Aihe: Uraltone vai osto peli?? 1 | |
---|---|
![]() 08.08.2008 20:25:10 | |
Olen tässä laskeskellut rakennussarjan +kaiutin ja kaappi hintaa ja verrannut sitä saman hintaisiin valmiisiin komboihin. Vox 15w, fender blues junior ym..luokkaa 500e. Rakentaminen tosin kiinnostaa ja olisihan se itte tehty, mutta jos samalla rahalla saa valmiin niin kannattaako rakentaa?? Kokemuksia , mielellään puolesta ja vastaa jos nyt niitä löytyy :-) | |
![]() 08.08.2008 20:42:04 | |
Rakentaminen tosin kiinnostaa ja olisihan se itte tehty, mutta jos samalla rahalla saa valmiin niin kannattaako rakentaa?? Kokemuksia , mielellään puolesta ja vastaa jos nyt niitä löytyy :-) Jos itsetekeminen kiinnostaa, tartu ihmeessä hommaan. Todella hyvät ohjeet ja ystävällinen asiakaspalvelu jeesaavat hommassa. Älä kuitenkaan ajattele homman taloudellista kannattavuutta liikaa, esimerkiksi hyviin työkaluihinkin uppoaa rahaa ja laitteen lopullinen kotelointi on ainakin minun mielestäni vittumaisinta hommaa rakentelussa :-) Oletko harkinnut käytetyn laitteen hankintaa? | |
![]() 08.08.2008 20:53:51 | |
Työkalut ei ole ongelma,niin sähkö kuin puutyökalut löytyy.Käytetyn ostossa (ulartone) en näe ideaa. Rakentaminen kiinnostaa, mutta jos esim 200 halvemmalla saa laadukkaamman laitteen niin pistää se ainakin ajattelemaan.Toki uskon että rakentaminen on tosi palkitsevaa etekin jos se vielä kuullostaa hyvältä. | |
![]() 09.08.2008 10:14:45 (muokattu 09.08.2008 10:18:11) | |
Jos siitä rakenteluvaiheesta tykkää, niin kyllä se sitten kannattaa. Vaikkei välttämättä aina taloudellisesti, niin onnistuneesta projektista jää hyvä mieli pitkäksi aikaa. Ja totaaliseen epäonnistumiseen mahdollisuudet on valmiin rakennussarjan kanssa aika pienet, jos ei nyt ihan tumpelo ole :) | |
![]() 09.08.2008 10:56:00 | |
Uraltone on kyllä hyvä-ääninen peli, ei ehkä yksinään yhtä monipuolinen kuin jotkut kaupan laitteet, särön määrä ei vakiona eikä edes gainmodilla (taitaa nykyversiossa olla aina mukana) oikein riitä metallimiehille, mutta pedaaleilla boostattuna irtoaa tarvittaessa sirkkelisoundiin asti. Tärkeänä etuna saman hintaluokan valmiisiin putkipeleihin lienee pomminkestävä konstruktio ja huippulaadukkaat osat, halvemmissa valmiina ostettavissa on tingitty osien laadusta ja rakenne on jos ei heppoinen niin ainakin vaikeasti korjattava ohutjohtimisine piirilevyineen ja nauhakaapeleineen yms. ihanuuksineen. Point-to-point-rakenne on huolellisesti tehtynä kestävä ja helppo tarvittaessa korjata tai modifioida, joten laite kestää isältä pojalle (tai kuka sitten sattuukin perimään) eli on sikäli hyvä sijoitus. Lisäksi siinä on aina se itse tekemisen antama tyydytys. Miinuspuolella tietysti ei voi suositella niille joiden peukalo on keskellä kämmentä, vaikka rakenne on simppeli ja layout mukavan avara, niin käytetyt jännitteet edellyttävät huolellisuutta kasauksessa ja ainakin omani (ykkösversio silloin pari-kolme vuotta sitten, nykyään voi olla selkeämmät) mukana tulleet ohjeet vaativat jonkin verran elektroniikan tuntemusta. Oman kotelon tekemisen hauskuus riippuu tietysti kunkin puutyötaidoista, mutta ainakin saa omannäköisensä. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 09.08.2008 11:53:31 (muokattu 09.08.2008 11:54:23) | |
"Tärkeänä etuna saman hintaluokan valmiisiin putkipeleihin lienee pomminkestävä konstruktio ja huippulaadukkaat osat, halvemmissa valmiina ostettavissa on tingitty osien laadusta ja rakenne on jos ei heppoinen niin ainakin vaikeasti korjattava ohutjohtimisine piirilevyineen ja nauhakaapeleineen yms. ihanuuksineen." Tämä oli sitä tietoa josta olin kiinnostunut,Puutyöt vähän hirvittää,elektroniikka hommia on tullut tehtyä työksi 30v .Pitääpä ehkä delekoida nuo puutyöt vaikkapa pojalle joka käy tuon alan koulua, niin ei mene materiaalia lähellekään niin paljon susille. -) Kiitos vastauksista!!! | |
![]() 09.08.2008 13:24:01 (muokattu 09.08.2008 13:24:33) | |
Komppaan kaikkea em. Hommaan ei kannata ryhtyä pelkästään rahan säästäminen mielessä, vaan enemminkin kannattaa ottaa vahvistimen kasaus opin kannalta. Kaksi putkivehjettä itse alusta asti rakentaneena voin todeta, että kivaa on ollut :) Ja itse tehdyn modaaminen on myös antoisaa hommaa. | |
![]() 09.08.2008 13:41:08 | |
Point-to-point-rakenne on huolellisesti tehtynä kestävä ja helppo tarvittaessa korjata tai modifioida, joten laite kestää isältä pojalle (tai kuka sitten sattuukin perimään) eli on sikäli hyvä sijoitus. Varoitus: http://koti.welho.com/jruokone/kuvat/pilkku.jpg Point-to-point se ei ole, mutta turret-levy (iik, yksi muoto piirilevystä!) jolle uraltone kootaan, on huippukestävä ja helppo korjata/modata. Oikea risukasa on helvetillinen sekamelska. Kurkatkaapa jonkun vanhan radion sisään... Siellä on sitä point to pointtia nähtävillä. Huolellisesti tehtynä ihan ok kestävyys, mutta korjaaminen vaatii välillä vähän enemmänkin luovuutta. Uusissa komponenteissa tuppaa järjestään olemaan liian uhuet/lyhyet jalat kunnollisen risukasan tekoon. :( | |
![]() 09.08.2008 20:42:34 | |
Kiinnostais kyllä tuo Jr., sais vaan olla se gainikkaampi versio. Ei oikein käynyt mulle selville, onko tuo kakkonen ykönen, oli onko siinä se lisä-gaini modi valmiina, vai... | |
![]() 09.08.2008 21:56:07 | |
On pakko kommentoida myös jotain tähän asiaan. Olen mm. juuri tänään korjannut yhtä Piivii Classic 30 putkivahvaria ja päätin, etten enää koske tällaisiin tekeleisiin. Kyse on n. 2-3 vuotta vanhasta vähän soitetusta ja hyvin pidetystä pelistä. Kaveri maksoi siitä jonkun 500-600 euroa uutena ja vaati nyt jo osaavaa ihmistä selvittämään mikä on vikana. Tuo Uraltonen vahvistin oikein koottuna ja hyvin pidettynä kestää vähintään 10-15 vuotta ilman erityístä huoltoa. Ainoastaan putket kuluvat tuota nopeammin ja myöhemmin tarvitaan ehkä vain konkkaremppa ja peli toimii taas kuin unelma. Ymmärrän jotenkin, että 500 euron lisäpanostus aitoon kunnon putkipeliin voi olla jollekin ylivoimaista, mutta pitkällä tähtäimellä jatkuva soittokamojen vaihtelu maksaa myös paljon. Olen kuullut lukemattomia tarinoita näistä kiinanihmeistä jotka hädintuskin kestävät yhtä vuotta ilman täydellistä huoltoa. Summa summarum, jos massi kestää, kannattaa investoida heti lähdössä kunnon soittokamoihin. Toinen juttu on se, miellyttääkö esim. Uratonen saundimaailma omia mieltymyksiä. Harry | |
![]() 10.08.2008 13:07:36 | |
Kiinnostais kyllä tuo Jr., sais vaan olla se gainikkaampi versio. Ei oikein käynyt mulle selville, onko tuo kakkonen ykönen, oli onko siinä se lisä-gaini modi valmiina, vai... Sen verran pitää ottaa takaisin että tuossa uudessa versiossa ei näköjään ole sitä drive-modia eikä edes valmiutta sille, eli rankemmat säröt täytynee hakea pedaaleilla. Sen sijaan uudessa versiossa on kuristin ja line out vakiona sekä jonkinlainen parannettu äänenvärisäätösysteemi. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 16.08.2008 10:01:17 | |
Jos mitenkään pysyy vain kolvi käessä ja innostusta riittää niin kannattaa ruveta rakentamaan tuota Uraltone junnua. Itse olen rakentanut sen vanhemman version jossa tällä hetkellä bass cut ja extra stage gain. Suunnitteilla mulla ois pedaali -käyttöinen reverbi modi ja gainin säätö + tietenkin päälle kytkentä. Rahallisesti ei ehkä kannata ruveta vertaamaan valmiisiin vehkeisiin kun kuitenkin saat käsintehdyn, hyvä soundisen vahvistimen. En tiedä kestääkö minun kolvaukseni 15 vuotta mutta ainakin tuo on tajuttoman helppo korjata jos vikoja tulee. Mitä puukotelon rakennukseen tulee niin se kannattaa suunnitella tarkkaan ja yrittää sahata viivoja pitkin, mielellään vaikka joku sirkkeli jos löytyy mutta kyllähän se käsisahallakin menee. (Nimimerkillä kokemusta jälkimmäisestä). Ja jos aikoo päällystää nahalla niin suosittelen, että sivelet sinne reilun oloisesti erikeepperiä, mulla tuo spray-liima kuivuessaan vain irtosi enemmän. (Ehkä liian vähän liimaa, en tiedä). Itseasiassa tänä aamuna tuli kotelo silleen valmiiksi, että uskaltaa liikutella ja kaappina löytyy framuksen 2x12, joka on varustettu eminencen kuvernööreillä. Mukava soundi tulee. (Kuvia löytyy sitten myöhemmin kunhan saan vain kameran käteen, jos vain kiinnostaa) Pääasianan tässä oli kait se, että tuo itse rakentaminen palkitsee kunhan muistaa, että varoo itseään niiden jännitteiden kanssa. PS: Kankaanpään asiakaspalvelu on aivan täysin omaa luokkaansa. Telet on herkkuja. | |
![]() 16.08.2008 12:23:19 | |
(Ehkä liian vähän liimaa, en tiedä). Veikkaan että kyse ei ole määrästä, vaan laadusta. Meinaan että kontaktiliima on ainoa oikea liima noihin päälystyspuuhiin. Erikeepperiä ei missään tapauksessa, ja spräyliima sotkee joka paikan, eikä pidä kiinni. | |
![]() 16.08.2008 22:17:39 | |
Joo se voi olla, joku vain jossakin foorumilla suositteli tuota spraysysteemiä ja tietenkin piti mennä kokeilemaan. Kontaktiliima voi tietenkin olla paras mutta kokeilin erikeepperiä kun eräs kangas-alalla työskennellyt tuttu sanoi, että sillä pysyy ja hyvin. Pakko sanoa, että en voisi olla tyytyväisempi tulokseen. (Tietenkin olen niiteillä pingottanut vielä liiman lisäksi.) Kai se loppujen lopuksi on maku asia tuo liimakin. Telet on herkkuja. | |
![]() 16.08.2008 22:19:26 | |
Juuh, ja voihan se olla että riippuu ihan kankaastakin mikä liima sopii. Minusta erikeepperi on liian juoksevaa. | |
![]() 16.08.2008 22:53:09 (muokattu 16.08.2008 22:55:14) | |
Nyt löytyy muuten kuva meikäläisen uralista profiilisivulta. Sieltä kattoon jos kiinnostaa. Näkee ainaki että on minun tekemä. (Huono kuva koska tasotin myöhemmin nuita tolexin reunoja tossa kolon yläosassa.) Telet on herkkuja. | |
![]() 17.08.2008 12:33:32 | |
Mitä puukotelon rakennukseen tulee niin se kannattaa suunnitella tarkkaan ja yrittää sahata viivoja pitkin, mielellään vaikka joku sirkkeli jos löytyy mutta kyllähän se käsisahallakin menee. Mulla on nyt valmistumassa ns "universaalikotelo" omaan käyttöön. Siihen saa suoraan kiinni tietyn kokoisen Hammondin laatikon ja korkeutta on vaikka minkälaisille muuntajille ja putkille... Tuumin, että vaihdan vaan tuohon puukoteloon sitten tarpeen mukaan eri nupin chassiksineen, jos meinaan ottaa sen johonkiin mukaan tai jos entinen kyllästyttää... Saa nähdä, onnistuuko suunnitelma :) | |
![]() 19.08.2008 00:17:21 | |
Kiinnostais kyllä tuo Jr., sais vaan olla se gainikkaampi versio. Ei oikein käynyt mulle selville, onko tuo kakkonen ykönen, oli onko siinä se lisä-gaini modi valmiina, vai... investoi 50e overdriveen, sitte toisen putken nuppi kaakkoon ja toinen pienelle ja overdrive laulamaan. siinä gainit, volá! Watch my back sano kyttyräselkä | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)