukittuvaa kytkintä ei millään ilveellä saa toimimaan palautuvana, paitsi ehkä avaamalla kytkimen atomeiksi ja tekemällä siihen jotain mekaanisia muutoksia --> suuri riski rikkoa kytkin kokonaan. Palautuvia kytkimiä saa elektroniikkaliikkeistä vaikka minkä näköisiä. Jos poljin on sen luonteinen, että jalan voima ei kohdistu suoraan kytkimeen, vaan mekaniikka tavalla tai toisella rajoittaa kytkimelle päätyvää voimaa, voi kytkin olla lähes millainen vain, kunhan sen saa viriteltyä paikalle. Jos taas jalalla painetaan kytkintä suoraan (niin kuin usein perinteisissä lukittuvan kytkimen sisältävissä kanavanvaihtopedaaleissa tehdään), pitää tilalle vaihdettavan lukkiutumattoman kytkimen olla myös melkoisen järeä. Kanavanvaihtaja on myös otollinen tee-se-itse -miehen kohde. Esim. seuraavanlaisia jalkapolkimia olen menestyksellä käyttänyt itse: - tee kahdesta laudanpalasta "voileipä": lauta alle ja päälle, väliin retkipatjasta leikattu palanen - poraa alempaan lautaan reikä, johon kytkin asennetaan. Asennussyvyys pitää valita niin, että vaikka seisoisit polkimen päällä, kytkin ei joudu ottamaan painoasi vastaan; toisaalta retkipatja on yllättävän jäykkää. Liian syvään asennettu kytkin ei kohta painukaan tarpeeksi kuin päällä seisten. Ylempään lautaan voi toki tarpeen mukaan kovertaa koloa tai asentaa tappia, jotta saadaan hienosäätö kohdalleen. - tilanteeseen sopivia lukkiutumattomia kytkimiä löytyy helposti esim. vanhoista pöytälaskimista tai jopa jostain vanhoista tietokoneen näppiksistä, tai saa niitä kaupastakin. - tosimies tekee kytkimenkin itse: alempaan lautaan 5 sentin kolikko tms. metallinkappale; ylempään lautaan ruuvi, joka painettaessa osuu kolikkoon. Ruuviin ja kolikkoon piuhat kiinni ja se on siinä. | |
![]() 11.01.2005 08:36:02 | |
Avaudutaan nyt hieman, että on myös kolmas mahdollinen kanavanvaihtaja, joka on muuten kuin tuo Marshallin, mutta kytkimien toinen puoli on vielä yhdistetty maahan. Toiminta perustuu jotenkin resistanssiin: resistanssi nolla - kytkin pois; resistanssi > 0 - kytkin päällä; resistanssi ääretön (Marshallin off-tilanne) - kytkeminen tapahtuu vahvistimen paneelista. Tällainen kytkin on ainakin omassa Cratessani. Soolot on perseestä. | |
![]() 11.01.2005 10:37:39 | |
Avaudutaan nyt hieman, että on myös kolmas mahdollinen kanavanvaihtaja Onhan noita muitakin. Fender käytti joskus monoplugilla toimivaa kaksinappista kanvanvaihtajaa, joka perustui 24V vaihtojännitteen tasasuuntaamiseen. Diodilla leikattiin joko vaihtojännitteen aallon ylä/ala/molemmat puolet pois. Ite olis taas tarvinnu tehdä | |
![]() 13.01.2005 15:39:53 | |
Ainakin omaan cube 60:een käy sellainen kanavanvaihtaja, jonka napit toimivat siten että kun nappia ei paineta johtimet ovat yhdessä eli on ja kun napin painaa pohjaan niin johtimet erillään eli off. Napin pitää siis toimia väärinpäin jos ajattelee normaalia napin toimintaa. Normaalisti toimivalla napilla saa tosin kanavan vaihdettua mutta silloin kanava vaihtuu vasta kun nappi päästetään takaisin ylös. - Jaakko | |
![]() 03.10.2007 12:43:08 | |
Pro-tason kysymys...: Voiko putkinupin clean/särö kanavanvaihtaja olla väärä? Tarkoitan että voiko väärä kanavanvaihtaja vaurioittaa soittimia. Persettä seinään | |
![]() 03.10.2007 16:54:38 | |
Pro-tason kysymys...: Voiko putkinupin clean/särö kanavanvaihtaja olla väärä? Tarkoitan että voiko väärä kanavanvaihtaja vaurioittaa soittimia. Mikäli vaihtaja on passiivinen (eli ei paristoja tms. sisällä) ei voi vahingoittaa mitään - kaikkein vähiten soittimia - enkä näe ihan helposti skenaariota missä sellainen vahvistintakaan rikkoisi. Joko toimii tai sitten ei. | |
![]() 03.10.2007 17:48:08 | |
Mikäli vaihtaja on passiivinen (eli ei paristoja tms. sisällä) ei voi vahingoittaa mitään - kaikkein vähiten soittimia - enkä näe ihan helposti skenaariota missä sellainen vahvistintakaan rikkoisi. Joko toimii tai sitten ei. Komppia. Yleensä nuo vaihtopedaalit kytkevät maan ja tipin (voit testata kitaraletkulla vahvistimen kanavan vaihdon) Ei näin! >=) | |
![]() 26.11.2007 23:05:05 | |
Mää oon taistellut nyt jo liian kauan ton haun kanssa, eli laitan kysymyksen tänne. Vähän samanlainen kysymys kuin edellä, mutta tällä kertaa koskien efektiluuppia. Meneekö efektiluuppiin ihan normi kitarapiuha? Siis pedaalin oletettavasti kyllä, mutta sen piuhan toinen pää mua rupes mietityttämään. Persettä seinään | |
![]() 26.11.2007 23:32:46 | |
Mää oon taistellut nyt jo liian kauan ton haun kanssa, eli laitan kysymyksen tänne. Vähän samanlainen kysymys kuin edellä, mutta tällä kertaa koskien efektiluuppia. Meneekö efektiluuppiin ihan normi kitarapiuha? Siis pedaalin oletettavasti kyllä, mutta sen piuhan toinen pää mua rupes mietityttämään. Jos siinä on send ja return, niin kyllä. Joissakin on pelkästään yksi stereojakki, jolloin pitää käyttää haaroittuvaa piuhaa, jonka toisessa päässä on stereoplugi ja toisessa kaksi monoa. Up and down, that's how energy stays alive. | |
![]() 27.11.2007 11:44:45 | |
Jos siinä on send ja return, niin kyllä. Joissakin on pelkästään yksi stereojakki, jolloin pitää käyttää haaroittuvaa piuhaa, jonka toisessa päässä on stereoplugi ja toisessa kaksi monoa. Tämä selvä, kitoos. Persettä seinään | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)