Aihe: Amatööri kitaraa muokkaamassa.
1
Hati
20.02.2008 09:51:59
Ois pieni projekti päällä. Eli oon kitarasta maalit "ottanu" pois ja nyt ois ongelma.
Viilua tekis mieli käyttää ja petsata tummaks, mutta uskaltaako? En tosiaan koskaan tätä ole tehnyt. Ja toiseksi, miten kiinnitetään binding, eli koristereunus? Pitääkö jyrsiä jotkun kolot sille joihin sen liimaan? Ja mitä välineitä pitäisi/kannattaisi käyttää käyttää?

Ei huolta, kitara on vanha ja hyvin HYVIN huonossa kunnossa, eli vaihtoehtoina kunnostus tai kaatopaikka.
Juzzu
20.02.2008 10:04:33 (muokattu 20.02.2008 10:25:07)
Ja toiseksi, miten kiinnitetään binding, eli koristereunus? Pitääkö jyrsiä jotkun kolot sille joihin sen liimaan? Ja mitä välineitä pitäisi/kannattaisi käyttää käyttää?

Tarvittavat työkalut 6mm leveän ja 1.5mm paksun yksinkertaisen listan laittamiseen: Yläjyrsin, laakeriterä alapuolisella laakerilla (laakeri halk. 3mm pienempi kuin terä), reunalistaa (+liimaa jos käyttää) ja malttia.

Tasakantisen kitaran voi jyrsiä suoraan yläjyrsimellä ylhäältäpäin jyrsimen omaa tukea käyttäen. Yran korkeus 6mm tai mieluusti vähän vähemmän. Riippuu toki siis käytettävästä reunanauhasta, mutta "yleensä" ne on tuon 6mm korkeita.
Laakeri siis vastaa runkoon alapuolelta ja terällä ajetaan se 1.5mm syvä ura (= ym. 3mm/2).
Reunalista liimataan kiinni tai sulatetaan paikalleen asetonilla miten itse tuon teen. Liimauksen jälkeen lista siklataan molemmilta rungon sivusuunnasta ja päällipuolelta tasaiseksi.
http://img217.imageshack.us/img217/ … 81/reunalistojensiklausta0033zj.jpg
http://img211.imageshack.us/img211/1073/listaa0043sm.jpg
(kuvassa vähä monimutkaisemmat urat tehty noille listoille mutta sikli tuonkin kanssa on soinut).

Kaarevakantisen kitaran urien teko on sitten astetta hankalampaa, itse olen tehnyt siten että tuen jyrsimen terä ylöspäin pöytään ja teen terän ympärille pienen tuen ja ura ajetaan pitämällä runkoa käsissä ja pyörittämällä sitä terän ympärillä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)