Aihe: Modaus apua, pk-seudun nikkarit
1
Herra Melankolia
15.12.2008 22:46:14 (muokattu 15.12.2008 22:48:23)
Projektina olisi

1. hioa lavan päälipuolelta lakat ja logot pois.
Tilalle oma logo/teksti ja lakka takaisin.
Keneltä onnistuu, kenellä mahdollisuudet tehdä työ?

tähän tyyliin http://www.agileguitarforum.com/viewthread.php?tid=10916
mutta tosiaan koko kaulaa ei lähdetä hiomaan nyt, niinkuin tuo tehnyt.

Lakka siis hiotaan vai lavanpäältä, eli uusi lakka pitäisi olla
just-eikä-melkeen saman värinen kun alkuperäinen lakka.

2. kielet-läpi-rungon -tuunaus.

Kuka osaa/pystyy?
Paljonko lysti kustantaisi?
tarjousta vain tulemaan
Jymi
16.12.2008 10:05:51 (muokattu 16.12.2008 10:09:12)
Kuka osaa/pystyy?
Paljonko lysti kustantaisi?
tarjousta vain tulemaan

Monikin täällä pystyy, mutta sanon että ammattilaiset soitinrakentajat pystyvät varmemmin ja pienemmällä säätämisellä.

Voi tulla halvemmaksikin, koska työnähän tuo ei ammattilaiselle ole mikään kauhean suuri. Ja niillä on lakat, sävytyspetsit yms. jo olemassa. Jos harrastelija joutuu tilaamaan sen litran lakkaa, kovetteen, ohenteet, läjän petsejä että voi kokeilla sävyjä yms. tähän vähän tekopalkkaa päälle niin luulisin että kalliimmaksi tulee, kun aineita tilataan tolkuton määrä tarpeeseen nähden.

Ja henkilökohtaisesti kannatan muutenkin ammattilaiselle kiikuttamista. Ihan moraalisista syitä. En halua viedä niiden leipää.
kulmahiomakone
16.12.2008 11:31:33
Ja henkilökohtaisesti kannatan muutenkin ammattilaiselle kiikuttamista. Ihan moraalisista syitä. En halua viedä niiden leipää.

Tolla logiikalla pitäis sitten lopettaa palkkatyönsäkin ja olla tekemättä mitään. Aina kun tekee jotain, mistä joku toinen maksaa, vie joltain toiselta mahdollisuuden tehdä saman. Kannattavaa työtä on rajallisesti.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Jymi
16.12.2008 12:04:56 (muokattu 16.12.2008 12:06:08)
Tolla logiikalla pitäis sitten lopettaa palkkatyönsäkin ja olla tekemättä mitään. Aina kun tekee jotain, mistä joku toinen maksaa, vie joltain toiselta mahdollisuuden tehdä saman. Kannattavaa työtä on rajallisesti.

On siinä kuitenkin eroa tekeekö palkkatyökseen jotain, vain palkkatyösä lisäksi pimeästi jotain joka vie leivän toiselta. En näe moraalista ongelmaa siinä, jos kaveriaan auttaa taidoillaan, mutta moraalinen ongelma kohdallani tuulee siitä jos alan kilpailemaan pimeästi ammattilaisten kanssa päätyöni ohessa samalla mainostaen osaamistani netissä.
SirElwood
16.12.2008 12:13:14
Aistin että tästä on tulossa hieno ketju. Kaikki ainekset on kasassa + palstan historia tässä aiheessa myös viittaa ehdottomaan upeuteen.
kulmahiomakone
16.12.2008 12:35:30
On siinä kuitenkin eroa tekeekö palkkatyökseen jotain, vain palkkatyösä lisäksi pimeästi jotain joka vie leivän toiselta. En näe moraalista ongelmaa siinä, jos kaveriaan auttaa taidoillaan, mutta moraalinen ongelma kohdallani tuulee siitä jos alan kilpailemaan pimeästi ammattilaisten kanssa päätyöni ohessa samalla mainostaen osaamistani netissä.

Sori, en nähnyt sitä kohtaa, jossa mainittiin, että homma pitäisi tehdä pimeästi.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Jymi
16.12.2008 12:51:26 (muokattu 16.12.2008 13:01:00)
Sori, en nähnyt sitä kohtaa, jossa mainittiin, että homma pitäisi tehdä pimeästi.

Ja minä yksipuolisesti tein aloitusviestin perusteella päätelmän, että kysytään muusikoiden netistä josko joku soitoinrakennusta harrastava tekisi homman puoli-ilmaiseksi. Pikaviesteinä näitä kysymyksiä tulee kuitenkin säännöllisesti, niin silloin sitä olettaa automaattisesti että tässikin olisi kyse samasta asiasta. Mutta eipä aloittaja rajannut kysymystään kuitenkaan mitenkään.

Tosiaan, kyllähän tätä palstaa joku soitinkorjaajayrittäjäkin varmasti lukee ja voi pikaviestinä pistää tarjousta aloittajalle.
Little Savage
17.12.2008 18:18:04

Mulla ei ole moraalista ongelmaa rahan suhteen. Jos siinä joku ammattilainen pisneksensä menettää niin saatan vaan hihitellä hiljaa selän takana. Isä pappanikin vie sun logiikalla ammattilaisten leipää kun se käy keikoilla tienaamassa leipätyön lisäksi.

Logon laittaminen sen sijaan mietityttää. Jotkut yrittävät nostaa halvan kopion myynti arvoa laittamalla lapaan uuden logon. JOS alkaisin hommaa toteuttamaan niin siihen tulis mun logo kun mä sen viimeistelyn tekisin.

Mitä järkeä on yleensäkään teettää homma amatöörillä jolla ei välttämättä ole tiloja,välineitä tai mahdollisuutta ostaa verottomasti firman piikkiin tarvikkeita. Yritä siinä sitten tehdä halvemmalla.

Ammattilaiselle suositellen kiikuttamaan.
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ.
Jymi
17.12.2008 19:25:59 (muokattu 17.12.2008 19:26:47)
Lakka siis hiotaan vai lavanpäältä, eli uusi lakka pitäisi olla
just-eikä-melkeen saman värinen kun alkuperäinen lakka.

Palaampa taas vähän alkuperäiseen aiheeseen. Onko vain lavan käsittelyyn syynä säästö, eli ajatus että tulee halvemmaksi ? Vai jokin muu syy ?

Jos minä alkaisin tekemään, niin hioisin koko kaulan. Syy tähän on se, että luulen että loppupeilessä on nopeampaa ja yksinkertaisempaa antaa sama käsittely koko kaulalle, kuin alkaa tuskailemaan sopivan sävyn löytymisen kanssa. Voi tuhraantua aikaa kun kokeilee eikä siltikään sävy ehkä olisi täsmälleen sama. Ja vaikka sen saisi just samaksi, niin hetken päästä lapa kuitenkin eri sävyä, se kun uutena tummuu erilailla kuin vanha jo sävyään vaihtanut lakkaus.
Jymi
17.12.2008 19:38:43 (muokattu 17.12.2008 19:48:32)
Mulla ei ole moraalista ongelmaa rahan suhteen. Jos siinä joku ammattilainen pisneksensä menettää niin saatan vaan hihitellä hiljaa selän takana. Isä pappanikin vie sun logiikalla ammattilaisten leipää kun se käy keikoilla tienaamassa leipätyön lisäksi.

Niistä keikoista maksetaan kuitenkin sivutyöverot olettaisin.

Pitääköhän selventää ajatuksiani. Lähinnä ongelmaksi kokisin _omalta_ kohdaltani, jos alkaisin korjailuja tekemään nettikyselyjen perusteella. Niitä tulee säännöllisin väliajoin ihan yksityisviesteinä, koska olen harrastuksestani pistänyt aika paljon kuvia ja tarinaa nettiin. Jos alkaisin niitä kysyttyjä hommia tekemään ottaen aina tekopalkkaa, niin silloinhan kilpailisin ammattilaisten kanssa mainostaen osaamistani netissä aika laajamittaisesti ja vielä polkien hintoja pimeällä työlläni.

Asia tietenkin muuttuisi, jos perustaisin esim. toiminimen, mutta sitten olisi samalla viivalla muiden kanssa tosin ilman alan koulutusta. Ei kiitos. Yrittäminen on kovaa hommaa ja soitinrakennusyrittäminen on kohtuu kilpailtua Suomen maassa.

Kavereiden auttaminen, siihen liittyvät oravannahkakauppa yms. on mielestäni eri asia.

Logon laittaminen sen sijaan mietityttää. Jotkut yrittävät nostaa halvan kopion myynti arvoa laittamalla lapaan uuden logon. JOS alkaisin hommaa toteuttamaan niin siihen tulis mun logo kun mä sen viimeistelyn tekisin.

Tästä olen samaa mieltä.

Mitä järkeä on yleensäkään teettää homma amatöörillä jolla ei välttämättä ole tiloja,välineitä tai mahdollisuutta ostaa verottomasti firman piikkiin tarvikkeita. Yritä siinä sitten tehdä halvemmalla.

Kuten tästäkin.

Vaikka kylläkin foorumilta löytyy ihmisiä, joilla on välineet valmiina. Ei se bilteman ruisku paljoa maksa ja sillä homman tekee oikein hyvin. Mutta tosiaan jos kaulaan menee desi lakkaa, niin ammattilaisella on jo hyllyssä, koska sitä kuluu jatkuvasti. Ja laskuttakin siitä desistä. Joku mnettiläinen harrastelija voi joutua sitäkin ostamaan sitä ja oheislitkuja täyden purkin ja kukahan sen maksaa jos homma tehdään.
Herra Melankolia
17.12.2008 21:21:22 (muokattu 17.12.2008 21:27:27)

Asiakas on aina oikeassa, eli minä.
Logoksi tulisi näillä näkymin "JAGUAR BASS" teksti kuin fenderin jaguareissa.
ei muita logoja tms.

En yritä nostaa arvoa vaan tehdä customoidun uniikki basson itelleni, en tule sitä myymään eteenpäin.

Mitä järkeä on yleensäkään teettää homma amatöörillä jolla ei välttämättä ole tiloja,välineitä

lueppa avaus viesti. Kuka pystyy tehdä työn, eli kenellä on välineet tehdä työ.. hmmh.

Jos minä alkaisin tekemään, niin hioisin koko kaulan. yms

kiitos ehdotuksesta. Ajattelin tosiaan säästön kannalta vain.

Parille soitinrakentajalle on pistetty mailia ja tarjouspyyntöä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)