Aihe: Ensimmäisen vahvarin teko: Hi Octane, 2W PP -pääte. Hulluako? 1 | |
---|---|
![]() 10.02.2008 16:19:43 | |
Heibs. On nyt tässä suunnitteilla aloittaa ensimmäisen vahvariprojektini suunnittelu. Olen nyt parin vuoden ajan lueskellut noita kaikkia vastaan tulleita aiheita ja sivustoja, jotka asiaan keskittyvät. Koen ymmärtäväni jo jotain aiheesta ja erityisesti olen lueskellut kaikkia turvallisuusjuttuja.. Joka tapauksessa tuo otsikon lähtötilanne on varmasti minulle hankala, sillä rakennussarjan sijaan se pitäisi layouttia myöten punnertaa itse kasaan ja osien määräkin on kohtalainen. Kuitenkin tuollainen vastaisi ihan ehdottomasti parhaiten omia tarpeitani. Etuaste siis olisi ihan perus Hi Octane/j5mk1 ja pääte olisi 2W 6sn7/12au7, myöskin ax84.com -sivustolta. Myöhemmin tarjoitus olisi modailla tuohon etuseen yksi putki lisää, jonka toinen aste menisi puhtaalle kanavalle ja toinen soldanotyyppiseksi säröasteeksi. Tämä sitten josku hamassa tulevaisuudessa. Kysymys ei ole oikeastaan, että onko tuo hullua, vaan kuinka hullua.. Varmasti tarvitsisin tämän palstan ja sen aktiivisten kirjoittajien apua todella paljon pitkin matkaa.. If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe. | |
![]() 10.02.2008 17:03:49 | |
Moi! Apua annetaan aina kun vaan on mahdollista. Muiden kokemuksista voi oppia nopeasti paljonkin ja ainakin sen, ettei tee samoja virheitä uudelleen. Tuo idea 2W päättärillä tuollaisesta vahvarista ei ole lainkaan hullu. Olen itse tehnyt tuon AX84-palstan Fireflyn joka kulkee nimellä Bluetone Barfly ja josta löytyy klipit kotisivuiltani www.bluetone.fi jos haluaa tsekata sen miltä tuollainen 1-2W peli kuulostaa. Jos lähtee miettimään Soldanon tyyppisiä etuasteita tuohon projektiin, kannattaa leiska suunnitella etukäteen todella huolellisesti ja ottaa oppia muiden tuotoksista. Tuon tyyppiset ultra gain-pelit ovat äärimmäisen herkkiä väärien osasijoitteluiden + maadotusten ym. asioiden osalta, jolloin homma voi mennä helposti reisille. Jos et ole koskaan rakentanut yhtään putkipeliä, suosittelen kyllä jotain helpompaa projektia alkuun. t. Harry | |
![]() 11.02.2008 21:59:16 (muokattu 11.02.2008 22:02:02) | |
Komppaan harryä. Jos päädyt tuohon HO:hon niin kannattaa rakentaa mahd. paljon ax84:n layouttien mukaan, ainakin maadoitus ja pääasiallinen komponenttien sijoittelu (isot filtterikondensaattori, muuntajat, putket jne). EDIT: Itse laittaisin varmaan tuohon 1xEL34-päätteen... ja etuseen HO:n jota sitten modaisin tarpeen mukaan ehkä modernimman soundin suuntaan. Tähän löytyy ax84:n hyvin neuvoja. | |
![]() 12.02.2008 11:39:35 | |
Kävin just laskeskelemassa ja katselemassa erilaisia settejä. Yksi tekijä tuossa PP -päätteessä on kiva sopivamman tehon ja symmetrisyyden lisäksi: Noi PP -muuntajat maksaa melkein puolet vähemmän vamankokoiseen SE -muuntajaan verrattuna. Miksiköhän? Toisaalta, tuollainen HO/Lead pre ja 2W PP pääte tulisi kustantamaan jotain 250eur ja sisältämään melkoisesti ihmettelyä, kun Madamp j5mk1 -kitti kustantaisi sen 180eur +posti ja ohjeistus tulisi kerta heitolla. Etunen tossa J5:ssä taisi olla käytännössä HO:ta vastaava. Osat taasen saattavat olla hiukan halvempaa laatua sitten. Pitänee lähettää mailia Musikdingille... Joka tapauksessa apuja tuohon kyllä saan, kun bändikaverilta löytyy kokemusta elektroniikasta työn ja koulutuksen puolesta, joten sinänsä tuo haaste ei ole ihan valtava. If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe. | |
![]() 12.02.2008 16:28:36 | |
Kävin just laskeskelemassa ja katselemassa erilaisia settejä. Yksi tekijä tuossa PP -päätteessä on kiva sopivamman tehon ja symmetrisyyden lisäksi: Noi PP -muuntajat maksaa melkein puolet vähemmän vamankokoiseen SE -muuntajaan verrattuna. Miksiköhän? SE-muuntajat ovat rakenteensa vuoksi kalliimpia valmistaa. Siinä se yksinkertainen syy on. | |
![]() 12.02.2008 23:44:05 (muokattu 12.02.2008 23:44:21) | |
Nimimerkki HarryK, miten tuo Barfly toimii silloin kun päätteestä ei haluta säröä (tai ihan vain kaukainen aavistus)? Riittääkö tuon päätteen headroom myös puhtaaseen soitantaan? Tuolla ax84:n forumilla on ollut aika kiintoisaa juttua HO:n ja Fireflyn ristisiitoksesta, joka voisi olla varsin kiinnostava ensiprojekti myös. If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe. | |
![]() 13.02.2008 08:11:23 | |
SE-muuntajat ovat rakenteensa vuoksi kalliimpia valmistaa. Siinä se yksinkertainen syy on. Miten SE eroaa rakenteellisesti PP:stä? | |
![]() 13.02.2008 08:53:31 | |
Nimimerkki HarryK, miten tuo Barfly toimii silloin kun päätteestä ei haluta säröä (tai ihan vain kaukainen aavistus)? Riittääkö tuon päätteen headroom myös puhtaaseen soitantaan? Tuolla ax84:n forumilla on ollut aika kiintoisaa juttua HO:n ja Fireflyn ristisiitoksesta, joka voisi olla varsin kiinnostava ensiprojekti myös. Ei tuosta mitään jumalaisia kliinejä ulos saa kun kyseessä on tuollainen pikkupääte. Tuon Barflyn saundimaine perustuu lähinnä säröosastoon joka muistuttaa jollainlailla yliojattua marsua. Olen ajatellut jossain vaiheessa rakentaa yhdistelmän jossa on Barflyn päättäri ja Twreck Expressin etunen. Ajatus ei ole siitäkään saada mitään tosipuhtaita ulos vaan kohtuullisen hiljainen peli soolojen harjoitteluun ja tilutteluun makuuhuonevolyymeilla. t. Harry | |
![]() 13.02.2008 11:50:15 | |
Ei tuosta mitään jumalaisia kliinejä ulos saa kun kyseessä on tuollainen pikkupääte. Tuon Barflyn saundimaine perustuu lähinnä säröosastoon joka muistuttaa jollainlailla yliojattua marsua. Olen ajatellut jossain vaiheessa rakentaa yhdistelmän jossa on Barflyn päättäri ja Twreck Expressin etunen. Ajatus ei ole siitäkään saada mitään tosipuhtaita ulos vaan kohtuullisen hiljainen peli soolojen harjoitteluun ja tilutteluun makuuhuonevolyymeilla. t. Harry Pieni yhteensattuma, sillä kävin pari päivää sitten fiilistelemässä tekemääsi Expressiä ja mietin juuri samaa. Oli nimittäin tuon Expressin soundi sellainen, että oksat pois. Aion pyrkiä taidoissani sille tasolle, että voin myös rakentaa Express -variantin itselleni. Nyt kun tässä olen miettinyt tuota vahvariasiaa, niin olisikohan fiksuinta kuitenkin tehdä suoraan tuo Firefly ja lisätä siihen tämä: http://www.aronnelson.com/gallery/d/18491-2/Firezog.gif Onkohan liioiteltua yrittää rakentaa tuohon koteloon vielä kaiutinsimulaatiota... runoffgroove. com -sivulta löytyisi yksi kiinnostava. Saisin tuosta kokonaisvaltaisen ratkaisun himasoitantaan. Etenkin, kun tuosta nurkasta löytyisi jo puukotelo komboa varten. Vehkeestä tulisi suljettu/refleksikoteloinen kombo, jossa vahvari olisi Flip top -tyylinen. Fireflylle riittänee Uraltonen pienempi toroidimuuntaja virraksi ja 125A ulostuloksi Vaan saavutetaanko sillä mitään lisää, jos hankkii isomman OT:n, esim 125D? Kotelo olisi kokoluokkaa 10"X6"X2", sillä tällainen mahtuisi hyvin koteloon, löytyy Uraltonelta ja netistä löysin tälle myös layoutin (pyrkisin välttämää nitseajattelua mahdollisimman pitkälle ja rakentamaan valmiin testatun ratkaisun). If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe. | |
![]() 13.02.2008 14:17:09 | |
Teki mitä ja millä skemalla vaan, aina oppii vaan tekemällä ja korjaamalla tekemänsä mokat jos pystyy. Kun nyt katsoo omia ensitekeleitä tulee hymy huuleen ja miettii, että mitähän päässä liikkui siihen aikaan kun tuli tuollaisia pelejä tehtyjä. Silloin oli hyvinkin ylpeä aikaansaannoksistaan. Nyt kun on tehnyt kymmeniä putkipelejä, tuntuu vieläkin siltä, että opintiellä ollaan. Kannnattaa aloittaa tuo projekti jos uskoo sen onnistumiseen ja sitävartenhan ollaa täällä palstoilla avittamassa, että se oma tärkeä projekti saadaan lopulta valmiiksi. | |
![]() 13.02.2008 15:47:53 | |
Nyt kun tässä olen miettinyt tuota vahvariasiaa, niin olisikohan fiksuinta kuitenkin tehdä suoraan tuo Firefly ja lisätä siihen tämä: http://www.aronnelson.com/gallery/d/18491-2/Firezog.gif Minulla on tuo firezog rakennettuna omaan Firefly-tyyppiseen vahvistimeen. Ihan hyvin toimii, mutta paremmin toimii vielä joku hyvä säröpedaali, vaikka BSIAB2 Marshall-menoon. Eikä oikein kehtaa noita putkia kuluttaa yhtä aikaa monessa putkivehkeessä. Mutta kyllä tuo Firefly myös säröpedaalista käy tuolla firezogilla :) Onkohan liioiteltua yrittää rakentaa tuohon koteloon vielä kaiutinsimulaatiota... runoffgroove. com -sivulta löytyisi yksi kiinnostava. Itse tekisin tuon varmaan erilliseen laatikkoon, koska silloin sitä voisi käyttää jonkin muun laitteen kanssa. Fireflylle riittänee Uraltonen pienempi toroidimuuntaja virraksi ja 125A ulostuloksi Vaan saavutetaanko sillä mitään lisää, jos hankkii isomman OT:n, esim 125D? Isompi rauta = isommat soundit, paremmat bassot? En tiedä, tämä on vähän mutu-osastoa. Eipä tuo 125C tai 125D maksa Uraltonessa kun pari euroa enemmän, eli ei siinä paljoa voi hävitä. Samat kytkennät näyttäisi olevan kaikissa. | |
![]() 14.02.2008 10:33:26 | |
Minulla on tuo firezog rakennettuna omaan Firefly-tyyppiseen vahvistimeen. Ihan hyvin toimii, mutta paremmin toimii vielä joku hyvä säröpedaali, vaikka BSIAB2 Marshall-menoon. Eikä oikein kehtaa noita putkia kuluttaa yhtä aikaa monessa putkivehkeessä. Mutta kyllä tuo Firefly myös säröpedaalista käy tuolla firezogilla :) Mä olen ajatellut sellaista settiä, jossa tulikärpäsen jälkeen tulee analogi/digitaalinen mallintaja kaiun, viiveiden ja kaappisimulaation kanssa, ja josta piuha menee kuulokkeisiin/sterkkoihin/koneelle. Toinen käyttötarkoitus sitten olisi käyttää kärpästä ihan putkivahvarina kotisoitossa ja studiossa, kun sinne joskus jaksan raahautua. Mietin myös rakentavani tulevaisuudessa joko erillisen putkipäätteen, tai sitten kohtuullisen ~15W trankkupäätteen samoihin kuoriin, jolloin saisi etus/päättärisäröä kärpäsestä ja varsinaisen vahvistuksen erillisestä päätteestä Isompi rauta = isommat soundit, paremmat bassot? En tiedä, tämä on vähän mutu-osastoa. Eipä tuo 125C tai 125D maksa Uraltonessa kun pari euroa enemmän, eli ei siinä paljoa voi hävitä. Samat kytkennät näyttäisi olevan kaikissa. Näinpä kait, vaan vaatiiko suurempi muuntaja enemmän mehua? Sitten tämän hetken tärkein kysymys: Mitä konkkia minnekin kohtaan tulisi tunkea? Hakusessa on laatua, muttei mitään pinseteillä kasattua, avaruudesta sataneella kultapölyllä siveltyä, Teslan s****nesteessä kastettua 100eur/uF -meininkiä. Skema suosittaa 400V konkkia. Onko se ihan minimi kaikkialle kytkiksessä (paitsi tietty päätteen 1 KV:n konkka)? Putkien katodeille esim.? Onko esmes Orange Dropsit sitä "hyvää lääkettä" tarkoitukseeni? Vastuksiksi käynee hiilikalvot... vaiko metallikalvot sittenkin? If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe. | |
![]() 14.02.2008 14:11:29 (muokattu 14.02.2008 14:14:27) | |
Näinpä kait, vaan vaatiiko suurempi muuntaja enemmän mehua? Ei. Se vain kestää sitä mehua enemmän. Sitten tämän hetken tärkein kysymys: Mitä konkkia minnekin kohtaan tulisi tunkea? Hakusessa on laatua, muttei mitään pinseteillä kasattua, avaruudesta sataneella kultapölyllä siveltyä, Teslan s****nesteessä kastettua 100eur/uF -meininkiä. Skema suosittaa 400V konkkia. Onko se ihan minimi kaikkialle kytkiksessä (paitsi tietty päätteen 1 KV:n konkka)? Putkien katodeille esim.? Onko esmes Orange Dropsit sitä "hyvää lääkettä" tarkoitukseeni? Orange drop tai mallory 150 on hyviä valintoja. Mallory on vaakamallinen, ja siten ehkä helpompi käyttää, mutta OrDrop toimii myös, koska jaloissaan pituutta piisaa kivasti. Ainiin ne vastukset... Itse laittaisin metallikalvoa. Pienempi toleranssi ja pienempi suhina (jos sitä yleensä on kuultavissa). | |
![]() 15.02.2008 12:17:16 (muokattu 15.02.2008 12:19:36) | |
Sitten tämän hetken tärkein kysymys: Mitä konkkia minnekin kohtaan tulisi tunkea? Hakusessa on laatua, muttei mitään pinseteillä kasattua, avaruudesta sataneella kultapölyllä siveltyä, Teslan s****nesteessä kastettua 100eur/uF -meininkiä. Skema suosittaa 400V konkkia. Onko se ihan minimi kaikkialle kytkiksessä (paitsi tietty päätteen 1 KV:n konkka)? Putkien katodeille esim.? Onko esmes Orange Dropsit sitä "hyvää lääkettä" tarkoitukseeni? Vastuksiksi käynee hiilikalvot... vaiko metallikalvot sittenkin? 2 watin metallikalvovastukset ovat minulla toimineet hyvin, mutta varmaan hiilikalvo olis myös ihan yhtä hyvä. Putkien katodeille riittäisi ihan hyvin 16-63 voltin konkat, noissa ei paljoa jännitteitä ole. Käytännössä kuitenkin 400 voltin tms. konkat on kivempia työstää, koska niissä on pidemmät ja tukevammat johtimet. Sopii hyvin p2p ja turret-board -työhön. Siihen pääteputken 1KV konkan paikalle käy hyvin keraaminen konkka, ne on halpoja **köhköh***uraltone***köhköh*** . Muuten joka paikkaan 400V konkkia. Omassa Fireflyssäni on siinä cascode-osion ja sen ja seuraavan asteen välillä Orange Drop (siis coupling cap), muualla on Mallory 150:et. Tämäkin on makuasiaa. Erot ovat aika pieniä vivahde-eroja treblen määrässä, ainakin Fireflyssä omien kokemusten pohjalta. Samoin sen 1KV:n konkan arvoja voi säätää ja myös jättää kokonaan pois. EDIT: Jos päädyt niihin isompiin Hammondin ulostulo-muuntajiin, kannattaa varsinkin koettaa jättää pois pääteputkelta se 1KV konkka. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)