Aihe: Ruiskulakkaus akryylilakalla
1
66leyde
19.08.2008 07:14:37
Olen yrittänyt kitaroitten lakkausta akryylilakalla (lakka + kovete). aika vaikeeta hommaa. Kuinkas se menee? Tähän asti olen saanut ruiskusta tulemaan lakkaa liian paljon (valumia reunoissa (tasainen pinta onnistuu yleensä hyvin)) tai sitten appelsiinipintaa. Kuinka lakkauksen pitäisi yleensä onnistua. Montako kerrosta appelsiinipintaa voi vetää kerralla ennen kuin antaa sen kuivua. Voiko lakata niin kuin maalia (neljä kerrosta vartin välein). Tulisiko silloin parempi. Mistä muuten appelsiinipinta johtuu. Ruisku on ihan OK (biltema), mutta ehkä asetukset siinä voivat olla väärät. Olen kyllä appelsiinista sittemmin saanut ihan kohtalaisen, mutta kovaa hiomista se vaatii ja kiilloituksenkin jälkeen pinta ei kiillä tarpeeksi.
Juzzu
19.08.2008 07:53:53
Oisko paineet liian kovat... Itse sain PU-lakat tulemaan nätimmin Bilteman ruiskun läpi vähän 'liian' pienillä paineilla. Säästyy samaan hikeen lakkaakin.
Akryylilakkoja olen lakannut vain paukkupulloista, joten sen parempaa kokemusta ei ole.
66leyde
19.08.2008 08:21:06
Akryylilakkoja olen lakannut vain paukkupulloista, joten sen parempaa kokemusta ei ole.

Mitä ovat nuo paukkupullot? Onko ne joitain valmiiksi sekoitettuja lakkapurkkeja. Onkohan ne helpompia kuin ruisku? Mistäköhän niitä sitten voisi saada. Pitääkö ne käyttää jonkun tietyn ajan kuluessa ennen kuin kuivuvat?
HassuSetä
19.08.2008 10:01:03 (muokattu 19.08.2008 10:03:28)
Tässä ilmeisesti paukkupullolla tarkoitettiin ihan tavallisia spray-pulloja mitä löytyy joka autoliikkeestä ja halpahallista:)

Itse lakkasin enimmäisen projektini motip-merkkisellä akryylilakalla (spray-pulloissa). Pinnasta tuli jopa yllättävän hyvä.

Ja edittiä:

Hyllytävärana myytäviä "paukkupulloja" kestää kyllä säilytelläkkin, kun ovat 1-komponenttisia.
spyykko
19.08.2008 10:47:29

Olen yrittänyt kitaroitten lakkausta akryylilakalla (lakka + kovete). aika vaikeeta hommaa. Kuinkas se menee?

Paljonko on tosiaan ollut painetta? Omat kokmukset ovat että painetta saa olla todellä vähän, ehkä kahden baarin nurkilla, tai aavistus enemmän. Mahdollisesti viimeisen kerroksen voi vetää vähän kovemmalla paineella.

Appelsiinia tahtoo tulla jos pintaa on niin vähän, että lakan pintajännitys ei vedä pintaa tasaiseksi, tai lakka kuivuu ennen kuin tasoittuminen tapahtuu.

Itse olen vetänyt akryyliä 3-4 kerrosta n. 20 minuutin välein, tämän jälkeen kuivumista vähintään 1 vrk.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
myguitar
19.08.2008 13:24:07
Itellä menossa Tele thinlinemallisen ruiskulakkaus.
Tuskailen myöskin sillä, et lakkaa tulee liian paljon, pitää varmaan vähentää painetta.

Hyvä valo takaviistosta on tärkeä. Sillon näkee, jos tulee se appelsiinipinta ja sillon vaan lisää lakkaa,niin appelsiinipinta tasottuu ja pitää osata lopettaa siihen, ettei valu.

Valumien kanssa itekin tuskailen.

Olen yrittäny saada koko kitaran kerralla lakattua, mut silloin valumia tuppaa tulemaan.

Elikä seuraavaksi pienennän painetta n.2,5 baariin (nyt ollut 3,5-4 bar)ja lakkaan märkää märän päälle periaatteella, niinkun spyykkö tossa edellä kertoili.
Olen varmaankin liian läheltäkin vielä lakannu.

Kaiken tämän lisäksi kaveri tuumaili, että kovettajaa voi laittaa vähän reilummin, kuivahtaa lakkakerrosten välillä paremmin.
Juzzu
19.08.2008 14:56:45
Ei kai ne valumat niin haittaa, hiomista se vaan sitten vaatii. Ja pitäähän se lakka hio joka tapauksessa, kuitenkin, ennen kiillotusta.

Pienentäkää niitä paineita, ennemmin liian vähän tavaraa ruiskusta ulos kuin liikaa, jotenkin jää nyt mielikuva että ihan liikaa sitä on teillä sieltä tulossa. Itse en ole saanut valumia kuin ahnentimalla, ei niitä ole ns. vahingossa tullut.
Terry Pantheras
19.08.2008 15:09:53 (muokattu 19.08.2008 15:10:29)
Jos tulee valumia ja rankkaa appelsiinipintaa, niin eikös se ole sen merkki, että ruiskussa on vaan liikaa lakkaa...? Tai sitten on sekoitussuhteet pielessä: lakan, kovettimen ja ohenteen suhde. En nyt enää muista tarkkaan minkälaisia lakkamääriä kerralla aikoinaan käytin, mutta tuskin se puolta ruiskun pesällistä oli, ehkä kolmasosa, eli jotain max puolitoista/kaksi desiä... Tai jotain, perskules kun siitä on jo niin kauan kun viimeksi akryylilakalla pistelin.
Kerro ihmeessä lisää!
Juniper
19.08.2008 17:50:04
Mulla menee akryylin lakaus nykyisin n.1.8 barin paineella...
Heti lakkauksen jälkeen pyörittelen kitaraa muutaman minuutin valumien estämiseksi.
timppis
20.08.2008 18:06:59
Olen yrittänyt kitaroitten lakkausta akryylilakalla (lakka + kovete)...

Paineista moni jo puhuikin. 2-2,5bar toimi ainakin mulla ihan ok. sen Bilteman ruiskun kanssa 1,4 aukolla (ruiskun vakio). Tietenkään pelkkä paineensäätö ei riitä , vaan myös syöttöruuvi pitäisi saada sopivalle kohdalle. Lisäksi tuli havaittua, että lakkaa pitää ohentaa just sopivasti. Liian paljon -> valumia, liian vähän -> laakista appelsiinia. Itse taisin tyypillisesti ohentaa 5-10%.
myguitar
20.08.2008 23:34:19 (muokattu 20.08.2008 23:41:07)
Tänään rupes lakkaaminen onnistumaan.
Paineen laskin 3,5-4,0 baarista 2,0-2,5 baariin.

Ruiskukin on kyllä liian iso kitaralakkailuun ja ohjepaineilla (3,5-4,0) lakkaa meni aivan liian paljon, eikä minkäänlaista kontrollia koko hommassa. Äkkiä tuli kyllä pintaa, mut kuivuttuaan sellasen monttusen näkönen. Ei tainnu tasottua liian suuri lakkakerros.

Siispä takapuolen siklasin harjotusmielessä ja kannen hioin tasohiomakoneella 240 paperilla. Alla kolme kerrosta lakkaa,niin uskalti hioa. Molemmat tasotukset onnistu hyvin. Hioin sitten vielä puupalikka tukena 1000 paperilla.

Lakan,kovettajan ja ohenteen määrä just semmonen ohje/mittatikun mukanen, jonka automaalikaupasta sain.

Pienemmillä paineilla homma rupes olemaan paremmin hallinnassa.
Kitara nurinpäin vaakatasoon ja takakanteen ja reunoihin ensin ohut kerros, sitten kitara ympäri ja kannen lakkaus myöskin ohuelti.
Pikkusen alko appelsiinipintaa tulemaan, mut vähän lisää lakkaa ja pinta tasottui.
20 min odottelua ja toinen kerros samalla systeemillä.

Pinnasta tuli tosi hyvä,vaikkakin yks valuma piti tietenkin tulla. Valahti f-aukosta, kun pistin kitaran katosta roikkumaan n.tunti lakkauksesta.

Alkuperäseen kysymykseen appelsiinipinnasta sanoisin jo kokemuksesta, että olen sen saanu joka kerralla häviämään/tasottumaan, kun lakkaa vetää vaan lisää.
myguitar
21.08.2008 11:58:56
Tänään rupes lakkaaminen onnistumaan.
Paineen laskin 3,5-4,0 baarista 2,0-2,5 baariin.

Ruiskukin on kyllä liian iso kitaralakkailuun ja ohjepaineilla (3,5-4,0) lakkaa meni aivan liian paljon, eikä minkäänlaista kontrollia koko hommassa. Äkkiä tuli kyllä pintaa, mut kuivuttuaan sellasen monttusen näkönen. Ei tainnu tasottua liian suuri lakkakerros.

Siispä takapuolen siklasin harjotusmielessä ja kannen hioin tasohiomakoneella 240 paperilla. Alla kolme kerrosta lakkaa,niin uskalti hioa. Molemmat tasotukset onnistu hyvin. Hioin sitten vielä puupalikka tukena 1000 paperilla.

Lakan,kovettajan ja ohenteen määrä just semmonen ohje/mittatikun mukanen, jonka automaalikaupasta sain.

Pienemmillä paineilla homma rupes olemaan paremmin hallinnassa.
Kitara nurinpäin vaakatasoon ja takakanteen ja reunoihin ensin ohut kerros, sitten kitara ympäri ja kannen lakkaus myöskin ohuelti.
Pikkusen alko appelsiinipintaa tulemaan, mut vähän lisää lakkaa ja pinta tasottui.
20 min odottelua ja toinen kerros samalla systeemillä.

Pinnasta tuli tosi hyvä,vaikkakin yks valuma piti tietenkin tulla. Valahti f-aukosta, kun pistin kitaran katosta roikkumaan n.tunti lakkauksesta.

Alkuperäseen kysymykseen appelsiinipinnasta sanoisin jo kokemuksesta, että olen sen saanu joka kerralla häviämään/tasottumaan, kun lakkaa vetää vaan vähän lisää.
Siis suuremmilla paineilla sitä appelsiinipintaa ei kyllä tullukkaan, mut liika on liikaa.
66leyde
22.08.2008 11:40:52
Siis pitääkö mukaan laittaa myös ohennetta. Olen tähän asti yrittänyt 2 lakkaa ja 1 kovetetta periaatteella. Lakka on kyllä tullut ihan hyvin ulos koska olen saanut myös paljon valumaa aikaan.
Käykö muuten ohenteeksi mikä tahansa tinneri vai pitääkö olla juuri tiettyyn lakkaan sopivaa. Mulla olisi bilteman tinneriä jo valmiina ja automaaliliikkeen lakat.
myguitar
22.08.2008 15:25:01 (muokattu 22.08.2008 15:30:43)
Hyvä kysymys, jotenka mielenkiinnosta soitin automaalikaupaan asiasta.

Tinneriä voi käyttää ohenteena, mut varsinainen ohenne on tehty just tietyille maaleille/lakoille parhaiten soveltuvaksi. Tinneri haihtuu nopeesti, eli voi tulla tasottumisongelmia, mut toisaalta ei valukkaan niin helposti, siis verrattuna varsinaiseen ohenteeseen.

Ohenteen määrä 5-10%, eli hyvin pieni määrä.

Jos sulla pinta tasottuu hyvin ja aine tulee hyvin ruiskusta, niin ei ohenne pakollinen ole, niin ja valumiakaan ei tule helposti.
Kylläkin taidan pienen lirauksen ohennetta ite laittaa sekaan, koska painetta vähentämällä valumatkin loppuvat.

Ite käytin kitaran näytillä automaalikaupassa ja todettiin, että millään hiomatahnoilla tms.aineilla ei saa niin hyvää kiiltoa, mikä lakkapinnassa oli.
Vertailtiin takaosan lakkapintaa ja kannen hiottua/autoglym kiillotus pintaa.

Hioin kannen 1500 paperilla pölystä tulleiden pikku "pisaroiden" takia. Nyt on varattuna 2000 sekä 2500 vesihiomapaperia, jolla viiminen silaus ennen lakkaa.
Seuraavaksi yritän saada autotallin paremmin pölyttömäksi ja vettä suihkin pölyn sitomiseksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)