Aihe: Valmiiksi pätkittyjen nauhojen taivutus 1 | |
---|---|
![]() 29.05.2008 07:57:37 | |
On tarkoitus nauhoittaa uudelleen diy telen kaula ja ostin dunlopin valmiiksi pätkityn nauhasatsin. Ostin aiemmin (pari projektia vuosia sitten) nauhaa pidempinä tankoina valmiiksi jo säteelle taivutettuna josta oli hyvä jatkaa. Nämä ostamani nauhat ovat suoria ja kyselenkin onko mitään kikkakolmosta, millä niitä saisi kätevästi ja tuhoamatta taivutettua normityökaluilla vai otetaanko vain kahteen käteen putkitongit etc. | |
![]() 29.05.2008 08:02:12 | |
Moon naputtanut vasaralla ne mutkalle. Ei niiden tarvitse olla niin kauniilla kaarella, vähän mutkaa molempiiin päihin niin hyvä tulee, kääntyyhän ne sitten otelaudan muotoon kun ne kunnolla kaulaan kiinni hutkaisee. | |
![]() 29.05.2008 08:26:11 | |
Moon naputtanut vasaralla ne mutkalle. Ei niiden tarvitse olla niin kauniilla kaarella, vähän mutkaa molempiiin päihin niin hyvä tulee, kääntyyhän ne sitten otelaudan muotoon kun ne kunnolla kaulaan kiinni hutkaisee. Mä duunasin krokettimailan, siitä lyöntiosasta sellsen johon sahasin kevyen uran johon nauhan voi painaa ja sit naputtelemaan kaarelle. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. | |
![]() 29.05.2008 13:01:19 (muokattu 29.05.2008 17:21:18) | |
Eilen pähkäilin saman asian kanssa ja sahasin kaarevan (siis kaari sai olla yllättävän jyrkkä) puupalikan, johon rautasahalla uran. Rautasahan terä oli sopivan paksunen. Sitte käsin taivutin nauhaa uraan painamalla ja samalla vetämällä uraa pitkin. http://www.geocities.com/velluant24/24.JPG Hyvin onnistu ja tasasen kaarevia tuli nauhoista. Otelauta valmiiksi uritettua ebenpuuta, jonka uria pikkusen jouduin syventämään. Pari nauhaa vasaroin messinkipäisellä vasaralla reunoista ensin lyöden ja sitten keskeltä. Mikä mahtaa mättää, kun reunat kuitenkin nousee urasta? Jospa charvetteakin kiinnostais (mua ainakin), et kannattaako nauhat taivuttaa pikkusen ylikaarevaksi otelautaan nähden? | |
![]() 29.05.2008 13:11:06 | |
Jospa charvetteakin kiinnostais (mua ainakin), et kannattaako nauhat taivuttaa pikkusen ylikaarevaksi otelautaan nähden? No kyllä nimen omaan, vähän lian kaareviksi, että nauha on päistä ensin helppo naputella kiinni, sitten vasta fortzaa enemmän ja radiuksen muotoisella apuvälineellä koko matkalta kiinni. | |
![]() 29.05.2008 14:02:12 (muokattu 29.05.2008 14:39:58) | |
Juu itse olen aiemmin taivuttanut pienemmälle säteelle kuin otelauta juuri helpottaakseni vasarahommia otelaudan sivuilta keskiosaa kohden. Tietysti jos aihio on liian kaareva (= liian pieni säde) ja aloittaa reunoilta keskellepäin, on selvää että päät uivat ulospäin. Jos ja kun nauhojen päät irvistävät lieneekö riittävän syvä nauhaura oikean vahvuisella terällä sahattu? | |
![]() 30.05.2008 23:57:32 | |
ennen taivutuslaitetta taivutin nauhat vasaralla. Hohtimilla nauhan "tagista" kiinni ja sitten nauhan päältä vasaroida kevyesti vähän kerralla reilusti otelaudan kaarevuutta kaarevammaksi. Kun lyö nauhat kiinni otelaudan reunojen yli menevän osan olen vielä naputellut selvästi alas kaareutuvaksi. pekka | |
![]() 31.05.2008 08:29:21 | |
Ei sitä aina pää pelaa ja siksi täällä kyselinkin asiasta ja kiitos vastineista. Eli pistosahalla kaareva palikka johon ura. Puu saa olla hyvinkin vaikka jätepala vaahteraa tms. jotta kestää enemmän kuin yhden taivuttelun. Ja huomattavasti pienempi säde kuin otelaudan - ainakin yksittäisille nauha-aihioille. | |
![]() 31.05.2008 17:48:44 | |
Suuret kiitokset minultakin. Tein nauhojen taivutuspalikan n.4cm paksusta höylätystä lankun pätkästä, kun sellanen sattu löytymään. Juustokuvulla piirsin kaaren, kuvun halkaisija 12,5cm. Puolipyöreän sahasin ja rautasahalla uran keskelle. Sitten vaan nauhaa uraan käsin painamalla/taivuttamalla ja samalla vetämällä uraa pitkin. Tuolla sain just sopivat nauhat 7,25" radiuksen otelautaan. Sopivasti ylikaarevat tuli otelautaan nähden. Nauhojen laitto meni yllättävän nopeesti, ehkä n.1h meni. Stewart MacDonaltista tilatulla messinkipäisellä vasaralla (Fretting hammer)löin ensin päistä kiinni ja sitten saman puljun kaarevaa messinkipalaa (Fret Press Caul) apuna käyttäen keskeltä reunoille vasaroimalla. Tarkotus oli kyllä kokeilla nauhojen puristamista kiinni, johon laite tarkoitettu. Mutta homma alko sujua lyömällä niin hyvin, että jäi puristusvärkki tälläkertaa tekemättä/kokeilematta. Nauhat tasasin hiomapaperi vatupassiin systeemillä. Nauhaviilalla muoto takasin ja pikkuviilalla, josta yksi reuna tasanen, nauhojen päiden pyöristys. Parina iltana tein ja homma valmis. Kiillotus vielä puuttuu, jotavarten hienoa teräsvillaa varattu. | |
![]() 31.05.2008 21:19:38 | |
Kiillotus vielä puuttuu, jotavarten hienoa teräsvillaa varattu mä oon kiillotellut dremeliin tulevalla pehmeällä hiomalaikalla. Vähän hionta/kiillotusvahaa mukaan ja tulee nopiasti tosi kiiltavat siistit nauhat! pekka | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)