tcitc 05.06.2008 15:56:34 | |
---|
Tervehdys. Mökillä ois 10-20 vuotta kuivunutta mäntyä isoina paloina ja mietin et voiskohan siitä tehä mitään. Kelpaako sellanen vaikkapa 1x12-kaapin rakentamiseen taikkapa kombon uudestaan koteloimiseen? Oon ymmärtäny et kitaraa ei kannata ainakaan ruveta tekemään, vaikka sen pystys yhestä palasta nikkaroimaan.. Amateurs built Titanic, professionals built the ark. |
Numb 05.06.2008 16:02:35 | |
---|
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
tcitc 05.06.2008 17:07:24 | |
---|
Äh, tuntuu et kaappi ois edullisempi tehä... Tarviiko niitten kitarakaappien olla jonkinlaista liimalevyä, vai kelpaako ihan vaan oikeisiin mittoihin paloteltu mänty? Välineet ois kaapin tekemiseen mut mietin vaan sen kestävyyttä ja sointia. Amateurs built Titanic, professionals built the ark. |
Joees 05.06.2008 20:07:14 | |
---|
Äh, tuntuu et kaappi ois edullisempi tehä... Tarviiko niitten kitarakaappien olla jonkinlaista liimalevyä, vai kelpaako ihan vaan oikeisiin mittoihin paloteltu mänty? Välineet ois kaapin tekemiseen mut mietin vaan sen kestävyyttä ja sointia. Ei niissä mitään liimalevyä tarvi olla. Ihan ehta puu futaa enemmän kuin hyvin mun kokemusten mukaan. Liitokset vaan kunnolla, niinkuin nyt yleensäkin... Ja toki suunnittelu kannattaa tehdä jo niin hyvin kuin mahdollista, ellei sitten tykkää säveltää lennosta ;-) Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks! |
tcitc 05.06.2008 20:14:27 | |
---|
Okkei. Pitäs kyllä tehä jotain erilaisempaa kun peruskaapin näköstä, joten suunnitteluun tulee myös käytettyä aikaa. Amateurs built Titanic, professionals built the ark. |
kulmahiomakone 05.06.2008 20:23:17 | |
---|
->Tosta avausviestistä vois päätellä, että se mänty on vähintään 50*350*XXX Kukin tyylillään, mutta en mä tuollaista kaappiin tuhlais. Se ja sama, kuinka monesta palasta se kaappi on - ihan yhtä hyvä tulee oksaisesta liimapuulevystä. Ulkonäöltään tietysti ei. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
tcitc 05.06.2008 22:01:31 | |
---|
No se on sellaset 10 cm paksuu ja 40cm leveetä ja pari metriä pitkää. Suunnilleen. Joutushan sitä pilkkomaan, mut ei sille muutakaan käyttöä ole ja se on ainutta puuta mitä valmiina on. Ja sitä on ihan reilustikin. Amateurs built Titanic, professionals built the ark. |
Antti1 06.06.2008 13:47:42 | |
---|
Kaappiin mun mielestä ehdottomasti liimalevystä tehdyt kyljet, kestää paremmin kaikenmoista ja huolellisella palikoiden pyörittelyllä saa myös todella hyvän näköisenkin. "If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing." |
tcitc 06.06.2008 15:29:01 | |
---|
Mikä siinä liimalevyssä kiehtoo, jos on mahollisuus tehä kokonaisista paloista? Ihan vaan haluun tietää ku oon sen verran typerä... Amateurs built Titanic, professionals built the ark. |
Kumiankka 06.06.2008 15:53:40 | |
---|
Kaappeja on monenlaisia, jokainen tekee kuten haluaa. Kuitenkin sellainen asia kannattaa huomioida, että massiivipuusta tehdessä voi olla vaarana, että tulee rakenteeseen halkeamia ennemmin tai myöhemmin. Suomessa vuodenaikojen mukaan ilman kosteus muuttuu niin paljon, että on fysikaalinen tosiseikka että puun kosteuselämistä tapahtuu. Varmaan jostain puuseppien palstoilta tai kirjoista löytyy tarinaa ja ohjeita. Jos vilkaisee vaikkapa tavanomaisen massiivipuusta tehdyn keittiötuolin tai pöydän rakenteita sillä silmällä, niin huomaa että ne on yleensä tehty niin, että puu pääsee elämään ilman että rakenne rikkoutuu, vaikka isoimmilla puulevyosilla olisi mittaa vain muutamia kymmeniä senttejä. Tästä en halua alkaa kiistelemään ja arvuuttelemaan milloin ja miten näin voi tapahtua, olen vain vanha pieru. Itse en ainakaan laiskana miehenä viitsisi umpikaappia alkaa kokonaan umpipuusta tekemään, joku takaa avoin perinnejuttu voi tietysti olla toinen juttu. Mm. näiden kosteuselämisjuttujen vuoksi isot valmistajat tekee kaappinsa muusta kuin massiivipuusta, ja tavanomaiset ratkaisut on levyrakenteisia. Googleen kun kuvahakuun laittaa vaikkapa EH Freedom Amp niin tulee kuvia männystä tehdystä pikkukombosta, hienoilla nurkkaliitoksilla. Itsellä oli 70-luvulla alkuperäinen vanha musta Freedom Amp, se oli kyllä ihan umpinainen ja levystä tehty, jollain tekonahalla päällystetty. Kaappi oli niin umpinainen että ylimääräisestä plugin reiästä tuli ilmavirta kuin pistoolin suihku kun antoi vähän kyytiä. |
brn2sk8 06.06.2008 19:07:41 | |
---|
Mietin vaan että jos sen haluu niistä kokonaisista männynpaloista tehdä niin voihan sen pinnan käsitellä jollain ja sit päällystää vaikka jollain kankaalla, sillon tällaset halkeamat peittyy ihan tarpeeks hyvin ja puuta käsitellessä ei tartte olla niin tarkkana sen pinnan kanssa... Ei mulla muuta, jatkakaa Cry Baby and ask me WHY WHY |
Antti1 06.06.2008 21:51:10 | |
---|
Mikä siinä liimalevyssä kiehtoo, jos on mahollisuus tehä kokonaisista paloista? Kyse ihan vain puun elämisestä. Sä saat minimoitua sen elämisen aiheuttaman käyristymisen yms. kivan sillä, että pätkit sen lankun ja asettelet palaset oikein päin. Umpikaapista ei oo ihan kauheasti iloa, jos käyristymisen takia koko paska rupeaa vuotamaan ties kuinka monesta paikasta. "If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing." |
humppahanuristi 07.06.2008 15:11:54 | |
---|
Niin, joo minullahan on tuossa vieressä tuollainen 1x10" kitarakaappi. Sivut on 26mm kuusilankusta tehty. Lankku oli 26,5cm leveää mutta hiukan kavensin, kaapin mitat 45,5x39x23 ja etulevynä 15mm vaneri ja takaa avoin. Ei ole elämisen jälkiä huomattavissa. Humpasta rautalankaan... |
tcitc 07.06.2008 18:53:01 | |
---|
Ookoo, no nyt on ymmärretty halkeilemisen mahdollisuudet. Huomenna meen porukoilla käymään, niin pitänee kysellä isältä noista puista ja siitä mitä niistä värkkäiltäs. Se osannee nää asiat paremmin kun mie. Isä ei vaan tiiä puiden soimisesta ynnä muusta minuakaan enempää, joten annan arvostukseni teidän sanomisillenne. Ens viikolla käyn mökillä kattelemassa niitä puita lähempää ja aattelin yhen kanavapedaalin uusia puukotelolliseks, kun on sen verran ruman näkönen laitos. Amateurs built Titanic, professionals built the ark. |
MPU 07.06.2008 19:54:31 | |
---|
Ei kaapin puut tarvitse soida. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
tcitc 08.06.2008 00:54:03 | |
---|
Ei kaapin puut tarvitse soida. Marko Ei niin, tarkoitinkin yleisesti ottaen et täällä osataan neuvoa esim. puiden soinnista kitaroissa. Anteeksi vaikeasanaisuuteni. Amateurs built Titanic, professionals built the ark. |
tcitc 08.06.2008 22:00:00 | |
---|
Oujee, taiankin tehä loppukesästä tervalepästä kitaran bodyn :) Siskon mieheltä löyty kai sopiva pala. Tässä tulevalla viikolla kun aattelin koteloida pedaalini, niin mietin lakkaamista tässä nyt vähäsen. Tahtoisin kiiltävän lakan ja oon vähän laiska. Onko spraylakat miten käypiä tollaseen tarkotukseen? Amateurs built Titanic, professionals built the ark. |
tcitc 10.06.2008 23:54:31 | |
---|
No taian pistää spraylakan siihen pedaalin koteloon, ei minuu sellasessa kolhut haittaa, sit kitaraan keskityn enemmän :) Amateurs built Titanic, professionals built the ark. |
Antti1 11.06.2008 19:11:08 | |
---|
Totatota, kyllähän se spray käy. Ihan mielenkiinnosta: mitä materiaalia se polkimen kotelo on? "If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing." |
tcitc 13.06.2008 14:45:54 | |
---|
Enpä enää muista :D Tein sitä tossa viikolla kun olin mökillä, otinkin siihen aihioks yhen vanhan leikkuulaudan joka oli menossa kiukaan syömäks. Muistaakseni ois ollu mäntyä, oon huono ite tunnistaa puita... Amateurs built Titanic, professionals built the ark. |