Aihe: Twin Tubeen potikoita
1
hape
30.12.2020 12:36:20 (muokattu 30.12.2020 12:39:50)

Vanha uskollinen Seymour Duncan Twin Tube Classic -putkisäröpedaaliini tarvis uudet potikat, vanhoista on nimittäin neljä kuudesta mennyt poikki :/ En vaan millään meinaa löytää oikeanlaisia.

Päällisin puolin ne näyttäs mun mielestä Alphan tai Bournsin potikoilta (tai ehkä Alps Alpine) mutta ihan varma en ole. Akseli on pituudeltaan 7 mm ja halkaisijaltaan 6 mm D-malli. Periaatteessa pyöreä akseli käy myös (nupeissa on pyöreä reikä ja ruuvikiinnitys) mutta aina parempi jos löytys just samanlaiset. Näissä on akseli muovia (ja siksi ne on poikki menneetkin) eli jos löytys muuten samanlaiset mut metalliakselilla niin vielä parempi.

Oon kysyny noita jo UralTonelta, Bebekiltä ja Partco/Elgoodilta sekä suoraan Seymour Duncanilta. Ja oon toki kattonu parhaani mukaan kaikki Mouserit sun muut (eBay, AliExpress jne) mut ei tunnu mistään löytyvän. Oisko kellään mitään ideaa mistä noita sais? Jos sais jostain edes tarkan mallinumeron tai jotain niin ois helpompi hakea, eivät valitettavasti (muka) Seymour Duncanillakaan osanneet niitä kertoa.

VR1 250K A, 4 pin
VR2 250K A Dual, 6 pin
VR3 50K C, 4 pin
VR4 250K A, 4 pin
VR5 250K A, 4 pin
VR6 250K A, 4 pin

Täs vielä kuva: https://fakiiriaudio.com/images/IMG_7081.JPG

Edit: ilmeisesti sarja on Alphan RV110 mut ihan satavarma en siitäkään ole. Näyttäs ainakin samanlaiselta: https://www.ebay.com/itm/LOT-50-ALP … A-B50K-New-and-Unused-/264644043905
http://www.thespyro.com
ituvirtanen
30.12.2020 16:07:08

Lisätieto olisi tarpeen:
https://www.mouser.com/datasheet/2/13/V110F-1522310.pdf
Tyyppi pitää selvittää joko mittaamalla tai lukemalla kunkin palikan kylkeä.
Arvot ovat aika peruskamaa mutta mahdolliset väliotot ovat kinkkisiä.
nightbird
30.12.2020 19:29:09
Stereopotikassa on tietty nuo 6 pinniä ja kaikki käytössä.
Aika yleisesti 4 pinnisissäkään ei ole väliottoja vaan niissä saattaa olla reunimmaiset
esim. yhdessä edustaen joko potikan ala tai yläpäätä.
Silti se potikka pitää olla mekaanisesti alkuperäisen kanssa yhteensopiva että ne sopivat printin juotosreikiin.
ituvirtanen
30.12.2020 21:55:50

nightbird: Silti se potikka pitää olla mekaanisesti alkuperäisen kanssa yhteensopiva että ne sopivat printin juotosreikiin.

Langoittaminen on vaihtoehto, jos potikat ovat tai voi kiinnittää ruuveilla runkoon.
J.Nikkanen
31.12.2020 09:41:36
hape: eivät valitettavasti (muka) Seymour Duncanillakaan osanneet niitä kertoa

Pieni OT mutta Seymour Duncanin asiakaspalvelu on todella huono, oikeastaan sitä ei edes ole.

Vastaukset muutaman sanan rölöä luokkaa jaa-joo-ehkä mikä auttaa ei yhtään.

Omalla tavalla ymmärrettävää että jonkun suomalaisen juntin kysymykset eivät juuri kiinnosta, mutta jännä että moni muu iso firma vastaa erittäin nopeasti sekä asiallisesti.
We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing. -George Bernard Shaw
basisti1971
31.12.2020 10:49:49
Moi.

hape: Vanha uskollinen Seymour Duncan Twin Tube Classic -putkisäröpedaaliini tarvis uudet potikat, vanhoista on nimittäin neljä kuudesta mennyt poikki :/

Koska kyseessä on tarkoituksella korjattavuudeltaan haasteelliseksi suuniteltu massatuotantolaite, itse en alkuperäisiä potikoita kovin kauaa jaksaisi metsästellä.
Todennäköisyys sille ettei noita etenkään yksittäin enää mistään saa on kuitenkin verraten suuri.

Jos potikat ovat myös sähköisesti rikki, vaihtoehtoa ei toki ole, mutta jos potikat toimii, itse askartelen akselinkatkeamistapauksissa liki poikkeuksetta tavalla tai toisella akselinpätkään jatkon.

Jos pätkä on tallella, asetan pätkän oikeaan asentoon ja poraan ~1,7 (M2) tai ~2,7 (M3) terällä reiän yhtä aikaa kumpaankin.
Tippa ko. muoveille sopivaa liimaa väliin ja ruuvi yhtä aikaa kumpaisestakin läpi.

Jos pätkää ei ole tallella, poraan nysään reiän johon ruuvaan M2 tai M3 koneruuvin, ja valan teippi-/tmv.-muottiin epoksista tai kemiallisesta metallista uuden varren.

Jos pieniä sopivanmittaisia koneruuveja ei löydy/löydä, harvakierteinen "puuruuvi" käy toki myös.

Kovin syvälle ei nysään kannata -eikä tarvitsekaan- porailla, etenkin noissa piirilevypotikoissa on viiksen kiinnitystavasta riippuen huomattaviakin eroja siinä kuinka herkästi viiksi akselista irtoaa.

T:Samuli
hape
31.12.2020 12:22:40

Kiitos kaikille vastauksista. Potikat tosiaan toimii sähköisesti ok, nuppeja ei vaan saa kiinni, eli niistä ei näe asentoa suorilta, mikä on hieman ärsyttävää. Taidan päätyä tuohon askarteluvaihtikseen, eli porata reiän akseliin ja saada niihin jatkopalat kiinni.
http://www.thespyro.com
nightbird
01.01.2021 12:16:30
ituvirtanen: Langoittaminen on vaihtoehto, jos potikat ovat tai voi kiinnittää ruuveilla runkoon.

Oho !!! ei se sitten vastaa alkuperäistä vaan on ryssitty piloille, ei kandee ainakaan kaupitella originaalina...
ituvirtanen
02.01.2021 02:07:49

nightbird: Oho !!! ei se sitten vastaa alkuperäistä vaan on ryssitty piloille, ei kandee ainakaan kaupitella originaalina...

Mielenkiintoinen näkökulma, pilaaminen kuulostaa aika radikaalilta. Toimivaa tässä kaiketi etsittiin. Langoittaminen on kyllä varmasti tuttu juttu: saa elektromekaniikkaa irti pääkortilta, joka tapaa parantaa kestävyyttä. Kuoresta löystynyt potikka voi helposti painaa korttia ja jopa murtaa sen. Piirikortin ei pitäisi ottaa mekaanisia voimia vastaan ollenkaan, vai kuinka?
basisti1971
02.01.2021 07:57:08
Moi.

hape: Kiitos kaikille vastauksista.

Omasta puolestani, ole hyvä.

ituvirtanen: Mielenkiintoinen näkökulma, pilaaminen kuulostaa aika radikaalilta.

Veikkaan (ja oletan) hymiön unohtuneen tai noiden kolmen pisteen ajavan saman asian.

Kyseessä on kuitenkin varsin edullinen ja ainakin pikaisella nettivilkaisulla kohtuullisen yleinen massatuotantolaite.
Tilanne olisi aivan toinen jos olisikin ultraharvinainen keräilypeli jossa alkuperäisen ja "modatun" rahallisten arvojen ero olisi suuri.

Käyttöarvoonhan tuolla(kaan) "modauksella" ei ole vaikutusta kuin korkeintaan parempaan suuntaan :).

ituvirtanen: Toimivaa tässä kaiketi etsittiin.

Noin itsekin asian käsitin, siksi ehdotinkin tapaa jolla laitteen saisi mahdollisimman todennäköisesti ja mahdollisimman pienin kustannuksin taas käyttökuntoon.

ituvirtanen: Langoittaminen on kyllä varmasti tuttu juttu: saa elektromekaniikkaa irti pääkortilta, joka tapaa parantaa kestävyyttä.

Totta.

Puhumattakaan siitä että valtaosassa budjetti- tai alemman keskiluokan musalaitteita joihin itse olen törmännyt, on käytetty potentiometrejä, kytkimiä ja liittimiä jotka ovat mahdottomia kustannustehokkaasti hankkia.

Eikä siististi johdottaminen/langoittaminen alkuperäisistä poikkeaville komponenteille laitetta ainakaan mun mielestä pilaa.
Kunhan ei koteloon kairaile uusia/suurempia reikiä, helppohan tilalle on vaihtaa "alkuperäinen" osa jos sellaisen sattuu vaikkapa varaosalaitteesta löytämään.

ituvirtanen: Kuoresta löystynyt potikka voi helposti painaa korttia ja jopa murtaa sen. Piirikortin ei pitäisi ottaa mekaanisia voimia vastaan ollenkaan, vai kuinka?

Totta tuokin.

Tässä tapauksessa on sentään potikka tuettu muullakin tapaa piirilevyyn kuin pelkkien johtimien varaan, vaikka syy noille tuille pitkälti ladontatekninen taitaakin olla.

T:Samuli
nightbird
02.01.2021 14:17:26
Basistille plussaa,hymiö olisi ollut paikallaan.Itselle noin olen joskus tehnytkin ja samalla vaikka parantanut potikan laatua.Varsinkin vahvistimen gain potti on usein varsin heikkolaatuinen ottaen huomioon paikan kytkennässä ja sen usein tapahtuvan käytön esim.livenä.
Mutta ammattihuollossa vaikka takuuhuoltoja tehdessä harkiten käytetty vaihtoehto.Liikkumavara noissa on pienempi koska kyseessä uudehkot masiinat eikä omat.Silloin joutuu valitettavasti tyytymään alkupreräiseen vaikka tietäisi asiaa voitavan parantaa.Kuten jo basisti totesi siististi tehtynä ihan vaihtoehto.Olen myös nähmyt muiden tekemiä virityksiä asiakkaiden koneissa jotka sitten seuraava teknikko saa sitten siistiä vaikka laite ei sen vuoksi olisikaan hoitoa saamassa, ei vaan voi jättää sellaiseksi..
Ja nyt se hymiö tietty :=)
Pelimonni
08.01.2021 03:19:39
hape: Vanha uskollinen Seymour Duncan Twin Tube Classic -putkisäröpedaaliini tarvis uudet potikat, vanhoista on nimittäin neljä kuudesta mennyt poikki :/ En vaan millään meinaa löytää oikeanlaisia.

Päällisin puolin ne näyttäs mun mielestä Alphan tai Bournsin potikoilta (tai ehkä Alps Alpine) mutta ihan varma en ole. Akseli on pituudeltaan 7 mm ja halkaisijaltaan 6 mm D-malli. Periaatteessa pyöreä akseli käy myös (nupeissa on pyöreä reikä ja ruuvikiinnitys) mutta aina parempi jos löytys just samanlaiset. Näissä on akseli muovia (ja siksi ne on poikki menneetkin) eli jos löytys muuten samanlaiset mut metalliakselilla niin vielä parempi.

Oon kysyny noita jo UralTonelta, Bebekiltä ja Partco/Elgoodilta sekä suoraan Seymour Duncanilta. Ja oon toki kattonu parhaani mukaan kaikki Mouserit sun muut (eBay, AliExpress jne) mut ei tunnu mistään löytyvän. Oisko kellään mitään ideaa mistä noita sais? Jos sais jostain edes tarkan mallinumeron tai jotain niin ois helpompi hakea, eivät valitettavasti (muka) Seymour Duncanillakaan osanneet niitä kertoa.

VR1 250K A, 4 pin
VR2 250K A Dual, 6 pin
VR3 50K C, 4 pin
VR4 250K A, 4 pin
VR5 250K A, 4 pin
VR6 250K A, 4 pin

Täs vielä kuva: https://fakiiriaudio.com/images/IMG_7081.JPG

Edit: ilmeisesti sarja on Alphan RV110 mut ihan satavarma en siitäkään ole. Näyttäs ainakin samanlaiselta: https://www.ebay.com/itm/LOT-50-ALP … A-B50K-New-and-Unused-/264644043905

No huh hu. Onpa epäonnea.
celestion G12-S 20 vatt 1975, näitä 2 paria Carlsrbro Scorpion 2 kaappia. Nepä ne on. Kokeilin wgs Reaper molemmissa, aika sama oli, mutta aito on aito.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)