Aihe: Diy putkivahvistin 1 2 | |
---|---|
![]() 17.11.2019 02:32:46 | |
Tuli tuossa idea että teen itse 1x12 kaiutinkaapin vanhasta subbarikotelosta, ja siihen eteen putkivahvistimen, erittäin yksinkertaisen ilman mitään muuta säätöä kuin pelkkä volume ja on/off katkaisin. Käytän Eleven Rackia niin siitä saan aika pitkälle säädettyä mitä tarvitsee(ainakin PA-kaiuttimiin liitetynä tämä toimii) Mutta mikään DIY-sarja tähän mennessä ei ole vastannut tarpeitani, ja joitain output-putkia löytyy ihan täältä toriltakin jo. Muuta jos jonkinlaista sähkörompetta löytyy itseltä näin sähkömiehenä. Sattuuko kenelläkään olemaan ylläolevan kaltaista kytkentäkaavaa? Tai jos tiedätte jostain tuollaisen DIY-sarjan niin linkkiä kiitos. | |
![]() 17.11.2019 06:35:47 (muokattu 17.11.2019 08:13:25) | |
Moi. Ihan ekana pakollinen muistutus: Putkivahvistinten rakentelu ja korjailu on (syystä) luvanvaraista puuhaa joten omatekeleen käyttämisessä on kaikenlaisia kenkkuja vastuukysymyksiä ja vakuutusteknisiä rajoitteita jotka on syytä pitää mielessä. Att1Tude: Mutta mikään DIY-sarja tähän mennessä ei ole vastannut tarpeitani, ja joitain output-putkia löytyy ihan täältä toriltakin jo. Ihan mielenkiinnosta, miksi pilvin pimein tarjolla olevista kiteistä mikään ei täytä tarpeitasi? Att1Tude: Sattuuko kenelläkään olemaan ylläolevan kaltaista kytkentäkaavaa? Putkipäätteidenkin kytkentäkaavoja on netti pullollaan, niistä vain valkkaa mieleisimmän. Ihan ensimmäiseksi pitää tietenkin määritellä budjetti, haluttu ulostuloteho, mieleiset putket ja haluttu vahvistintopologia. Nuo paljastamalla joltakulta mnettiläiseltäkin saattaa löytyä tarkempi ehdotus kytkentäkaavioksi. EDIT: Kaikkein yksinkertaisimmillaan päässet maaliin ainoastaan yhtä ECL82 / -86 putkea käyttäen jos tehovaatimus on ykköswattiluokkaa: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=12929801#p12929801 Suorat linkit ovat pitkälti kuolleet/katkenneet, mutta googlehaulla löytänee kaiken olennaisen. AX84:n alkuperäiset sivustot ovat myös pitkälti kadonneet, mutta : https://perpetualinnovation.us/MyBBDir/ löytyy jotain. Mm. tuo yllälinkitetyssä viestiketjussa mainittu Hi-Octane, ja oma osio päätevahvistimille: https://perpetualinnovation.us/MyBBDir/forumdisplay.php?fid=13 Att1Tude: Tai jos tiedätte jostain tuollaisen DIY-sarjan niin linkkiä kiitos. Haikailemasikaltaisten instrumenttipäätteiden rakennussarjat ovat harvinaisia koska kysyntää ei juurikaan ole, koska hinnanero etuasteelliseen kittiin on valmistajan kannalta olematon. HiFi-puolelta noita pääteasterakennussarjoja löytyy ihan toisella tapaa, mutta ovat useimmille instrumenttikäyttöä miettiville syystä tai toisesta epäsopivia / -mieluisia. Valtaosa niistä jotka instrumenttiputkipäätteitä ja niiden rakennussarjoja kaipaavat, ovat hyvin tarkkaan selvillä mitä haluavat, ja "suunittelvat" kotelon, kytkennän ja layoutin itse ja ostavat osat erikseen. Jokainen putkivahvistinkomponentteja ja -kittejä myyvä taho tuollaisen osakokonaisuuden varmasti sulle kuitenkin tilauksesta keräilee, joten ekana mieleen tulee Uraltone. Jos itse moista päätettä tarvitsisin ja pitäisi rakennussarjasta kasata, hankkisin varmaankin jonkun hyväksihavaitun "kitaraputkivahvistinsarjan" ja syöttäisin sisääntulon suoraan pääteasteeseen esimerkiksi efektilenkin returnin kautta. Mulla ei teeseitseholistina noista kiteistä ole kokemusta päässyt syntymään, mutta esimerkiksi Uraltone JR:stä en juuri pahaa sanaa ole kuullut sanottavan. Tuo(kin) on myös ainakin mun mielestä kohtuulliseen lisähintaan kasattavissa aina silloin tällöin Uraltonen toimesta pidettävillä kasauskursseilla. Omakohtaisesta kokemuksesta voin vain todeta että etenkin ekoilla kerroilla vertaistuesta ja etenkin osaavasta opettajasta olisi ollut suunnaton hyöty... ;). T:Samuli | |
![]() 17.11.2019 19:03:00 | |
basisti1971: Moi. Ihan ekana pakollinen muistutus: Putkivahvistinten rakentelu ja korjailu on (syystä) luvanvaraista puuhaa joten omatekeleen käyttämisessä on kaikenlaisia kenkkuja vastuukysymyksiä ja vakuutusteknisiä rajoitteita jotka on syytä pitää mielessä. Kiitän. Ihan mielenkiinnosta, miksi pilvin pimein tarjolla olevista kiteistä mikään ei täytä tarpeitasi? Täyttää, ja täyttää liikaa. Siinä on se "ongelma" :D On sellainen tunne, että suhteellisen vähällä rakentelulla pääsisin tavoitteeseeni, joka on yksikanavainen putkivahvistin jolla saan mekkalan aikaiseksi käyttäen v30 kaiutinta. Tämä kaiutin ei ole pakollinen, vaan todennäköinen joka tulee olemaan käytössä, mikäli tuo on ongelma. Putkipäätteidenkin kytkentäkaavoja on netti pullollaan, niistä vain valkkaa mieleisimmän. Katselin joitain mutta niissä oli liikaa ominaisuuksia. Mahdollisimman yksinkertaista en löytänyt. Ihan ensimmäiseksi pitää tietenkin määritellä budjetti, haluttu ulostuloteho, mieleiset putket ja haluttu vahvistintopologia. Nuo paljastamalla joltakulta mnettiläiseltäkin saattaa löytyä tarkempi ehdotus kytkentäkaavioksi. Aika monessa paikkaa ainakin väitetään että wattiteholla ei tunnu olevan merkitystä, mutta lähdetään nyt viidestä watista liikkeelle. EDIT: Kaikkein yksinkertaisimmillaan päässet maaliin ainoastaan yhtä ECL82 / -86 putkea käyttäen jos tehovaatimus on ykköswattiluokkaa: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=12929801#p12929801 Suorat linkit ovat pitkälti kuolleet/katkenneet, mutta googlehaulla löytänee kaiken olennaisen. AX84:n alkuperäiset sivustot ovat myös pitkälti kadonneet, mutta : https://perpetualinnovation.us/MyBBDir/ löytyy jotain. Mm. tuo yllälinkitetyssä viestiketjussa mainittu Hi-Octane, ja oma osio päätevahvistimille: https://perpetualinnovation.us/MyBBDir/forumdisplay.php?fid=13 katsotaan näitä, tuo 5 wattia ei ole kiveen kirjoitettu. Tämä on mielenkiinnon kokeilu saanko mitään aikaan tuon 11r kanssa omatekelevahvistimesta/cabista Haikailemasikaltaisten instrumenttipäätteiden rakennussarjat ovat harvinaisia koska kysyntää ei juurikaan ole, koska hinnanero etuasteelliseen kittiin on valmistajan kannalta olematon. Ymmärrän, DIY sarjat ovat kalliita. Jos olisi tarve enemmälle ominaisuuksille, ostaisin jo sarjan. HiFi-puolelta noita pääteasterakennussarjoja löytyy ihan toisella tapaa, mutta ovat useimmille instrumenttikäyttöä miettiville syystä tai toisesta epäsopivia / -mieluisia. Valtaosa niistä jotka instrumenttiputkipäätteitä ja niiden rakennussarjoja kaipaavat, ovat hyvin tarkkaan selvillä mitä haluavat, ja "suunittelvat" kotelon, kytkennän ja layoutin itse ja ostavat osat erikseen. Minulla ei ole hajuakaan mihin ryhdyn, mutta jos mieleisten osien kasaan saaminen kestää montakin vuotta, päädyn todennäköisesti DIY-sarjan ostoon. Jokainen putkivahvistinkomponentteja ja -kittejä myyvä taho tuollaisen osakokonaisuuden varmasti sulle kuitenkin tilauksesta keräilee, joten ekana mieleen tulee Uraltone. Tuolta katselin DIY-sarjoja, vaikutti hyvältä Jos itse moista päätettä tarvitsisin ja pitäisi rakennussarjasta kasata, hankkisin varmaankin jonkun hyväksihavaitun "kitaraputkivahvistinsarjan" ja syöttäisin sisääntulon suoraan pääteasteeseen esimerkiksi efektilenkin returnin kautta. Mulla ei teeseitseholistina noista kiteistä ole kokemusta päässyt syntymään, mutta esimerkiksi Uraltone JR:stä en juuri pahaa sanaa ole kuullut sanottavan. Tuo(kin) on myös ainakin mun mielestä kohtuulliseen lisähintaan kasattavissa aina silloin tällöin Uraltonen toimesta pidettävillä kasauskursseilla. Omakohtaisesta kokemuksesta voin vain todeta että etenkin ekoilla kerroilla vertaistuesta ja etenkin osaavasta opettajasta olisi ollut suunnaton hyöty... ;). T:Samuli Katsotaan mihin tässä päätyy. | |
![]() 18.11.2019 00:27:08 | |
Eikö tämä sovi kuvaukseen? http://i0.wp.com/myfenderchamp.com/ … ads/2010/03/champ_5f1-schematic.png Aamen | |
![]() 18.11.2019 01:05:23 | |
Joo nyt kun antanut ajatuksen muhia niin taitaa olla fiksuinta vetää tämä jäihin. Tarvitsee enemmän efforttia lähteä tälle linjalle, ja kokemusta ihan normaalista etuasteesta ensin(mulla on tuossa joku bucklayn 15w vahvari, saan sillä jo mekkalaa riittävästi vaikkapa v30 kaiuttimesta) Ja kun tämä ei oo mitään prioriteettihommaa kun ihan kokeilua. Kiitoksia kaikille ja pahoittelut vaivannäöstä, säästitte multa paljon aikaa. | |
![]() 20.11.2019 08:59:41 | |
Moi. Vaikka aikalisän ilmeisesti vahvariprojektissa otitkin... Att1Tude: Kiitän. Ole hyvä, ja perus sähköturvallisuusasiat on myös hyvä pitää mielessä vaikkei juridisista rajoitteista niin piittaisikaan. Äärihankalaa noillakaan jännitteillä on perusterveen ihmisen itseänsä tappaa, mutta hermoradat saa kivasti poltettua, puhumattaaan muista sähköiskuihin olennaisesti liittyvistä vammoista. Att1Tude: Täyttää, ja täyttää liikaa. Siinä on se "ongelma" :D On sellainen tunne, että suhteellisen vähällä rakentelulla pääsisin tavoitteeseeni, joka on yksikanavainen putkivahvistin jolla saan mekkalan aikaiseksi käyttäen v30 kaiutinta. Katselin joitain mutta niissä oli liikaa ominaisuuksia. Mahdollisimman yksinkertaista en löytänyt. Tuota jäsen Gypsy:n yllälinkittämää RCA:n esimerkkikytkentää (=champpia) yksinkertaisemmaksi ei instrumenttikäyttöön korvanmukaista putkivahvistinta helposti saa aikaiseksi, ja tuo peruskytkentä onkin ollut vuosikymmenten saatossa lähtökohtana lähes kaikille A luokan SE vahvareille. Niin kaupallisille kuin teeseitseväkästyksillekin. A/B luokan PP vahvareille on sitten oma RCA:n esimerkkikytkennästä hivenen muokattu (=bassman). Att1Tude: Aika monessa paikkaa ainakin väitetään että wattiteholla ei tunnu olevan merkitystä, mutta lähdetään nyt viidestä watista liikkeelle. Att1Tude: katsotaan näitä, tuo 5 wattia ei ole kiveen kirjoitettu. Tämä on mielenkiinnon kokeilu saanko mitään aikaan tuon 11r kanssa omatekelevahvistimesta/cabista. Vaikka wateilla ei sinänsä merkitystä tavallaan olekaan, tarkoituksella tarpeettoman jäykkäripustuksisia kitarainstrumenttikaiutinelementtejä käytettäessä vahvistimen antoteho vs. kaiuttimen tehonkesto -suhteella on olennainen merkitys siihen kuinka paljon kaiuttimen soundia saadaan mukaan. Jos kaiuttimen kompressio-ominaisuuksista ja epälineaarisesta käyttäytymisestä lähellä maksimi tehonkestoa ei välitetä, ei vahvistimen ulostulowateillakaan ole merkitystä. Ja päinvastoin. Soundi edellä pitäisi aina kuitenkin mennä, ja ainakin mun mielestä nimenomaan itselle mieleinen soundi ;). Att1Tude: Ymmärrän, DIY sarjat ovat kalliita. Jos olisi tarve enemmälle ominaisuuksille, ostaisin jo sarjan. Kalliimmaksi tulee ostaa osat erikseen, ellei käytä elintenluovuttajana putkiradiota, kitaravahvistinta, projektorivahvistinta tms. Vaikkapa tuohon Champpiin (tai vastaavaan) maksaa sähköiset osat sopivasti ostaen viiden kympin luokkaa, jota en pidä lainkaan kalliina siihen nähden mitä sillä rahalla saa. Yksinkertaisissa pikkuvahvistimissa eniten kustantaa chassis ja kotelo, ja todella usein nuo uudelleenkäytetäänkin jostain trankkulaitteesta jota ei kustannustehokkaasti kannata korjata. Tai tehdään itse jos tarvittavat taidot ja työkalut löytyvät ennestään. Att1Tude: Minulla ei ole hajuakaan mihin ryhdyn, mutta jos mieleisten osien kasaan saaminen kestää montakin vuotta, päädyn todennäköisesti DIY-sarjan ostoon. Tuossa tapauksessa suosittelen Uraltonen (tai vastaavan toimijan?) kurssia jossa pääset opastetusti vahvistimesi kasaamaan. Att1Tude: Tuolta katselin DIY-sarjoja, vaikutti hyvältä Uraltone on taivaan lahja meille teeseitseväkästelijöille, kannattaa käyttää mahdollisimman paljon ettei käy kuten valtaosalle kivijalkamusakaupoista on viimeisen 30 vuoden aikana käynyt. Itse en heidän teknistä tukeaan ole koskaan tarvinnut, mutta on kuulemma huippuluokkaa, joka on ehdoton plussa verrattuna "kasvottomiin" ulkomaan-nettitoimijoihin verrattuna. T:Samuli | |
![]() 20.11.2019 15:17:18 | |
Jos ei ole rakennellut paljon mitään niin ei olisi huono idea aloittaa esim. tuollaisella matalajännittelisellä etuvahvistinprojektilla jolla hintaa reilu kymppi: https://www.ebay.co.uk/itm/VALVE-AM … -Amp-KIT-DIY-UK-Seller/233309361202 | |
![]() 21.11.2019 21:24:04 (muokattu 21.11.2019 21:29:12) | |
Mitenkähän tuo on mennyt ohi, tuo menee kyllä tilaukseen. Raaskii sen verran. Pitänee jostain hommata 12v muuntaja ja kytkeä tasasuuntaaja välistä pois. EDIT https://www.ebay.co.uk/itm/AC-12V-6 … 75&_trksid=p2047675.c100623.m-1 Tuota katselin että onko sama laite, vertasin piirilevyjä keskenään ja huomasin että tuossa ensimmäisessä linkitetyssä DIY-setissä on piirilevyn reiät tukittu tinalla? Miten tuohon tinataan itse mitään? | |
![]() 21.11.2019 21:40:16 | |
Att1Tude: Tuota katselin että onko sama laite, vertasin piirilevyjä keskenään ja huomasin että tuossa ensimmäisessä linkitetyssä DIY-setissä on piirilevyn reiät tukittu tinalla? Miten tuohon tinataan itse mitään? Se vaan näyttää sille kun kuvassa on valkoinen paperi alla | |
![]() 21.11.2019 22:34:36 | |
Niinpähän onkin :D https://www.ebay.co.uk/itm/HiFi-Buf … &_trksid=p2047675.c100752.m1982 Tuon linkin alta löytyi sitten teksti NOTIC:for some new HiFi fans,the Preamp is not like power amplifier,you can not direct connect it to your speaker or headphone.need connect it to Power amplifier.sample Guide: CD/MP3 player--->P5-1 preamp--->Power amplifier--->speaker Huonolla englannilla kertoo että power ampin tarvii ennen kaiutinta. Toimiiko tämä homma niinkuin toivon, etin juuri tuota power ampia mutta onko tämä linkissä oleva hyvin samannäköinen tuote mitä kaikki muutkin nyt pre-amp. What the. | |
![]() 22.11.2019 07:27:19 | |
Moi. Att1Tude: Huonolla englannilla kertoo että power ampin tarvii ennen kaiutinta. Toimiiko tämä homma niinkuin toivon, etin juuri tuota power ampia mutta onko tämä linkissä oleva hyvin samannäköinen tuote mitä kaikki muutkin nyt pre-amp. What the. On pelkkä etuaste eli pre-amp (linjatasoisille signaaleille), linkitetty varmaankin koska totesit: Att1Tude: Tarvitsee enemmän efforttia lähteä tälle linjalle, ja kokemusta ihan normaalista etuasteesta ensin... Tuosta sain itsekin kuvan että aiot siirtää pääteasteen tekemisen myöhemmäksi, ja keskittyä ensin "yksinkertaisempaan" etuasteeseen. Att1Tude: Huonolla englannilla kertoo että power ampin tarvii ennen kaiutinta. Kyllä. Att1Tude: Toimiiko tämä homma niinkuin toivon, etin juuri tuota power ampia mutta onko tämä linkissä oleva hyvin samannäköinen tuote mitä kaikki muutkin nyt pre-amp. What the. Ei toimi kuten aloituksessa esitit, mutta täyttää kyllä tavallaan tuon mainitsemasi yksinkertaisemmalla putkikytkennällä harjoittelun ja toimii jonkinlaisena laimeana esimakuna putkilaitteiden kanssa puuhasteluun. Analogioita kun rakastan yli kaiken, vastannee ainakin mun mielestä sitä että sähkökitaraa kaipaavalle ehdottaa ukuleleä tai sikarilaatikkokitaraa piezolla. Kuten tuossa jo aiemminkin mainitsin, haikailemassasi 0,1-5W teholuokassa ei pääteasterakennussarjoja juurikaan ole tarjolla. Sen enempää HiFi- kuin instrumenttikäyttöönkään. Ainoa jonka nopeasti löysin on: https://www.ebay.com/itm/Liquid-Ss- … h=item262c72c0f7:g:WTMAAOSwJ~xcGknV muttei välttämättä kulje ainakaan kustannustehokkaasti Suomeen, eikä muutenkaan olisi mun mielestä erityisen halpa. Etenkään kun ei ole täydellinen rakennussarja. Täydellisistä kitarakäyttöön suunitelluista yhdellä PCL86 putkella ja puolijohteilla ryyditetyistä vahvistimista hyvä esimerkki on vaikkapa: https://www.uk-electronic.de/online … id=f8ae3d1378d7584514607dae543c28fd mutta tuo tuskin on ensikertalaisen saatettavissa toimintakuosiin, vaikka tavallaan yksinkertainen onkin. Jos vielä yksinkertaisempaa kaipaat, suosittelen edelleen ottamaan yhteyttä vaikka sähköpostitse esim. Uraltoneen, ja kysymään vaikka tuolle yllälinkitetylle Champille tai perus AX84:lle tai vaikkapa Hi-Octanelle osien hinnan. Osaluettelot jotka kannattaa homman nopeuttamiseksi liittää tarjouspyyntöön löydät netistä, vaikka kyllä kyseiset vahvarit ovat sen verran vanhoja ja tunnettuja että varmasti tietävät mitä osia perusversioihin kaivataan. Rakentelun iloa, mihin vaihtoehtoon lopulta päädytkään. T:Samuli | |
![]() 22.11.2019 11:49:05 (muokattu 22.11.2019 11:50:26) | |
Aijai kun on termistö ollut alkuun hukassa. On varmasti vieläkin, koittakaa kestää. Ennen sen suurempaa tilaamista tarkoitus oli tehdä yksiputkinen power-amp vokapotikalla. 6.3mm inputilla. Tuo tehotarve on vaan heitto, pitäis saaha v30 antamaan mekkalaa. https://www.thomann.de/fi/celestion … h3rbs4euqKCLDIyPVFXNEgaArnyEALw_wcB Kaikki muu tarvittava säätö löytyy tuosta Eleven Rackista. Näin ainakin oletan, kun tarvittavan saa säädettyä tuon palikan kautta esim. PA-kaiuttimiin. Tuo on siis mallintava efektilaite, ja siellä on powerampit ja cabit "mallintavina" valmiiksi. Ne pitää vaan ottaa pois päältä jos meinaa käyttää analogista välissä/lopussa https://www.thomann.de/gb/avid_eleven_rack_hardware_only.htm Mulla toisena ammattina Automaatioasentaja, niin sähkön ns perusasiat on hallussa, tosin verkkovirta on vahvuus verraten hituvirtaan. Ja nämä putkihommat on vähän molempia. Esim. Nuo putket muuntajien kautta vaihtovirtaa käyttäen, pitääkö ne antaa purkautua jotenkin rauhassa ettet saa 800 volttia sormille? Nuo sarjat mitä on linkattu niin tokihan on ylimääräinen kanava tai tasonsäätö siellä rakenneltuna mitä en tarvitsisi. Siksi ihan oma diy-tekele pitäis olla että ei tule turhaa mukaan. Uraltone vaikuttaa paikalta mihin kääntyä myöhemmin. Eka pitää tietää mitä kysyä. Alan itse olla pikkuhiljaa jäljillä mitä tässä oikein halutaan tehdä :D Mulla siis termistö suhteellisen hukassa mutta oppiipa tässä samalla | |
![]() 22.11.2019 15:55:44 | |
Att1Tude: Esim. Nuo putket muuntajien kautta vaihtovirtaa käyttäen, pitääkö ne antaa purkautua jotenkin rauhassa ettet saa 800 volttia sormille? Nuo sarjat mitä on linkattu niin tokihan on ylimääräinen kanava tai tasonsäätö siellä rakenneltuna mitä en tarvitsisi. Kyllä sieltä saattaa melko iskun saada. Mittaa anodijännitteet aina ennen koskettelua. Tottahan sä nyt stereon tarvit? Eihän kukaan soita monokitaraa? | |
![]() 22.11.2019 23:08:37 | |
En minä tiedä. Tuon 11r kanssa en koe tarpeelliseksi, vai onko powerampista aina vasen ja oikea ulostulo cabiin jossa on kummiskin kaiuttimet saman laatikon sisällä? Kuulokkeet päässä soittanu tähän asti niin meninkö nyt lankaan tuossa. Tarviinko mä nyt kaks kaiutinta yhden sijaan? | |
![]() 22.11.2019 23:17:12 | |
Att1Tude: En minä tiedä. Tuon 11r kanssa en koe tarpeelliseksi, vai onko powerampista aina vasen ja oikea ulostulo cabiin jossa on kummiskin kaiuttimet saman laatikon sisällä? Kuulokkeet päässä soittanu tähän asti niin meninkö nyt lankaan tuossa. Tarviinko mä nyt kaks kaiutinta yhden sijaan? No totta kai tarvit. Ja stereovahvarin. Et saa mitään irti vekottimen choruksista, kaiuista ja muista stereovimpaimista. | |
![]() 24.11.2019 03:18:55 | |
Aaivan. Voi helkkari. No sitten taas muuttuu mitä halutaan, eli pitäisi olla stereo power-amp, kahdella putkella i assume. | |
![]() 24.11.2019 08:14:44 | |
Moi. Att1Tude: Aaivan. Voi helkkari. No sitten taas muuttuu mitä halutaan, eli pitäisi olla stereo power-amp, kahdella putkella i assume. ?? Mistä juontaa juurensa fiksaatiosi jostain tietystä (pääte)putkien määrästä? CP tusinaputket -niin etuaste kuin pääteputketkin- ovat vastuksia ja signaalikonkkia lukuunottamatta yksikköhinnoiltaan halvimpia komponentteja putkivahvistinrakentelussa. Mahdollisimman harvoilla putkilla syystä tai toisesta toimittaessa joutuu usein myös tekemään kompromissejä niin kytkennän monipuolisuuden kuin soundinkin puolesta. Poislukien nuo aiemminmainitut "kaksineuvoiset" PCL83/86 jne. putket joissa on etuaste- ja pääteasteputki samoissa kuorissa, tarvitset käytännössä joka tapauksessa vähintään kaksi putkea (/monokanava) saadaksesi aikaiseksi haluamallasi tavalla toimivan putkivahvistimen. Ekasta vastauksestani itseäni lainaten: basisti1971: Ihan ensimmäiseksi pitää tietenkin määritellä budjetti, haluttu ulostuloteho, mieleiset putket ja haluttu vahvistintopologia. Vaikka tuosta halutusta ulostulotehosta ei tarkkaa käsitystä olisikaan, voisit kuitenkin edes budjettisi paljastaa. Tuo yllälinkittämäni PCL86-pohjainen minivahvari on ainakin mun kokemuksen perusteella ehdoton minimi johon on mahdollista päästä nollasta lähdettäessä. Tuossa kaikki osa-alueet on (hinnan puolesta ;)) optimoitu, ja on käytetty ainoastaan valmiina saatavia osia ja etuaste fetillä eikä tuplatriodilla, jolloin esimerkiksi chassis- ja kotelokustannus Hammondin valualumiinikoteloa käytettäessä on pudonnut murto-osaan esimerkiksi aiemminmainittuun Champpiin verrattuna. Koska tuossa aiemmin mainitsin että Champpiin saa sähköiset osat sopivasti ostaen ~viidellä kympillä (ja olen edelleen samaa mieltä), ja jos oletetaan että chassikset+kotelo(t?) kustantaisivat satasen, ehdoton minimibudjetti stereochampille olisi ~200€. Jos haikailee erikoisempia (esim. NOS) putkia tai laadukkaampia/nimekkäämpiä komponentteja tai haluaa ostaa kaikki osat Suomalaisesta kivijalasta, budjettiarvauksen voi huoleti tuplata. Ekassa vastauksessa tivaamani vahvistintopologia jota et myöskään ole kommentoinut millään tapaa, on olennainen asia kertoa/selvittää itselle sen puolesta että määrittelee varsin tarkkaan soundin ja sen millaisia komponentteja kytkentä vaatii. Vaihtoehtoja on lukuisia, mutta lähinnä perinteisiä kytkentöjä kopioivia tai niistä innoitusta hakevissa käytetään neljää: #1 A-luokan SE (Single Ended) triodi (minimissään 2 putkea). #2 A-luokan SE pentodi/tetrodi (minimissään 2 putkea). #3 A/B-luokan PP (Push-Pull) triodi (minimissään 4 putkea). #4 A/B-luokan PP pentodi/tetrodi (minimissään 4 putkea). Triodi, pentodi ja tetrodi viittaavat putken ohjaustapaan ja sähkömekaaniseen rakenteeseen. Pentodin ja tetrodin voi kytkeä triodiksi, mutta triodia ei voi kytkeä pentodiksi eikä tetrodiksi eikä käyttää ainoastaan pentodi-/tetrodiputkelle suunitellussa kytkennässä. Kaikilla yllämainituilla vahvistintopologioilla on omanlaisensa ominaissoundi lukuisista eri syistä johtuen, ja monella meistä on oma suosikkimme aivan samalla tapaa kuin inhokkimmekin. Ominaissoundin lisäksi eri putkityypit käyttäytyvät eri tavalla noissa kytkennöissä, joten sen vuoksi pitäisi tietää minkä pääteputken (/pääteputkiperheen) soundia haet. Att1Tude: Esim. Nuo putket muuntajien kautta vaihtovirtaa käyttäen, pitääkö ne antaa purkautua jotenkin rauhassa ettet saa 800 volttia sormille? Millään tapaa ammattikuntaasi tai koulutustasi aliarvioimatta, kertaus sähkötekniikan ja elektroniikan perusteisiin ennen kuin alat rakentelemaan suotokondensaattorein varustettuja tasavirtalähteitä/vahvistimia, on enemmän kuin tarpeelista ettei satu mitään vakavampaa. T:Samuli | |
![]() 25.11.2019 11:31:37 | |
Totesin kytkentäkaavoista mitä näin jossain, olevan putki per kanava. Mitä tahansa säätöä lisää vahvistimeen niin putkien määrä kasvoi=kalliita osia. Ehkä tämä mitä koitan testata ei nyt ole ollenkaan oleellinen homma putkivahvistimen käyttöön, koska en hae mitään tiettyä soundia, en tiedä miltä muut putkivahvarit kuulostaa. Kyllä tämä vaan menee jäihin tämä projekti, en aio sijoittaa 200e kokeiluun. Jos oisin selvinnyt tyyliin pelkällä putkella jonka ostan mnet jonkun myymänä, ja loput osat sitten jostain muualta. | |
![]() 25.11.2019 11:40:15 (muokattu 25.11.2019 11:42:27) | |
Putkivahvarissa muuntajat mielestäni tulevat kalliimmaksi kuin putket. Pikkuvahvistimessa voi kikkailla back-to-back ratkaisuilla ja selvitä virtalähteestä elektroniikkaliikkeen tarjousmuuntajilla, mutta pieneenkin päätemuuntajaan tuppaa väkisin menemään useampi kymppi. Juhani_t:n stereohöpinöistä en tajunnut ollenkaan oliko se jotain sarkasmia? Kai se oli :/ En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 25.11.2019 12:07:28 | |
Kefiiri: Juhani_t:n stereohöpinöistä en tajunnut ollenkaan oliko se jotain sarkasmia? Kai se oli :/ Ei sentään. Jos Eleven Räkin kautta soittelee niin siinähän menee hyvät stereoefektit harakoille monovahvarilla. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)