Aihe: Mitä tulee ottaa huomioon soitinpuiden kuivauksessa?
1
samipa
19.02.2008 00:59:29
Kysymyksiä ja lisää kysymyksiä ja ehkä lisää sivistystä aiheesta. Te jotka olette itse kuivanneet puita, tiedän sen vievän vuosia, mutta miten estää liian nopea kuivuminen ja puun halkeilu? Olen ymmärtänyt, että puut pitää kaatamisen jälkeen nostaa kuivumaan jonnekin varjoiseen paikkaan ja sahatut pinnat "maalata" tai vahata. Muistanko oikein? Millä olisi hyvä "maalata" pinnat, olisiko jokin vaha hyvä tukkimaan huokoset ja nesteen liian nopean poistumisen?

Hakua yritin käyttää, mutten löytänyt etsimääni. Joskus täällä on aiheesta kirjoiteltu, sen muistan varmuudella. Käväisin joskus myös katsomassa jonkin soitinpuita tuottavan firman sivuilta (muistaakseni Italiasta) ja siellä oli hieman tietoa aiheesta. Täydentäkää ja jatkakaa toki ketjua tietämyksellänne ja hyvillä linkeillä.

-Sami
MPU
19.02.2008 12:12:47
Puun päädyt voi halkeilun estämiseksi vahata tai maalata. Tai sitten vaan sahaa riittävän ylipitkiä aihioita. Sitten vaan varjoiseen ja ilmavaan paikkaan kuivumaan pariksi-kolmeksi vuodeksi riippuen paksuudesta ja lajista. Sitten sisätiloihin kuivumaan vuodeksi-pariksi.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
19.02.2008 20:14:15
Kiitos Marko vastauksesta. Olet ilmeisesti itse kuivannut puita, kuinka onnistunut?

-Sami
MPU
19.02.2008 20:40:07
Isäukolla on paljon puita kuivamassa. Ihan hyvin ne ovat kuivuneet. Ottaa vaan aikaa tuo ilmakuivaus.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
samipa
19.02.2008 22:50:02
Joo, ajan kanssa tässä ajattelinkin edetä. Minulla nämä projektit on laskettu aina elämän mittaisiksi. Valmista tulee, joskaan ei kiireellä, ku saatta tulla k..päisiä jälkeläisiä.

-Sami
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)