Aihe: Tein putkimikin!
1
maza
14.02.2008 23:16:01 (muokattu 14.02.2008 23:20:27)

Hoo! Sain jo aikoja sitten kaverilta jokusen käytetyn Neumann U67:n ja U87:n mikkikapselin, vaan nyt kun mulla oli lainassa samaiselta jampalta ehta U67, niin innostuin rakentelemaan.

Revin 30 euron T-Bone SC-300-mikistä sisuskalut hiiteen ja korvasin ne omilla roippeilla. Kytkentä pohjautui tältä sivulta löytämääni ohjeeseen: http://www.prosoundweb.com/recording/tapeop/tube_mic_25_1.shtml (ei varmastikaan paras mahdollinen, mutta mulla ei ollut esim. Gyraffin putkimikkiin tarvittavia gigaohmin vastuksia saatavilla). Käytin putkena jemmasta löytynyttä 6AK5W-putkea sen pienen koon ja muun joutavuuden vuoksi. Muuntajaksi tuli kaverilta saatu käytetty Lundahl SR504a ja kapseli oli siis Neumann U87:ssa käytetty K87.

Opittua: 1. Neutrikin liittimet maksavat helvetisti, mutta laatu on sen mukainen. Onneksi tajusin ostaa sellaiset suoraan. 2. Ei kannata lähteä pelleilemään jonkun T-Bonen kotelon kanssa. Tuossa oli päällykset muovia, ja eristäminen alumiiniteipillä oli yllättävän aikaavievää ja paskamaista hommaa. 3. Mikkikapselin päällä on ritilä siksi, että se muodostaa kapselin ympärille Faradayn häkin ja on taisteluväline numero yksi hurinaa ja huminaa vastaan. 4. Tollaisen tekeminen on oikeastaan aika helvetin helppoa ja hauskaa hommaa - lisää tulee!

Jaa, miltä kuulostaa?

http://maza.fi/mp3/mictest.mp3 - Neumann U67 vasemmassa kanavassa, oma mikki oikeassa
http://maza.fi/mp3/mictest2.mp3 - Röde NT1a vasemmassa kanavassa, oma mikki oikeassa

Voisi todeta, että jokainen mikki soundaa omalla tavallaan ihan hyvältä. Odotan innolla, että päästään testaamaan kunnolla studiossa tuota. Yläpäätä on merkittävästi enemmän kuin Neumannissa, joten kuvittelisin että leadilauluissa tämä voisi olla kova sana. Saa nähdä!

Suosittelen muitakin kokeilemaan - esim. tommosesta NT1a:sta saa aika helposti askarreltua-paskarreltua putkimikin heittämällä alkuperäisen elektroniikan mäkeen ja korvaamalla sen omilla tarpeilla.

Vähän lisää: Putket on näissä useimmiten triodikytkettyjä pentodeja, niin tässäkin. Putkea ei oikeastaan sinällään "tarvita" muuhun kuin impedanssimuuntimeksi muuttamaan äärimmäisen korkeaimpedanssisen mikkikapselin mekkala matalammalle impedanssille ja ajamaan muuntajaa, joka pudottaa impedanssia entisestään ja balansoi signaalin. Lopputulos on käytännössä täysin häiriötön mikki, nyt kun virtalähteessäkin on tarpeeksi suodatusta.
Murgo
15.02.2008 06:50:31

2. Ei kannata lähteä pelleilemään jonkun T-Bonen kotelon kanssa. Tuossa oli päällykset muovia, ja eristäminen alumiiniteipillä oli yllättävän aikaavievää ja paskamaista hommaa.

Tai sitten kannattaa hankkia esim. käytettynä tai rikkinäisenä joku vähän kalliimpi T-bone, ainakin SC 450:ssä on jo kokoalumiiniset kuoret. Erittäin mielenkiintoinen projekti.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
okabass
15.02.2008 20:56:56
MOI

Varmaan hieno projekti. Kun on kerran tutustunut kunnon "Tellyyn",niin ei sitä soundia unohda. Tutulla oli lainassa kerran stuudiossaan oikeat YLE:n huutokaupasta ostetut Telefunken putkimikit. Mahtava soundi.
Ceterum censeo moderator esse delendam
mhelin
15.02.2008 22:02:42
Mikäs siinä mutta mulla ei ole sellaisia kavereita joilta saisi ilmaiseksi Neumannin kapseleita. Nehän ne siihen saundiin eniten vaikuttavat yhdessä mikin rungon (etenkin grilliosan) kanssa.
samipa
15.02.2008 23:17:09 (muokattu 15.02.2008 23:18:45)
Hienoa harrastelua !! Mulla on samainen projekti kesken, joskaan en omaa noita kapseleita.. Niitä oli myynnissä huutonetissä, mutta hintaa tuli vähän liikaa. Pitäisi yritää itse tehdä tuo kapseli, siihen löytyi ohjeita, mutta metallisorvi uupuu.
Jos sinulla on tarvetta gigasille vastuksille niin ota yhteyttä. Niitä on Ruotsista tilattavissa á 10 euroa. Mulla on himassa noita vastuksia muutamia kappaleita ylimääräisenä.. Myyjä ihmetteli Bebekissä, kun kävin joskus noita vastuksia kyselemässä, toinen niistä ehdotti ilmasiltaa: "Eiköhän tuo sähkö hyppää sopivan matkan yli".

Asutkin näemmä lähistöllä, joten tule ihmeessä ostamaan pari vastusta, saat hyvään hintaan.

-Sami
maza
16.02.2008 16:35:25

No hitto, just tilattiin kans Elfasta gigasia vastuksia.

Niin, kyllähän tuossa sekä kapseli että elektroniikka vaikuttaa merkittävästi. Täytyy testata tuon NT-1A:n kanssa, että miten homma onnistuu. Ja saahan siis kapseleita kyllä, jopa legendaarista K7:aa jota käytettiin U47:ssa. Hinnasta ei kyllä ole tietoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)