Aihe: Millä kolvilla värkkäilette kamoja, jos värkkäilette
1 2 3 4
6ry9yr3lu
19.06.2018 23:19:47
Moi,

Silmäilen tässä kolvia itselleni, mutten osaa. Kertokaas kanssasoittimenomistajat, millä vehkeellä juottelette erilaisia liitäntöjä. Eli mitä kolvia käytätte, millaisia hommia sillä teette ja mitä mietitte sen soveltuvuudesta tarkoitukseen.

Tehdään tästä nyt se kolviketju, jonka jälkeen toista ei tarvitse.
okabass
20.06.2018 00:27:51
Wellerin juotinasemathan ovat melkeinpä standardi. Aika kalliita mutta pro-kamaa. Saa hyvin varaosia ja kärkiä. Joten melkeinpä ikuinen työkalu. Käytettyä kannattaa katsella esim. Tori.fi, Huuto. jne.
esim.
https://www.yeint.fi/fi/tyokalut-2/ … tinasemat/juotinasema-magnastat-50w

Mulla on tuo parilla eri juotinosalla.
https://www.yeint.fi/fi/tyokalut-2/ … nasemat/juotinasema-80w-saad-esd-lt

Uusia merkkejä ovat mm. Metcal ja Antex. Kuulemma hyviä.
fox
20.06.2018 00:37:37

okabass: Wellerin juotinasemathan ovat melkeinpä standardi. Aika kalliita mutta pro-kamaa. Saa hyvin varaosia ja kärkiä. Joten melkeinpä ikuinen työkalu. Käytettyä kannattaa katsella esim. Tori.fi, Huuto. jne.
esim.
https://www.yeint.fi/fi/tyokalut-2/ … tinasemat/juotinasema-magnastat-50w

Mulla on tuo parilla eri juotinosalla.
https://www.yeint.fi/fi/tyokalut-2/ … nasemat/juotinasema-80w-saad-esd-lt

Uusia merkkejä ovat mm. Metcal ja Antex. Kuulemma hyviä.

Wellerillä tässä itekin on tullut harrasteltua ja ihan työhommissakin käyttänyt. Joten puoltoääni täältäkin. Tietty työkalut (hyvät) maksaa, mutta..

Jos sallitaan pikku "korjaus", niin Antex on kyl melko vanha ja tunnettu brittein brändi. Näistä uusista asemista ei itsellä oo kokemusta, mutta mulla on todella hyvä (ja toimiva omalla alueellaan) 70-luvun loppupuolen 15-wattinen pikku Antex -kolvi..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
okabass
20.06.2018 01:22:06 (muokattu 20.06.2018 01:23:26)
fox: Jos sallitaan pikku "korjaus", niin Antex on kyl melko vanha ja tunnettu brittein brändi.

Toki. Enpäs osannut arvata, että Antex on yli 70-vuotias. Samaa luokka Wellerin kanssa (1945). Joskus 70-luvulla näin Welleriä korjaamoissa ja tutuilla, sekä kuulin puhuttavan vain siitä. Antexista taisin kuulla vasta 80- tai 90-luvulla.
Kumiankka
20.06.2018 01:44:52
Xytronic tai Xytronics on kanssa kovaa laatua jos ei kovempi, kestää kansainvälisen vertailun ja hinta-laatu kohtaavat. Varaosia ym saatavissa
Jeszse
20.06.2018 05:47:57
Ite kolvailen lidlin 8,99e parksiden kolvilla. Ihan perushyvä harrastelukolvi, mitä nyt kärjet ei tunnu kestävän mitään ku syöpyy pyöreeks ku vähän pedaalia rakentaa. Tein töissä 4mm pultin varresta uuden kärjen ja terotin samalla vanhan.

Tämähän se on helvetin hyvä. http://www.uraltone.com/elektroniik … uotosasema-digitaalinen-naytto.html
Serenity
20.06.2018 08:10:14

Welleri minullakin oli (pitkään), kunnes hajosi. Lisäksi kaipailin lämpötilan säätöä lyijyttömän tinan takia. Nyt on ollut joitakin vuosia käytössä Pro'sKit. Ajaa asiansa, mutta kärjet eivät ole Wellerin luokkaa.
basisti1971
20.06.2018 08:28:47
Moi.

6ry9yr3lu: Tehdään tästä nyt se kolviketju, jonka jälkeen toista ei tarvitse.

:D

Tai kenties taas yksi jossa Weller-käyttäjät ja nykykiinalaisiin tykästyneet vääntävät kättä kumpi on parempi ja miksi...

Wellerille ääni täältäkin.

Wanha perusasema WECP-20 on palvellut jo muutaman vuosikymmenen, ja vaikka kärkiä kuluttavaa lyijytöntä tinaakin on tullut käytettyä jo tovi, ei edes kärjenvaihtotarvetta ole ilmennyt.

Tuolla hoituu kaikki piirilevyjuotokset, auto-/moottoripyöräsähkötyöt, kuten instrumenttien väkästelytkin.

Joskus harvoin tulee liikkkuvassa käytössä tartuttua Esmin markettikolviin, noita tuli Engelsmannipiuhalla aikoinaan laatikollinen ostettua.
Vaihdoin yhteen meidän pistorasioihin paremmin istuvan piuhan ja ajattelin että nakkaan sähköromuun kun antautuu, mutta eipä se näytä tuokaan hajoavan millään.
Nuo halpikset ovat ehdottoman näppäriä varsinkin keikkakäytössä, ei vituta likipitäenkään yhtä paljon jos/kun joku ennenpitkää pöllii.

Lämpötilasäätöiseen Welleriin et pety.
Etkä kärkisäätöiseenkään jos juotostehovaatimukset ovat aina likipitäen samat, kuten esimerkiksi efekti-/vahvariväkästelyssä ruukaa olemaan.

Vaikka äärikapeasta ja pienestä markkina-alueestame johtuen täällä meillä suomenniemellä on alalta kuin alalta ollut perinteisesti ainoastaan yksi tai maksimissaan kaksi kansainvälistä toimijaa markkinoilla, Wellerillä on kautta aikojen ollut vankka jalansija myös maailmalla.

Laatu ja nimi tietty maksaa hivenen enemmän kuin etenkin kiinankilpailijoilla, mutta ellei pudota, astu päälle, polta johtoa poikki tai joku varasta, ikuisiahan nuo ruukaavat olemaan.

Pitkä elinkaari -ja elektroniikkaharrastuksen jatkuva hiipuminen- toisaalta aikaansaa sen että käytettyjä on likipitäen koko ajan kaupan, vaikkakin arvo säilyy paremmin kuin monessa muussa työkalussa eli ihan kammohalvalla ei saa kuin hölkkäversioita.
Arvon säilymisestä seuraa tietysti automaattisesti myös se ettei mahdollisesti myydessä juuri tappiota pääse tulemaan.

Omakohtaista kokemusta ei ole päässyt syntymään, mutta kinkki-juotosasemat kuten tuo yllälinkitetty Uraltone/Biltema tai Bebekin halpikset suoriutuvat varmasti itse juottamistoimituksesta siinä missä ammattilaislaitteetkin, mutta varaosien saanti voi olla etenkin vanhempiin laitteisiin hankalaa tai mahdotonta.
Jälleenmyyntiarvoakaan ei käytännössä ole lainkaan tai se on nimellinen.

Bebekin kahden kympin asemaa olen joskus koemielessä miettinyt ja varmaankin sellaisen ostan kun taas joskus sieltä jotain tilaan, mutta ~100€ on jo niin lähellä käytettyä Welleriä ettei ainakaan mun mielestä maksa vaivaa.

Näin nettiaikaan muihinkin ammattilaislaitteisiin kuin Welleriin saa hiiren klikkauksella kaikkia saatavissa olevia varaosia muutamassa päivässä, joten tuolta kantilta tilanne on takavuosista muuttunut roimasti kuluttajan valinnanvapautta vähemmän rajoittavaksi.

T:Samuli
JPHe
20.06.2018 12:52:33
Welleriä on paljon tullut kotona käytettyä.
Töissä esim ERSA on kyllä paljon parempi, samoin JBC on jo kaikkein paras.
Mutta rahalla saa aina parempaa ja pieneen käyttöön riittää varmaan aika edullinenkin..
NitroJeesus
20.06.2018 13:15:19
Mulla on tällainen Puctec: https://www.reichelt.com/at/en/Sold … ;GROUPID=555&ARTICLE=90909&

Ajanut asiansa pedaalirakentelussa ja vahvistimien korjailussa. Kärkiäkin sai kivijalkaliikkeestä Tampereelta suoraan hyllystä.
jusu68
20.06.2018 16:53:00
Tämähän se on helvetin hyvä. http://www.uraltone.com/elektroniik … uotosasema-digitaalinen-naytto.html

Ääni tälle. Loistava hinta-/laatusuhde. Kolvaillut tuollaisella useammankin vahvistimen ja muita projekteja.
ituvirtanen
20.06.2018 17:09:55

JPHe: JBC on jo kaikkein paras.
Mutta rahalla saa aina parempaa ja pieneen käyttöön riittää varmaan aika edullinenkin..

JBC:t jättivät hiukan valjun maun Metcalin jälkeen. Molempiin on duunissa paljon kärkiä, joten yhden varassa en mielipidettäni tuo esille. Silti hyvä laite pikkunäpertelyyn.

Jos nyt merkkejä on tärkeimmät ladottu, seuraava askel on määritellä tehot. Pikkupuuhissa 15 - 30 W riittää moneen mutta potikan kuorille 40 - 80 W hoitaa puuhat nopeasti. No, 80 W ja isommat ovat oikeastaan kattopeltihommiin...

Kun jotkut myyvät vielä kiellosta huolimatta lyijyllistä tinaa, sitä kannattaa puoli kiloa ostaa nurkkiin. Korjaukset ovat helpompia eikä lämpötilan tarvitse olla niin korkea, kuin tavallisimmilla lyijyttömillä.

Sorvilastusta tehty messingin värinen tussu on kätevä kärjen siivoaja. Sen voi panna jonkun lasi- tai peltipurkin pohjalle. Hätätilanteessa märkä paperi ajaa saman asian.

Juoksutetta, varakärki tai -kärkiä, imusukkaa, vaikka pirtua kortin pesemiseen, teline kuumalle kolville (paremmissa tulee mukana), hyvät sivuleikkurit, mitäs vielä?
kojones
20.06.2018 19:03:38 (muokattu 20.06.2018 19:04:40)
Mullakin on tuo Uraltonen asema, on ajanut asiansa jo kahdeksan vuotta ja puolisen kiloa tinaa sillä on juotettu. Varaosia sai silloin ja taitaa saada edelleen, kärkiä lukuunottamatta ei ole ollut tarvetta.
Kumiankka
20.06.2018 20:15:11
Laitetaan tähän väliin minun omia ajatuksia ja luuloja noista kärjistä, noin teoriassa ja yleisesti, tai ennen vanhaan oli tällaisia

Monissa kolveissa kärki on tehty kuparista. Edistyneemmissä on kupari pinnoitettu ohuesti jollain muulla, vaikkapa raudalla. Ideana on olut että kupari johtaa lämpöä hyvin, ja ohut pinnoite suojaa pehmeää kuparia korroosiolta ja mekaanisella kulutukselta. Tätä en nuorena tajunnut ja kolvin puhdistus ja tinattuna pitäminen puhtaalla tinalla jäi tekemättä ja PVC muovia piuhan päissä tuli käristettyä suolahapoksi liian kuumalla niin syöpyihän se. Klassinen linkki vielä

http://www.dunton.org/archive/MWDuntonCo/1917_Soldering-Kinks.pdf
tuskiz
20.06.2018 21:37:34 (muokattu 20.06.2018 21:39:38)
jusu68: Tämähän se on helvetin hyvä. http://www.uraltone.com/elektroniik … uotosasema-digitaalinen-naytto.html

Ääni tälle. Loistava hinta-/laatusuhde. Kolvaillut tuollaisella useammankin vahvistimen ja muita projekteja.

Mulla myös tämä. Hyvin toiminut ja varaosia saanee Uraltonelta niin pitkään kuin itse laitekkin on myynnissä.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
JPHe
20.06.2018 23:46:16
ituvirtanen: JBC:t jättivät hiukan valjun maun Metcalin jälkeen. Molempiin on duunissa paljon kärkiä, joten yhden varassa en mielipidettäni tuo esille. Silti hyvä laite pikkunäpertelyyn.

Jos nyt merkkejä on tärkeimmät ladottu, seuraava askel on määritellä tehot. Pikkupuuhissa 15 - 30 W riittää moneen mutta potikan kuorille 40 - 80 W hoitaa puuhat nopeasti. No, 80 W ja isommat ovat oikeastaan kattopeltihommiin...

Kun jotkut myyvät vielä kiellosta huolimatta lyijyllistä tinaa, sitä kannattaa puoli kiloa ostaa nurkkiin. Korjaukset ovat helpompia eikä lämpötilan tarvitse olla niin korkea, kuin tavallisimmilla lyijyttömillä.

Sorvilastusta tehty messingin värinen tussu on kätevä kärjen siivoaja. Sen voi panna jonkun lasi- tai peltipurkin pohjalle. Hätätilanteessa märkä paperi ajaa saman asian.

Juoksutetta, varakärki tai -kärkiä, imusukkaa, vaikka pirtua kortin pesemiseen, teline kuumalle kolville (paremmissa tulee mukana), hyvät sivuleikkurit, mitäs vielä?

Niin vielä kun kolveja on eri merkillä aika eri käyttötarkoituksiin. Jos vaikka 0201 komponentteja juottaa lyyjyttömällä tinalla levylle, niin kolvi ei tosiaan voi olla perus welleri. Pienien kärkien kanssa on iso teho tarpeellinen, kun maatasot jäähdyttää kärjen liian tehokkaasti. Isojen jalallisten komponenttien ja piuhojrn kanssa tärkeämpää on lämmönsäätö, ettei johtojen eristeet sula. Metcaleja olen myös käyttänyt, mutta oma valinta olisi JBC pienille kompoille ja Ersa isommille juotoksille. Ja peruswelleri ja tuo uraltone on hyviä kotikäytön.
Kumiankka
21.06.2018 06:47:21
Kaasukolvi oli minulla jossain vaiheessa päätyökalu ja yhden suhteellisen ison (minun taitoihin suhteutettuna) piirilevyn kasasin kerran kauan sitten. Näköjään tuttuja valmistajia tai tuotemerkkejä on vielä hengissä. Sytkärikaasun laatu tai laaduttomuus ihmetyttää, no siinä on varmaan haasteensa valmistajilla ja myyjillä.
B-tone-flat
21.06.2018 09:36:55
Mulle on riittänyt harrastekolvailuun wattnik zd-99. Esim verkkokaupassa 16,90€. Tuolla kolvailtu kaikenlaista. Piuhoja, kitaraelektroniikkaa, kasattu speduja ja putkivahvistinkittejä. Iso suositus.
"If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell
okabass
21.06.2018 10:16:55
Kumiankka: Kaasukolvi oli minulla jossain vaiheessa päätyökalu

Samoin mulla. Steinel. Toimii hyvin.
okabass
21.06.2018 15:53:13
ituvirtanen:
Sorvilastusta tehty messingin värinen tussu on kätevä kärjen siivoaja. Sen voi panna jonkun lasi- tai peltipurkin pohjalle.

Kitaranmikistä purettu käämilankamytty toimii myös hyvin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)