Aihe: Kysymys kitaramikeistä. 1 | |
---|---|
![]() 06.03.2020 09:26:19 | |
Hei! Olen tekemässä itse kitaraa ja mietin että voisiko kitaramikistä laittaa piuhan suoraan vahvistimeen ilman mitään välikomponentteja? | |
![]() 06.03.2020 09:52:35 | |
DjentyBoi325: Hei! Olen tekemässä itse kitaraa ja mietin että voisiko kitaramikistä laittaa piuhan suoraan vahvistimeen ilman mitään välikomponentteja? Voi. Sehän ei sähköisesti hirveästi poikkea siitä kun volume ja tone on täysin auki. | |
![]() 06.03.2020 11:29:41 | |
Kyllä siinä kannattaa jakki olla välissä. | |
![]() 06.03.2020 13:09:52 (muokattu 06.03.2020 13:10:44) | |
Jeszsen huomio on ihan käytännöllinen :) Ensimmäisissä sähkiksissä ei tosin kaikissa ollut jakkia, esimerkiksi Kay K125 -kitarassa piuha oli kiinteä. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 06.03.2020 19:43:23 | |
Ja kitaran vol/tonesäädöilläkin on funktionsa... Yks mahdollisuus on laittaa bypass-kytkentä, jolla haluttessa ohittaa volan ja tonen. Ja PS, bypass (passing lane, blower) kytkettynä kitara kuulostaa mun korvissa erilaiselta kuin sama kitara vol&tone täysillä. Muttamitämämistääntiedän. | |
![]() 07.03.2020 08:08:55 | |
Moi. Tervetuloa mnettiin. DjentyBoi325: Hei! Olen tekemässä itse kitaraa ja mietin että voisiko kitaramikistä laittaa piuhan suoraan vahvistimeen ilman mitään välikomponentteja? Kuten tuossa ylläkin on todettu, ihan hyvin voi. Etenkin jos ei ole tarvetta volume ja tone säädöille. Vahvistimen kanssa käytettävään instrumenttiin suoraankytkemisajatus on ehkä hivenen erikoinen, mutta täysin äänityskäyttöön pyhitetyssä instrumentissa ei ollenkaan. Mahdollisen mikkivalitsimen, instrumentin sisäisen johdotuksen, potikoiden, ainakin yhden plugi+jakki yhdistelmän poistaminen signaalitieltä eliminoi esimerkiksi kaikki paljaisiin johdotuksiin indusoituvat häiriöt varsin tehokkaasti. "Äänitysinstrumenttiin" laittaisin kyllä omaa workflowta silmälläpitäen "killswitch"in instrumenttiin signaalitielle, mutta jos mykistyksen saa näppärästi äänikortista/raiturista/DAWista ja on siihen tottunut, ei tuotakaan tarvitse. T:Samuli | |
![]() 07.03.2020 08:10:24 | |
Moi. 73nd3r: Ja kitaran vol/tonesäädöilläkin on funktionsa... Ja PS, bypass (passing lane, blower) kytkettynä kitara kuulostaa mun korvissa erilaiselta kuin sama kitara vol&tone täysillä. Samaa mieltä, kumpaisestakin seikasta. 73nd3r: Muttamitämämistääntiedän. Vahvasti eri mieltä :). T:Samuli | |
![]() 07.03.2020 15:17:16 (muokattu 07.03.2020 15:18:21) | |
Koska (passiivi) mikit on suunniteltu niin, että niissä oletetaan olevan vol ja tone perässä, niin soundi voi olla turhan kirkas, koska ko. resonanssipiirin resonassitaajuuden huippu kasvaa, jos vol ja tone jätetään pois. | |
![]() 10.03.2020 07:36:55 | |
softrabbit: Voi. Sehän ei sähköisesti hirveästi poikkea siitä kun volume ja tone on täysin auki. Toki voi, mutta tuohon jälkimmäiseen. Poikkeaa hyvinkin paljon. Kuten tuossa ylläkin jo todettu, niin nuo vaikuttavat resonanssipiikkiin. Kannattaakin kokeilla vaihtaa esimerkiksi Megan potikka mikin sijaan, jos haluaa vähän lisää kirkkautta. Aamen | |
![]() 11.03.2020 14:10:46 | |
Gypsy: Toki voi, mutta tuohon jälkimmäiseen. Poikkeaa hyvinkin paljon. Kuten tuossa ylläkin jo todettu, niin nuo vaikuttavat resonanssipiikkiin. Kannattaakin kokeilla vaihtaa esimerkiksi Megan potikka mikin sijaan, jos haluaa vähän lisää kirkkautta. Soundi on mitä on, siihen en ota kantaa. Siksi pistin notta "sähköisesti", tarkoittaen voltteja, ohmeja ym. parametrejä jotka määrittelevät vastauksen kysymykseen "voiko". Jos pilkkua nysvätään niin tietty resonanssipiikkikin on sähköä, eli olisi ehkä kannattanut vääntää rautalangasta mitä tarkoitin. | |
![]() 12.03.2020 11:18:15 (muokattu 12.03.2020 11:26:18) | |
Jos kitaraan haluaa laittaa kaksi tai useamman mikin niin tarvitaan ainakin mikkivalitsinkytkin ellei käytä stereojakkia. Yhdellä mikillä menee, ja on jossain tapauksissa visuaalisestikin parempi jos ei haluta mitään ylimääräisiä pleksejä tai potikoita nuppeineen kantta komistamaan. Sähköisestihän saundia voi virittää esim. plugin sisälle tehdyillä passiivisilla kytkennöillä, ja voihan sinne laittaa vaikka opari-etuasteen ja syöttää virran phantomilla. Riittävän ison plugin sisälle voisi laittaa vaikka volume- ja tonesäädöt minipotikoilla, kotelo voisi olla esim. kulmamallinen Neutrikin NP2RX. Tuollaisen kotelon voisi tehdä 3D-tulostimellakin ja käyttää tavallista plugiosaa. Neutrik: https://media.rs-online.com/t_large/F0166282-04.jpg | |
![]() 12.03.2020 16:28:26 (muokattu 12.03.2020 16:35:51) | |
softrabbit: Soundi on mitä on, siihen en ota kantaa. Siksi pistin notta "sähköisesti", tarkoittaen voltteja, ohmeja ym. parametrejä jotka määrittelevät vastauksen kysymykseen "voiko". Jos pilkkua nysvätään niin tietty resonanssipiikkikin on sähköä, eli olisi ehkä kannattanut vääntää rautalangasta mitä tarkoitin. Nimenomaan sähköisesti se eroaa kyllä hyvinkin paljon jos siinä on vaikkapa kaksi potikkaa. Ja varsinkin niihin ohmeihin siinä kytkennässä. Sanoit "Sehän ei sähköisesti hirveästi poikkea siitä kun volume ja tone on täysin auki.". Et siis sillä ottanut kantaa siihen "voiko". Aamen | |
![]() 12.03.2020 16:40:23 | |
Resonanssipiikki on yksi tärkeimpiä parametrejä mitä näihin hommiin tulee. Piste. Aamen | |
![]() 12.03.2020 20:34:35 | |
Kun nyt kerran haluat pitää asiaa esillä, niin käy kokeilemassa vaikka joku Stratocaster HSS AmDeluxe siltä ajalta kuin niissä oli passing lane -kytkentä. Vol10&Tone10 vs. passing lane - kerro onko resonanssipiikissä sähköistä eroa sun korvissa. ;) | |
![]() 12.03.2020 21:16:52 | |
73nd3r: Kun nyt kerran haluat pitää asiaa esillä, niin käy kokeilemassa vaikka joku Stratocaster HSS AmDeluxe siltä ajalta kuin niissä oli passing lane -kytkentä. Vol10&Tone10 vs. passing lane - kerro onko resonanssipiikissä sähköistä eroa sun korvissa. ;) No Load-potikka kyllä tosiaankin vaikuttaa saundiin. Aamen | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)