Aihe: Ruuspuu (pao ferro) kaula
1
jukcat
18.08.2008 21:54:54
sainpa siis käsiini tuota santos palisanteria eli pao ferroa eli yhtä ruusupuu lajia mukavan kokoisen palkin. Palkki on jo sahailtu kahdeksi kaula ja otelauta aihioksi.
Onko kokemuksia ruusupuun työstöstä? Onko jotain erityistä huomioitavaa (varmaan lohkeaa helposti?) Kaikenlaiset ruusupuukaula kokemukset kiinnostaa.
J
Toiset näkee maan ja kokee taivaan.
Juniper
18.08.2008 22:09:15
Kaulanteosta ei ole kokemuksia, mutta akkarin sivut ja pohja on ollut ruusupuuta.
Puu tosiaan lohkeaa helposti, joten TERÄVÄT työkalut on pakolliset.
Pintakäsittely on sitten aivan hirveä homma. Ruusupuuta kun filleröi niin tietää filleröineensä ewsim. mahonki on aivan helppo homma ruusupuuhun verrattuna. Kaulan filleröinti on tietysti helpompi kuin joku akkarin koppa, jossa pinta-ala on enemmän kuin tarpeeksi.
Ruusupuu on kyllä hienoa puuta ja sen eteen kannattaa nähdäkkin vaivaa.
jukcat
19.08.2008 10:03:11
Kiinnostaisi tietää lisää tuosta filleröinnistä. Tosin ajattelin kaulaan pelkkää öljyä esim tru-oililla kiiltoa. Pitäsikö enne tällaista öljykäsittelyäkin filleröidä?
J
Antti1
19.08.2008 13:26:20
Pitäsikö enne tällaista öljykäsittelyäkin filleröidä?

Mun mielestä ei. Sensijaan sun kannattaa käyttää jotain hyvin täyttävää ja fillerinä toimivaa öljyä. Mä tykkään ite eniten Danish Oilista.
Do you believe in words like equal rights? The right to live a more than decent life.
Juzzu
19.08.2008 15:06:17
Eikös ruusupuun käyttö kaulapuuna perustu osittain sen silky-smooth -tuntumaan lapasessa (esim. PRS:n ruusupuiset kaulat).
Kannattaako sitä nyt suoralta kädeltä lähteä sitten peittämään jollain lakoilla tai danish oileilla.... Naturellina vaan?
Antti1
19.08.2008 15:12:50 (muokattu 19.08.2008 15:14:02)
Kannattaako sitä nyt suoralta kädeltä lähteä sitten peittämään jollain lakoilla tai danish oileilla.... Naturellina vaan?

Mä vähän epäilen ettei tuo Danish Oil sitä kyllä umpeen saa ikinä kokonaan mitenkään, so. tuntuma kyllä säilyy. Ainakin mun kokeiluissani puulajien erot tuntee oikein mainiosti tuolla käsitellyssä, vaahterasta ja koivusta tehdyssä, kaulassa.
Do you believe in words like equal rights? The right to live a more than decent life.
jukcat
19.08.2008 23:23:33
NO tämän varmaan näkee kun on kaulan joskus hionut- miltä se tuntuu käteen- siitä se on lähdettävä. Perus asiat tuntuu olevan nyt käsissä- kiitos teille vaivannäöstä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)