Noniin, elikkä mun Landolan elektroakustisen (teräskielisen) kielet ovat mielestäni liian korkealla, ja talla on täysin kiinteä. Jollekin soitinkorjaajalle kun veisi, niin sehän kelpo hintaa vastaan varmaankin vaihtaisi tallaan matalamman levyn kieliä kannattelemaan, tai hioisi sen matalammaksi, vai kuinka? Ajattelin kuitenkin, että olisi mukava säästää pitkä penni, ja hiota itse sitä tallan kieliä kannattelevaa palaa matalammaksi. Tällaisessa nikkaroinnissa olen amatööri, joten sanokaa, onko tyhmä idea? Ja mitä pitäisi ottaa huomioon jne? |
Noniin, elikkä mun Landolan elektroakustisen (teräskielisen) kielet ovat mielestäni liian korkealla, ja talla on täysin kiinteä. Jollekin soitinkorjaajalle kun veisi, niin sehän kelpo hintaa vastaan varmaankin vaihtaisi tallaan matalamman levyn kieliä kannattelemaan, tai hioisi sen matalammaksi, vai kuinka? Ajattelin kuitenkin, että olisi mukava säästää pitkä penni, ja hiota itse sitä tallan kieliä kannattelevaa palaa matalammaksi. Tällaisessa nikkaroinnissa olen amatööri, joten sanokaa, onko tyhmä idea? Ja mitä pitäisi ottaa huomioon jne? Ei se tyhmä idea ole, eikä siinä tule korjaamatonta vahinkoa vaikka hionta epäonnistuisi (tosin, pahin mikä voi tapahtua, on, että menee liian matalaksi. Silloin voi laittaa korokeliuskan, tai teettää uuden luun) Paina kieliä tallan läheltä alaspäin, että näet suunnilleen, kuinka paljon tallaa pitää hioa. Kielet irti Tallaluu irti, piirrä viivottimen avulla tallan pohjapuolelle tallan kylkeen "tähtäysviiva" sille korkeudelle, johon asti on hiottava Pöytään kiinni hiomapaperi johon hangataan tallaluun pohjaa siihen tähätäysviivaan asti. Tallaluu & kielet takaisin paikalleen, ja kokeilemaan. Jos toimii, niin hyvä on, jos on liian korkea, sama uusiksi. |
Ekana kuiteskin kaula suoraksi, jopa ihan suoraksi. Sitten tuo ylläoleva tai hiotaan luun yläpuolta siten, että saadaan hieman hienovireen korjausta aikaiseksi. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
... tai hiotaan luun yläpuolta siten, että saadaan hieman hienovireen korjausta aikaiseksi. Kylläpä kyllä. Tässä tosin pitää jo osata & tietää vähän enemmän kuin palkässä madaltamisessa. Kaularaudan ja hienovireen säätö, ja miksi ei myös satulan urien passaus ja... No perhana, koko soittimen huolto on soittajan perustaitoja. Vähän samalla tavalla kuin on vaikka poranterän teroitus metallimiehelle... Kannattaa ainakin perusteet näistä selvittää. |
Minulla tuli eilen samanlainen pohde. On tuommoinen GEWA:n bouzuki jossain action on kiusallisen korkea otelaudan yläpäätä kohden. Talla on puinen, irrallinen, jossa kielien alla sellainen valkoinen, ehkä muovinen osa jossa urat kieliä varten. Urat ovat nyt hyvin matalat. Mitähän tuollaiselle pitäisi tehdä. (Täytyy nyt vielä tarkistaa kaula enkä muutenkaan ole varma lähdenkö itse tekemään mitään, tosin tuolla ei nyt oikein soitto suju). kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan |