Aihe: Hammond C3 1 | |
---|---|
![]() 04.01.2009 11:24:13 (muokattu 04.01.2009 11:28:59) | |
Löytyykö joltakin harrastajalta tai korjaajalta Hammondin varaosia, etupässä etsin kontaktiliuskoja sormioon , sitten olis kysymys millaista rasvaa käytetään niissä kontaktilankoissa. minulle voi soittaa milloi vain tai lähettää postia. juha.ollikainen@surffi.fi 050-5513202 | |
![]() 05.01.2009 12:09:41 | |
Hei moro! Mä unohdin soitella sulle takaisin. Keskusteltuani aiheesta hieman kuulin, että tässä nimenomaisessa käyttötarkoituksessa CRC 5-56 on erinomaisen toimivaa kamaa (parempaa kuin tämä joku electrolube), vaikka sitä ei urun genikseen missään tapauksessa saakaan laittaa. Paljonko tarttet kontakteja? Mulla ei itsellä ole, mutta voin kysellä ns. ulkomaankontakteilta. | |
![]() 06.01.2009 13:34:54 | |
Ei sinne mitään rasvaa pidä laittaa. Kerää vaan pahemmin paskaa. En tähän hätään muista, oliko kitaran kieli juuri noihin isoihin Hammondeihin sopivaa kontaktilankaa. Johonkin urkuihin kuitenkin. Jos taas kontaktit ovat jousityyppiset, niin ei niitäkään tarvitse kauan etsiä. Been there - done that - don't ask. | |
![]() 06.01.2009 22:09:48 (muokattu 06.01.2009 23:16:30) | |
Ei sinne mitään rasvaa pidä laittaa. Kerää vaan pahemmin paskaa. En tähän hätään muista, oliko kitaran kieli juuri noihin isoihin Hammondeihin sopivaa kontaktilankaa. Johonkin urkuihin kuitenkin. Jos taas kontaktit ovat jousityyppiset, niin ei niitäkään tarvitse kauan etsiä. Nyt puhutaan generaattori-Hammondien busbareista ja kontaktiliuskoista, jotka on vähän eri asia kuin Farfisan, Voxin ja kumppaneiden about kitarankielityyppiset kontaktit. Hammondien koskettimistot ovat varsin tehokkaasti suljetut, eli paskaa ei sinne samalla tavalla keräänny. Pitäis omaankin urkuun tehdä tuo busbarien puhdistus ja voitelu - ovathan ne jo 50 vuotta kestäneet ilman. Lisää aihesta: http://www.dairiki.org/HammondWiki/BusbarLubeJob Oho, kirjoitin tähän jo valmiin lisäyksen mut se hävis johonkin... Anyway, olin itsekin skeptinen tän CRC-homman suhteen - sitähän ei missään tapauksessa saa laittaa esim. generaattoriin tai moneen muuhunkaan elektroniseen systeemiin - mutta tässä nimenomaisessa tarkoituksessa se meikäläistä huomattavasti kokeneempien urkusäätäjien mukaan toimii mitä mainioimmin. | |
![]() 10.01.2009 13:54:01 | |
Lisää aihesta: http://www.dairiki.org/HammondWiki/BusbarLubeJob Tuol on mun mielestä yks virhe! Jossain kohtaa sanotaan että busbar-rasva olis johtavaa. Sitä se nimenomaan ei saa olla! Anyway, olin itsekin skeptinen tän CRC-homman suhteen - sitähän ei missään tapauksessa saa laittaa esim. generaattoriin tai moneen muuhunkaan elektroniseen systeemiin Olen sillä muutaman jumittuneen rattaan geniksestäkin saanut toimimaan, ne vaan pitää öljytä normaalisti sen jälkeen. CRC:n vahingollisuus voi olla vähän legendaa... Busbareissa se taas muodostaa kontaktin tapahduttua nopeasti uudelleen suojaavan kalvon. Se ei myöskään haihdu helposti. Ne busbar-lube ohjeissa mainitut varoitukset on syytä ottaa vakavasti. Yleensä homma sujuu, mutta ärräpäitä tulee luultavasti viimeistään silloin kun pujottaa niitä tankoja takaisin, tai kun huomaa että se pistehitsattu palladium-lanka on poikki tai palkeenkielellä :-) Jostain syystä muuten ne viimeisen tuotantosarjan konsolit tuntuvat korjaavan itse itsensä pelkällä soittamisella! Pelkän soittotuntumankin perusteella koskettimistot tuntuvat erilaiselta ja jopa key-click kuulostaa vähän paremmalta ainakin omaan korvaan. Eli busbar-rasvauksen kai yleensä joutuu tekemään vain vuotta -69 vanhempiin laitteisiin. Noissa ohjeissahan muuten aina neuvotaan tekemään se proseduuri koskettimistot tai koko konsoli pystyasennossa, mutta tää tunnettu kaveri näyttää tekevän sen vaakatasossa: http://www.grahamsutton.com Siellä on muutakin aika coolia kuvamateriaalia. Mm. se fontti Hammondin hautakivessä näyttää jotenkin tutulta ;-) | |
![]() 12.01.2009 09:44:22 | |
Noissa ohjeissahan muuten aina neuvotaan tekemään se proseduuri koskettimistot tai koko konsoli pystyasennossa, mutta tää tunnettu kaveri näyttää tekevän sen vaakatasossa: http://www.grahamsutton.com Tossahan nimenomaan on se juttu, että jos rojektin tekee urku pydessä, ei tartte sormioita välttämättä irroittaa urusta kokonaan. En ole itte vielä ko. temppua omille vermeille tehny, mutta se on kyllä ohjelmassa tämän vuoden aikana. Taitaa tosin olla aiheellista irroittaa koskettimistot suosiolla kokonaan, kun ajatuksena on vaihtaa myös keycombit samalla. Sen verran löysä alkaa tuon C-3:ni tatsi olla. | |
![]() 12.01.2009 18:49:58 | |
kun ajatuksena on vaihtaa myös keycombit samalla. Sen verran löysä alkaa tuon C-3:ni tatsi olla. Vanha kikka on puristaa sopivilla pihdeillä sitä niittiä jolla se huopa on kiinni keycombissa jolloin se huopa hiukan leviää. Tällä voi saada vähän lisä-aikaa ja 12 keycombia maksaa jo jonkinverran. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)