Mulla on pari vuotta ollu todella huono akustinen, Festival niminen jonka on valmistanut Landolan paja Pietarsaaressa. Jonkin aikaa olen jo kunnostusta miettinyt, ja nyt se alkaisi tulla ajankohtaiseksi. Tarkoitus olisi: - Hioa koko kitaraa, varsinkin kaulan aluetta pitää ottaa melko karhealla paperilla, koska siitä lähtee tikkuja:) - Vaihtaa kaikki nauhat, koska vanhat ovat jotain kupari skeidaa tms. Kai perus Dunlopit käy myös akustiseen? - Uusi tallan ja satulan luu. - Liimata joku rosette vanhan ja halkeilleen maalikuvion päälle. - Tehdä upotukset, koska niitä ei vielä ole. - Pintakäsitellä uudelleen koko kitara (asiasta lisää myöhemmin) - Maybe vaihtaa virityskoneistot Nyt ongelmana onkin se, että minulla ei ole mitään hajua, mitä materiaalia kitara on, joten en tiedä minkälaista pintakäsittelyä se kestää. Kitarassa ei ole ollenkaan otelautaa, kansi on vaaleaa puuta, sivut, pohja ja kaula jotain tummaa. Talla on myös tummaa puuta, sen aion pitää kokoajan kitarassa kiinni, myös pintakäsittelyn ajan. Minulle ei ole ruiskua, joten homman pitäisi onnistua ihan pensselillä. Olisi ihan kiva, jos kitaran voisi maalata, koska pinnassa on kolhuja yms. |
Laitan nyt tähän samaan topiciin, kun olisi samanlainen operaatio itselläkin mielessä. Siis vanhan, kärsineen akustisen remppaus. Suurimmat ongelmat itselläni tulee pintakäsittelyssä, miten akustista uskaltaa käsitellä, ettei mene kansi ihan rullalle. Joku superhalpis kitarahan tuo on, mutta ei nyt viitsi kuitenkaan ihan paskaksi pistää. Ajatuksena olisi joku tummanruskea petsipinta, mutta onko tuo kuinka vaikea toteuttaa. Vesipetsi kannattaa varmaan unohtaa? Vetänee kannen kieroon. Kaulan ajattelin hioa ja pelkästään lakata. Millaisilla aineilla nämä sitten pitäisi toteuttaa... Ja kuten sanottua mitään täydellistä lopputulosta ei haeta, koska kitara on Saimaasta, kaula poikki löydetty akustinen... Enemmänkin haetaan vain kokemusta kitaran korjaukesta ja käsittelystä ym. Särky on buranan puutetta ja väsymys kahvin vajausta |