Aihe: Straton uudelleemaalaus/lakkaus?
1 2
karateadonis
01.03.2009 20:23:59

Moro!

Mua tässä jo jonkun aikaa poltellu ajatus että voisin ton mun -95 mustan stratocasterin ottaa käsittelyyn. Eli mua harmittaa siinä toi jumalattoman paksu lakka/maalipinta sekä soundillisesti että ulkonäöllisesti.
Kysymys kuuluukin.. Onko järkeä lähteä tekemään? Eli harmittaako mua joskus kolmenkymmenen vuoden päästä kun ei oo skebassa enää alkuperäinen maali? Siis edellinen ei ollut varsinaisesti kysymys, mutta onko joku tehnyt vastaavan toimenpiteen ja millä menestyksellä? Muuttuuko saundi paljonkin.. Myös askarruttaa että kannattaako sitä lähteä toteuttamaan itse eli saako ilman maaliruiskuja tehtyä tasaisen pinnan? Millasia maaleja ja lakkoja kannattaisi käyttää. Nitrolakkaus olis ehdoton, mutta saako niitä spraymuodossa vai miten se kannattais totettaa. Käsitöitä oon jonkin verran tehnyt ja verstas löytyy kyllä.. Mitä luulette että soitinrakentaja velottaisi maalauksesta (esim. daphne blue).
Tietääkö joku myös miten nuo vanhat maalit olisi helpointa kaapia pois? Hiomalla vai jollain liuottimella..?
Paljon kysymyksiä, tiedän mutta tällasia olis sydämmellä tällä kertaa. Kiitos jo etukäteen.
"pull the trigger on rock'n roll nigger, who's bigger than jesus on a bumper sticker" tai jotain....
MPU
02.03.2009 11:46:48
Järkeä: ei, mutta eihän siinä tarvitse ollakaan. Ei sitä kaikessa muussakaan tekemisessä ole.
Vanha maali pois joko jollain maalinpoistoaineella tai kuumailmapuhaltimella. Mitä paremman pohjan saat hiottua, sitä parempi pinnasta tulee. Nitrolakkaa saa myös purkitettua spraypulloon. Soundi muuttuu varmasti just sen verran mitä kuulet/luulet sen muuttuvan. Tuskin voi sanoa varmuudella, miten ja minkä verran.
Eli jos kiinnostaa tehdä tuollainen modaus niin ei muuta kuin tekemään. Ihmisten (tosin koneilla) tekemiä ne kitarat ovat joten kyllä se ihmiseltä sujuu. Voi ottaa aikaa, mutta sehän on vain aikaa.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
karateadonis
02.03.2009 17:36:34

Maaleina ajattelin käyttää ihan automaaleja. En löytänyt netistä ainakaa nitrolakkaa spraymuodossa... Onko tiedossa jotain merkkiä? Vai löytyykö esimerkiksi perus k-raudasta (en ole vielä ehtinyt käynyt kyselee..).
Niin... eihän tässä varmaan mitään suuren suurta järkeä kyllä ole, mutta.. elämä on! Kattelin noita soitinrakentajien hintoja niin 300 € ylöspäin lähtee hinnat.
"pull the trigger on rock'n roll nigger, who's bigger than jesus on a bumper sticker" tai jotain....
MPU
02.03.2009 19:25:52
Purkitutin aikoinaan Diccoa maalikaupassa spraypulloon. Motipin akryylimaalit ja-lakat ovat toimiviksi testattuja. Pysy erossa Mastonin alkydilakoista. Eivät kovetu ikuna.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Juzzu
02.03.2009 20:09:30
MPU: Pysy erossa Mastonin alkydilakoista.

Jos jostain syystä haluis elämäänsä valuvia asioista, niin Mastonin tehtailta kannattais kysellä, veikkaan että ne saa minkä tahansa asian valumaan, vaikka syväjäädytetyn timantin.
karateadonis
02.03.2009 22:24:48

Heh, ok... Maston no way!
Juicy
05.03.2009 14:11:47

Heh, en tiennytkään että mastonilla on täälläkin tuollainen kyseenalainen maine. Mutta tottahan se on, viimeksi käytin jämät mastonin spraypohjamaalit filleröimään paljaita kohtia yhteen ikuisuusprojektiini. Kiroiluahan siitä seurasi kun alkoi heti valumaan vaikka kuin hennosti sitä sumuttelin.
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
Juzzu
05.03.2009 14:36:49
Juicy: Heh, en tiennytkään että mastonilla on täälläkin tuollainen kyseenalainen maine.

No emmäkään sitä oo soitinrakennushommissa käyttänyt, mutta osaa se valua muissakin pisneksissä :-)
pirkko liimanaama
05.03.2009 15:08:30
Juicy: Heh, en tiennytkään että mastonilla on täälläkin tuollainen kyseenalainen maine.

En minäkään.Mulla on ikuisuusprojktina telen maalaus.Mastonilla tietty oon vetenyt 1-2 ohutta kerrosta kerrallaan,nyt tuntuu että pinta on ok,mutta oli kieltämättä aika herkkä valumaan.Nyt pitäis lakkaa laittaa pintaan.Mastonia löytyy sitäkin varten hyllystä,mutta voisin käyttää suosiolla jotain muuta.
Milläs tuo kannattais vetää?
Juniper
05.03.2009 15:11:19
pirkko liimanaama: En minäkään.Mulla on ikuisuusprojktina telen maalaus.Mastonilla tietty oon vetenyt 1-2 ohutta kerrosta kerrallaan,nyt tuntuu että pinta on ok,mutta oli kieltämättä aika herkkä valumaan.Nyt pitäis lakkaa laittaa pintaan.Mastonia löytyy sitäkin varten hyllystä,mutta voisin käyttää suosiolla jotain muuta.

Vedä vaikka motipilla, mutta anna mastonilla vedetyn pinnan kuivua vähintään kaksi viikkoa, muuten keittää pinnan tai jää pehmeäksi.
Juicy
05.03.2009 15:20:32

pirkko liimanaama: En minäkään.Mulla on ikuisuusprojktina telen maalaus.Mastonilla tietty oon vetenyt 1-2 ohutta kerrosta kerrallaan,nyt tuntuu että pinta on ok,mutta oli kieltämättä aika herkkä valumaan.Nyt pitäis lakkaa laittaa pintaan.Mastonia löytyy sitäkin varten hyllystä,mutta voisin käyttää suosiolla jotain muuta.

Itse odottelen lämpöisempiä ilmoja mmv:ni pintakäsittelyn kanssa. Mipan 2-komponenttimaalit + lakka. Ruiskuna on kärkkäisen joku halpis, toivottavasti sillä nyt jonkunnäköisen pinnan saa. Kieltämättä harmittaa kun nyt saa devilbissin ruiskua aika huokeaan hintaan http://www.automaalit.net/epages/Ga … ectPath=/Shops/1682/Products/FLG-G5

Tuolta samasta verkkokaupasta maalit aikanaan hommasin.
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
karateadonis
05.03.2009 21:56:41

Projekti otti ensiaskelia tänään autopaasissa kun kävin maaleja kyselemässä. Värin valinta yllättävän vaikeeta... tällä hetkellä kallistun valkosen puoleen. Siellä ei oikeen mitään hyviä maalinirrottajia ollu joten pitää vielä tehdä reissu johonki oikeeseen maaliliikkeeseen. Toivottavasti sieltä jää käteen myös tuo nitrolakka kilinkalin -muodossa.
Pitää tässä kyllä hetki odotella että tuo maalausverstas hieman lämpiää kevään edetessä...
karateadonis
07.03.2009 13:47:53

Eipä mistään liikkeestä saanut nitrolakkaa spraypurkkiin, prkl.. ostin sitten motip:n akryylimaalit ja lakat. Jännä nähdä...
Yllättävän tiukassa on tuo vanha pinta. Noin tunnin verran jo ollut nitromorssit vetämässä, mutta ei mitää muutosta vieläkään.
Miten muuten sitten lakan kiillottaminen? Tehdäänkö se jollain säämiskällä vai onko jotain esim porakoneeseen kiinnitettävää versiota mitä suosittelisitte? Yllättävän huonot tiedot noilla myyjillä kun tuntuu että paremmin saa tietoa täältä kun mistään varsinaisista kaupoista.. ilmeisesti lauantaituuraajat vuorossa..
PasiB
07.03.2009 14:53:12
karateadonis: Eipä mistään liikkeestä saanut nitrolakkaa spraypurkkiin, prkl.. ostin sitten motip:n akryylimaalit ja lakat. Jännä nähdä...
Yllättävän tiukassa on tuo vanha pinta. Noin tunnin verran jo ollut nitromorssit vetämässä, mutta ei mitää muutosta vieläkään.
Miten muuten sitten lakan kiillottaminen? Tehdäänkö se jollain säämiskällä vai onko jotain esim porakoneeseen kiinnitettävää versiota mitä suosittelisitte? Yllättävän huonot tiedot noilla myyjillä kun tuntuu että paremmin saa tietoa täältä kun mistään varsinaisista kaupoista.. ilmeisesti lauantaituuraajat vuorossa..

Mulla ei vaikuttanut maalinpoistoaine kunnolla kun oman jasson modasin. Kuumailmapuhallin oli avain onneen, sillä lähti vanha lakka helposti. Saa olla aika varovainen, että ei polta alla olevaa puuta liikaa, on meinaan melkoinen hiominen edessä jos näin käy. Nimimerkki "kokemusta omaava."
Mitä, minäkö tyhmä? Nyt en oikein ymmärrä.
karateadonis
13.03.2009 23:47:51

Joo-o... turhaan osti kalliit nitromorssit kun ei niistä ollut paskaakaan hyötyä! Töissä piti vaan lastalla ja kuumailmapuhaltimella vedellä maalit pois... tuli vähän epätasanen pinta jota nyt on yhteensä hiottu varmaa yhdeksän tuntia. Vihdoin tänää iskin pohjamaalin päälle. Huomenna katsomaan vahingot... eli varmaan pääsee uudestaan tasottelemaan!
Hyviä kiillotusvinkkejä odotellaan jos sellasia löytyypi?
Seba
14.03.2009 11:13:25

No jos ihan autolakkoja käytät pintaan niin myllytys pintaan vaan ja vahat perään niinkuin autoissakin :)

Uuteen pintaan riittää joku todella hienojakoinen kiilloitus/hiontavaha ja tavan vahat päälle.
karateadonis
14.03.2009 12:23:31

Tarviiko ostaa joku kiillotuslaikka(esim porakoneeseen) vai riittääkö ihan joku rätti?
Juniper
14.03.2009 12:38:54 (muokattu 14.03.2009 14:01:18)
karateadonis: Tarviiko ostaa joku kiillotuslaikka(esim porakoneeseen) vai riittääkö ihan joku rätti?

Kiillotuslaikka on hyvä, nopeuttaa hommaa paljon. Itse olen käyttänyt halpis auton
vahaushärveliä kiillotuksiin.
Fareclan kiillotustuotteet ovat osoittautuneet hyviksi ja helposti saataviksi.
Ensin karkeammalla hiomatahnalla ja siitä sitten hienompiin.
Seba
14.03.2009 13:32:19 (muokattu 14.03.2009 13:34:27)

Ja lumppu-karva- tai pehmolaikalla niin tulee helpommin tasainen jälki kuin niillä piilteman keltaisilla kovilla sienillä.
Kamaa ei kannata käyttää paljoa, ja strittapulloon vähän vettä jota ruiskauttaa laikkaan jos alkaa kama töhnäänymään tai jämähtämään kun ylikuumennat hinkkaamalla hulluna..

Toki onnistuu käsinkin tuon kokoinen pala, mutta silloin ei kannata kovin karkeaa kamaa käyttää ollenkaan tai et saa ikinä hiontajälkiä kiilloitettua takaisin piiloon :)

Ja 5 minuutin hommaan menee koko ilta käsipelillä..
karateadonis
14.03.2009 19:55:30

Kiitoksia... laitetaan testiin mahdollisimman pian. Vielä on tuo maalausvaihe meneillään...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)