Jorte Kariko 13.02.2008 17:39:45 | |
---|
Ihan tuli vaan semmoista mieleen, että ajattelin kitaran kaulasta peukalo puolelta hioa kokonaan lakat pois, koska näin olen tehnyt aina eri kitaroilleni ja se soittotuntuma on paljon mukavempi (liukkaampi). Kitara on atlas star sapphire ja kaula on mahonkia, joten voinko esim. käyttää siinä ölyämisessä esim. keitettyä pellavansiemenöljyä? -onko jotain mitä tulisi huomioida kaulaa hiotessa? muuta kuin suojaaminen, ettei muualle kitaraan tule skraduja. -onko jotain muita suositeltavia öljyjä tuon "raaan" mahongin öljyämiseen? -minkälaista hiekkapaperia olisi syytä käyttää? olen aikaisemmin, kun olen hionut kaulaa, niin antanut mennä mennä vaan.. enkä ole turhia miettinyt, mutta nyt kun kyseessä on ykköskitarani, niin haluaisin suorittaa työn laadukkaasti ilman mitään mokia. ...Uskoakseni minulle ei ole taivaspaikkaa...koska en oikein viitsi uskoa semmoiseen utopiaan, kun kerta ei sitä kukaan ole todeksikaan voinut todeta. |
Ketjukuula 13.02.2008 19:41:44 | |
---|
maapähkinä öljy on vaahteralle ja koivulle ainakin tosi hyvä. ite laitoin kaulaa ja tosi hyvä pinta tuli. ja helposti. |
Juzzu 14.02.2008 06:39:02 | |
---|
Mahonki on kyllä niin huokoista puuta, että imaisee kyllä öljyt varmaan ihan läpi asti. Itseäni vähän kyllä pelottaisi moinen, vahaaminen vaikuttaisi ehkä vähän paremmalta vaihtoehdolta mielestäni. |
MPU 14.02.2008 08:29:55 | |
---|
Liberonin Finishing oil toimii hyvin mahongissa. Joku kovettuva öljy kannattaa valita. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
Insane Kane 14.02.2008 10:47:22 | |
---|
Ihan tuli vaan semmoista mieleen, että ajattelin kitaran kaulasta peukalo puolelta hioa kokonaan lakat pois, koska näin olen tehnyt aina eri kitaroilleni ja se soittotuntuma on paljon mukavempi (liukkaampi). Kitara on atlas star sapphire ja kaula on mahonkia, joten voinko esim. käyttää siinä ölyämisessä esim. keitettyä pellavansiemenöljyä? -onko jotain mitä tulisi huomioida kaulaa hiotessa? muuta kuin suojaaminen, ettei muualle kitaraan tule skraduja. -onko jotain muita suositeltavia öljyjä tuon "raaan" mahongin öljyämiseen? -minkälaista hiekkapaperia olisi syytä käyttää? olen aikaisemmin, kun olen hionut kaulaa, niin antanut mennä mennä vaan.. enkä ole turhia miettinyt, mutta nyt kun kyseessä on ykköskitarani, niin haluaisin suorittaa työn laadukkaasti ilman mitään mokia. Kokeile ensin kuitenkin mattapintaa. 600 vesihiomapaprulla saat hyvän mattapinnan joka liukastaa juuri sopivasti. Rajaa hiottava alue hyvin maalarinteipillä, niin saat siistit reunat aikaan. Jos öljyäminen kuitenkin, niin itse käytin Vanhanajan puunkuullotusöljyä. Sisältää: Pellavaöljyvernissaa, kiinanpuuöljyä ja luonnonhartseja Tuolla öljyllä käsittelin mahonkisen explorerin ja olin jälkeen oikein tyytyväinen Ei näin! >=) |
Kefiiri 14.02.2008 11:42:18 (muokattu 14.02.2008 11:44:31) | |
---|
Mahonki on kyllä niin huokoista puuta, että imaisee kyllä öljyt varmaan ihan läpi asti. Itseäni vähän kyllä pelottaisi moinen, vahaaminen vaikuttaisi ehkä vähän paremmalta vaihtoehdolta mielestäni. Kai nuo vernissatyyppiset öljyt kuivuttuaan lopettavat imeytymisen. Keitetty pellavansiemenöljy lienee sama asia kuin vernissa. Moottoriöljyä en minäkään suosittelisi. Mitähän aineita tuo Liberonin finishing oil sisältää? Basistiosastolla juttelivat että vahattu kontrabassonkaula tuntuu kesähelteellä tahmealta. Onko tämmöisestä enemmänkin havaintoja? |
Otto.a 14.02.2008 19:10:13 | |
---|
Vedä mehiläisvaha pintaan, oman telen kaulan vedin ja oon tyytyväinen. |
Antti1 14.02.2008 20:35:56 | |
---|
Kai nuo vernissatyyppiset öljyt kuivuttuaan lopettavat imeytymisen. Nuo ei vaan oikein tahdo kuivua ikinä, varsinkaan pellavaöljy. Vernissa kuivahtaa hitusen, muttei sekään ole millään muotoa kovettuva öljy. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Kefiiri 14.02.2008 20:56:50 | |
---|
Nuo ei vaan oikein tahdo kuivua ikinä, varsinkaan pellavaöljy. Vernissa kuivahtaa hitusen, muttei sekään ole millään muotoa kovettuva öljy. Näin tosiaan taitaa olla, että pysyvät verrattain elastisina hapetuttuaankin. |
Antti1 14.02.2008 21:00:14 | |
---|
Kovettuvat öljyt vois tosiaankin olla ihan rok tuota varten. Kannattaa tarkistaa Rustin's -merkin valikoimat. Niiltä löytyy mahongille tarkoitettua filleriä, jolla voit kiskasta syyt aika huomaamattomasti ensin umpeen. Sitten päälle Danish Oilia, jolla saa kiiltävän ja kovettuvan öljypinnan aikaiseksi. Menee se pelkällä Danish Oilillakin, mutta vaatii useamman käsittelyn ja syyt jäävät hiukan avoimiksi. Mä lätkin tuota juuri oman projektini kaulaan, saas nähdä miltä huomenissa näyttää kaikkien käsittelyiden jälkeen. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Kefiiri 14.02.2008 21:05:51 (muokattu 14.02.2008 21:08:17) | |
---|
Ja noista vernissoista vielä. Jos sutaisee uuden kerroksen ennen kuin edellinen on perusteellisesti kuivunut, niin se pintahan ei todellakaan kuivu sitten millään. Nyt vasta tuli tuo mieleen. Pellavaöljyistä lienee varminta pysytellä erossa kun kerran sopivampiakin aineita on keksitty. |
kulmahiomakone 14.02.2008 21:59:38 (muokattu 14.02.2008 22:00:00) | |
---|
Vernissa on keitettyä pellavaöljyä ja se kyllä kuivuu aikanansa. Nopeus riippuu pitkälti siitä, onko öljyyn lisätty hapettimia ja kuinka paljon. Viulujen kaula käsitellään usein vernissalla, joten sen luulisi kelpaavan kitaraankin. Ehkä vernissaakin parempi öljy kaulan käsittelyyn on kuitenkin kiinanpuuöljy a.k.a. tung oil. Danish Oilkin on käsittääkseni suurelta osin sitä itseään terästettynä joillain myrkyillä (jonka vuoksi se ei mm. sovi keittiötasoille tai leikkuulautoihin). Kiinanpuuöljy kuivuu vernissaa nopeammin ja mielestäni kovemmaksi. Henkilökohtaista kokemusta kaulan käsittelystä kummallakaan aineella ei ole, muista yhteyksistä kylläkin ja vernissasta kaulan toiselta puolelta, eli otelaudalta. Toimii. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Antti1 14.02.2008 22:24:49 | |
---|
Danish Oilkin on käsittääkseni suurelta osin sitä itseään terästettynä joillain myrkyillä (jonka vuoksi se ei mm. sovi keittiötasoille tai leikkuulautoihin). Kylläkyllä, tungpähkinöistä tehtyä öljyähän tuo on pohjimmiltaan. Siinä on kuitenkin joukossa ties mitä ainesosia, jotka kuivattavat tuon kovaksi, estävät pöpöjen elämää jne. Hartseja, petroolia, metanolia ja muita juttuja, joista mä en tajua mitn. Tuolla valmistajan sivuilla tosin mainitaan Danish Oilin käytöstä salaattikulhoissa yms. ja tuoteselosteessakin se on jonkin sertifikaatin mukaan kelvollinen lasten leluihinkin. Lisäksi se on erittäin suosittua sorvaajien keskuudessa, ihan siis myös kaikkiin elintarvikekulhoihin. Tiedä sitten, kun siinä noita myrkkyjä kuitenkin on. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
Terry Pantheras 15.02.2008 13:56:59 | |
---|
|
Jorte Kariko 15.02.2008 17:46:58 | |
---|
Loistavaa! kiitos kaikille, jotka kertoivat ja valaisivat tätä asiaa. Täytyy vielä miettiä, että koska homman aloitan! ...Uskoakseni minulle ei ole taivaspaikkaa...koska en oikein viitsi uskoa semmoiseen utopiaan, kun kerta ei sitä kukaan ole todeksikaan voinut todeta. |
Jorte Kariko 15.02.2008 17:52:59 | |
---|
Kokeile ensin kuitenkin mattapintaa. 600 vesihiomapaprulla saat hyvän mattapinnan joka liukastaa juuri sopivasti. Rajaa hiottava alue hyvin maalarinteipillä, niin saat siistit reunat aikaan. Tähän ajatukseen sytyin, täytyy kokeilla tätä vaihtoehtoa nuihin mun vanhoihin Jacksonin ritsoihin. Tuommoista mattapintaa en tullut edes ajatelleeksi. Kiitos uudesta näkökulmasta ja tavasta. ...Uskoakseni minulle ei ole taivaspaikkaa...koska en oikein viitsi uskoa semmoiseen utopiaan, kun kerta ei sitä kukaan ole todeksikaan voinut todeta. |
Insane Kane 15.02.2008 18:48:18 | |
---|
Tähän ajatukseen sytyin, täytyy kokeilla tätä vaihtoehtoa nuihin mun vanhoihin Jacksonin ritsoihin. Tuommoista mattapintaa en tullut edes ajatelleeksi. Kiitos uudesta näkökulmasta ja tavasta. Eipä mitiä. Mulla on kaikki kitarat nykyään saaneet tuollaisen käsittelyn. Vettä ei kannata lotrata hioessa, mutta sen verran kuitenkin että papru ei mene tukkoon. Älä hio lakkaa puhki. Ei näin! >=) |
janis 15.02.2008 19:54:04 | |
---|
ite öljysin mahonkikaulan pellavaöljyllä. tuli täydellinen! |
VesaK 15.02.2008 20:05:43 | |
---|
onko jotain muita suositeltavia öljyjä tuon "raaan" mahongin öljyämiseen? Yhden mahonkikaulan käsittelin raa'alla kiinanpuuoöljyllä (Tung Tree Oil). Tällaisessa öljyssä ei ole mitään kuivumista nopeuttavaa. Levitin öljyä vuorokauden välein 4-6 kertaa. Aikansa se hikoili ylimääräistä öljyä huokosista ulospäin. Hikoilun loputtua kaulasta tuli erittäin mukava. |