Aihe: Ñauhojen asennus otelautaan
1
66leyde
20.08.2008 05:56:31
0stin valmiin otelauta-aihion, jossa on urat nauhoja varten. Ürat ovat laudan keskellä, eivätkä jatku koko laudan leveydeltä. Kuinka nauhat kiinnitetään otelautaan. Ostin myös nauhaa metritavarana. Mitä liimaa kiinnittämiseen tarvitaan? Pitääkö laudassa olevat kolot sahata siten, että ne menevät poikki koko laudan vai sahataanko nauha ehsin oikean mittaiseksi ja sitten sitä uraan tulevaa kohtaa viilataan päistä pois? Ñaputellaanko nauha sitten liiman kanssa kiinni vasaralla? Kannattaako otelauta tehd ensin valmiiksi ennen kuin se liimataan kaulaan kiinni. Ønko muuten tavallinen puuliima, jolla otelauta liimataan?
jukkasil
20.08.2008 06:56:50

Ilmeisesti Spelektroniikan kautta ostettu otelauta? kyllä ne urat ovat otelaudan reunaan asti, siinä reunassa on vain jotain hioma/liima-pölyä. Mattoveitsellä tms. (minä olen sahannut nauhojen urien sahaamiseen tarkoitetulla sahalla) kaavit ne auki ja sen jälkeen voit asentaa nauhat normaalisti paikalleen.
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
66leyde
20.08.2008 14:01:27
jaha. Entäs nuo muut jutut.
Juzzu
20.08.2008 14:24:46 (muokattu 20.08.2008 14:41:00)
jaha. Entäs nuo muut jutut.

Tässä on nyt vähän sellainen homma, että kyselet sellaisia asioita jotka kuuluu vähän niin kuin soitinrakennuksen aakkosten alkupäähän. Vähän sama kuin menisi vaikka soittopalstalle kysymään, että "ostin kitaran, miten tätä soitetaan?".
Voi olla että kukaan ei jaksa alkaa vastauksia kirjoittamaan, varsinkin kun niistä tulee epäilemättä varsin pitkiä. Mutta, eihän sitä tiedä, toivottavasti saat apua!

Suosittelen että lähdet opettelemaan soitinrakennusta jonnekin kurssille, tai ainakin luet jonkun hyvän kirjan aiheesta. Ja jos hyvin käy, niin ehkä tännekin saat hyviä vastauksia. Mutta älä nyt ainakaan liimaa niitä nauhoja kiinni, ja laita ne muutenkin paikoilleen vasta kun otelauta on kiinni kaulassa. Ja varaudu siihen, että Siperia opettaa, jos ei mikään muu.
-M-
20.08.2008 14:46:01
Niin ja noita alueen FAQeja kannattaa lukea myös, niistä ainakin itse olen kaivanut paljon tietoo. Myös haulla löytyy infoo nauhahommista. Uskallan väittää että noi perusasiat kyllä saat nopeasti näppeihisi uhraamalla pari tuntia vanhojen threadien parissa. Näin ainakin itse olen tehnyt.

Tutki myös tuota "Omat projektit" threadiä, siellä on hyviä linkkejä rakentajien sivulle, joista osassa on mitä parhaimpia työohjeita.

Ei kannata silti lannistua, mutta samoja asioita kysytään viikoittain niin ei niitä varmastikaan kukaan jaksa jatkuvasti toistaa.
Phuuh...
oksatboys
21.08.2008 15:50:11 (muokattu 21.08.2008 15:50:36)

Ensin otelauta kaulaan kiinni. Leikkaat nauhasta sopivia pätkiä ja esim. puupalikka+vasara yhdistelmällä naputtelet kiinni. Liima ei tarvita, jos muuten pysyvät. Sitten vielä nauhojen hionta, päät ja muoto. Kannattaa vaikka kirjastosta etsiä soitinrakennusta käsittelevä opus, jossa on em. kerrottu tarkemmin ja vinkein höystettynä.
ringmodulator piristää kummasti
66leyde
22.08.2008 11:35:35
Joo tuo on ihan hyvä, siis otelauta ensin kaulaan kiinni ja sitten ILMAN liimaa nauhat kiinni. Mitenkäs muuten se liima. Pannaanko sitä ihan tavan valkoista liimaa.
Kyllä on ostettu suomalainen kitarakirja, joka onkin ihan hyvä, mutta ei siellä mitään ollut nauhojen laitosta.
Juzzu
22.08.2008 12:21:13
ILMAN liimaa nauhat kiinni.

Nauhat olisi syytä olla esitaivutettu yli radiuksen verran, sitten päistä kiinni, ja muotoon tehdyllä hakkausjigillä kunnolla paikoilleen + tarkistukset + päiden tarkistus toistamiseen.
Juniper
22.08.2008 14:46:15
Liiman käyttö nauhojen laitossa on ihan ihan oman valinnan mukaan.
Itse olen laittanut sekä liiman kanssa, että ilman. Nauhaprässiä käytettäessä liima voitelee mukavasti ja nauhat menevät kuin itsestän paikalleen. Miinuksena nauha voi myös tulla pois urasta ennenkuin liima asettuu...eli hetken pitää pitää nauhaa puristuksessa.
Nauhojen päät olen kyllä aina varmistanut pikaliimalla.
Vasaralla jos joutuisin laittamaan nauhoja niin en laitttaisi liimaa.
Little Savage
22.08.2008 15:14:39
Kun täällä aina puhutaan pikaliimoista, niin tarkoitetaanko niillä syanoakrylaattiliimoja ?
oksatboys
22.08.2008 15:45:30

Mitenkäs muuten se liima. Pannaanko sitä ihan tavan valkoista liimaa.

Meinaat siis "tavallista" puuliimaa. Se ei liimaa metallia ja puuta yhteen kovin hyvin, jos ollenkaan. Käytä liuotinpohjaista pikaliimaa. Itse liimasin yhden nauhan, kun se ei muuten pysynyt Zap-mekkisellä liimalla. Se on kirkasta (ei Kirkasta) ja juoksevaa, valuu helposti joka koloon, mutta ei täytä kovin hyvin.
Pavezer
22.08.2008 18:33:13
Kun ei muuten, niin sitte tehään ite.
oksatboys
23.08.2008 14:50:18

Voi kai siinä käyttää epoksiakin, jos haluaa

Voi, mutta ei kannata liikaa laittaa niin ei tursu otelaudalle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)