Aihe: Lakkaa maalin päälle ?
1
Tinnittus
05.07.2019 22:45:24 (muokattu 05.07.2019 22:45:44)
Sattui pieni sekaannus ja maalasin rungon uretaani-alkydipohjaisella maalilla(Aqua futura).
Voiko tuon päälle heittää Aqua Helo lakkaa, joka taas on polyuretaanidispersio?

Vai kannattaisiko hankkia jotain parempaa?
MPU
07.07.2019 13:42:55
Jos molemmat ovat vesiohenteisia niin voisi toimia. Kokeilemallahan tuo varmimmin selviää. Futura tuoksahtaa ainakin keittiön kaapin oviin telattuna aika pitkään, joten antaisin maalin kuivua pitkään ennen lakkaamista.
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Tinnittus
11.07.2019 20:24:15 (muokattu 11.07.2019 21:32:25)
Juu, tuli vähän tutkittua asiaa ja käsittääkseni hyvin sopii Helo Futuran päälle.
Futuran kuivumis vai onko se oikea termi asettumisaika vaan on se 3-4 viikkoa :o jonka jälkeen ajattelin vasta lakata. Jos malttaa.

Kaulan jo lakkasinkin.
Vähän jännitti, kun on tuota puolimattaa moni on varoitellut että ruiskuttaminen on hankalaa puuhaa ja en ole ennen mattoja suihkutellut. Helppoahan se oli :D
Sen verran hyvännäköstä ja tuntuista omasta mielestäni tuo Helo 20, että taidan alkaa käyttämään sitä kauloissa tästä lähin.

Futurahan ei varsinaisesti tarvitse lakkaa, mutta ajattelin kokeilla, kun kerta tuli lakat hankittua, saisiko siihen jonkinlaista 3D efektiä. Meinaan myös sävyttää sitä, jos saisi siihen "auringon polltama" eli vintage fiiliksen.

Rungon maalasin "roadworn" ajatuksella. Alle "vanha väri" ja päällä ikään kuin uusi refin, joka siten olisi kulunut, paljastaen myös alla olevaa toista väriä.
Mutta sen verran onnitunut tuosta tuli, että saattaa jäädä vyönsolki-ihottumat tekemättä. Refinish projekti siis käynnissä.

Tuossa joitain kuvia projektista.
https://tinnituskuvat.kuvat.fi/kuvat/Brojektit/
anapena
12.07.2019 12:40:55
Nättiä ja mukavaa puuhaa!
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
MPU
14.07.2019 06:41:00
Tinnittus: Juu, tuli vähän tutkittua asiaa ja käsittääkseni hyvin sopii Helo Futuran päälle.
Futuran kuivumis vai onko se oikea termi asettumisaika vaan on se 3-4 viikkoa :o jonka jälkeen ajattelin vasta lakata. Jos malttaa.

Kaulan jo lakkasinkin.
Vähän jännitti, kun on tuota puolimattaa moni on varoitellut että ruiskuttaminen on hankalaa puuhaa ja en ole ennen mattoja suihkutellut. Helppoahan se oli :D
Sen verran hyvännäköstä ja tuntuista omasta mielestäni tuo Helo 20, että taidan alkaa käyttämään sitä kauloissa tästä lähin.

Futurahan ei varsinaisesti tarvitse lakkaa, mutta ajattelin kokeilla, kun kerta tuli lakat hankittua, saisiko siihen jonkinlaista 3D efektiä. Meinaan myös sävyttää sitä, jos saisi siihen "auringon polltama" eli vintage fiiliksen.

Rungon maalasin "roadworn" ajatuksella. Alle "vanha väri" ja päällä ikään kuin uusi refin, joka siten olisi kulunut, paljastaen myös alla olevaa toista väriä.
Mutta sen verran onnitunut tuosta tuli, että saattaa jäädä vyönsolki-ihottumat tekemättä. Refinish projekti siis käynnissä.

Tuossa joitain kuvia projektista.
https://tinnituskuvat.kuvat.fi/kuvat/Brojektit/

Lakkasitko ruiskulla vai siveltimellä? Mun tekis mieli lakkailla seuraava basso vesiohenteisella ja Helo näyttäisi hyvältä vaihtoehdolta.
Tinnittus
14.07.2019 13:54:59
MPU: Lakkasitko ruiskulla vai siveltimellä? Mun tekis mieli lakkailla seuraava basso vesiohenteisella ja Helo näyttäisi hyvältä vaihtoehdolta.

Joo, ruiskulla lakkasin ja maalailen.
Siveltimiä en oikein käytä, kun ne on minusta niin huonoja ja isotöisiä.
Siveltimiä paljon parempi levityskalu on erilaiset sienet. Niillä saa jo todella hienoa jälkeä aikaiseksi.
MPU
15.07.2019 07:32:46
Tinnittus: Joo, ruiskulla lakkasin ja maalailen.
Siveltimiä en oikein käytä, kun ne on minusta niin huonoja ja isotöisiä.
Siveltimiä paljon parempi levityskalu on erilaiset sienet. Niillä saa jo todella hienoa jälkeä aikaiseksi.

Miten vesiohenteisen ruiskutus eroaa liuotinohenteisesta esmes ruiskun säädöiltä tai paineilta vai eroaako ollenkaan?
Tinnittus
15.07.2019 18:38:25
MPU: Miten vesiohenteisen ruiskutus eroaa liuotinohenteisesta esmes ruiskun säädöiltä tai paineilta vai eroaako ollenkaan?

En tiedä, miten ruiskujen kanssa oikeaoppisesti maalataan.
Itse lähinnä testaillen ja virheistä pikku hiljaa oppien olen löytänyt hyviä keinoja, mitkä minusta tuntuu toimivilta.

Mutta näppi tuntumalla vesiohenteisissa mulla on vähän kovempi paine ja hienompi sumu. Riippuen myös miten luirulla maalaan.
Tuntuu myös, että vesiohenteiset lähtee helpommin valumaan.
Snapo
19.07.2019 11:38:24
Itsellä alkuperäinen ajatus oli hankkia turkoosia kalkkimaalia jolla tehdä kotikutoisen näkönen relic-tele. Eipä ollut kaupassa väriä niin myyjä ehdotti futuran puolikiiltävää mitä saa minkäsävyisenä vaan ja sitäpä sitten hankin. Samalla maalilla (vaikkakin eri värillä heh) kunnostin huoneiden ovet pari vuotta sitten niin mitäs sitä hyvää vaihtamaan, samaan tyyliin sohin kitarankin superloonitelalla ja yllättävän hyvä tuli kun ei täydellisen sileää hakenut alunperinkään. Kitarassa maali tuoksui useemman kuukauden mutta nyt on asettunut ja näyttää ihan passelilta tortoise-pleksin kanssa. Kuvia ei toistaiseksi ole kun sähkötyöt edelleen kesken.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Tinnittus
05.09.2019 18:00:26
Tuossa tuo lopullinen versio sitten on.

Monta kertaa joutui tekemään uusiksi. Viimeisistä kuvista siis kaikki tehty uudestaan :D

Hirvee homma, mutta taas toivottavasti oppi jotain uutta. Sehän tässä olikin se tarkoitus.

Viimeisen yrityksen tulos:

Olin mielestäni hionut rungon todella hyvin ja perusteellisesti, mutta kuten lähikuvasta näkyy "todella hyvin" voi näemmä sitten valmiissa tuotteessa olla "susisurkee" :D

Kaulan lakkasin petsillä sävytetyllä Helo 20.
Kaulan kiillotin 2000 paperilla käsin, koska en saanut sitä lakattua parin kolmenkaan yrityksen jälkeen roskattomasti ja tasaisesti... meni siis hermot ja hioin epäkohdat pois.

Viimeisen silauksen jälkeen, putsasin otelaudan ja kiillotin nauhat, jossa kohtaa heitin käden ulottuvilla olleen rätin lavan päälle suojaksi...sen alkoholista nihkeän...jolla olin juuri putsannut otelaudan.
Piloillehan se saatana meni. Enkä kyllä jaksa enää sitä hioa puhtaaksi.
Nyt on sitten komee basso, mutta röpö-pintanen lapa.

Rungon maalaaminen onnistui viimein hienosti. Roskaton ja tasaisen sileä pinta tuli.
Siinä käytin Futura 20, jonka sävytin hieman harmaalla, jottei olisi ihan vitivalkoinen.
Mutta on tuo himmeä aika vaikea pinnoite maalata, kun käsittääkseni sille ei oikein voi tehdä "viimeistelykorjauksia" ollenkaan??

Kyllä olen niin kateellinen niille jotka tietävät mitä tekevät ja tekevät asiat vain kerran :D
Mulla on kantapäät niin kipeenä.

https://muusikoiden.net/dyn/users/162788.jpg
https://muusikoiden.net/dyn/users/162789.jpg
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)