Aihe: Kitaraprojektin pintakäsittely 1 2 | |
---|---|
![]() 09.11.2020 22:48:57 | |
Terve! Täällä puhuu asiasta tietämätön joka kaipaa kipeästi neuvoja :) Eli elämäni ensimmäinen kitaraprojekti käynnissä. Kitara on mahonki ruongolla, jossa vaahteraviilu päällä. Kaula myös mahonkia ja vaahtera otelauta. Tarkoitus olisi siis laittaa kitaraan väri petsaamalla. Lakkana minulla on polyuretaani lakkaa. Kaipaisin siis opastusta tuosta, kuinka kaikki kuuluu tehdä step by step? Tarkoitus olisi jättää kitaran takaosa komean mahongin väriin, ja etupuolelle ehkä jotain kellertävää. | |
![]() 10.11.2020 06:51:21 | |
Moi. Tervetuloa mnettiin. Foxer: Kaipaisin siis opastusta tuosta, kuinka kaikki kuuluu tehdä step by step? Vaikka nettisaitteja joissa instrumenttien pintakäsittelyä ruoditaan löytyy lukuisia, yksi on ainakin mun mielestä ylitse muiden: https://www.reranch.com/reranch/ Tuolta löydät varmasti vastauksen kaikkiin kuviteltavissa oleviin kysymyksiin, ja lukuisiin sellaisiin jotka eivät olisi koskaan tullut mieleenkään ;). Koska todennäköisesti kukaan joka mnetissä tätäkään palstaa seuraa -saati sitten tänne kirjoittelee- on käyttänyt juuri sitä petsiä ja polyuretaanilakkaa jota aiot käyttää pintakäsittelyysi, juuri sellaisissa olosuhteissa ja välineillä jotka sulla on käytettävissäsi, seikkaperäisten ohjeiden odottelussa voi vierähtää tovi jos toinenkin. Joten kuten kaikessa muussakin pintakäsittelyssä, nopein (ja mun mielestä paras) tapa on pintakäsitellä tarvittava määrä testikappaleita joissa määrittelet esimerkiksi: -pintojen esi- ja välikäsittelytarpeet. -pintakäsittelyaineiden ohentamistarpeet. -kuivumisajat. -yms. Haarukointia voi hivenen avittaa kysymällä työskentelyohjeita liikkeestä josta pintakäsittelyaineesi hankit, tai ko. aineiden valmistajien sivuilta, mutta testikappaleiden käyttöä ei voi liiaksi alleviivata. Etenkään jos/kun ollaan ekaa kertaa pintakäsittelemässä. Antoisia pintakäsittelyhetkiä. T:Samuli | |
![]() 10.11.2020 09:25:41 | |
Mun perusvinkeistä ykkönen tulikin jo, mutta ei ole pahaksi kerrata, siis: 1. Treenaa (materiaalit, aineet, kalut ja työtavat, työjärjestys, paikka ja jopa lämpötila) niin kauan että alat luottaa homman sujumiseen 2. Pölyttömyydessä ei voi olla liian tarkka 3. Pohjatöissä ei voi fuskata | |
![]() 10.11.2020 12:17:04 | |
Kiitoksia kovasti vastauksista :) Taidan laittaa rungon vielä hetkeksi nurkkaan odottelemaan ja aloitan ihan pintakäsittelyn perusteiden harjoittamisesta :D | |
![]() 13.11.2020 09:17:08 | |
Moi. Foxer: Kiitoksia kovasti vastauksista :) Omasta puolestani, ole hyvä. Foxer: Taidan laittaa rungon vielä hetkeksi nurkkaan odottelemaan ja aloitan ihan pintakäsittelyn perusteiden harjoittamisesta :D Järkipäätös. Pintakäsittely ei ole rakettitiedettä vaikka puu materiaalina vaikkapa metalleihin verrattuna hivenen haastava onkin, mutta kevytkin harjoittelu parantaa onnistumistodennäköisyyttä suuresti. Mitä enemmän harjoittelet, sitä todennäköisemmin saat instrumenttiisi aikaiseksi juuri sellaisen pintakäsittelyn kuin haluat. 73nd3r: 2. Pölyttömyydessä ei voi olla liian tarkka Totta. Nykyään kun tarraliinoja: https://www.motonet.fi/fi/tuote/850 … inal-Natgoz-Polynpoistoliina-10-kpl saa jo suurinpiirtein marketeistakin, mikään tekosyy ei ole mun mielestä riittävä olla tuollaista käyttämättä. Märkätilat ovat oivallisia paikkoja pintakäsitellä instrumentin kaltaisia pikkukikareita, ovat yleensä huomattavasti pölyttömämpiä kuin muut asuin- tai puuhahuonetilat, ja koneellinen poistoilmanvaihtokin on valmiina liki poikkeuksetta. "Kertakäyttö"-suojapuku voi tuntua liioittelulta, mutta on myös yksi osa-alue jolla märkään pintaan joutuvien pölyhiukkasten määrää voi myös merkittävästi vähentää 73nd3r: 3. Pohjatöissä ei voi fuskata Erityisen totta :). Pohjatöiden opettelemiseen kannattaa käyttää vähintään yhtä paljon aikaa kuin pintakäsittelynkin. Halpojen nopeasti kuivuvien kolinakannumaalien ja -lakkojen kanssa on helpompi harjoitella pohjatöiden onnistumista "kiillolla peilaten" kuin 1K-maalien, joten itse suosin noita. T:Samuli | |
![]() 13.11.2020 23:40:45 | |
Tässä tapauksessa muuten voisi toimia pelkkä kovettuva danish oil / finishing oil pintaan, se kun tekee vaahteran hieman tummemmaksi luonnonkeltaiseksi ja korostaa sekä tummaa puuta että loimua. Sen voi myös lakata jos haluaa kovan pinnan. Itselläni juuri testipaloja menossa mallia petsi -> kovettuva öljy -> vesiohenteinen lakka. Testipalathan ovat se ainoa tapa tietää mikä se lopputulos varmasti on, ja tuleeko ongelmia vai ei, eli niitä kannattaa kyl tehdä vaikka huvikseenkin. Däigä! | |
![]() 14.11.2020 11:29:51 | |
Prowleri: Tässä tapauksessa muuten voisi toimia pelkkä kovettuva danish oil / finishing oil pintaan, se kun tekee vaahteran hieman tummemmaksi luonnonkeltaiseksi ja korostaa sekä tummaa puuta että loimua. Sen voi myös lakata jos haluaa kovan pinnan. Itselläni juuri testipaloja menossa mallia petsi -> kovettuva öljy -> vesiohenteinen lakka. Testipalathan ovat se ainoa tapa tietää mikä se lopputulos varmasti on, ja tuleeko ongelmia vai ei, eli niitä kannattaa kyl tehdä vaikka huvikseenkin. Ok! Täytyypäs perehtyä myös noihin öljyihin. Ei tekisi pahaa saada esim tuohon otelautaan hieman tummempi sävy. Riittääkö otelautaan siis pelkkä öljy, vai tarvitseeko se vielä lakan pintaan että kestää käyttöä? | |
![]() 15.11.2020 01:42:10 | |
Foxer: Ok! Täytyypäs perehtyä myös noihin öljyihin. Ei tekisi pahaa saada esim tuohon otelautaan hieman tummempi sävy. Riittääkö otelautaan siis pelkkä öljy, vai tarvitseeko se vielä lakan pintaan että kestää käyttöä? Osa noista öljyistä, esim. Tru-Oil (myydään tukkiöljynä pyssyihin) kuivuu lakkamaisen kovaksi eli voivat periaatteessa riittää. Nuo ovat käytännössä keitettyä pellavaöljyä ja/tai kiinanpuuöljyä vähän eri lisäaineilla, myydään myös nimillä vernissa tai vanhanajan venelakka. Kuivuvien öljyjen kanssa kannattaa nuo rätit huolehtia tarkasti, kuivuessaan voivat syttyä palamaan varsinkin mytyssä. Porukka yleensä levittää rätit kuivumaan tai pistää purkkiin tiiviin kannen alle. Itse olen joskus pieniä juttuja öljyillyt talouspaperilla ja pistänyt sitten vessasta alas. Däigä! | |
![]() 15.11.2020 10:42:39 | |
Miten mahtaa vesiohenteinen lakka pysyä minkään sorttisen öljyn päällä, oli kovettuvaa tai ei? Perinteisestihän noin päin ei tahdo toimia. Vesiohenteiset maalit ja lakat toki kehittyvät nykyisin aina vain etevämmiksi. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 15.11.2020 23:45:36 (muokattu 15.11.2020 23:47:17) | |
Kefiiri: Miten mahtaa vesiohenteinen lakka pysyä minkään sorttisen öljyn päällä, oli kovettuvaa tai ei? Perinteisestihän noin päin ei tahdo toimia. Vesiohenteiset maalit ja lakat toki kehittyvät nykyisin aina vain etevämmiksi. Pitää testata niin tietää. Liuotinohenteinen voisi kyl olla parempaa, mutta teen kokeeksi pari palaa lähiaikoina, kun on toiseen projektiin vesiohenteista. Siinä tuleekin sit vesipohjaisella kaikki. Aattelisin että rippuu ihan miten hyvin tuo öljy kuivuu ja hapettuu. Jos se kuivaa kunnolla niin saattaa karhennetulla pinnalla jotenkin pysyä vesiohenteinenkin. Kiinnostaa tämä yhdistelmä siksi että öljy taas sitoo petsin hyvin, ja vesiohenteiset on helppoja työstää. Däigä! | |
![]() 16.11.2020 15:22:54 (muokattu 16.11.2020 15:31:26) | |
Käytetään samaa ketjua: Mulla on leppärunko joka on tarkoitus värjätä (angelus leather dye) ja tänään sain selville että mm. mäntyyn ja leppään tarvitsisi jonkun pohjustusaineen läikkiintymisen (blotch) estämiseksi. Englanniksi tälle on eri nimiä kuten pre-stain, wood conditioner, sealer mutta mitähän tämä on suomeksi ja mistä saisi? https://angelusdirect.com/products/kelly-green-leather-dye https://www.minwax.com/wood-product … x-prestain-wood-conditioner#reviews "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." | |
![]() 16.11.2020 15:51:11 | |
Snapo: Käytetään samaa ketjua: Mulla on leppärunko joka on tarkoitus värjätä (angelus leather dye) ja tänään sain selville että mm. mäntyyn ja leppään tarvitsisi jonkun pohjustusaineen läikkiintymisen (blotch) estämiseksi. Englanniksi tälle on eri nimiä kuten pre-stain, wood conditioner, sealer mutta mitähän tämä on suomeksi ja mistä saisi? https://angelusdirect.com/products/kelly-green-leather-dye https://www.minwax.com/wood-product … x-prestain-wood-conditioner#reviews Tätä oon itekkin juuri tutkinut, ja tuloksena että noita kaupallisia ei tunnu löytyvän tältä puolelta valtamerta, mutta perinteisesti on käytetty vahatonta sellakkaa 60-120g/litra laimennoksella. Jossakin kans vinkattiin että saman asian ajaisi normaali pintakäsittelylakka laimennettuna 1 osa lakkaa + 3 osaa liuotinta. Jos kokeilet noita niin ilmoita tuloksista :) Däigä! | |
![]() 16.11.2020 16:18:15 (muokattu 16.11.2020 16:18:28) | |
Prowleri: Tätä oon itekkin juuri tutkinut, ja tuloksena että noita kaupallisia ei tunnu löytyvän tältä puolelta valtamerta, mutta perinteisesti on käytetty vahatonta sellakkaa 60-120g/litra laimennoksella. Jossakin kans vinkattiin että saman asian ajaisi normaali pintakäsittelylakka laimennettuna 1 osa lakkaa + 3 osaa liuotinta. Jos kokeilet noita niin ilmoita tuloksista :) Hyvä että muillakin samoja haasteita. Mitenhän meniskö tämä? Ja ilmeisesti tärpättiä (lakkabensaa) ko käytetään ohenteena? https://www.bauhaus.fi/sellakkakiillote-liberon-250-ml.html "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." | |
![]() 16.11.2020 19:20:21 | |
Sellakan ohenne taitaa olla sprii? En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 16.11.2020 21:41:48 | |
Snapo: Hyvä että muillakin samoja haasteita. Mitenhän meniskö tämä? Ja ilmeisesti tärpättiä (lakkabensaa) ko käytetään ohenteena? https://www.bauhaus.fi/sellakkakiillote-liberon-250-ml.html Luulen että tämä on vahapitoinen sellakka, tyypillisesti ovat joita käytetään pintakäsittelynä. Vahatonta sellakkaa voi ostaa hiutaleina esim. Uraltonelta ja joistakin muista rakentelukaupoista. Tuo 60-120 grammaa / litra on kuivalle tavaralle ohje (1/2 - 1 lbs. cut englanniksi) ja liuottimena tosiaan sprii. Däigä! | |
![]() 17.11.2020 08:02:00 (muokattu 17.11.2020 08:02:42) | |
Prowleri: Luulen että tämä on vahapitoinen sellakka, tyypillisesti ovat joita käytetään pintakäsittelynä. Vahatonta sellakkaa voi ostaa hiutaleina esim. Uraltonelta ja joistakin muista rakentelukaupoista. Tuo 60-120 grammaa / litra on kuivalle tavaralle ohje (1/2 - 1 lbs. cut englanniksi) ja liuottimena tosiaan sprii. Ah kiitos, pitääpä hommata! "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." | |
![]() 07.12.2020 22:42:34 | |
Terve taas. Tekisi mieli kokeilla tru oililla viimeistelyä tuohon projektiin. Onko ihan pöljä idea vetästä sillä öljyllä koko kitara? Ja mites aineen riittoisuus? Hyllystä löytyis nyt toi pieni 90ml purkki sitä. Pärjääkö sillä jos laittaa useamman kerroksen? | |
![]() 08.12.2020 10:45:12 (muokattu 08.12.2020 11:01:03) | |
Kuinkahan paksu tai paremminkin ohut tuo viilu on tuossa kannessa? Tulisi kyllä kestävämpi jos kuitenkin käyttäisit sitä PU-lakkaa sen kanssa. Tru-oil ei varsinaisesti ole öljy vaan vernissa (mitä se sitten tarkoittaakin käytännössä). Sitä ei myöskään saa samaan tapaan kiillotettua kuin PU-lakkapintaa. Lisäksi vaaditaan todella useita kerroksia, eikä se siltikään toimi esim. mahongille fillerinä (jotkut käyttävät siihen spriillä ohennettua tru-oilia ja kovaa hiontaa joka irrottaa ja sekoittaa puupölyn ja tru-olin filleriksi - vaatinee kokemusta) vaan se pitäisi käsitellä ensin esim. epoksilla (Zpoxy Finishing Resin, https://www.hobbylinna.fi/tuote/z-poxy-finishing-resin-118ml/40PT41/) tai shellakalla jos ei sitten halua open pore tyyppistä pintaa. Olen yhden straton leppäbodyn viimeistellyt petsillä ja Tru-oililla mutta vaikka se kiilteleekin nätisti niin lähempi tarkastelu paljastaa puutteita joita ei voi korjata kuin hiomapaperilla ja uudella pintakäsittelyllä. Tuohon voisi kyllä Tru-oilin täysin kuivuttua (johon kyllä kannattaa varata aikaa ainakin vuosi) vetää vaan PU-lakan päälle ja kiillottaa. Kannattaa ottaa pala mahonkia ja kokeilla sitä Tru-oilia ja mahdollisesti tuota epoksia alle. Vaahteralle sitä ei tarvita. Ohuita kerroksia, pitkä kuivuminen (muutama tunti) ja kevyt hionta välissä. Toimii parhaiten tummilla puulajeilla, tekee vaahteran aavistuksen kellertäväksi tjsp. | |
![]() 08.12.2020 15:22:32 | |
mhelin: Kuinkahan paksu tai paremminkin ohut tuo viilu on tuossa kannessa? Tulisi kyllä kestävämpi jos kuitenkin käyttäisit sitä PU-lakkaa sen kanssa. Tru-oil ei varsinaisesti ole öljy vaan vernissa (mitä se sitten tarkoittaakin käytännössä). Sitä ei myöskään saa samaan tapaan kiillotettua kuin PU-lakkapintaa. Lisäksi vaaditaan todella useita kerroksia, eikä se siltikään toimi esim. mahongille fillerinä (jotkut käyttävät siihen spriillä ohennettua tru-oilia ja kovaa hiontaa joka irrottaa ja sekoittaa puupölyn ja tru-olin filleriksi - vaatinee kokemusta) vaan se pitäisi käsitellä ensin esim. epoksilla (Zpoxy Finishing Resin, https://www.hobbylinna.fi/tuote/z-poxy-finishing-resin-118ml/40PT41/) tai shellakalla jos ei sitten halua open pore tyyppistä pintaa. Olen yhden straton leppäbodyn viimeistellyt petsillä ja Tru-oililla mutta vaikka se kiilteleekin nätisti niin lähempi tarkastelu paljastaa puutteita joita ei voi korjata kuin hiomapaperilla ja uudella pintakäsittelyllä. Tuohon voisi kyllä Tru-oilin täysin kuivuttua (johon kyllä kannattaa varata aikaa ainakin vuosi) vetää vaan PU-lakan päälle ja kiillottaa. Kannattaa ottaa pala mahonkia ja kokeilla sitä Tru-oilia ja mahdollisesti tuota epoksia alle. Vaahteralle sitä ei tarvita. Ohuita kerroksia, pitkä kuivuminen (muutama tunti) ja kevyt hionta välissä. Toimii parhaiten tummilla puulajeilla, tekee vaahteran aavistuksen kellertäväksi tjsp. Ok jatketaan PU-lakan kanssa. Mites muuten tuon levittäminen? Mulla kun ei ruisku laitteita löydy. Purkissa suositeltu levitystapa on siveltimellä. Miten siitä saisi käsipelillä tasaisen pinnan? | |
![]() 08.12.2020 17:52:46 | |
Foxer: Ok jatketaan PU-lakan kanssa. Mites muuten tuon levittäminen? Mulla kun ei ruisku laitteita löydy. Purkissa suositeltu levitystapa on siveltimellä. Miten siitä saisi käsipelillä tasaisen pinnan? Vähän samassa tilanteessa, paitsi minulla on ruisku, mutta tilat käytössä harvoin. Paikallisen kansalaisopiston kurssilla pääsee ruiskuttelemaan. Kiinnostuin aiheesta ja laita esim. 'polyurethane lacquer guitar brush' googleen, niin alkaa tulemaan vinkkejä. Ei se niin pahalta tilanteelta vaikutakaan. Mutta vaikea arvioida kuinka hyvää tulee. Meitä netissä on moneen lähtöön, mikä toiselle on priimaa, on toiselle sutta. PU lakka muuteen haisee todella voimakkaasti, ainakin se mitä olen itse käyttänyt. Eli todella hyvin tuuletettu tila pitää olla. .Mika | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)