Aihe: Säröpedaalien modifiointi - mistä aloittaa opiskelu? -
1
Midrange
19.04.2009 23:00:52
Terve!

Alotetaan siitä että oon soittanu semmoset 8 v sähkökitaraa, kolvi pysyy hyvin kädessä ja helpoimmat jutut sillä onnistuu hyvin. Nyt tekis mieli alkaa opiskelemaan säröpedaalien modaamista.

Itse sähkötekniikasta, tai miksi sitä nyt pitäisi kutsua en tiedä juuri mitään.
Mistähän kannattaisi alkaa opiskelu jotta oppisi tunnistamaan että mihin minkäkin
transistorin tai kondensaattorin vaihto pedaalissa vaikuttaa?

Olen ajatellu ostaa halvan säröpedaalin ja alkaa testailemaan kaikkea, mutta olisi hyvä tietää edes jotain ennenkö alkaa osia vaihtelemaan siihen. Ilmeisesti mitään sen suurempaa riskiä ei ole että rikkoisin vahvistimen vaihtamalla vääriä transistoreja pedaalin sisään kun virratkin ovat niin pieniä?

Kiitos jo etukäteen jos asiasta tietävät voisivat hieman auttaa minua alkuun :)
fox
19.04.2009 23:08:03

Jaa-a.. Tähän ehken sopis parhaiten tuo kulunu vanhan-kansan viisaus "Tyvestä puuhun noustaan"..
Eli ehken kannattaa ensin selvittää, mitä ne kaikki komponentit oikein on, miten ne toimii jossain kytkennässä jne. ;)
Mun mielestä tuosta on hyvä aloittaa..
Toki voit ostaa jonkun halvan pedaalin, ja sitä ruveta selvittämään "Mitä tää laite on syönyt"..mutta jos et tiedä, mitä joku diodi tms. siellä oikeesti tekee, et ainakaan pysty ihan "omin päin" mitään modauksia suunnittelemaan ja tekemään.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
wilo
20.04.2009 00:05:50
Moro!

Mä tekisin melkein niin, että hommaisin jonkun simppelin rakennussarjan (kitin) ja rakentaisin pedaalin itte. Itse rakennettuun vois olla helpompi lähteä tekemään modauksia ja samalla tulis opeteltua joitakin perusasioita.
Netistä löytyy paljon modeja tube screameriin ja fuzz faceen. Ehkä valitsisin itte tube screamerin.

20.04.2009 00:27:42
Tuokin on hyvä idea.

Paljokohan tulisivat kaikki osat maksamaan jos toteuttaisin tämän itsetehtynä?

http://www.aronnelson.com/gallery/m … 2_itemId=2596&g2_serialNumber=2
tommiot
20.04.2009 08:36:17
Brian Wamplerilla on ihan asiallisia kirjoja, joissa opetetaan noita kitarapedaalien perusasioita. Ne maksaa jotain 15 euron luokkaa PDF-muodossa, kun liittyy postituslistalle.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
wilo
20.04.2009 10:13:33
Midrange: Tuokin on hyvä idea.

Paljokohan tulisivat kaikki osat maksamaan jos toteuttaisin tämän itsetehtynä?

http://www.aronnelson.com/gallery/m … 2_itemId=2596&g2_serialNumber=2

Kuvatut osat ei maksa kovin paljon, ehkä kympin. Mutta lisäks tarvitaan jonkun sortin kotelo (voi toki olla vaikka keksirasia), 2 potikkaa, 2 jakkia ja useimmiten paristoliitin, DC-jakki ja jalkakytkin. Kotelo maksaa kenties 5-15 euroa, potikat ja jakit 1-3 euroa kappale, paristoliitin 1-2 euroa, DC-jakki 1-2 euroa ja jalkakytkin 3-8 euroa. Hintaa kertynee 20-30 euroa ja helposti enemmänkin.

Itte ottasin työn alle mieluummin tube screamerin, koska netistä löytyy hyvät selosteet purkin sielunelämästä ja modausohjeita riittää. Paljon on toki hypetystäkin, mutta hyvääkin kamaa löytyy.

Alkuun vois kannattaa ottaa pykälää isompi valualumiinikotelo, niin ei tule hirveen ahdasta. Sit kun taidot kehittyy ja on tiedossa millaisen pedaalin haluaa, voi sen rakentaa kompaktimpaan purnukkaan just omaan pedaalilautaan sopivaks.

20.04.2009 16:15:39
Kannattaa aloittaa jostain rakennussarjasta. Esim. TubeScreamer on ihan hyvä perustyökalu, josta löytyy tietoa netistä aika reilusti. Esim nuo Build Your Own Clone -sarjat on helppoja näin alkuun ja B.Y.O.C. foorumilta löytyy paljon modausideoita (liikaakin). Tuossa linkki suoraan niiden TS:n ketjuun, niin voit alkaa tutustumaan aiheeseen:

http://www.buildyourownclone.com/bo ... id=06bb255f132e0901f5a9fba92fe88a8b

Ja jos haluat paneutua tarkemmin ton laitoksen sielunelämään, niin Geofexin sivuilla on selitetty sitten tarkemmin:

http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxtech.htm

Noista Tubescreamereista löytyy kittejä monelta eri valmistajalta, eli BYOC ei suinkaan ole ainoa. Kytkentäkaavion avulla nuo samat modit voi tehdä kaikkiin muihinkin 808 sarjoihin. Suosittelen muutenkin jonkin valmiin kitin rakentamista (+ modaamista) alkuun, jotta saat myös sitä hupia irti siitä laitteesta pelkkien palovammojen sijaan...

Jos kuitenkin into riittää, niin kirjastoon sitten opiskelemaan lisää. Samaten netistä löytyy paljon infoa eri komponenteista ja niiden toiminnasta. Aloita vaikka wikipediasta.
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
Tympee Huttunen
20.04.2009 19:54:59
Oma mielipiteeni on, että rakentamalla noita rakennussarjoja mennään pers edellä puuhun, jos siis tarkoituksena on opiskella pedaalin toiminta ja sen komponenttien tarkoitus. Jos ideana on ymmärtää miten kukin komponentti vaikuttaa ei tuollainen valmis palapeli ole hyvä vaihtoehto. Sitä en kyllä tiedä mikä opus olisi paras aloitus tuon kokonaiskuvan hahmottamiseen, sillä olen itsekin asiassa aika noviisi. Varmaan joku sähköelektroniikan alkeet toisi komponentit yms. tutuksi ja sen jälkeen pitäisi syventyä kunnolla kytkennän sisälle.

Olisi hienoa, jos jostain löytyisi vaikka opus kertomaan jonkun perus-OD:n tai fuzzin kytkennän tarkoitus yksityiskohtaisesti.
Zeeboo
20.04.2009 20:41:14
Mäkrö: ...Varmaan joku sähköelektroniikan alkeet toisi komponentit yms. tutuksi ja sen jälkeen pitäisi syventyä kunnolla kytkennän sisälle.

Komppia. Kirjastosta varmaan löytyy erilaisia perusopuksia, ja ihan alkeisiin löytyy netistä esim:

http://www.mbnet.fi/rakentelunurkka/perusteet/osa1.aspx
http://fi.wikipedia.org/wiki/Elektroniikka

Kärventämisen sijaan voi käyttää simulaattoriohjelmia. Kotikäyttöön (laillisesti) ilmainen löytyy esim:

http://www.yenka.com/

Omine rajoitteineen toimii vallan hyvin perusteiden pähkäilyyn.

Vanhempi versio sähkö-/ elehommiin on:
http://files.filefront.com/CROCCLIPEXE/;7198626;/fileinfo.html
Tämä on vanha, ja saattaa kyykkiä Vistan kanssa. Simppeli, mutta moneen perusjuttuun ihan toimiva.

Olisi hienoa, jos jostain löytyisi vaikka opus kertomaan jonkun perus-OD:n tai fuzzin kytkennän tarkoitus yksityiskohtaisesti.

Ei muuten ollenkaan huono idea...
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
gasser
20.04.2009 20:57:21
Zeeboo: Ei muuten ollenkaan huono idea...

Ei niin. Kun olis kirjoittajan lahjoja, niin oparipohjaisen od:n perusteet olis varmaan se helpoin opus tehdä. Kyllä täällä moni ymmärtää noiden toiminnan niin perusteellisen hyvin, että se on vaan siitä kiinni kuka ottaa homman tehtäväkseen. Mä en, paitsi livenä kupposen äärellä tietty voin selostaa käsiä heilutellen, että mitä ja miten ja kuinka ja millä lailla ja kaikkea ihan muuta. :)
Eipä niitä elektroniikan alkeita yhdessä yössä opi. Kannattaa lueskella kaikkea alaan liittyvää mitä vaan eteen osuu, niin kyllä niitä ahaa-elämyksiäkin alkaa tulla.
-?-
fox
20.04.2009 21:51:05

Mäkrö: Oma mielipiteeni on, että rakentamalla noita rakennussarjoja mennään pers edellä puuhun, jos siis tarkoituksena on opiskella pedaalin toiminta ja sen komponenttien tarkoitus. Jos ideana on ymmärtää miten kukin komponentti vaikuttaa ei tuollainen valmis palapeli ole hyvä vaihtoehto.

Lähinnä tuota meinasin.. Esim. itse oon melkosen "Täys Käsi Edward" mitä tulee tuohon oikeeseen tekniikkaan ja teoriaan, tokihan mä kasaan, jos on valmiit skemat, ja jotain osaan korjatakin, kun niitten "toimimattomien spedujen" ym. kanssa on tullut vuosikaudet rinsottua. Mutta melko olematonta on sen syvällisen toiminnan tietämys.
No, tuost perin yksinkertasesta kitaraelektroniikasta ehkä pikkusen tiedän, lähinnä, että pelaako joku systeemi vaiko eikö..
Kuitenkin ymmärsin, että aloittaja ei haluais "vain" palapelinkasaajaksi, vaan että pystyis tekemään ja suunnittelemaan mm. modauksia.. Siksipä olis tosiaan minunkin mielestäni syytä ottaa ne perusteet ja tekniikka ensin haltuun, ja sitten antaa palaa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
wilo
21.04.2009 08:25:13
Kärventämisen sijaan voi käyttää simulaattoriohjelmia. Kotikäyttöön (laillisesti) ilmainen löytyy esim:

http://www.yenka.com/

Omine rajoitteineen toimii vallan hyvin perusteiden pähkäilyyn.

Vanhempi versio sähkö-/ elehommiin on:
http://files.filefront.com/CROCCLIPEXE/;7198626;/fileinfo.html
Tämä on vanha, ja saattaa kyykkiä Vistan kanssa. Simppeli, mutta moneen perusjuttuun ihan toimiva.

Nytpä tiedän, mitä ihmetellessä lähi-illat hujahtaa... Kiitti vinkistä!

22.04.2009 21:35:13
Mä olen itsekin aika "käsi" mitä tulee elektroniikan tuntemiseen. Tai no, jotain juttuja hahmotan ja perusásioita osaan. En kummiskaan ihan esim putkivahvaria lähtis rakentamaan. Ehkä sellaisen kasattua saisin mutta sit jos siinä on jotain vikaa niin menis kyllä sormi suuhun.

Mutta kun puhuit noista säröpedaalien modaamisista niin se on mun mielestä ollut helppo tapa tutustua tollaseen pienjännite-elektroniikkaan. Nimenomaan Bossin spedujen(sd-1 ja ds-1) modaaminen on ollut todella helppoa ja netistä on löytynyt paljon apua. Toi aiemmin mainittu Wambler on kirjoittanut muutaman artikkelin ja tarjonnut vaihtoehtoja komponenttien arvoiksi. Niitä kokeilemalla on saanut jonkinlaista käsitystä vaikutuksista. Suosittelen lämpimästi tälläistä tapaa.
No Comments!
tommiot
23.04.2009 15:14:31
B-tone-flat: Mä olen itsekin aika "käsi" mitä tulee elektroniikan tuntemiseen. Tai no, jotain juttuja hahmotan ja perusásioita osaan. En kummiskaan ihan esim putkivahvaria lähtis rakentamaan. Ehkä sellaisen kasattua saisin mutta sit jos siinä on jotain vikaa niin menis kyllä sormi suuhun.

Eihän noi tavallisimmat putkivahvistimet nyt kuitenkaan kauheen monimutkaisia ole. Niissä vaan liikkuu suuret jännitteet, eli pitää olla tarkkana mitä tekee, ja tarkistaa vielä kaks kertaa uudestaan sen jälkeen. Helpompaa se mun mielestä on turrettilevyltä seurata kytkentää, kuin PCB:ltä.
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Midrange
23.04.2009 22:46:17
Hyviä neuvoja on tullut

Eikös periaatteessa vois alottaa tuota opiskelua poistamalla
yksittäisiä komponentteja pedaalin sisältä ja katsoa miten se vaikuttaa
soundiin?

Ja se tärkein kysymys: kun muuntaja tarjoaa vain 9V jännitettä pedaalille
niin vaikka sinne itse modais mitä tahansa komponentteja ja tekis kytkennät
päin helvettiä niin ilmeisesti vahvistinta sillä ei kuitenkaan rikki saa?
Hotlicks
24.04.2009 07:15:38
Midrange:
Eikös periaatteessa vois alottaa tuota opiskelua poistamalla
yksittäisiä komponentteja pedaalin sisältä ja katsoa miten se vaikuttaa
soundiin?

No periaatteessa kyllä, mutta jos komponentin poistaminen mykistää pedaalin, niin on hankala selvittää mitä tuo osa tekee. Geofexin sicuilla on artikkeli "What are all those parts for???" (Circuit sweepings) missä noita osia on jonkin verran selitetty. Tuosta artikkelista käy myös ilmi, ettei kaikkien osien toimintaa huomaa kaikissa tilanteissa. Esim erilaiset häiriösuodatukset riippuvat soittopaikasta ym. Siispä et välttämättä huomaa eroa, vaikka pedaali ei mykistyisikään.

Ehdotin noita rakennussarjoja juuri sen vuoksi, että niitä käyttäessä valmiita modeja voit tutustua niihin kytkentäkaavion kautta ja siten oppia löytämään eri laitteista esim tone-stackin ja lisää kaivelemalla vaikka modaamaan sitä/tekemään erilaisen. Elektroniikan komponenttien opiskelu on kyllä erittäin suositeltavaa, jotta voisit ymmärtää mitä ne tekevät. Siksi en näe näitä toisiaan poissulkevina. Rakennussarjalla et välttämättä opi heti kaikkien osien toimintaa ja merkitystä, mutta pääset alkuun ja saat toimivan laitteen.
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
s151669
24.04.2009 08:56:05

Tuota kannattaa katsella:

http://runoffgroove.com/articles.html

Ei mulla muuta.
Jyrki
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)