Veikkkkkko 18.03.2023 13:33:47 (muokattu 18.03.2023 13:45:41) | |
---|
Moro! Tervaleppästraton suunnittelemisessa tuli vastaan maalaus. Ideana väriksi esim. akryylipohjainen maali ja päälle 2K-lakka, maalaan kitaran itse. Osaisko joku sanoa, että minkänäköinen pohjamaali tai -lakka kannattaa laittaa maalikerroksen alle, kun tuntuu että vaihtoehtoja olis loputtomiin? 2K-lakasta on kokemusta, on erittäin kovaa ja kestävää, mutta sopiiko kanssa pohjalle? Jos 2K-lakalla maalailee pinnan, niin kuinka monta kerrosta lakkaa olis tarpeeksi? Onko jollain parempaa näkökulmaa maalista? Maalaan kitaran sisätiloissa, tosin hyvänkokoinen maalauskaappi imuseinällä on käytössä. Kiitos. |
Jeszse 18.03.2023 19:02:16 | |
---|
Laita pohjalle samaa lakkaa ku pintaankin, sen verran että puu on ummessa eikä maali imeydy ruiskuttaessa syihin. Joka välissä asiallinen välihionta P320 karkeudella. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
73nd3r 19.03.2023 10:27:25 | |
---|
Veikkkkkko: kuinka monta kerrosta lakkaa olis tarpeeksi? Monta ohutta kerrosta (ja ohutta lakkaa) on se vanhan koulun malli. Joku 2K saattaa toimia paksummillakin kerroksilla, mutta itse menen sillä millä aikanaan olen oppinut. Jeszse: Joka välissä asiallinen välihionta P320 karkeudella. Tähän semmonen huomautus/tarkennus, että lakkakerroksia tarttee kuitenkin ensin olla sen verran ettei vahingossa hio puhki maaliin asti. Joku tökötti (olettaen että pohja on 'täydellinen') saattaa sietää senkin että kerroksia vaan lisää kunnes on valmis kiillotukselle; siis niin kuin ne siellä kitaratehtailla tekee. Ai niin, taas kerran: mikään (edes mnet-neuvonta) ei korvaa opettelua/testausta samoilla aineilla, materiaaleilla ja laitteilla. |
Veikkkkkko 20.03.2023 22:26:34 | |
---|
Eli eikö ihan valkoinen pohjamaali käy maalin alle? Jos ei, niin miksi? |
Kefiiri 21.03.2023 06:48:40 | |
---|
Veikkkkkko: Eli eikö ihan valkoinen pohjamaali käy maalin alle? Jos ei, niin miksi? Luulisihan sen käyvän. Ehkä ehdotettu 2-K lakka on jotenkin professionaalisempi ratkaisu? Nopeammin hiottavissa, jotenkin mutkattomampi? En tiedä kun en ole kaksikomponenttimaaleja koskaan käyttänyt. Kai sinne alle maalikin käy, kunhan ei mitään alkydipohjamaalia laita. Sen kanssa akryylipohjainen maali saattaa reagoida tai muten vaan kuoriutua pois. En ole musiikin asiantuntija. |
Jeszse 21.03.2023 07:52:51 (muokattu 21.03.2023 07:55:08) | |
---|
Veikkkkkko: Eli eikö ihan valkoinen pohjamaali käy maalin alle? Jos ei, niin miksi? Kyllä se käy, mutta jos laitat varsinaiseks väriks jonkun peittävän akryylimaalin ni se valkonen pohja ei oo välttämätön ja teettää vaan ylimäärästä työtä. e. Jos käytät maalina jotain ohutta lirua mikä yksinään ei peitä mitään ni sit kannattaa laittaa valkonen. Tämän opin kantapään kautta muutama viikko sitten, ku aiemmin oon tehny vaan maalikaupan akryyleilla ja ruiskulla, nyt oli semmonen projekti mikä tuli tehtyä mastonin neonvärisillä spraymaaleilla. Ne ei kyllä peitä mitään. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
J.Nikkanen 21.03.2023 09:40:17 | |
---|
Jeszse: ...nyt oli semmonen projekti mikä tuli tehtyä mastonin neonvärisillä spraymaaleilla. Ne ei kyllä peitä mitään. Joo, hassuja ovat, läpikuultavia kalvoja. Mutta eikös pullossa ole enää mainintaa että valkoista alle jos pohja tumma tai monivärinen? |
Jeszse 21.03.2023 09:51:05 | |
---|
J.Nikkanen: Joo, hassuja ovat, läpikuultavia kalvoja. Mutta eikös pullossa ole enää mainintaa että valkoista alle jos pohja tumma tai monivärinen? Tais olla vaan lupauksia vähän paremmasta peittävyydestä ku mitä oli. Myös luki että ei valu, ja jumalauta että valu helposti. Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |
darkus 21.03.2023 12:52:55 | |
---|
Jeszse: Tais olla vaan lupauksia vähän paremmasta peittävyydestä ku mitä oli. Myös luki että ei valu, ja jumalauta että valu helposti. Juu niissä paukkupullois on niin olematon se suutinkoko että hirveetä lirua ne maalit ja lakat on. Jumalauta että oli ihanaa sillon kun siirryin käyttämään kunnollista ruiskua ja PU lakkaa, kun ei saa valumaan millään. Sulla tais tää aikajana mennä täysin päinvastasesti kun mulla :D |
Jeszse 21.03.2023 13:07:52 (muokattu 21.03.2023 13:08:05) | |
---|
darkus: Juu niissä paukkupullois on niin olematon se suutinkoko että hirveetä lirua ne maalit ja lakat on. Jumalauta että oli ihanaa sillon kun siirryin käyttämään kunnollista ruiskua ja PU lakkaa, kun ei saa valumaan millään. Sulla tais tää aikajana mennä täysin päinvastasesti kun mulla :D Juu, en mä oo tehny paukkupulloilla mitään ennen tota crackleprojektia. :D Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. |