Aihe: Nauha liian syvällä, kuinka ylös
1
VesQ1986
03.04.2021 22:18:02
Noniin, kävipä hassusti

Schecterissä C1 on ollut todella hyvin plaanatut RST nauhat ja kielet on ollut siinä vähän yli vähän ali millin korkeudessa 12. väliltä ja kaula lähes suora, soi kivasti. Nyt kevään aikana sitten alkoi särähtelemään satulan läheltä ja kaulaa ja kielen korkeuksia hienosäätelin mutta aina jäi jostain häiritsemään

Fret rockerilla tunnustelin että 4. nauha olisi vähän koholla ja napautin puupalikan ja vasaran kanssa ensin ohuiden kielien päästä ja särähtely parani ja sama homma toiselle puolelle, no ehkä vähän liian voimakkaasti, ei särise enää alempaa mutta 4. väli A kielellä on käyttökelvoton, pärrää 5. ja 6. nauhaan ihan kunnolla

Silmällä en näe (kielet paikoillaan) muodonmuutosta tai lommoa nauhassa ja fret rockerillakin keikkuminen on hyvin vähäistä, useamman nauhan päältä kun katsoo niin ehkä se 4 on inan alhana mutta ei kuitekaan keiku 2-4 tai 4-6 väliä kokeiltaessa

Millä nauhaa ylemmäs tai korjata tilanne, täytyy vielä huomenissa katsoa pidemmällä viivaimella miten suhtautuu muihin nauhoihin

Vai koko kaula plaaniin niin saisi varmasti hyvän, pientä aaltoilua tehtaan jäljiltä on mutta ei ole häirinnyt matalaa actionia pahemmin
Solex
04.04.2021 00:02:12 (muokattu 04.04.2021 00:27:34)
Mulla on kutina että seuraava skenaario on käynyt: Kitaraa valmistettaessa yksi nauha ei ole ehkä mennyt ihan pohjaan ja lopullinen hionta ja trimmaus on tehty kuitenkin. Normaalista elämisestä johtuen hieman tyrkylle jäänyt nauha on myöhemmin löystynyt urassaan ja olet mennyt lyömään sen nyt "oikeasti pohjaan" mutta niin että on selkeästi matalammalla kuin muut. Jos olen oikeassa spekulaatiossani niin helppoa hyvää korjaustapaa ei ole. Räveltämiset erikseen(esim nauhan korottaminen laittamalla koroketta uraan).

Oletko askartelijahenkinen ja onko sulla kamat nauhatöihin?

Jos näin niin irroita liian syvälle painunut nauha, mittaa kriittiset mitat ja osta
rosterinauhaa. Lähinnä nauhan levys ja jalan korkeus ovat tärkeimmät. Sitten vain
uutta nauhaa paikalle ja teet samalla koko mitalta nauhojen tasauksen ja trimmauksen itse.

Perustelen yksittäisen nauhan vaihtoa tässä tilanteessa verrattuna muiden madaltamiseen painuneen tasolle:
- Kitarassa on googlauksen perusteella isot korkeat nauhat mistä moni tiluttaja tykkää. Ei ehkä ole mielekästä madaltaa nauhojen yleistä korkeutta
- Pieni keinuminen fret rockerilla on yllättävän paljon kun se pitää saada pois kaikkia muita nauhoja työstämällä. Rosteri on pirun kovaa tavaraa! Yksittäisen nauhan isompi remontointi ja kevyt nauhahionta lopuksi koko kaulan mitalta on minusta helpompi tapa ja lopputulos oletettavasti parempi.

Jos taas et kehtaa itse, niin tilaa ammattilaiselta nauhahionta + pyydä arvioimaan
kannattaako liian syvälle lyödyt yksittäiset nauhat vaihtaa, se ei tuo kovinkaan suurta
ekstrahintaa koko hommaan. Jos tykkäät kitarasta ja tiedät että aiot pitää sen pitkään, niin se on oikeasti kannattava investointi vaikka maksaa about 200e: Hyvissäkin tehdaskitaroissa nauhat liikkuvat urissa parin ekan vuoden ajan kun otelauta ja kaulapuu hakeutuu lopulliseen muotoon. Tämän elämiskauden jälkeen tehty nauhojen uudelleentasaus takaa sulle hyvin pitkään huolettomia soittohetkiä.
Basso on jalo soitin
VesQ1986
04.04.2021 00:47:40
Noniin, kävipä vanhanaikainen, onneksi, huh

Napautin nauhaa pienellä puupalikalla kieliä sivuun vetämällä ja nyt ongelmaa etsiessä ei vaan nauhasta löytynyt mitään vikaa mutta katse osuikin kieleen ja vekkihän siinä on. Eli varmaan jäänyt osittain puupalikan ja nauhan väliin. Tämä aiheutti särinän, kieli painuu liian alas kun 4. nauha uppoaa kielessä olevaan kuoppaan. Ihmettelinkin jo että ei noin pienellä fretrockerin keikkumisella pitäisi noin selvää onglemaa vielä olla

Ensiavuksi kynsien välissä taitto suoraksi ja homma korjaantui, ehkä pieni vekki vielä jäi mutta vaihdellaan kielet kohta

Mutta mikä onni että oli RST nauha, tavallisessa olisi ollut lähes varmasti syvä kolo kielen kohdalla

Hiontaa on muutamaan kitaraan tullut harrastettua mutta millä tavalla RST muuttaa hommaa, itse hiominen varmaan sujuu siinä missä normaalinauhakin mutta entä kruunaus, ilmeisesti työläämpi ? meneekö ihan tavan viilalla vai tarvitseeko noissa olla jotain spessua työkalua?
Puavali
04.04.2021 19:41:51
VesQ1986: ... Hiontaa on muutamaan kitaraan tullut harrastettua mutta millä tavalla RST muuttaa hommaa, itse hiominen varmaan sujuu siinä missä normaalinauhakin mutta entä kruunaus, ilmeisesti työläämpi ? meneekö ihan tavan viilalla vai tarvitseeko noissa olla jotain spessua työkalua?

Materiaali kun on kovenpaa, niin hionta ja kruunaus ovat hieman työläänpiä tehdä. Itse tein tavallisilla työkaluilla homman.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)