spyykko 05.01.2004 14:40:46 | |
---|
Kitaraprojekti on edennyt nauhoitusvaiheeseen. Nauhat on kiinni ja tasoitettu ja nyt ne pitäisi saattaa taas pyöreiksi. Onko hommaan oikotietä jolla voisi välttyä nauhaviilan ostamiselta? Ko. työkalut ovat nimittäin kovasti ylihinnoiteltuja ja hankalia löytää paikallisista musiikkiliikkeistä. ("No satasella mä tilaan sulle ton Dunlopin satsin") |
Shaft 05.01.2004 16:28:21 | |
---|
Homman voi tehdä rautakaupasta saatavalla hienohampaisella kolmioviilalla. |
Congi 05.01.2004 17:42:48 | |
---|
Yritä löytää esine jossa on sopiva ura. Hiekkapaperia väliin ja TADAA!! T.Congi |
poppamies 05.01.2004 21:45:21 | |
---|
Nuo molemmat yllä mainitu menetelmät ovat hyviä. Toimii varmasti. Kova jätkä tekee sen kolmioviilalla. "G-strings are for strippers" |
Puavali 05.01.2004 21:53:04 | |
---|
Suojaa sitten se otelauta, niin ei tarvitse harmitella siinä olevia jälkiä. |
Lounger 14.01.2004 13:20:50 | |
---|
Siitä kolmioviilasta voi hiomalaikalla tms. pyöristää ne kulmat, eipähän niin ota siihen otelautaan. |
poppamies 16.01.2004 22:21:09 | |
---|
Siitä kolmioviilasta voi hiomalaikalla tms. pyöristää ne kulmat, eipähän niin ota siihen otelautaan. Näin voi vain puhua sellainen joka on "been there, done that". "G-strings are for strippers" |
spyykko 17.01.2004 09:25:15 | |
---|
Homma on nyt tehty kolmioviilalla. Ei ollut mahdoton homma, oliskohan menny parisen tuntia viilaamiseen ilman kiillotusta. Ennen seuraavaa projektia aion kyllä tilata nauhaviilan esim Stewmacilta, uskon että sillä pääsee pienemmällä vaivalla parempaan lopputulokseen. |
Jaristoteles 17.01.2004 11:34:27 | |
---|
Minä en aikanaan uskaltanut itse lähteä tekemään. Vein ammattilaisille homman hoitoon. Amfisoundin pojat Haukiputaalta hioivat nauhat ja kiillottivat otelaudan muistaakseni 70 euron hintaan. Naama ei mahdu päähän! |
HeavyMachinery 20.01.2004 20:47:07 | |
---|
Siitä kolmioviilasta voi hiomalaikalla tms. pyöristää ne kulmat, eipähän niin ota siihen otelautaan. puhuu mies asiaa non telee pro ! First there was H.C.Bitch after that was only HeavyMachinery |
Lounger 21.01.2004 12:38:19 (muokattu 21.01.2004 12:39:04) | |
---|
Kiitos vaan kannustuksesta, mutta mun kitaraan ainoan nauharempan teki kyllä Luodon Pasi Hollolasta, kun en ite tohtinut. Noita viilanteko-ohjeita on kitaranhuoltokirjat pullollaan. Viilan tein huvin vuoksi, "vastaisuuden varalle". Meinaan kyllä tehdä lisää viiloja, ja alkaa ruinata kavereiden romuja halpiskitaroita harjoituskappaleiksi, "Teen sulle nauharempan ilmaiseksi, ei takuuta" tyyliin. |
vrajala 21.01.2004 13:50:06 | |
---|
Kiitos vaan kannustuksesta, mutta mun kitaraan ainoan nauharempan teki kyllä Luodon Pasi Hollolasta, kun en ite tohtinut. Heh. Kannattiko tuo nyt tunnustaa? Sitä oltiin jo niin katu-uskottavaa kitarankorjaajaproota, ettei mittän rajaa. Mutta kiitoksia hyvästä vinkistä. Ei tartte enää pelata niin paljon tuon teipin kanssa. Juu, varmast näi, mää kysyi? |
temeeh 21.01.2004 15:00:02 | |
---|
Aihetta vähän sivuten, mitäs menetelmää käytätte nauhojen tasoitukseen ennen viilaan tarttumista? (Joo, mutta kun haku ei (taaskaan) toimi) "Make your own electric guitar", jota olen tässä raamatunomaisesti seurannut omaa keppiäni tehdessä, puhuu öljykiven käyttämisestä siihen tarkoitukseen. Nekin ovat kai aika kalliita ja vaikeasti löydettäviä. Voi tosin olla että saan semmoisen tähän hommaan. Vaan mitäköhän öljyä siinä pitäis käyttää? Olisi kova houkutus käyttää ihan tavallista 1€ hintaista hiomakiven pötkylää mutta tämä lienee kyllä aika suurta tarkkuutta vaativa vaihe (kuten melkein kaikki muutkin).. |
P2 21.01.2004 16:04:21 | |
---|
Olisi kova houkutus käyttää ihan tavallista 1€ hintaista hiomakiven pötkylää mutta tämä lienee kyllä aika suurta tarkkuutta vaativa vaihe (kuten melkein kaikki muutkin).. Kyllä mä ainakin oon sillä hiomakivellä vetäny ja ihan hyvät on tullu. Täytyy vaan esim. merkata huopatussilla kaikki nauhat että tuleepi tasakorkoiset. |
Puavali 21.01.2004 16:42:01 | |
---|
öljykiven käyttämisestä siihen tarkoitukseen. Nekin ovat kai aika kalliita ja vaikeasti löydettäviä.. Ne tavalliset kivenpötkylät ovat joko vesihiomakiviä tai öljyhiomakiviä. Öljy tai vesi on sen takia, ettei kiven pinta tukkeennu hiottaessa. Aikoinaan nämä kivet olivat kalliita erikoistyökaluja, joten niiden piti pysyä kunnossa. Mutta euron kivelle se on kai sama, tukkeentuu tai ei. Kyllä sillä useammat nauhat tasoittaa, vaikka kuivana hioisikin. Pitkä, hieno viilakin on käypänen tuohon nauhojen tasaukseen. |
poppamies 21.01.2004 18:06:35 | |
---|
Aihetta vähän sivuten, mitäs menetelmää käytätte nauhojen tasoitukseen .. No itse olen kaättänyt tuollaista leveästä, hienosta viilasta katkaistua pätkää n. 15-20 cm, ja siihen olen sitten epoksilla liimannut puisen kahvan. Viilan saa parhaiten katkaistua mirkelillä. "G-strings are for strippers" |
Lounger 22.01.2004 15:24:38 (muokattu 22.01.2004 15:24:58) | |
---|
Tota viilasta kanta pois ja kulmat pyöreeksi menetelmää suosittelee myös Dan Erlewine missälie Guitar Playerin kustantamassa kirjassaan. Ja semmosen meinaan myös ite rakentaa, kunhan jaksan (puukahvalla naturalement). Ja kannattaa se otelauta teipata oli viilan sivut pyöristetty tai ei. Ei vara venhettä etc... |
kulmahiomakone 16.11.2004 18:25:26 | |
---|
Nauhojen viilaamiseen tarkoitetuista viiloista pari kysymystä :-) Minkä kokoinen tuon kolmioviilan olisi hyvä olla? Tyyliin miniviilasarjan kolmioviila vai 30 senttinen kolmioviila. Kun ei mitään käsitystä ole. Toisekseen, kannattaisiko ostaa tuohon tasoitukseen yksi- vai kaksi hakkeinen viila? Siis että uria molempiin suuntiin vaiko vain toiseen? Yksihakkeista kutsutaan kaiketi myös (moottorisahan?)teräviilaksi... Parastahan tässä on se, että olen joskus itse tehnyt nauharempan kitaraan. Työvalineet olivat lainassa kaverilta (jolla oli sellainen "oikea" pyöristysviila), enkä kuollaksenikaan muista minkämoinen oli tuon tasoitusviilan pinta, saati kirosinko sitä ja sen surkeutta... Stewmacin kuvissa muuten nuo tasoitusviilat tuntuivat olevan kaksihakkeisella kuviolla, mutta näin äkkiseltään ajattelisi, että yksihakkeisella tulisi parempaa ja siistimpää jälkeä... Kolmioviiloja taas oli samoissa kuvissa useampaa kokoa, mutta minun olisi tarkoistus ostaa vain yksi. |
Juzzu 16.11.2004 18:56:20 | |
---|
Toisekseen, kannattaisiko ostaa tuohon tasoitukseen yksi- vai kaksi hakkeinen viila? Siis että uria molempiin suuntiin vaiko vain toiseen? Yksihakkeista kutsutaan kaiketi myös (moottorisahan?)teräviilaksi.... Jos tarkoitat nauhojen viilaukseen sopivaa viilaa, jolla tasoitat nauhat, niin kuulemma soitinrakentajan mukaan ehdottomasta sellainen viila jossa urat on vain yhteen suuntaa - eli siis yksihakkeinen jos se on oikea sana. Ja sitten kun olet viilakaupassa niin ota joku suora viivain tms. mukaan ja valkkaat kaupasta sen kaikkein suorimman viilan, heitot viilassa kun näkyvät otelaudassa sitten siten että se syö päistä tai keskeltä liikaa. Ja nauhaviilahan ei liian pitkä kai edes voi olla. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! |
poppamies 16.11.2004 19:10:33 | |
---|
...Minkä kokoinen tuon kolmioviilan olisi hyvä olla? ... Tuollainen perinteinen kolmioviila. Olisiko n. 5mm kanttiinsa. Tuo kolmioviila muuten on kehitetty pistosahan teroittamiseen. Siinä viilassakin saa myös mielellään lukea "Sandvik". Hommasin joskus aikoinaan tuollaisenkin. Ei maksa paljon. http://www.stewmac.com/shop/Frettin … ,_polishing/Fingerboard_Guards.html "G-strings are for strippers" |