Aihe: Suora 4x12" kitarakaappi. 1 2 | |
---|---|
![]() 21.07.2008 22:23:39 (muokattu 21.07.2008 22:24:28) | |
Juupelisjuu! Rakennusprojektia pukkaa taas. Ihan rakentamisen ilosta päätin taas alkaa kyhäämään moista värkkiä. Ja on tässä pienimuotoinen kaappigaskin ollut kun nykyinen omatekemä kaappi ei täytäkään kaikkia mieltymyksiä. Onhan se tavallaan vähän juostenkustu, mutta eihän se eka lettu onnistu ikinä. ;) Tosiaan edellinen kaappi oli tommonen "slanted" 4x12" ja toi etulevyn viistoisuus tuotti aika paljon ongelmia rakennuksessa, että jätän sen nyt suosiolla pois. Olen myös semmoista havainnut, että aina kun kuulee jostain sen paljon puhutun "unelmasoundin" niin kyseessä on joka kerta ollut ihan tommonen suora kaappi, että ehkä siinä on sitten joku taika :) Puuksi olen valinnut 18mm havuvaneria ihan vaan sen edullisuuden takia. Kovastihan sen resonoinnista on puhuttu, mutta luulen, että näillä paksuuksilla mikään puu ei kovin helposti resonoi niin paljoa, että se vaikuttaisi soundiin. Mitat on aika pitkälti engl stardard kaapista otettu. Pari senttiä sinne tänne muutettu ihan rakennusvaihetta ajatellen. En kyllä käsitä miksi suurin osa kaapeista on aina niin hirveän paksusta levystä rakennettuja, kyllähän se kai kestää paremmin, mutta ei siinä mitään muuta logiikkaa varmaan ole? Että luulis tuon 18mm olevan ihan riittävää? Sitten olen huomannut myös monessa valmiissa suorassa kaapissa, että etulevy on hieman viistossa. Onko sillä viistoisuudella ihan_oikeasti jotain merkitystä, kun se on niin mitätön loppujen lopuksi? Elementit otan tuosta edellisestä kaapista jotka ovat siis 2xeminence "the wizard" ja 2xeminence "red white and blues". Voipi olla, että bluesien tilalle tulee swamp thangit tai toiset wizardit jos perse kestää. Kuvia ja muuta raporttia päivittelen tänne sitä mukaan kun kaappi edistyy. Chickdude! | |
![]() 22.07.2008 13:47:50 | |
Puuksi olen valinnut 18mm havuvaneria ihan vaan sen edullisuuden takia. Kovastihan sen resonoinnista on puhuttu, mutta luulen, että näillä paksuuksilla mikään puu ei kovin helposti resonoi niin paljoa, että se vaikuttaisi soundiin. Mitat on aika pitkälti engl stardard kaapista otettu. Pari senttiä sinne tänne muutettu ihan rakennusvaihetta ajatellen. En kyllä käsitä miksi suurin osa kaapeista on aina niin hirveän paksusta levystä rakennettuja, kyllähän se kai kestää paremmin, mutta ei siinä mitään muuta logiikkaa varmaan ole? Että luulis tuon 18mm olevan ihan riittävää? Kaheksantoistakin on aika paksua. Viistoista o sopiva, jos laittaa jotai tukia. Sitten olen huomannut myös monessa valmiissa suorassa kaapissa, että etulevy on hieman viistossa. Onko sillä viistoisuudella ihan_oikeasti jotain merkitystä, kun se on niin mitätön loppujen lopuksi? Se vaikuttaa siihen, mihin suuntaan ääni lähtee. slantedissa se leviää laajemmalle. | |
![]() 22.07.2008 17:17:54 | |
Tein oman 15mm koivuvanerista,onneksi! nytkin painoa on V30 elementeillä ladattuna 49 kiloa! Kuva omakuvissa. Seinät laitoin suoriksi ja nahan alla on liimattuna 10mm vanumattoa joka leikkasi kivasti särmät yms. Yhtään ruuvia ei ole näkyvissä takalevyä lukuunottamatta. Krominen "terorizt" logo odottaa vielä liimaustaan:) There´s only one rule of metal...PLAY IT FUCKING LOUD!!! | |
![]() 22.07.2008 21:07:29 | |
Kaheksantoistakin on aika paksua. Viistoista o sopiva, jos laittaa jotai tukia. Se vaikuttaa siihen, mihin suuntaan ääni lähtee. slantedissa se leviää laajemmalle. No noissa suorissa kaapeissa se viisto on niin uskomattoman pieni, että eipä sillä taida sen suuntaamisenkaan kannalta olla juurikaan merkitystä. Ainahan nuo kumminkin nostetaan johonkin korokkeille nuo kaapit :) Niin tosiaan tuohon paksuushommaan. Edellisen kaapin rakensin 18mm mdf-levystä eikä se nyt niin uskomattoman painavalta tunnu. En ole kyllä punninnut tai mitään niin tarkkaa painoa en osaa sanoa. Se vaan tuntuu vähän heppoiselta tukirakenteistaan huolimatta niin vähän epäilytti tuo 15mm (edellisestä kaapista on kuva profiilissa btw.) Noo eipä tuohon paljoa enään pysty vaikuttamaan kun lähti jo 18mm vanerit tilaukseen. 95€ köyhdyn siitä sitten sahauksineen. Oli pakko ostaa kaks levyä kun yksi ei olisi riittänyt ja ne on pakko ostaa kokonaisina. Chickdude! | |
![]() 24.07.2008 23:09:10 | |
Aika kalliilta kuulostaa tuo vaneri. Itse vasta rakentamaani koppiin 1. luokan 18mm havuvaneri maksoi n.25e 240cm*120cm palanen. Sain juuri ja juuri mahdutettua yhdelle levylle. Tein "slanted" kaapin, niin etulevyn sain sahattua kahtena palana, muuten ei olisi mahtunutkaan. Sahasin siis itse. | |
![]() 24.07.2008 23:10:22 | |
Aika kalliilta kuulostaa tuo vaneri. Itse vasta rakentamaani koppiin 1. luokan 18mm havuvaneri maksoi n.25e 240cm*120cm palanen. Sain juuri ja juuri mahdutettua yhdelle levylle. Tein "slanted" kaapin, niin etulevyn sain sahattua kahtena palana, muuten ei olisi mahtunutkaan. Sahasin siis itse. Mistä ostit? | |
![]() 24.07.2008 23:27:06 | |
Sekavaneri ja varmaan etenkin havuvanerikin painajaismainen jos aikoo tehdä sormiliitokset yläjyrsimellä. Jos tarvetta tulee niin vain koivuvanerista tulen seuraavat tekemään. Jos vaan ukirimoilla toimii seka ja havukin. Kaiketi Märshällin kaappien koot perustuu siihen että yhdestä levystä saa yhden kaapin ? | |
![]() 25.07.2008 06:57:53 (muokattu 25.07.2008 13:47:52) | |
Kaiketi Märshällin kaappien koot perustuu siihen että yhdestä levystä saa yhden kaapin ? Olen nähnyt joskus Marshallin piirustukset/sahauskaavion, se oli ainakin ihan yhdestä levystä. Koitin sitä kuvaa etsiäkin joskus mutten löytänyt. e: Web archivesta löysin sen sivun, mutta ei sieltä nää enää sitä kuvaa :( http://web.archive.org/web/20031213 … w.cohrs.ca/guitar/construction.html | |
![]() 25.07.2008 20:47:41 | |
Noniin. Vanerit lähtikin "pikkusen" halvemmalla kun olikin tuttuja myyjiä :) Joku 60€ maksoin rimoineen päivineen ja kaikki palat valmiiksi sahattuna. Jäi sen verran yli tota puuta, että siitä saa vaikka 2x12" kaapin väsättyä joskus. Nyt on kaapin runko liimattu kasaan, seuraavaksi etulevyn kimppuun. Kuvia lisäilen kuhan kerkiän. Ja lisää päivitystä tulossa kunhan työ etenee. Chickdude! | |
![]() 27.07.2008 21:37:33 | |
Olen nähnyt joskus Marshallin piirustukset/sahauskaavion, se oli ainakin ihan yhdestä levystä. Koitin sitä kuvaa etsiäkin joskus mutten löytänyt. e: Web archivesta löysin sen sivun, mutta ei sieltä nää enää sitä kuvaa :( http://web.archive.org/web/20031213 … w.cohrs.ca/guitar/construction.html Mjoo,tuossa kaaviossa onkin virhe etu-ja takalevyjen mitoissa...ovatten 72 mm pienemmät kuin kotelo,18mm vanerilla 36 mm pienempi natsaa paremmin kun noi sujahtaa sujuvasti aukosta läpi. Mielellään älkää kysykö mistä tiedän... Hyvät detaljit marsun slanttiin oli 18watt saitilla. | |
![]() 27.07.2008 23:55:54 | |
Olen nähnyt joskus Marshallin piirustukset/sahauskaavion, se oli ainakin ihan yhdestä levystä. Koitin sitä kuvaa etsiäkin joskus mutten löytänyt. e: Web archivesta löysin sen sivun, mutta ei sieltä nää enää sitä kuvaa :( http://web.archive.org/web/20031213 … w.cohrs.ca/guitar/construction.html Noi sivut tehnyt Stephen Cohrs on Trinity Amps (http://www.trinityamps.com/) perustaja, näyttäisi siellä olevan joku foorumikin. | |
![]() 28.07.2008 20:21:58 | |
Mistä ostit? Ostin läheisestä K-Raudasta. Piirsin itse kaapille kuvat ottamalla hieman mallia Marshall 1960TV kaapista. Suurensin hieman sillä tuntui, että ei ne kaiuttimet tule mahtumaan sinne. :D | |
![]() 29.07.2008 13:57:32 (muokattu 29.07.2008 13:59:10) | |
Jatketaan tähän samaan threadiin, eli ajattelin viimeisen lomaviikon kunniaksi aloittaa Orange 4x12" kloonin pykäämisen. Kuvat, mitat ja rakenteelliset yksityiskohdat kopsasin kaverin PPC-mallisesta Orange kaapista. Mua kun on aina kiehtonut ko. kaapin ulkonäkö. 18mm koivuvaneria on alkuperäinen, itse taidan tyytyä 21mm koivuvaneriin kun sattuu olemaan kätevästi hollilla. ja saa melkein tasamitoille vedettyä. Tolexina on wanhaa Finlaysonin tekemää punaista ns. "levant" tolexia. Hieno väri mutta aika ohut ja ajan myötä vähän haurastunut. Tätäkin on löytyy kotoa 3n kaapin tarpeiksi joten saa kelvata. Mitä liimaa muut on käyttänyt tolexien kanssa? Tässä kaapissa kun pitäisi urheilla nättiä saumaa joka ei saisi lähteä repsottamaan. Huomenna alkaa askartelu-paskartelu. Teen koko hommasta kuvakollaasin jonnekin kun netistä ei liikaa sellaisia löydy. Niinmuuten, www.amplates.com tuolta tulee sitten logokilpi=) www.coldmeatsociety.com
www.rainroomband.com | |
![]() 29.07.2008 20:56:10 | |
Kontaktiliimalla olen laittanut tolexit kiinni. Liima kannattaa levittää siveltimellä tai ruiskulla, ei hammastetulla lastalla. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee | |
![]() 29.07.2008 22:43:31 (muokattu 29.07.2008 22:44:06) | |
Vesiohenteinen muovimattoliima on aika kova sana. Tarttuu kuin kontaktiliima, mutta tuhrut saa putsattua kostealla rätillä. Säilyvää tavaraa, omani on yli 10 vuoden ikäistä & still going strong. Ja sivellin tosiaan on ehdoton. | |
![]() 29.07.2008 22:46:12 | |
Vesiohenteinen muovimattoliima on aika kova sana. Tarttuu kuin kontaktiliima, mutta tuhrut saa putsattua kostealla rätillä. Säilyvää tavaraa, omani on yli 10 vuoden ikäistä & still going strong. Ja sivellin tosiaan on ehdoton. Mistäs tommosta saa? Etra/Etola? Vai löytyiskö ihan Kiillon valikoimasta? www.coldmeatsociety.com
www.rainroomband.com | |
![]() 29.07.2008 23:12:54 | |
Noniin. Nyt on jo jotain saatu jopa aikaiseksi. Tossa joku aikasemmin puhu tosta orangen kaapista, niin tässä olis itekki tarkotus jotain sen tapasta tehdä. Tosin mitat on englin kaapista. Mutta samantyyppiseen ulkonäköön pyritään. http://s101.photobucket.com/albums/ … ion=view¤t=412kaappi1.jpg Siinä on laatikkoa liimattuna kasaan ja eteen on jo heitetty jonkinmoista rimoitusta ja tietty orangen tyyliin kuuluvat "kehykset". Ainoa huono homma tossa on se, että tukirimojen laittaminen menee vähän myöhemmäksi koska etulevy täytyy tunkea tuolta takakautta jotenkin, että sen saa tohon eteen kiinni. http://s101.photobucket.com/albums/ … ction=view¤t=P7020010.jpg Lähikuvaa noista "kehyksistä" Nyt on eurokankaasta hankittu taas mustaa keinonahkaa joka olisi tarkoitus verhoilla tuohon päälle. Sitä ennen täytyisi vaan saada yläjyrsintä lainaan/vuokrattua, että saan kulmat pyöristettyä. Kaappi on jo nyt tosi jämäkän tuntuinen, että valmiina se kestää varmaan ydinsotaa. Päivittelen tässä taas kunhan työ edistyy! Chickdude! | |
![]() 30.07.2008 09:22:17 | |
Mistäs tommosta saa? Etra/Etola? Vai löytyiskö ihan Kiillon valikoimasta? Oman liimani on purkittanut Väri-Komonen Oy Vilppulasta. Luultavasti vastaavaa tuotetta löytyisi Kiilloltakin. Pänikän ostin aikoinaan joko Värisilmä-liikkeestä tai K-raudasta. | |
![]() 08.08.2008 00:17:16 | |
Pitää taas päivitellä. http://s101.photobucket.com/albums/ … tion=view¤t=Kaappietu.jpg Kaappi etukankaan kanssa ja kulmat yläjyrsimellä pyöristettynä. Etulevy ei ole vielä kiinni kaapissa. http://s101.photobucket.com/albums/ … ?action=view¤t=kangas.jpg Vähän lähempää kuvaa kankaasta. Bebekistä ostettua. 5€ metri, eli aika pirun halpaa. Tosi jämäkän olosta ja varmasti kestää. Väri on musta ja harmaa. Kuvat on vähän huonolaatusia, mutta otan kunnon kuvia sitten kun kaappi on kokonaan valmis. Tavoite olisi sunnuntaiksi saada valmiiksi. Chickdude! | |
![]() 15.08.2008 00:00:49 | |
Noniin nyt on kaappi valmis. Enpä tästä nyt kovinkaan kattavaa artikkelia saanut aikaiseksi ja kuvatkin ovat kehnoja ja varsin vähäisiä. Ehkä tästä kumminkin joku saa jotain irti. Niin ja orangen kaapin lookkiahan tässä vähän haettiin, kun olen tässä jo tovin ollut ihastunut niiden ulkonäköön. Eipä vaan saanut bebekistä orange tyylistä beessiä kaiutinkangasta enkä viitsinyt uraltonelta lähteä tilaamaan törkeään hintaan. Kyllä tuo harmaakin asiansa ajaa. Kaappi sisältä. Elementteinä toimii siis Eminence Wizard ja red white & blues. Ja hyvältähän ne soundaa. http://s101.photobucket.com/albums/ … ction=view¤t=P7170030.jpg Kaappia ulkopuolelta. Itsehän olen lopputulokseen ihan tyytyväinen. Toi verhoilu oli vaan täysin perseestä. Liimana toimi joku... nimi tais olla "varma" matto/lattia liima tai jotain. Kumminkin, samaa kamaa millä laitetaan kokolattiamattoa lattiaan kiinni. Kyllähän toi tolla hyvin pysyy, mutta se on aika sotkevaa kamaa ja jokseenkin työlästä käsitellä. Se myös kuivuu aika hitaasti, että kaikenmaailman kolhuja yms. pitää varoa pitkään verhoilun jälkeenkin. http://s101.photobucket.com/albums/ … ction=view¤t=P7180033.jpg http://s101.photobucket.com/albums/ … ction=view¤t=P7180034.jpg http://s101.photobucket.com/albums/ … ction=view¤t=P7180039.jpg Olis tietty voinu ottaa ihan pelkästä kaapistä ne kuvat ilman, että on noita piuhoja tiellä, mutta meni jo. Kaappiin saattaa tulla vielä jotkut kulmaraudat. Se on kyllä niin kivan näkönen tolleenkin, että enpä tiedä. Olisihan ne kyllä ihan hyödyksi. Chickdude! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)