Aihe: Kaapin rakennus mietintää 1 | |
---|---|
![]() 29.11.2007 14:23:56 (muokattu 29.11.2007 14:39:34) | |
Tuota kaappia kasatessa/suunnitellessa aloin pohtimaan tuota etulevyä ja tarkoitan nyt tuota "verhoilulevyä" jossa on kaiutin kangas, en itse kaapin etulevyä johon kaiuttimet kiinnitetään. Millähän tuo kehikko kankaineen olisi fiksuinta laittaa kiinni itse etulevyyn ? Ongelmaahan ei olisi mikäli latoisi kaiuttimet kaapin sisältä kiinni. mutta käytännön syistä haluan kaiuttimien kiinnitys hoituvan edestä. Paras idea olisi tälläiset "klipsit" joilla esim. kaupan hifikajareissa on etuverkot kiinni. Eli itse kaappiin upotetaan "kuppi" ja etulevyyn taas vastaavasti tulee tappi joka lukittautuu kevyesti painettaessa tuohon kuppiin. Tuollaisia en kuitenkaan mistään löytänyt ja liikkeitä kiertämällä lienee melkoista hakuammuntaa joka tuskin tuottaa tulosta. Toinen ajatus oli tarranauhalla kiinnittäminen. Tämä ei tosin ole kovinkaan esteettinen silloin kun kaiutinkangas ei ole paikallaan. Sitä en tiedä paljonko tulee loppujen lopuksi tarvetta irroittaa tuota kangasta. Toinen probleemi on takalevy. Koska kaappiin tulee tweed päällyste en mielelläni katsoisi ruuvin kantoja edes takaseinässä. Haluaisin kuitenkin mahdollisuuden "ottaa" takalevy pois jotta kaapista tulisi avoin. Miten paljon tuo avoin suljettu OIKEASTI vaikuttaa soundiin ? Itseni lasken puukorvaksi joka ei hifistele kaapeilla tms. Ehdotuksia ? Tietenkin takalevyn voisi kiinnittää perinteisin menetelmin iskumuttereilla ja pulteilla itse kaappiin ja tämän päälle ohuempi verhouslevy. Ongelmaksi tässä tulee kuitenkin jakkien sijoittaminen. Niiden kun pitäisi tulla "pihalle" asti eli itse verhouslevystäkin läpi. JAKIN SIJOITTAMINEN ESIM. KAAPIN PÄÄLLE EI TULE KYSYMYKSEEN. Taipumattomuuden takia MDF lienee paras materiaali taakse verhouslevyyn (vrt. ohut vaneri) jos sellaiseen päätyy. Kolmas kysymys koskee verhoilua. Missä vaiheessa verhoilu olisi paras tehdä ? Ennen etulevyn kiinnitystä jotta sauma jäisi etulevyn "alle piiloon" ? Konsepti on siis tweed kaappi, etulevyn maalaan todennäköisesti mustaksi ja takalevy päällystetään tweedillä. Jossain nettisivulla mainittiin että koko kaappi olisi hyvä maalata esim. mustalla ennen "tolexointia" Näkyykö tweedistä helposti läpi ? Ja vielä yksi :) Pipingistä kaipaisin ohjeita. Piping mitä olen livenä nähnyt on aina ollut jo kiinni kohteessaan ja ulospäin näyttää siis pyöreältä kuminarulta, mutta siinä lienee joku lipare tms. joka laitetaan kiertämään itse levyä ? Netistä löysin jotain ohjeita mutta piirrokset olivat mitä sattui eikä mistään tunnu löytyvän kuvaa pipingistä ennen kiinnitystä. EDIT: Netistä löytyy kovin heikosti kuvia tweed kaapeista, comboja jne. kyllä löytyy mutta ei pelkkää kaappia. Olisi kiva vertailla miten muut ovat takalevy ongelman ratkoneet. "No se on sellanen herkkä balladi!!" Allekirjoittaneen kuvaus Kotiteollisuuden "Tuonen joutsen" kappaleesta bänditovereille. | |
![]() 29.11.2007 16:17:46 | |
Paras idea olisi tälläiset "klipsit" joilla esim. kaupan hifikajareissa on etuverkot kiinni. Eli itse kaappiin upotetaan "kuppi" ja etulevyyn taas vastaavasti tulee tappi joka lukittautuu kevyesti painettaessa tuohon kuppiin. Tuollaisia en kuitenkaan mistään löytänyt ja liikkeitä kiertämällä lienee melkoista hakuammuntaa joka tuskin tuottaa tulosta. Joskus aikoja sitten Tampereella ainakin PowerSet (http://www.powerset.fi/ Varoitus! Raipe kuvassa.) myi tuollaisia klipsejä. Luulisi noita löytyvän muualtakin. Toinen probleemi on takalevy. Koska kaappiin tulee tweed päällyste en mielelläni katsoisi ruuvin kantoja edes takaseinässä. Eikös tuollaiset linssikantaiset ruuvit sellaisella "vintageprikalla" varustettuna olisi vielä hyväksyttävissä? http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/gp20.pdf alhaalla keskellä kuva. Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan -- M Nykänen | |
![]() 29.11.2007 17:13:05 (muokattu 29.11.2007 17:15:04) | |
Joskus aikoja sitten Tampereella ainakin PowerSet (http://www.powerset.fi/ Varoitus! Raipe kuvassa.) myi tuollaisia klipsejä. Luulisi noita löytyvän muualtakin. Eikös tuollaiset linssikantaiset ruuvit sellaisella "vintageprikalla" varustettuna olisi vielä hyväksyttävissä? http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/gp20.pdf alhaalla keskellä kuva. Nettiä selaillessa löysin keskustelua jonkun subbariprojektista. Siinä sanottiin klipsien olevan sittenkin tarranauhaa huonompia koska kuulemma ovat väljiä/väljistyvät ja levy alkaa heilua. Samassa kehuttiin jotain army-versioita niistä :) Päivän pohdittuani tulin siihen tulokseen, että kyllä ne kannat on pakko jättää näkyviin. Liian vaikea toteuttaa muuten, eri asia jos tekisi kokonaan suljetun. Ruuveja en aio käyttää sillä teen kaiken viimeisen päälle. Tuo prikka idea oli hyvä ja ihan hyväksyttävä, kannatti taas kysyä täältä ;) Itsellä ei olisi tullut mieleen. Eli etsin noihin prikkoihin sopivia pultteja ja kotelon rakenteisiin sitten iskumutterit. Muhvit olisivat helpompia ja nätimpiä mutta niiden kestävyydestä ei ole tietoa. Tarkoitan siis niitä metallisia holkkeja joissa on ulkopinnassa puukierteet ja sisällä ihan normi M6 kierteet. EDIT: Onko noista powersetin kehikkoneppareista kokemuksia kellään ? Magneetti idea saattaisi myös toimia ja olisi halpa. "No se on sellanen herkkä balladi!!" Allekirjoittaneen kuvaus Kotiteollisuuden "Tuonen joutsen" kappaleesta bänditovereille. | |
![]() 29.11.2007 18:04:17 | |
Tämä nyt on aika kikkailua: Takakannen sisäpuolelle jonkinmoiset korvakkeet, joiden läpi työnnettäisiin kaapin alapinnasta terästangot. Tangot sitten lukittaisiin alapäästään jollain ruuvi-virityksellä (meikäläisen kielessä tuo ruuvi tarkoittaa myös koneruuvia/pulttia) Eli jos kansi haluttaisiin pois: Irrotettaisiin tankojen lukitus ja vedettäisiin pois, jolloin takakansi vapautuu. Tai sitten niin, että yläosassa olisi jonkinmoinen lukituslistasysteemi ja ruuvit lukitsisivat takalevyn alaosastaan. Näissä virityksissä "häiritsevät" ruuvit yms. jäisivät kaapin alapintaan piiloon katseilta. Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan -- M Nykänen | |
![]() 29.11.2007 18:44:43 | |
Menee liian säätämiseksi. Onpa noissa esikuvissakin näköjään noita kantoja näkyvillä niin annetaan tälle anteeksi takalevyssä ne :) Tulin sittenkin miettineeksi olisiko tuohon kangaslevyn kiinnittämiseen kaiuttimien eteen paras ratkaisu tuo tarranauha. Siitä kun leikkaisi ympyröitä niin saattaisi olla ihan siisti jälki. Millä porukka täällä on noita paneeleja laittanut kiinni ? "No se on sellanen herkkä balladi!!" Allekirjoittaneen kuvaus Kotiteollisuuden "Tuonen joutsen" kappaleesta bänditovereille. | |
![]() 29.11.2007 19:52:38 | |
Jos minun pitäisi tuollainen konstruktio tehdä niin etulevykankaan kehikkoon lyöntimutterit,vaatinee pienen upotuksen ja/tai muuta fiksailua ettei näy läpi verhoilukankaan.Kehikko sitten takakautta kiini elementtien kiinityslevyyn. Helpompi toi kaiketi irrottaa kuin tarranauhan repiminen...kait. 18W Marsuun muistaakseni vedin puuruuveilla etulevykankaan kehikon takaapäin etulevyn läpi. Elementit on kylläkin takaa kiinitetty eikä tuota ole tarkoitettukaan avattavaksi. Joo....tuntuu ne terävät ruuvinpäät läpi verhoilun jos tietää mistä kokeilla, mutta ei sentään näy. | |
![]() 01.12.2007 11:14:55 | |
Otsikon mukaisesti jatkan kaapin rakennuksen mietintää. Olen aikeissa tehdä vanhasta, tällä hetkellä tv-tasona toimivasta hyllystä/kaapista kaiutinkaappia. Se ei tarvitsisi oikeastaan muuta kuin etulelyn, elementit, etukankaan ja johdot. Olen ajatellut kiinnittää 2kpl 12"-elementtiä etulevyyn sisäpuolelta, ja etulevyn materiaali olisi jonkinlaista vaneria. Voiko sen etulevyn kiinnittää sisäpuolelta kulmaraudoilla kaapin pohjaan/seinään/kattoon? Tässä tapauksessa ei siis tarvitsisi liimailla kaapin sisään mitään tukipuita. Toinen kysymykseni liittyy elementtien kiinnittämiseen. Voiko ne vaan ruuvata normaalisti etulevyyn kiinni (sisäpuolelta) vai tarvitseeko siihen välttämättä käyttää iskumuttereita? Mä en oikein tiedä miten se niillä iskumuttereilla tapahtuu, koska hädin tuskin tiedän mikä sellainen on. www.punossound.net | |
![]() 01.12.2007 15:28:08 | |
Takalevyn kiinnityksen ongelmia en oikein hahmottanut, mutta tuli mieleen että olisiko mahdollista kiinnittää tuota verhokehikkoa magneeteilla. Mitään kokemusta aiheesta ei ole, eli lähinnä ajattelen ääneen. Jos kaappiin upottaisi sopivasti muutaman magneetin, ja tekisi esimerkiksi kehikon metallista luulisi tuon pysyvän kiinni ja olevan helposti irroitettavissa. Tällä pääsisi ainakin eroon kaikista näkyvistä kiinnikkeistä. | |
![]() 01.12.2007 16:03:50 | |
Ei tohon magneettiviritykseen tarvitse edes metallikehikkoa, mikä tahansa käy. Joistain heloja myyvistä liikkeistä saa myös sellaisia tapin mallisia, voimakkaita magneetteja, joita käytetään vähän kalliimpien kaappien ovissa yms. Porailee molempiin kappaleisiin sopivan reiän ja liimaa noita vaikka epoksilla, niin pitäisi toimia. Toi ei sinänsä oo mikään äärettömän hyvä konsti, koska magneetit ei nyt aivan älyttömästi pidä kiinni. Jos kankaan alla kuitenkin on jotain suojaa elementille, niin miksikäs ei toikin kävisi. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 01.12.2007 16:06:52 | |
Toi ei sinänsä oo mikään äärettömän hyvä konsti, koska magneetit ei nyt aivan älyttömästi pidä kiinni. http://www.vekoy.com/product_info.p … id=b4d8846ae2e5190ed943c2f54b3b9c71 Kahta tuollaista ei sormivoimin saa erilleen. | |
![]() 01.12.2007 16:20:14 | |
Kahta tuollaista ei sormivoimin saa erilleen. Kännisen rokkiurpon saapas tehoaa silti, mutta ei sitä taida mikään kestää. :) Saako tommosia supermagneeteilla olevia etulevyjä sitten millään irti, kun eikö se ollut tarkoitus? Siihen lähinnä viittasin tolla kommentilla, kun ei mitään liian tehokasta ja pysyvää kuitenkaan saisi olla. Voihan sitä aina sorkkarautaa kantaa tosin kaapin kylkiäisenä... "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 01.12.2007 17:26:44 (muokattu 01.12.2007 17:29:38) | |
Saako tommosia supermagneeteilla olevia etulevyjä sitten millään irti, kun eikö se ollut tarkoitus? Siihen lähinnä viittasin tolla kommentilla, kun ei mitään liian tehokasta ja pysyvää kuitenkaan saisi olla. Voihan sitä aina sorkkarautaa kantaa tosin kaapin kylkiäisenä... No jos tuommoisia laittaa vaikka kuusi kpl. niin, että kulmissa yhdet ja sivuilla puolivälissä vielä yhdet niin irti saa kyllä, muttei vahingossa ainakaan kovin helposti. Kokeilemalla löytyy sopiva magneettien määrä. Neljä riittänee pienempään kaappiin, 4x12" komerron sitten varmaan kuudesta lähtisin liikkeelle. Enemmän olisin huolissani siitä, että miten magneetit kiinnittää itse kaappiin. Tujua liimaa pitää olla. Erikeepperit ei vedä vertoja noille. | |
![]() 02.12.2007 12:11:30 | |
minä ratkoin bassokaapissani takalevyn sillai, kun olin kaapin rakentanut jne. ja olin paikallisessa verhoomossa päälystämässä kaappia niin ne teki ikään kuin pussin sille kaapille ja kaapin alhaalla on se sauna mistä se sitten on ommeltu joka ei ulospäin näy, ainakaan sillai että siihen kiinnittäisi huomiota. Mulla o myös luukku kaapin takana, että sitte tarvittaessa saa sitte avonaiseksi kaapin, ja kyllä se ainaki basso kaapissa se soundi muuttuu sillai että sen kyllä huomaa. kuvat kaapeista voit vilkasta -> http://irc-galleria.net/archive.php … nick=bassisti&album_id=1727379, etu levyihin mun pitäs kans hankkia sellaset kankaat, noi halpis grilli verkot o vaa väliaikaset :) Basso se mukava soitin! | |
![]() 03.12.2007 19:06:34 | |
Millähän tuo kehikko kankaineen olisi fiksuinta laittaa kiinni itse etulevyyn ? Ongelmaahan ei olisi mikäli latoisi kaiuttimet kaapin sisältä kiinni. mutta käytännön syistä haluan kaiuttimien kiinnitys hoituvan edestä. Paras idea olisi tälläiset "klipsit" joilla esim. kaupan hifikajareissa on etuverkot kiinni. Eli itse kaappiin upotetaan "kuppi" ja etulevyyn taas vastaavasti tulee tappi joka lukittautuu kevyesti painettaessa tuohon kuppiin. Tuollaisia en kuitenkaan mistään löytänyt ja liikkeitä kiertämällä lienee melkoista hakuammuntaa joka tuskin tuottaa tulosta. Ostin tarkoitukseen tehdyt erittäin hyvin toimivat napsut tuolta: http://cpc.farnell.com/jsp/Audio,+V … F-85/displayProduct.jsp?sku=LS01616 Kaupasta löytyy myös Celestioneja kohtuuhinnoin: http://cpc.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=411+1000537+500001 Postikulut olivat sen tyypilliset parikymppiä kun tilasin kolme elementtiä ja kasan muita tarvikkeita. En tiedä onko toimituskulu kiinteä. Palvelu sinänsä toimi asiallisesti, tosin kansainvälinen tilaus on tehtävä sähköpostilla. Luulin olleeni väärässä, mutta erehdyin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)