Aihe: Nauhasahaus laatikkoa (Fret Slottinh Milter Box)
1 2
mungiisi
17.01.2008 19:54:41 (muokattu 17.01.2008 19:55:14)
Tuollaista suositteli minulle kitaranrakennuskurssilla sijaisopettaja. Tutkailin hieman esitettä ja vaikuttaisi aika kovalta vempeleeltä. Ohessa linkki.

http://www.stewmac.com/shop/Frettin … _slots/Fret_Slotting_Miter_Box.html

Saisiko näitä mistään Suomesta, ja jos saa niin mihin hintaan? Eihän tuo dollarinkaan kurssi paha ole joten voisi sen melkein tuoltakin tilata..

EDIT: Jaha, kirijootusvirhe otsikossa.
Destroy Erase Improve
jukkasil
17.01.2008 20:10:49

Hyvä vehje on, ostin tuon macilta syksyllä ja on kyllä erittäin suositeltava vehje.
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
mungiisi
17.01.2008 20:15:42
Hyvä vehje on, ostin tuon macilta syksyllä ja on kyllä erittäin suositeltava vehje.

Kuinka sujui tilaaminen, paljon maksoi lopulta ja mitä "sapluunoita" ostit?
Destroy Erase Improve
spyykko
18.01.2008 11:09:58 (muokattu 18.01.2008 11:10:27)

StewMacilta tilaamisesta löytyy juttua palstalta paljon. Kerrottakoo nyt vielä, että hienosti pelaa.

TUlleineen ja alveineen tällä hetkellä nyrkkisääntöinä voi pitää seuraavaa:
Hinta taaloissa = hinta euroissa sisältäen hinnan päälle tulevat kulut. Tarkemmat laskukaavat löytyvät FAQ:sta
Ite olis taas tarvinnu tehdä
jukkasil
18.01.2008 12:27:05 (muokattu 18.01.2008 12:27:20)

Ostin boxin ja sahan, sapluunat olen tehnyt töissä itse. Maksoi vähän alle 100 egee lähipostiin kannettuna.
Kitaranrakennusyritelmää, uusin projekti: http://tuulikumpu.galleria.fi/kuvat/kitaraprojektit/
kulmahiomakone
18.01.2008 12:30:56 (muokattu 18.01.2008 12:31:48)
Jos kitaroita rakentaa enemmän, tuo on hyvä sijoitus.

Ja ehdottoman kannattavaa on ottaa skaalaviivain, tai useampia, mukaan. Yksinään tuo on melko turha.

DIT: eli näitä tarkoitin: http://www.stewmac.com/cgi-bin/haze … ;sku=4915&ITEM=catalog/sku.html
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
mungiisi
18.01.2008 17:06:46
Kiitoksia vastauksista! Täytyykin katsoa jos laittaisi tilauksen menemään.

Jos kitaroita rakentaa enemmän, tuo on hyvä sijoitus.

Ja ehdottoman kannattavaa on ottaa skaalaviivain, tai useampia, mukaan. Yksinään tuo on melko turha.

DIT: eli näitä tarkoitin: http://www.stewmac.com/cgi-bin/haze … ;sku=4915&ITEM=catalog/sku.html

Jees, tiesinkin tämän jo.

Kuinka kauan Stewmacilta on yleensä kestänyt tavaran tulla?
Destroy Erase Improve
Juniper
19.01.2008 10:58:08
Kiitoksia vastauksista! Täytyykin katsoa jos laittaisi tilauksen menemään.

Jees, tiesinkin tämän jo.

Kuinka kauan Stewmacilta on yleensä kestänyt tavaran tulla?

10 päivää on yleensä mennyt, mutta joskus voi mennä enemmän....
poppamies
19.01.2008 11:09:23

Mulla olisi tuo pelkkä saha myytävänä. Kuin uusi ja stopperilla varustettuna. 30,- kotiin toimitettuna. http://www.stewmac.com/cgi-bin/haze … ;ITEM=catalog/sku.html&sku=5745
G strings are for strippers!
mungiisi
19.01.2008 12:04:48
Mulla olisi tuo pelkkä saha myytävänä. Kuin uusi ja stopperilla varustettuna. 30,- kotiin toimitettuna. http://www.stewmac.com/cgi-bin/haze … ;ITEM=catalog/sku.html&sku=5745

Voisin olla kiinnostunut, mutta pitäisi sitten selvittää paljonko maksaa muut osat tilattuna sitten?
Destroy Erase Improve
Little Savage
19.01.2008 13:51:23
http://www.stewmac.com/cgi-bin/haze … ;sku=4915&ITEM=catalog/sku.html

Osaa firma ainakin rahastaa kun ovat laittaneet Fenkun ja Gibsonin skaalat eri viivaimeen. Ei Prs:ät tai dobrot mua niin kiinnosta. Saiskohan tollasen viivaimen teetettyä jossain konepajassa esim. akryylilevyyn.
Aukaisempa sepalukseni. EI ! jätetään se huomiseen.
kulmahiomakone
19.01.2008 16:55:53 (muokattu 19.01.2008 17:02:37)
Osaa firma ainakin rahastaa kun ovat laittaneet Fenkun ja Gibsonin skaalat eri viivaimeen. Ei Prs:ät tai dobrot mua niin kiinnosta. Saiskohan tollasen viivaimen teetettyä jossain konepajassa esim. akryylilevyyn.

Saa teetettyä vaikka teräslevyyn. Laserilla ne noita käsittääkseni leikkelee. Toinen asia on, mitä maksaa, jos yhden kappaleen haluaa, eikä ole kuvia valmiina.

Itse ostin rosterista tehdyn viivaimen haluamillani skaaloilla eräältä m.nettiläiseltä, jolla noita on mahdollisuus tehdä - omasta mielestäni edullisesti ja verrattuna esim. stewmacin hintoihin huomattavasti niin. Ilmoittautukoon itse, jos haluaa tehdä bisnestä. Mitä nimimerkin tietoja katselin, niin ei ole ollut toviin aktiivinen. Tosin luultavasti lukee tämän ketjun, jos sattuu palstalla pyörimään ;-)

DIT: sen verran vielä, että kyllä tuo laatikko viivaimineen on lähellä parasta kitararakennukseen liittyvää investointia, jonka olen toistaiseksi tehnyt. Otelautoja voi nykyään kokeilun vuoksi tehdä mistä vain, ja itse tekeminen on kaukana siitä stressistä, jonka viivaimen tihrustelu ja nuppineulalla merkkaaminen aikoinaan tuotti lukuisine tarkistusmittauksineen.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
samipa
21.01.2008 00:32:30 (muokattu 21.01.2008 00:33:45)
Olisin myös kovasti kiinnostunut tuollaisesta viivaimesta !

Te ketkä olette hankkineet tuollaisen laatikon nauhojen sahaukseen, sanokaahan olisko vaikea tehdä itse? Mä ajattelin rakentaa sellaisen. Ostin tuossa vetosahan jonka terä 0,5 mm paksu eli taitaa olla just passeli urien leveyttä ajatellen. Nyt pitäis viritella boksi ja tehdä sahaan (terään) säädettävä stopperi. Toi viivain olis kyllä hyvä... kuinka tehdä itse tai tilata joltain joka osaa ja jolla välineet. Minuun voi ottaa yhteyttä viivaimen tekijä :) Onkohan viivaimen tekijä pahoillaan, jos saisin "joltakin" hänen tietonsa, jotta voisin olla häneen yhteydessä..?

-Sami
samipa
22.01.2008 18:37:16
Tuossa nauhan sahaukseen tarkoitetussa laatikossa on asia, jota jäin miettimään.. Kuinka tuo kokonaisuus, otelauta ja siihen kiinnitetty "skaalalevy", ovat kiinni tuossa sahauslaatikossa? Sen tiedän että siinä on tuo ohjaustappi, joka sujahtaa aina mukavasti skaalalevyssä oleviin koloihin. Kiristetäänkö laatikkoa jotenkin, että tuo otelauta pysyy sahattaessa kiinni?

-Sami
spyykko
22.01.2008 21:13:42

Tuossa nauhan sahaukseen tarkoitetussa laatikossa on asia, jota jäin miettimään.. Kuinka tuo kokonaisuus, otelauta ja siihen kiinnitetty "skaalalevy", ovat kiinni tuossa sahauslaatikossa?

Siis otelauta on kiinni skaalatempleitissä kaksipuoleisella teipillä. Tuota pakettia sitten liikutetaan ura kerrallaan sen ohjaustapin mukaan.

Levessuunnassa viivaimen leveyden tulee olla sahalaatikon leveyden mukainen.
samipa
23.01.2008 21:18:16
Siis otelauta on kiinni skaalatempleitissä kaksipuoleisella teipillä. Tuota pakettia sitten liikutetaan ura kerrallaan sen ohjaustapin mukaan.

Leveyssuunnassa viivaimen leveyden tulee olla sahalaatikon leveyden mukainen.

Eli tolla laatikolla voi tehdä vain yhden koon otelaudan. Toki niitä voi kaventaa sopivaan leveyteen, mutta laatikkoa leveämpiä ei pysty tekemään.. Hmm.. Liikutellaanko tuota otelautaa+"skaalalevyä" aina nostamalla se sen laatikossa olevan ohjurin kohdalle? Onko se ohjuri tiukka eli pääseekö kaula liikkumaan laatikossa vai pitääkö sitä puristaa rystyset valkoisena? Onhan mulla kysymykset, mutta näin pitää tehdä tajutakseen hivenen paremmin.

Katselin tuolta laatikkoa myyvältä sivustolta kaiken mahdollisen tuosta laatikosta, mutta pitänee katsella muualtakin netistä, jos joku olisi oman tehnyt ja varmasti onkin tuolla hinnalla !

Keneltä viivain.. jos olisi joku ammattilainen joka omaisi metalliverstaan ja laitteen jolla tehdä "skaalalevyjä"..

-Sami
samipa
10.02.2008 20:03:47 (muokattu 10.02.2008 20:12:01)
Turha kysymys ja pyyhin jo tekstit pois, kun selvisi asia jo. Ja jäin miettimään jo uutta asiaa. Jos sahassa käyttää tuota syvyyden rajoitinta, niin kuinka se mahtuu tuohon lootaan? Ainakin kuvassa "jiirin" aukko näyttää niin kapoiselta, ettei toi syvyyden rajoitin mahdu terän kanssa raossa kulkemaan? Kenellä on tuo boksi, valaiskaa! Kiitos siitä !

Niitä levyjä voisin silti ostaa tai vaihtaa oravannahkaan..

Sami
spyykko
10.02.2008 21:49:36

Turha kysymys ja pyyhin jo tekstit pois, kun selvisi asia jo. Ja jäin miettimään jo uutta asiaa. Jos sahassa käyttää tuota syvyyden rajoitinta, niin kuinka se mahtuu tuohon lootaan?

Mun käsittääkseni sitä sahan kylkeen ruuvvattavaa rajoitinta ei ole tarkoitus käyttää laatikon kanssa. Laatikossa on omat syvyydenrajoituspalansa. Kts kuva http://www.stewmac.com/freeinfo/i-4730/i_4730.gif
samipa
13.02.2008 21:57:21 (muokattu 13.02.2008 22:09:02)
Mun käsittääkseni sitä sahan kylkeen ruuvvattavaa rajoitinta ei ole tarkoitus käyttää laatikon kanssa. Laatikossa on omat syvyydenrajoituspalansa. Kts kuva http://www.stewmac.com/freeinfo/i-4730/i_4730.gif

Sahatessa lootalla ja sen syvyydenrajoittimilla ei taida saada oikeaa syvyyttä koko nauhauralle, johtuen otelaudan kaarevuudesta. Sahauksen jälkeen pitää siis vetästä tuolla sahalla uudemman kerran ja sen omalla syvyydenrajoittimella. Näin äkkiseltään ajateltuna asia näyttää tuolta.

Projektini eli tuo lespan teko venyy vuosilla, kun kaikki pitää itse tehdä.. Nyt kokoon on haalittu mikkien tekoon tarvittavaa matskua ja käämintäkone on viritteillä, sekä nyt tämäkin laatikko. Olisipa vielä metalliverstas niin johan läksis, voisin tehdä itse kohta kielet, nauhat, virityskoneiston, käämitkin ja muutkin ihan itse :) Pitäis varmaan palata vanhalle työpaikalle energialaitokselle niin pääsis kunnon vertaisiin touhuamaan. Välillä vähän turhauttaa hyvin työkalujen/-koneiden puute.

-Sami
spyykko
14.02.2008 08:17:41

Projektini eli tuo lespan teko venyy vuosilla... ...sekä nyt tämäkin laatikko.

Niin, nauhat toki sahaa varsin pienellä vaivalla myös ilman laatikkoa, pelkällä teräsviivaimella, lyijykynällä, kapeakärkisellä veitsellä, suorakulmalla ja sopivalla sahalla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)