Aihe: Passiivinen volumesäädin vanhoista tietokoneen kajareista
1
MindTravel
13.04.2023 17:18:43 (muokattu 13.04.2023 17:27:09)

Moi, mitäs luulette olisiko tuollainen mahdollista? Tarvisi käytännössä pelkän volumenappulan aktiivikaiuttimille. Minulla on yhdet vanhat kelvottomat tietokoneen pilipalikajarit ja mietin josko niistä voisi hyödyntää tuon potikan ominaisuudet, onko kaikki muu elektroniikka mahdollista vain ohittaa? Voisin toki kokeilla, mutta pakko kysyä ensin jos joku ymmärtäisi asioista paremmin koska itse en tiedä juuri mitään elektroniikasta. Etten vain tuhoa jotain tms. Voisiko potikan vaikka vain irrottaa ja kolvata aux piuhat suoraan siihen kiinni, ja thats it... vai täytyykö jotain muuta tehdä sen lisäksi että olisi järkevästi toimiva systeemi?

Kytkentä olisi siis aux suoraan tietokoneen äänikortista aktiivikaiuttimille. Siihen väliin tuon säätimen tarvisin ettei tarvi tietokoneelta ääniasetuksista säätää.

(Lopuksi vielä huomautan että itselläni on kyllä kunnollinen interface :D tämä viritys olisi tulossa vaimolle, joka ottaisi mun vanhat monitorit tietokonekaiuttimiksi)
ituvirtanen
13.04.2023 17:37:00

Kytke samoin kuin kitaran vola, siis reunimmaisiin jalkoihin signaali ja maa ja keskelle lähtö kaiuttimille.

Onhan tuossa purkamisen ilo. Voit myös tilata vaikkapa Uraltonesta laatikon, nupin ja potikan. Tarvittaessa liittimet. Tee edes alkeellinen vedonpoisto johtoihin laatikon sisään (esimerkiksi nippusiteillä). Vältyt monelta harmilta.
anapena
18.04.2023 14:25:29
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
rintapek
18.04.2023 22:54:35

anapena: Halvimmat on halpoja, mieti hetki.
https://www.thomann.de/fi/studio_ja … TMOMC&cme=false&filter=true

Peukkua tälle ratkaisulle.
Paitti jos ehdottomasti tahtoo puuhastella, mut luulen et vaimo kaipaa toimivaa siistiä ratkaisua eikä niinkään miehen urheita yrityksiä esittää osaavaa kolvi-insinööriä.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
MindTravel
24.04.2023 10:40:10

rintapek: Peukkua tälle ratkaisulle.
Paitti jos ehdottomasti tahtoo puuhastella, mut luulen et vaimo kaipaa toimivaa siistiä ratkaisua eikä niinkään miehen urheita yrityksiä esittää osaavaa kolvi-insinööriä.

No joo eipä se ollutkaan se mun perimmäinen idea, lähinnä itselle kokeilumielessä projektiksi. En mä mitään yritä esittää tässä kellekään.

Mutta kiitos ituvirtaselle, eilen sain aikaiseksi räpeltää systeemin kasaan ja kyllä se näyttäisi toimivan kuten halusin. Jos ei, niin tottahan tuo ettei ne oikeatkaan laitteet paljoa maksa. Sellainen sitten hankintaan.
anapena
30.04.2023 12:39:04
MindTravel: No joo eipä se ollutkaan se mun perimmäinen idea, lähinnä itselle kokeilumielessä projektiksi. En mä mitään yritä esittää tässä kellekään.

Mutta kiitos ituvirtaselle, eilen sain aikaiseksi räpeltää systeemin kasaan ja kyllä se näyttäisi toimivan kuten halusin. Jos ei, niin tottahan tuo ettei ne oikeatkaan laitteet paljoa maksa. Sellainen sitten hankintaan.

Nonni&Mainiota! Kehtaakko laittaa kuvan?
MindTravel
05.05.2023 15:48:09

anapena: Nonni&Mainiota! Kehtaakko laittaa kuvan?

Hah, toistaiseksi vielä pelkkä johtohässäkkä :D mutta siis potikkaan menee äänilähteeseen liitettävän aux johdon piuhat, ja toiset piuhat lähtee aux naaraaseen johon kytketään kajarit.

Joku käsittämätön kosketushäiriö siinä kyllä on kun molemmat kanavat toimii vain systeemin ollessa tietyssä asennossa, mun kolvaamat johdot näyttää ihan tukevasti olevan eikä mitään oikosulkuja tule vaikka tuota miten kääntelisi.. ehkä potikka vaurioitui tässä hellässä käsittelyssä jotenkin.

Keksin jonkun kivan kotelon vielä niin voinhan mä laittaa kuvan!
anapena
08.05.2023 19:30:44
Hässäkässä olis kyllä enemmän katseltavaa kuin lootassa...
mhelin
10.05.2023 20:47:19
Monissa uusissa edullisenkin pään monitoreissa käytetään DSP:tä jakosuotimen ja EQ:n (ja mahdollisesti myös dynamiikan rajoittamiseen ääritilanteissa) toteutuksessa, eli signaalilinja on ADC -muunnin -> DSP -> DAC -> passiivinen vola -> pääte -> elementti. Esimerkiksi RCF Ayra Pro5 monitorista (200 eur kappalehinta) on käytetty tällaista, muuntimet ja DSP tosin integroitu samaan piiriin (ADAUD1701). Tuosta tietty seuraa että ennen signaaliketjua sijoitettu voimakkuuden säädin tiputtaa resoluutiota kun signaali tulee muuntimille suhteellisen matalatasoisena. En tiedä miten Genelecissä yms. kalliimmissa ammatilaisten laitteissa homma hoidetaan, periaatteessa kaiuttimessa pitäisi olla ulkoisesti ohjattava vaimennin ja sille joku väylä (MIDI, USB, RS-232 tms.) ainakin jos halutaan mahdollisiman hyvää laatua ulos. Toki vaihtoehtona on että laitetaan nupit ns. kaakkoon.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)