Aihe: Elektroniikan idiootti kysyy mikkien kytkemisestä
1
MPU
17.12.2007 16:52:56
Tähän asti olen onnistunut kytkemään kokonaista yhden mikin volalla ja tonella kuhunkin bassooni. Nyt otin aimo harppauksen ja seuraavaan bassoon tulee kaksi Schallerin Bassbucker-humpparia. Ajatus on laittaa molemmille mikeille oma volume (jazzbasson kytkiksen mukaan) ja molemmille mikeille oma kytkin, jolla vain toinen kela on käytössä. Ajatus on, että molemmat puolitetut mikit vola täysillä kombinaatio olisi edelleen huminat buckkaava. Liekö mahdollista? Mikkien mukana tuli kytkimet (kolme nastaa kahdessa rivissä). Kui IHMEESSÄ minä nuo piuhat vetelen? Kön olen aivan täys poropeukalo näissä kytkentähommissa. Juottamisen kanssa ei oe ongelmaa, kun vaan tietäisin, mikä menis mihin.
Ai niin, tonea ei bassoon tule.
Niin ja kiitos jos osaat neuvoa joko kuvalla tai selkokielellä, minä mistään elektroniikan sanastosta mitään tajua.

Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
kondensaattori
17.12.2007 18:05:58
Elikä kaksi humpparia, molemmille puolitus, jazz-potikat&kytkentä. Haluatko mikit sarjaan vai rinnan? Sarjakytkentä ilmeisesti se perinteinen.

No, jos srjaan meinaat kytkeä, niin: Molemmille mikeille teet näin: Kela1:stä miinuspiuha maihin. Pluspiuha kela2:n miinuspiuhaan. Kela2:n miinuspiuha 2-rivisen kytkimen toisen rivin toiseen päähän. Kela2:n pluspiuha samaisen kytkimen samaiseen riviin, mutta toiseen päähän. Kytkimen samaisen rivin keskeltä potikan (vola, 500k log) keskimmäiseen korvaan. Potikan takaa eli sileältä puolelta katsottuna korvien ollessa alhaalla oikea korva maihin.

Nyt vedät piuhat volapotikoitten ylijääneistä korvista konkan (vaikka 0,05uf) toiseen jalkaan ja jakin kuumaan. Konkan toisesta jalasta tonepotikan keskimmäiseen karvaan. Potikan takaa eli sileältä puolelta katsottuna korvien ollessa alhaalla oikean karvan kolvaat maihin. Jäljelle jääneen korvan voi kytkeä keskimmäiseen.

Se varsinainen ongelma eli metelin buckaaminen vaatii tietoa mikistä. Luultavasti toimii, jos ajattelet kelat1:t tallan puoleisiksi. Vielä sun pitää tietää mikin piuhojen värit, jotta tiedät, että mikä menee mihinkin kelaan.
MPU
17.12.2007 18:11:59 (muokattu 17.12.2007 18:13:31)
Tattis. Huomasin itsekin, että olishan tuohon voinut nuo johtojen värit laittaa. Vaan kun ovat tuolla työmaan hyllyssä nuo mikit samoin kuin niiden paprut. Tuon konkan voinen unohtaa kun tonepotikkaa ei tule.
Voisinpa piirrellä noiden ohjeittesi mukaan ja laittaa kuvan omiin kuviin niin voisi vielä tsekata ymmärsinkö oikein.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)