Aihe: Taylorin shimmit 1 | |
---|---|
![]() 05.06.2021 22:35:27 | |
Alkaa oma Taylor 214ce olla kaulan resetointia vaille. Se näissä (NT neck) toteutetaan noilla shimmeillä. Tietääkö kukaan mistä näitä saisi. Jazzcast | |
![]() 06.06.2021 08:16:49 | |
Moi. Huonostihan noita tuntuu tosiaan nettikeskustelujen perusteella saavan. Kuten olet varmasti itsekin etsiessäsi todennut, ko. shimmien hankkimiseen on lähinnä kolme tapaa: -Virallinen Taylorin jälleenmyyjä/huoltoliike hoitaa shimmauksen. -Taylorilta suoraan (toimii ilmeisesti joskus kunhan virallista huoltoliikettä ei ole) -Tekee itse/teettää. Etenkin tuo viimeinen tuntuu olevan nopealla etsiskelyllä hyvinkin yleinen ehdotus, ja satavarmasti olisi omakin lähestymistapa jos moisen instrumentin omistaisin. Mun edullisemman pään Taylorit ovat "perinteisellä" pulttikaulalla varustettuja. Vaatii toki useampaa kertaluokkaa enemmän tietotaitoa kuin yksittäisen shimmin valmistaminen koska kulmien pitää olla tismalleen samat ja paksuuksien tarkat, muttei missään nimessä mitään rakettitiedettä. Moni noita Bob Taylorin epätavallisia innovaatioita karsastaa, mutta itse rankkaan Herra Taylorin kärkikastiin kun modernin soitinvalmistuksen järkeistämisestä keskustellaan. Etenkin nuo eriasteiset pulttikaulat ja lavan sormiliitos ovat innovaatioita joita sosi ainakin korjausmielessä -miksei ekologisuudenkin vuoksi- näkevänsä enemmän laatuinstrumenteissa. T:Samuli | |
![]() 07.06.2021 23:02:08 | |
Näin itsekkin huomasin. Ei ihan vapaasti ole saatavilla. Ei kai siinä sitten muuta kuin tekee itse. Kävi kyllä mielessä että kokeilisi ensin viilut laittaa näihin nykyisiin. Jazzcast | |
![]() 10.06.2021 09:00:46 (muokattu 10.06.2021 09:02:17) | |
Moi. mb7721: Ei kai siinä sitten muuta kuin tekee itse. Jos ei itse halua askarrella, muunmuassa StewMacilta löytyy blankkojakin shimmejä: https://www.stewmac.com/tonewoods/s … ks/stewmac-neck-shims-for-bass.html Toki kulmavaihtoehtoja ei ole kuin kolme, ja ovat aika karkealla jaolla koska ovat tarkoitettu säädettävätallaisiin laitteisiin, mutta vaihtoehto kuitenkin. mb7721: Kävi kyllä mielessä että kokeilisi ensin viilut laittaa näihin nykyisiin. Tuossa tuplashimmaustavassa on ideana ettei kaulan asema muutu, joten "etupuolta" ei passaa tasapaksulla shimmata ellei intonaatiovaraa halua säätää. Tasapaksulla kielten nostaminen/laskeminen ei oikein toimi halutusti säädettävätallaisissakaan, joten tuskin toimii halutusti tallanluunkaan kanssa. Mutta kokeile ihmeessä, eipä tuo paljon ota jollei välttämättä paljon annakaan. Kokemuksistasi ovat varmasti muutkin kyseisten instrumenttien omistajat kiinnostuneita. Vaikken tuollaista omistakaan, muakin kiinnostaa kyllä missä kulmassa pinnat ovat bodyyn (kanteen) nähden, ja ovatko 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden. EDIT: Jos omistaisin, veikkaan että irrottaisin kaulan vain tutkiakseni rakennetta :D. T:Samuli | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)