Aihe: Mitä liimaa pitäisi käyttää??
1 2
mr.morkkis
04.04.2006 09:11:36
Kaikki puhuu vaan jostain titebond liimasta, mikä se on? Miks ei tavallinen puuliima kelpaa kitaraan?? eiks se kestä?
onko muita liimoja?

kiitos!
Juzzu
04.04.2006 09:16:39
Kaikki puhuu vaan jostain titebond liimasta, mikä se on?

Erittäin kovaksi kuivuvaa ja kuivuessaan kutistuvaa soitinrakennukseen erinomaisesti sopivaa erittäin kovaa ja värähtelyjä absorboimatonta(?) liimaa.
http://www.woodworkingparts.com/woo … photos/photos/titebond_original.jpg
Tätä voi ostaa mm. leppävirralta sekä varmaankin soitinrakentajilta ympäri suomen.

Muista liimoista ei ole kokemuksia soitinrakennuksessa, joten niistä en osaa sanoa mitään.
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
Murgo
04.04.2006 09:33:56

Onko tää titebond muuten sellaista että se irtoaa lämmittämällä? Kun sanovat,että pitäis aina käyttää sellaista että saisi ehjänä irtikin...
Paskakin heavy on parasta :)
spyykko
04.04.2006 09:45:41 (muokattu 04.04.2006 09:47:39)

onko muita liimoja?

Hyvällä menestyksellä tiedän käytetyn ainakin Cascolin laminaattiliimaa ja Bostikin vedenkestävää puuliimaa. Jälkimmäistä olen käyttänyt myös itse.

Onko tää titebond muuten sellaista että se irtoaa lämmittämällä?

On.

Haulla löytyy kohtalainen määrä liimakeskusteluja, mm. tämä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=72359
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Aakoo
04.04.2006 10:21:22
Onko tää titebond muuten sellaista että se irtoaa lämmittämällä? Kun sanovat,että pitäis aina käyttää sellaista että saisi ehjänä irtikin...

Liimatut kappaleet saa irti lämmittämällä ja höyryttämällä.
T.Urmio
04.04.2006 13:14:02
Pisti tuossa kauppareissulla silmään seuraava liiima:rakennuskemia(valmistaja) laminaatti parkettiliima. D3 laatu ja vedenkestävä.
Saako hyväksyntänne? Nyökkäyksiä vai päänpudistelua?
No ei se mun vika oo
kulmahiomakone
04.04.2006 15:54:19
Kitaran voi liimata kasaan vaikka erikeeperillä. Syyt Titebondin käyttöön lienevät enemmänkin historialliset ja kulttuuriset kuin että se olisi ylivertaista eurooppalaiseen pvac-liimaan verrattuna. Suurin osa kun kitaranrakennusalan kirjallisuudesta on amerikkalaista ja Amerikassa aliphatic resin -liimat ovat jotakuinkin samanlaisen yleispuuliiman asemassa kuin pvac-liimat ovat euroopassa.

Huomattavasti tärkeämpää kuin käytettävä liima, on tehdä liitoksista istuvia ja käyttää sopivaa puristusta liimattaessa. Jos esimerkiksi kaulaliitos on väljä, niin väljyyden "poistaminen" runsaalla liimalla ajaa saman asian kuin pölyn lakaiseminen maton alle.

Itse käytän muuten polyuretaaniliimaa. Siksi, että se on parasta mihin olen törmännyt. - lujaa, kovaa, täyttävää ja riittoisaa. Ainut ongelma on, että liitoksia ei saa liimauksen jälkeen auki muutoin kuin sahalla.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Juniper
04.04.2006 16:41:47
Pisti tuossa kauppareissulla silmään seuraava liiima:rakennuskemia(valmistaja) laminaatti parkettiliima. D3 laatu ja vedenkestävä.
Saako hyväksyntänne? Nyökkäyksiä vai päänpudistelua?

Nyökkäyksiä....
Toimii hyvin. Mulla on straton otelauta moisella liimattu ja vielä on pysyny kasassa.
Sointikin on mitä pitää ollakin :-)
JakeScary
04.04.2006 22:45:23
Kitaran voi liimata kasaan vaikka erikeeperillä. Syyt Titebondin käyttöön lienevät enemmänkin historialliset ja kulttuuriset kuin että se olisi ylivertaista eurooppalaiseen pvac-liimaan verrattuna.

Itte kyllä sanoisin että se titebondin suosio johtuu, kuten jo sanottu, siitä sauman kovuudesta. Normi pvac liima jää aina vähän kumiseksi joka ei voi olla suotavaa soittimessa jonka tulisi soida hyvin...
Hävitty mikä hävitty.
Juzzu
05.04.2006 07:07:36
Itse käytän muuten polyuretaaniliimaa. Siksi, että se on parasta mihin olen törmännyt. - lujaa, kovaa, täyttävää ja riittoisaa.

Mistäs tätä saa?
Jokos olet sen digikameran ostanut?
So just shut your face and take a seat Because after all, you're just talking meat...and music? Well, it's just entertainment folks.
NoCo
05.04.2006 11:41:42
Itte kyllä sanoisin että se titebondin suosio johtuu, kuten jo sanottu, siitä sauman kovuudesta. Normi pvac liima jää aina vähän kumiseksi joka ei voi olla suotavaa soittimessa jonka tulisi soida hyvin...

Joo, PVAC-liimoja on kovia että myös elastisia. Joten ei kaikki käy, mm. jotkut pvac parkettiliimat ovat elastisia.
N.C.
vrajala
06.04.2006 13:11:18
Mistäs tätä saa?

Useimmat rautakaupat myyvät Cascon PU-liimaa. Puolen litran purkilla (n. 10e) pärjää kauan, se kun on todella riittoisaa verrattuna PVAc-liimoihin. Eikä oo ainakaan kahdessa vuodessa vaikuttanut mitenkään vanhentuneen.
Mää sano.
ktvr
06.04.2006 13:44:37 (muokattu 06.04.2006 13:55:37)
Useimmat rautakaupat myyvät Cascon PU-liimaa. Puolen litran purkilla (n. 10e) pärjää kauan, se kun on todella riittoisaa verrattuna PVAc-liimoihin. Eikä oo ainakaan kahdessa vuodessa vaikuttanut mitenkään vanhentuneen.

Ohennatteko PU liimaa tai muita valmiita liimoja vedellä ennen liimausta?
Sopivasti ohennetulla liimalla saadaan ilmeisesti ohuempi, kovempi ja paremmin ääntäjohtava liimasauma,kun juokseva liima pääsee pidemmälle puunsyihin kiinni. Kaikki liimaukset olen tähän asti tehnyt vedellä ohennetulla Cascon PU liimalla eikä valittamisen aihetta ole löytynyt.
kulmahiomakone
06.04.2006 13:58:13
Ohennatteko tuota PU liimaa tai muita valmiita liimoja vedellä ennen liimausta?
Sopivasti ohennetulla liimalla saadaan ilmeisesti ohuempi, kovempi ja paremmin ääntäjohtava liimasauma,kun juokseva liima pääsee pidemmälle puunsyihin kiinni.

Toiseen pintaan liimaan, toiseen vettä niin perkeleesti. Purkin ohjeissahan on, että liimattava pinta (tai vain toinen, en muista) pitäisi kevyesti kostuttaa, mutta kyllä meikäläisellä puut lähinnä uivat vedessä.

Kannattaa muuten ottaa eri puumateriaaleja sisältäviä laminaatteja kastellessa huomioon, että toiset puut turpoavat enemmän kuin toiset. Voi sitten käydä heikoimmillaan niin, että liimattavasti pinnasta tulee epätasainen ja liimasaumasta sitä myöden paska.

Jokos olet sen digikameran ostanut?

Ei oo varaa, eikä sossu luvannut maksaa. Ihme porukkaa sielläkin töissä...
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
vrajala
06.04.2006 22:51:31
Ohennatteko PU liimaa tai muita valmiita liimoja vedellä ennen liimausta?

Uretaaniliima ei veteen liukene. PVAc liimoja tulee joissain paikoissa ohennettua, tosin mun Titebond alkaa olemaan sellasta jöötiä että sitä voisi kyllä pikkasen ohentaa.

Ja mä en kyllä ole aina viitsinyt niitä uretaaniliimalla liimattavia pintoja kastella. Liimautuvat ne ilman vettäkin.
Mää sano.
okabass
07.04.2006 00:38:25
Uretaaniliima... PVAc liimoja... Titebond...

Käyhän nämä liimat myös päähän? Käyhän ? ;D
MPU
07.04.2006 09:46:14
Ei käy, ei oikein millään. Uretaani on ainoa, joka edes hiukan tuoksuu. Muut ovat ihan maitoja :)
Marko
Vivo
07.04.2006 16:22:59
Itse käytän kaappien rakentamiseen pelkästään epoksia. Ei turpoa, ei kutistu, helppo hioa jne. Samaa kamaa käytän myös saumojen tiivistämiseen ja ruuvinreikien kittaamiseen. Hiottavuutta ja liiman viskositeettia saa kätevästi säädeltyä mikropallojen ja piituhkan avulla.

Ainoa ongelma aluksi oli hartsin, kovetteen ja täyteaineiden kanssa lutraaminen, mutta kaikkeen tottuu. Kädet kans tuppaa kuivumaan kun kaikki liimattavat pinnat putsaa asetonilla ja kumihanskat sujahtaa käsiin sillon kun muistaa...
one foot in the rave
MPU
07.04.2006 16:40:20
Kaappien kasaamiseen käytin uretaaniliimaa. Toimi hienosti. Tosin aikamoista sotkemista tuo on, kun vedellä ei saa pois käsistä eikä mistään muualtakaan. Tänään kokeilin uretaaniliimaa myös bodyn liimaamiseen, liimasin bookmatch-mahongit mahonkibodyyn.
Marko
the TT Allan
09.04.2006 16:30:50
Vähän olisin ihan perus erikeepperiden kanssa varovainen. Varsinkin jännityksen alaisissa kohdissa. Näissä ns. ryömiminen saattaa olla vuosien varrella ongelma.
Vähän riippuu projektista mitä itse käytän.
Jos muihin osiin kitarassa uppoaa yli 200€ niin varmuuden vuoksi hankin soitinrakentajilta myös kunnon liimaa.
Ton telen liimailin 3M Scotch Askartelu liimalla nr. 30125B 125ml pullossa.
Koe liimauksissani liima kovettui Bostikin puuliimaa huomattavasti kovemmaksi jataivutus kokeessa sauma särkyi syitä repien. Katsoin liiman olevan aivan kelvollista projektiini.
Yritin kyllä etsiä liimasta tietoa netisstä, mutta en löytänyt. Pullossakaan ei sanota liiman koostumuksesta mitää.
http://www.telemail.fi/timo.tuovinen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)