ranttis 27.01.2008 12:03:38 | |
---|
eli saako puita johonkin uuniin kuivumaan jotain kohtuullista korvausta vastaan, vai onko sillai et jos ei osta puuta, ni ei saa kuivatusta? niinpä... |
Jannipaali 27.01.2008 12:08:48 | |
---|
eli saako puita johonkin uuniin kuivumaan jotain kohtuullista korvausta vastaan, vai onko sillai et jos ei osta puuta, ni ei saa kuivatusta? Jos omaan uuniin mahtuu puut, niin eihän siitä mitään tarvi maksaa, paitsi sähköt. Painoin varoitusta. |
Hannu A 27.01.2008 21:45:22 | |
---|
itse olen miettinyt ihan tosissaan, että kuivais tossa omassa leivinuunissa, kun vaimo kuitenkin vetilis ympäsi korvia jos alkais jotain puukalikkaa uuniin työntämään... Mutta sitä lähinnä olen miettinyt että millä lämmöillä tuota hommaa lähtee tekemään ja olen käsittänyt että tuollainen "teollinen" kuivaus heikentää puun ominaisuuksia, saundipuolella kait "pehmentää" kirkassointisia puulajeja. Sanokaa nyt joku joku tietää ihan faktaa ei fiktiota... Basisti Jumalan armosta |
Little Savage 27.01.2008 22:01:12 | |
---|
Ootteko kokeillu saunaa tai pyykin kuivaus huonetta ? Aukaisempa sepalukseni. EI ! jätetään se huomiseen. |
ranttis 27.01.2008 22:39:53 (muokattu 27.01.2008 22:40:54) | |
---|
Ootteko kokeillu saunaa tai pyykin kuivaus huonetta ? puut olis tarkotus vasta kaataa, eli ne olis todella märkiä, ettei tuosta paljon apua olis, mutta, yks mun faijan tuttu omistaa sahan (siis semmosen laitoksen) ja siellä on puunkuivatusuuni, joten saan ne sinne kuivumaan. edit. eikä tommonen läpikaula, joka on n. metrin pitunen oikeen sinne uuniinkaan mahdu=) niinpä... |
Kefiiri 28.01.2008 13:57:51 | |
---|
Jos tuoreen puun kuivaa yhtäkkisesti, niin sehän pakkaa halkeilemaan. Mitenkäs noissa sahojen kuivatussysteemeissä, annetaanko puutavaralle välillä kosteutta kuivatusprosessin aikana, vai muistelenko ihan omiani? Näin olen mielestäni kuullut. Ennen vanhaan puita kuulemma kuivattiin saunassa katon rajassa, niin että välillä altistuivat löylyllekin. |
Twinkle 28.01.2008 14:37:06 | |
---|
Jos tuoreen puun kuivaa yhtäkkisesti, niin sehän pakkaa halkeilemaan. Mitenkäs noissa sahojen kuivatussysteemeissä, annetaanko puutavaralle välillä kosteutta kuivatusprosessin aikana, vai muistelenko ihan omiani? Näin olen mielestäni kuullut. Vesihöyryä sinne menee kyllä ja kun ilma kiertää niin ne pysyy ehjinä ja suorina. |
jsvenn 28.01.2008 15:15:22 | |
---|
Soitinpuun kuivatus kannattaa tehdä hitaasti. Aluksi voisi kuivattaa katetussa ulkotilassa kevätuulen tuiverrettavana. Kuivatusta voi nopeuttaa tuomalla aihion lämpimään sisätilaan, mutta liian nopea kuivattaminen saattaa aiheuttaa puun halkeamisen. Sahoilla kalustepuiden kuivatuksessa käytetään välillä kostutusta, jolloin saadaan lopullinen kuivan puun kosteuseläminen pienentymään (esim. koivulla). Sama pätenee kitarapuidenkin osalta. Toinen ongelmallinen asia on puun kiertyminen ja muut kosteuden muuttumisesta aiheutuvat muodonmuutokset. Sydänpuu kutistuu vähemmän kuin pintapuu, jolloin lankusta tulee pinnansuunnassa kovera kuivuessaan. Kiertymistä voi yrittää estää pakottamalla lankut puristimella suoraksi kuivumisen aikana. (Sahalla painavat rimoitetut puuniput pitävät laudat kuosissaan, jolloin vain ylimmät vapaat laudat käpristelevät). Varaa kuivatukseen aikaa... |
jutimone 31.01.2008 15:56:19 | |
---|
Eikö lämpökäsittely ole näitä moderneja tapoja nopeaan puun kuivattamiseen samalla saadaan väri ja muita ominaisuuksia hieman muokattua. Kysäisin kerran yhdeltä lämpöpuu toimittajalta että mites olis kitarapuiden kuivattaminen, herra tuumas että kyllä vain jos sitä puuta on vähintään 5m2, sais aikamonet kitaran rungot tuosta määrästä. Ruokangas käyttää lämpökäsiteltyä materiaalia kitaroissaan -Juha |
Joees 31.01.2008 16:41:21 | |
---|
Eikö lämpökäsittely ole näitä moderneja tapoja nopeaan puun kuivattamiseen samalla saadaan väri ja muita ominaisuuksia hieman muokattua. Kysäisin kerran yhdeltä lämpöpuu toimittajalta että mites olis kitarapuiden kuivattaminen, herra tuumas että kyllä vain jos sitä puuta on vähintään 5m2, sais aikamonet kitaran rungot tuosta määrästä. Ruokangas käyttää lämpökäsiteltyä materiaalia kitaroissaan -Juha Liekkö se sitä kuivattamista varten kuitenkaan. Ennemmin ehkä saada sen puun ominaisuudet vastaamaan kunnolla sisäänsoitettua puuta. En tiiä, mut hyvin on tuntuvut lämpökäsitelty puu soivan! Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |