Solex 08.03.2009 03:50:35 | |
---|
Tervehdys rakentelijoille. Tiedän että sivustolta löytyy erikseen kimppatilaushuone mutta monista eri tekijöistä(mm. omasta tietämättömyydestäni johtuva idean jalostamisen tarve) kokeilen kepillä jäätä täältä. Ajatukseni on seuraava: - Hankkia ammattimaiselta soitinrakentajalta Telecasterin ja/tai Straton jyrsintäprofiilit teknisessä formaatissa. - Etsiä sopiva materiaali, olen ajatellut alustavasti 6-8mm laadukasta akryylilevyä. - Toimittaa matsku ja tiedostot CNC-työstöä tekevään firmaan - Kerätä kokoon jonkin verran kiinnostuneita jakamaan kustannuksia. Jos kaikki onnistuu niinkuin periaatteessa järkeilen, lopputuloksena saisimme kohtuullisilla kustannuksilla luotettavat ja laadukkaat yläjyrsintämuotit omia projektejamme varten. Olen itse valmis soittelemaan puhelut ja riitelemään hinnat mutta ennenkuin alan savottaan niin haluan selvittää olenko idean kanssa täysin yksin. Vapaata keskustelua, ehdotuksia ja jauhantaa, kiitos! |
kulmahiomakone 08.03.2009 12:17:09 | |
---|
->Kannattaako harrastelijarakentajan teettää yksittäisen kitaramallin muottia? Sitä muottia pitää mielestäni käyttää useammin kuin muutaman kerran, että hommassa on mitään järkeä, mutta eipä ainakaan itse ole tullut tehtyä yhtään kitaramallia kuin korkeintaan pari kappaletta (variaatioina sitten pari lisää, mutta niissä ei sama muotti enää kaikilta osin toimi). Tietysti jos halvalla saa, niin samahan se on noilla hyllynsä täyttää, mutta noita akryylimuotteja saa käsittääkseni parilla kympillä ulkomailta - en usko, että tulee halvemmaksi teettää porukalla. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
wilo 08.03.2009 12:34:50 | |
---|
Tietysti jos halvalla saa, niin samahan se on noilla hyllynsä täyttää, mutta noita akryylimuotteja saa käsittääkseni parilla kympillä ulkomailta - en usko, että tulee halvemmaksi teettää porukalla. Oho, mistä? Linkkiä kehiin =) Ville |
kulmahiomakone 08.03.2009 12:43:14 (muokattu 08.03.2009 12:48:11) | |
---|
->Ebayssa noita on ollut, mutta nyt ei näy. edit: http://www.revintage.co.uk/template_t.htm Tuollaista kahden muotin settiä on Ebayssa mielestäni ollut 20-30 dollarin hintaan plus kulut, mutten koskaan ole nähnyt tarpeelliseksi ostaa. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Hotlicks 08.03.2009 13:13:17 | |
---|
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS. |
wilo 08.03.2009 13:24:58 | |
---|
Hotlicks: http://www.kasityo.com/opmateriaali.html Tuolta löytyis myös nuo valmiina. Ei musta mikään kauhea hinta. Kokemusta ei tosin nuista ole. Mä kans kattelin joskus noita, mutta silloin satku oli mun mielestä liikaa ohjeista ja puisista jigeistä. |
spyykko 08.03.2009 19:41:31 | |
---|
kulmahiomakone: ->Kannattaako harrastelijarakentajan teettää yksittäisen kitaramallin muottia?. Asiassa on yhtä paljon teknistaloudellista järkeä kuin kitaran rakennuksessa ylipäätään. Mulla on omilla kuvilla sekä laserleikattuja akryylimuotteja että vanerista jyrsittyjä. Kaikki ovat maksaneet vähintään riittävästi, ainut mistä on ihan oikeasti ollut hyötyä on ollut elektroniikkaupotuksen muottisetti, potero, kansi ja kannen upotus. Mutta kuten sanottu, minä olen noita teettänyt, joten en voi ainakaan tuomita ketään samasta hommasta =) |
tapio75 09.03.2009 12:05:19 | |
---|
|
Juzzu 09.03.2009 12:54:40 (muokattu 09.03.2009 13:08:32) | |
---|
En kyllä tajua mitä iloa tuollaisista rungon jyrsintämuoteista on yksittäisiä soittimia tunaavalle harrastelijalle, enkä täten ole millään tavalla kiinnostunut, mutta ihan noin niinkuin "alalla" töissä olevana muutama vinkki. Hommatkaa se templaten .dxf jostain, jos ko. virmassa se piirretään niin sitten tulee hintaa. Valmiit .dxf:t kö laittaa etiäpäin niin hommat helpottuu huomattavasti. Tuollaisen templaten voi teettää laser/vesileikkausvirmassa, ei siihen CNC-jyrsimiä tarvita. (e: jaa eipä ollutkaan jyrsimistä ede puhe jeppis) Missä tahansa sen teettääkin, sen sijaan että vaaditte jotain tiettyä materiaali, kysytte virmasta mitä niiltä löytyy jämähyllystä ja teetätte siitä, ei tarvitse erikseen tilata mitään pieniä eriä jotain tiettyä materiaalia. Tai haitte jostain Kumi Centeristä tai vastaavasta itse polyeteenit ja toimitatte leikkaamoon. ...Mutta kyllä se rungon muoto mun mielestä löytyy ihan vannesahalla, viilaamalla ja hiomallakin. Jyrsintä-templatet on kova sana sitten mikkien koloja ja kaulataskuja tehdessä, ja ne olen ainakin itse tehnyt aina käsipelissä tilanteen mukaan tai lainannut kaverilta. Mutta toki, ken tykkäilee, niin mikäs siinä, ei muuta kö tekemään. Ja voihan sen tehdä itsekin alusta asti, koko templaten. |
reverend 09.03.2009 13:43:23 | |
---|
Juzzu: ...Mutta kyllä se rungon muoto mun mielestä löytyy ihan vannesahalla, viilaamalla ja hiomallakin. Jyrsintä-templatet on kova sana sitten mikkien koloja ja kaulataskuja tehdessä, ja ne olen ainakin itse tehnyt aina käsipelissä tilanteen mukaan tai lainannut kaverilta. Mutta toki, ken tykkäilee, niin mikäs siinä, ei muuta kö tekemään. Ja voihan sen tehdä itsekin alusta asti, koko templaten. Juuri näin, sahalla ja jyrsimellä body mahdollisimman lähelle oikeita mittoja ja sitten hiomalla lopulliseen muotoon. Näin ainakin minä olen kaksi teleä toteuttanut. Toki jos meinaa sarjatuotantoa harrastaa, niin sitten jyrsintämuotit ovat ihan eri asia. |
Solex 09.03.2009 15:21:58 (muokattu 09.03.2009 15:23:25) | |
---|
Ihan hyviä näkökulmia noussut esiin. Guitarbuildingtemplates.com: in tekeleistä löytyy netistä aika paljon haukkuja ja sama ongelma on periaatteessa jokaisessa eBayssakin kaupatuissa: Et voi olla varma mittojen oikeellisuudesta siinä vaiheessa kun laitat rahaa menemään. Itse teetettynä on aina tietty tuntuma luotettavuudesta. Projektin järkevyydestä tai mielekkyydestä taas voi olla montaakin näkökulmaa mitä täällä on nyt noussutkin jo esiin. Ja hyvä niin, saadanpahan monta näkökulmaa. |
olex_tur 10.03.2009 22:57:12 | |
---|
Itse tein osana opinnäytetyötä nuo jyrsintäkaavat. Tein kaulatasku+mikkitasku muotin, body muotin joka kohdistetaan ulkonevilla paloilla kaula sekä mikkitaskuun (ei mitään liimoilla/ruuveilla tsompailua) ja sitten kaulanmuoto jyrsintä kaavan. Hinnaksi tuli vain 9mm kilovaneri. Ei tuolla Cadilla ole paskanhääviä piirtää hienoja kaaria ja sulavia linjoja. Koska välttämättä tietokoneen näyttö ei päivity niin tarkaksi kuin piirrustus on ja sitten siellä kaavassa huomaa sellaisia kivoja pienen pieniä kulmia siellä täällä, jotka joka tapauksessa siistitään käsin, koska kone on niin pirun tarkka... Mutta puolensa kummassakin. Itsellä lähinnä nuo palvelivat tuon kaula sovitteen ja mikrofoni/elektroniikka taskun tekemistä. tein itte......nou roblem
www.myspace.com/karkaasuband |
Juzzu 11.03.2009 07:10:12 (muokattu 11.03.2009 07:10:33) | |
---|
olex_tur: Ei tuolla Cadilla ole paskanhääviä piirtää hienoja kaaria ja sulavia linjoja. Koska välttämättä tietokoneen näyttö ei päivity niin tarkaksi kuin piirrustus on ja sitten siellä kaavassa huomaa sellaisia kivoja pienen pieniä kulmia siellä täällä, jotka joka tapauksessa siistitään käsin, koska kone on niin pirun tarkka... Väännetään ne vormulatkin CADeilla. Ei ne terävät kulmat sinne vakiona tule.... |
Jäärä 11.03.2009 10:19:59 (muokattu 11.03.2009 10:22:53) | |
---|
Edit: Ei mulla varsinaista asiaa ollutkaan. Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä. |
-HJN- 11.03.2009 12:24:21 (muokattu 11.03.2009 18:37:29) | |
---|
Mallinteko ei ole ihan yksiselitteinen juttu - jyrsitäänkö ala- vai yläjyrsillä - mikä on terän ja mallirenkaan koko Yleensä ylä-jyrsille tehdään malli kokokoon 1:1, jolloin alatappi ja terä on samaa kokoa. Jos ajetaan käsi-jyrsillä paras teräkoko on 8mm. Jos kopiorengas on 17mm kuten Festossa ja terä 8mm, luonnollisesti malli 9mm suurempi aukkoajossa. Muuten tuo 900W Festo on varsin tiukka kone kokoisekseen, toki muillakin "susia" syntyy. Oman kokemukseni mukaan tämäntyyppiset 8mm jyrsinporat purevat parhaiten. http://www.cmtutensili.com/show_items.asp?pars=RC~195.162~2 Meillä päin Salonen on höveli myymään teriä ja teroittamaan niitä http://www.teratoimitus.fi/index.php?id=9 Piirsin 25 vuotta tusseilla ja lyijykynillä, viimeiset 15 vuotta olen piirtänyt AutoCadilla ja Micrografx Designerillä. Kaarevien linjojen veto ei ole mikään ongelma, niiden piirtämisen on useita tapoja. Yksi konsti mallintekoon on tulostus A4 tarra-arkeille jotka asemoidaan ja liimataan 6,5 - 9,0 mmm vanerin päälle. Porataan 18mm poralla kulma/käännöskohdat, sahataan kuviosahalla ja hienohampaisella terällä tai sitten koneellisella lehtisahalla, siistitään viiloilla ja hiekkapaperilla lopuksi. Aliquando insanire iucundum est |
spyykko 11.03.2009 13:50:59 (muokattu 11.03.2009 13:52:35) | |
---|
Ei tuolla Cadilla ole paskanhääviä piirtää hienoja kaaria ja sulavia linjoja. Kaaret on tietokoneella helppo _piirtää_ mutta vaikea _suunnitella_. Cad on vaan puhtaaksipiirtoväline, varsinainen muotojen hakeminen, design, kannattaa kyllä tehdä ainakin alkuvaiheessa 1:1 koossa kynällä ja paperilla. Ei oo mikään ihme että autojen muotoilu tehdään vieläkin isosti savimalleilla, jotka vasta jossain myöhemmässä vaiheessa skannataan koneelle, joilla sitten tehdään tekniikan ja muotojen yhteensovittaminen, työkalusuunnittelu jne. Tietokone tappaa luovuuden... Jos ajetaan käsi-jyrsillä paras teräkoko on 8mm. Jos kopiorengas on 17mm kuten Festossa ja terä 8mm, luonnollisesti malli 9mm suurempi aukkoajossa. Muuten tuo 900W Festo on varsin tiukka kone kokoisekseen, toki muillakin "susia" syntyy. Kopiorenkaiden käyttö ei ole mielestäni mistään kotoinen, helpoimmalla pääsee kun yläjyrsimellä käyttää laakeriohjattua kopioterää. Ainakin omista teristäni käytän 16-millistä aina kun voin, vain tiukemmat sisämutkat ajetaan sitten pienemmillä terillä lopuksi. |
-HJN- 11.03.2009 15:16:57 | |
---|
Kopiorenkaiden käyttö ei ole mielestäni mistään kotoinen, helpoimmalla pääsee kun yläjyrsimellä käyttää laakeriohjattua kopioterää. Nuo upotukset aika hankala ajaa tukilaakeriterällä. Olen lähtenyt siitä että kaikki ajetaan samalla terällä, varsin kun tuo lastut katkova jyrsinpora tekee pientä lainetta leikkuupinnalle, jotka siistitään seuraavassa vaiheessa. Laakerikursolla on aina se vaara reunanajossa, että se repii ja aivan yllätävistä paikoista vaikka pitää varansa. Jos on oikein kiharainen tumma puu paras ulkoreunan muoto-ajo saadaan laserilla. Laser ei revi pätkääkään ja suojakaasu sammuttaa leikkuupinnat. Aliquando insanire iucundum est |
kulmahiomakone 11.03.2009 15:33:11 | |
---|
-HJN-: Nuo upotukset aika hankala ajaa tukilaakeriterällä. Yläpuolinen laakeri, ei ole hankalaa. Olen lähtenyt siitä että kaikki ajetaan samalla terällä, varsin kun tuo lastut katkova jyrsinpora tekee pientä lainetta leikkuupinnalle, jotka siistitään seuraavassa vaiheessa. Laakerikursolla on aina se vaara reunanajossa, että se repii ja aivan yllätävistä paikoista vaikka pitää varansa. Suurin osa harrastajista sahannee rungon vannesahalla jotakuinkin oikeisiin muotoihinsa ennen jyrsintää. Tietysti aina on olemassa vaara, että terä repii, mutta aika häviävän pieni se on kunhan vain on malttia matkassa. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
olex_tur 11.03.2009 17:16:46 (muokattu 11.03.2009 17:21:43) | |
---|
Väännetään ne vormulatkin CADeilla. Ei ne terävät kulmat sinne vakiona tule.... Kaaret on tietokoneella helppo _piirtää_ mutta vaikea _suunnitella_. Joo en mä sitä ole meinannut ettäkö CADilla EI saisi piirrettyä hienosti tai sulavasti, mutta tarkoitan sitä että silmä ja koneen näyttö ei tuo esille välttämättä jotain luonnotonta kohtaa, mutta sormen alla se tuntuu. Sitten kun ollaan kaavalla jyrsitty niin hienosti peilaa valoa vasten tämä kohta :) Näin kävi ekassa kaavassa, mutta kyllä sillä onnistuu. Hieman harjoitusta vaatii että saa useammasta kaaresta yhdisteltyä hienoja ja sulavia linjoja. tein itte......nou roblem
www.myspace.com/karkaasuband |
Juzzu 11.03.2009 21:19:00 | |
---|
Moon joskus netistä ladannut noita eri mallien .dxf:iä piruuttani. Aika kökköjä ne ovat olleet. Kokeilin tuossa äsken lämpimikseni miltä tuollainen äkkiseltään katsottuna suht ok RG:n runko oikein näyttää vähä tarkemmin tsekattuna. Kyllä sitä sai tunata tovin ennenkuin sai näytölle tuollaisena, sen verran karmea dxf se oli. Tuossakin on kaarien leikkauspisteet kyllä niin surkeat, ettei tuolla mallilla oikeasti tekisi oikein yhtään mitään. Kun ei natsaa, niin ei natsaa. http://muusikoiden.net/dyn/users/55868.jpg |