Aihe: 10-tuumainen elementti
1 2
Volle
09.10.2003 22:40:50
Mikä olisi hyväsaundinen 10-tuumainen elementti kitaravahvistimeen. Tämä Celestionin red label tube 10 on soundiltaan aika onneton. Toisen kombon 12-tuumaisen läpi kuulostaa rokki _paljon_ paremmalta samalla vahvarilla.

Vahvistin on Laney LC15R.

Elementti saisi olla myös halpa ja herkkä, että saa paljon mökää ulos.
Elvis on mun faija.
kulmahiomakone
10.10.2003 00:41:27
Tässäpä aihe, joka kiinnostaa minuakin ja siksi kirvoittaa muutaman kysymyksen. Ovatko arvon forumistit kokeilleet väsätä kaiutinkaappeja "bilteman halppiselementeistä", tai vastaavista, ja minkälaisin tuloksin?

Pitäisi näet rakentaa putkiradiolle kaveriksi kaiutinlodju, kun radion oma kaiutin ei ole parhaimmillaan pehmeiden alaäänien tuottajana. Radiossa on ylimääräinen ulostulo ja kuormasuositus sille on 3-7 ohmia. Olen muutamaan kertaan lykännyt vajaat satalitraiset bassorefleksiperiaatteella toimivat pömpelit radion lisälaiteulostuloon kiinni - heikoin tuloksin. Vaikkakin kaiuttimien nimellisimpedanssi on kahdeksan ohmia - yhdessä siis 4 - ja ne ovat hifikaiuttimiksi herkät, niin putkiradioni oma kaiutin pitää silti huomattavasti suurempaa mökää.

Toki tarkoitus on ottaa radion oma kaiutinelementti kokonaan pois käytöstä, kun aikanani sen kaiutinlaatikon saan kyhättyä, mutta silti muutama asia askarruttaa...

Ensinnäkin, jaksaako radiovanhus ajaa, ja kuinka hyvin, kahta 8 ohmista ja 10 tai 12 tuumaista elementtiä? Voisin tietysti ostaa myös yhden neljä ohmisen elementin, kerrostalokäytössä sekin piisaisi vallan mainiosti... Ja toisekseen, voinko mittaamalla radion oman kaiutinelementin vastuksen päätellä, minkälainen elementti kelpaisi parhaiten tilalle? Se kun on nähkääs niin, että radion kaiutinelementin ympärillä on jos jonkin näköistä komponenttia. Maalikon silmin vaikuttaa siltä, että kyseessä on jakosuodin. Kannattaako minun siis uudelle kaiuttimelle virtaa ottaessani poikkaista johdot ennen radion kaiutinelementtiä, vaiko ennen niitä kaikkia komponentteja, joiden kuvittelen hoitavan jakosuotimen virkaa? Periaatteessahan elementin voi lyödä heti muuntajan perään kiinni..?

Eli tiivistettynä: kuulostaako muutkin kuin Celestionin elementit hyviltä ja miten halvalla on köyhän mahdollista selvitä? Ja miten minun tulee menetellä ja mitä asioita ottaa huomioon asentaessani uutta kaiutinpömpeliä putkiradiooni kiinni?
Antti1
10.10.2003 09:03:53
Eli tiivistettynä: kuulostaako muutkin kuin Celestionin elementit hyviltä ja miten halvalla on köyhän mahdollista selvitä? Ja miten minun tulee menetellä ja mitä asioita ottaa huomioon asentaessani uutta kaiutinpömpeliä putkiradiooni kiinni?

Tiivistykseen saat myös tiivistetyn vastauksen. Hyvän kuuloisia kitaraelementtejä olen tavannut merkeiltä: Laney, Celestion, Eminence ja Jensen.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Volle
10.10.2003 09:18:04
Ensinnäkin, jaksaako radiovanhus ajaa, ja kuinka hyvin, kahta 8 ohmista ja 10 tai 12 tuumaista elementtiä?

Eiköhän se radio jaksa ajaa vaikka 4*12"-kaappia, kun siihen riittää jo yksikin watti.

Mutta haluaisin palata alkuperäiseen kysymykseeni, eli mitä 10-tuuman elementtiä suosittelette celestion tube 10:n tilalle? Yksi vaihtoehto olisi lisäkaappi, mutta sitten kombon kannettavuus kärsisi. Nythän toi Laney on aika passelin kokonen ja painonen.
Elvis on mun faija.
Antti1
10.10.2003 10:00:24 (muokattu 10.10.2003 10:03:27)
Eiköhän se radio jaksa ajaa vaikka 4*12"-kaappia, kun siihen riittää jo yksikin watti.

Mutta haluaisin palata alkuperäiseen kysymykseeni, eli mitä 10-tuuman elementtiä suosittelette celestion tube 10:n tilalle? Yksi vaihtoehto olisi lisäkaappi, mutta sitten kombon kannettavuus kärsisi. Nythän toi Laney on aika passelin kokonen ja painonen.

Meinaat siis siihen comboon kiinnittää ton? Ootko mitannut, jos siihen mahtuis reikää suurentamalla joku 12" elementti? Niissä kun on kummasti parempi valikoima kitarakaiuttimia.

EDIT: Ja jos siihen se 12" kaiutin mahtuu, niin mun valinta olis Vintage 30. Siinä on herkkyyskin 100dB.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
kulmahiomakone
10.10.2003 11:57:50
T-kaupan sivuja kun selaa, niin Eminence osoittautuu huomattavasti halvemmaksi vaihtoehdoksi kuin Celestion. Jensenit taas tuntuvat pyörivän samoissa hinnoissa kuin Eminencet - halpojahan niiden täytyy ollakin, kun Behringer niitä komboissaan käyttää...

http://www.wahvarikellari.fi/jensen.htm

Keraamisella magneetilla varustetut ovat huomattavasti halvempia kuin alnicomagneettiset, niinköhän tuota eroa edes kuulee..?
askomiko
10.10.2003 13:56:59
Hmm.. Kokeilisikohan 12" subwoofer-elementtia kitarakäytössä.
Basismi
10.10.2003 14:24:54
Hmm.. Kokeilisikohan 12" subwoofer-elementtia kitarakäytössä.

Ei kannata odottaa kummoisia soundeja.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
SaBer
10.10.2003 14:48:37

Keraamisella magneetilla varustetut ovat huomattavasti halvempia kuin alnicomagneettiset, niinköhän tuota eroa edes kuulee..?

Eihän sitä kuulukkaan kuulla, vaan ero on painossa (=roudauksessa).
Volle
10.10.2003 18:52:36
Meinaat siis siihen comboon kiinnittää ton? Ootko mitannut, jos siihen mahtuis reikää suurentamalla joku 12" elementti? Niissä kun on kummasti parempi valikoima kitarakaiuttimia.

EDIT: Ja jos siihen se 12" kaiutin mahtuu, niin mun valinta olis Vintage 30. Siinä on herkkyyskin 100dB.

Toi Celestionín v 30 olisi kyllä hyvä ja herkkä, mutta 12-tuumanen elementti ei oikein mahdu tohon. Enkä oikein jaksa duunata uutta koteloa, johon se sopisi. Hommaan varmaan lisäkaapin, vaikka kantohommat siinä hieman kasvaakin, sitä voi sitten käyttää muidenkin vaffareiden kanssa.
Elvis on mun faija.
kulmahiomakone
10.10.2003 19:32:02
Eihän sitä kuulukkaan kuulla, vaan ero on painossa (=roudauksessa).

Noh, sekä 10R että 12R malleissa ero keraamisen- ja alnicomagneetin painossa on 70 grammaa. Tuskin kukaan selkäänsä nyrjäyttää vaikka laatikossa olisi neljäkin elementtiä. Sikäli kun hintaero on tuota luokkaa, mikä se on wahvarikellarissa, niin lompakkonsa saattaa kyllä nyrjäyttää.

P10R 109€
C10R 49€

Ja tässä vielä linkit kumpaiseenkin malliin valmistajan sivuilla.

http://www.jensenvintage.com/p10r.html
http://www.jensenvintage.com/c10r.html

Mutta niinhän se näissä kitaratouhuissa tuppaa olemaan, että paska Gibson kuulostaa paremmalta kuin loistava Made in Korea -kitara.
SaBer
10.10.2003 20:03:24

Noh, sekä 10R että 12R malleissa ero keraamisen- ja alnicomagneetin painossa on 70 grammaa. Tuskin kukaan selkäänsä nyrjäyttää vaikka laatikossa olisi neljäkin elementtiä. Sikäli kun hintaero on tuota luokkaa, mikä se on wahvarikellarissa, niin lompakkonsa saattaa kyllä nyrjäyttää.

P10R 109€
C10R 49€

Ja tässä vielä linkit kumpaiseenkin malliin valmistajan sivuilla.

http://www.jensenvintage.com/p10r.html
http://www.jensenvintage.com/c10r.html

Mutta niinhän se näissä kitaratouhuissa tuppaa olemaan, että paska Gibson kuulostaa paremmalta kuin loistava Made in Korea -kitara.

Speksejä en olekaan aikaisemmin nähnyt. Aina sitä vaan puhutaan, että alnicot ovat kevyitä... Taas olen joutunut mainostuksen uhriksi...
askomiko
10.10.2003 20:13:44
Neodyymit on kevyitä.
SaBer
10.10.2003 20:25:13

Neodyymit on kevyitä.

Niinpä olikin... Meni taas termit sekasin. Sitä kun aina luulee muistavansa...
Billsner
11.01.2009 14:33:25
Huom! Olet kirjoittamassa yli 1919 päivää vanhaan ketjuun!

Turha sitä on aloittaa uutta aihetta.

Olisi tarkoitus alkaa väsäilemään yhdellä 10" elementillä varustettua suljettua kaappia kaveriksi tuolle Blackstar nupille ja elementtisuosituksia kaivattais.

Elementin pitäisi olla 8ohminen, sen pitäisi olla sellainen joka "aukeaa" pienelläkin volumella (herkkyys?) ja kaiken lisäksi sen pitäisi sopia hyvin mörkövireille. Nyt minulla on käytössö tuon nupin kans 1x12" suljettu kaappi missä on Celen V30:nen. Kaappi on muuten ihan ok, mutta se "aukeaa" vähän huonosti kotivolumeilla.

Tämä Celestionin red label tube 10 on soundiltaan aika onneton.

Tätä minä ensin kahtelin uraltonelta, mutta taitaa jäädä väliin.
Wrapped in plastic
Hotlicks
11.01.2009 16:09:28
Jos tuo V30 on hyvä, niin onhan siitä tuo 10" versiokin olemassa. Mulla on niitä 2 kpl tuossa Englin Classicissa ja hyvin pöhisee. Nuo on kyllä sitä vanhempaa sarjaa, mutta en osaa sanoa onko ero suunnaton.
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
hape
11.01.2009 17:50:08

Elementin pitäisi olla 8ohminen, sen pitäisi olla sellainen joka "aukeaa" pienelläkin volumella (herkkyys?) ja kaiken lisäksi sen pitäisi sopia hyvin mörkövireille.

Mörkövireistä en tiedä, mutta mulla on Fender-kloonissa 2x10" Eminence Copperhead ja tykkään niistä kyllä. En sit tiedä miten hevihommissa toimii, mutta perinteisemmissä rokkihommissa ainakin varsin hyvin.

http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=730
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Billsner
11.01.2009 22:39:37
Jos tuo V30 on hyvä, niin onhan siitä tuo 10" versiokin olemassa.

On se V30:nen ihan hyvä, mutta aukeaa vähän turhan kovilla volumeilla kuten tuossa ylempänä kirjoittelin. En tiä sitten onko tuossa 10" elementissä sitten sama ongelma kuin 12":ssa?

Mulla on niitä 2 kpl tuossa Englin Classicissa ja hyvin pöhisee. Nuo on kyllä sitä vanhempaa sarjaa, mutta en osaa sanoa onko ero suunnaton.

Mites toimii pienillä äänenvoimakkuuksilla?

Ei kellään ole kokemuksia Jensenin 10" elementeistä? Esim. http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=339 Tuo ainakin Jensenin soundikartan mukaan voisi olla sellainen minkä vois laittaa harkintaan. Jensenin elementeistä kun on muutenkin ihan hyviä kokemuksia.
Wrapped in plastic
Antti1
11.01.2009 23:59:04
Mistä muuten päättelet, että 10" elementti "aukeaisi" yhtään sen pienemmillä melun määrillä?
Twinkle
12.01.2009 06:20:00
Parhaat kymppituumaiset mitä minä olen nähnyt tekee Weber. Weber Signature Alnico on aivan mainio elementti ja lisäksi myös hyvin halpakin. En tiedä sitten että kuinka se kaikille käy ala-viremenoon, mutta itselläni olisi haaveena tehdä 4x10 kaappi täynnänsä noita alnicoja. Sillä lähtenee hevikin.

Muista valmistajista Eminence Ragin' Cajun esimerkiksi on toiminut, mutta tässä yhteydessä on tosi vaikea sanoa onko se nyt hyvä vai huono juuri tähän tarkoitukseen. Itse soitin sillä heviä, mutta en mörköä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)