Aihe: mitä liimaa kaulan ja otelaudan väliin..?
1
battery
14.02.2003 00:39:00
otsikko kertoo jo asiansa..
vaahterakaula ja ruusupuuta on otelauta..
Juzzu
14.02.2003 08:51:27
"kitaranrakennusliimaa", eli sitä samaa mitä muihinkin saumoihin. Ei erikeepperiä tms. vaan kunnon liimoja. Valitettavasti en osaa merkkejä tms. kertoa, vaikka puteleita on tullut kädessäkin pidettyä. Mutta sellaiseen ymmärrykseen olen jäänyt, nottei ihan lähikaupan kamaa tuokaan liima ole.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
poppamies
14.02.2003 09:25:08 (muokattu 14.02.2003 09:26:08)

"kitaranrakennusliimaa", eli sitä samaa mitä muihinkin saumoihin. Ei erikeepperiä tms. vaan kunnon liimoja. Valitettavasti en osaa merkkejä tms. kertoa, vaikka puteleita on tullut kädessäkin pidettyä. Mutta sellaiseen ymmärrykseen olen jäänyt, nottei ihan lähikaupan kamaa tuokaan liima ole.

Paras liima ehkä on "Titebond" merkkistä liimaa. Sitä ainakin saa Stewart Mc Donald'ilta ja ehkä myös Millbrookilta.
Mutta kyllähän tuohon ihan perinteinen EriKeeperkin soveltuu. Kyllä se on pitkälle hienostelua jos sanoo ettei käy. Olen jo aikaisemmin jossain yhteydessä kertonut että kysyin asiasta Ala-Kuhan Jussilta kun aikoinaan aloitin omalta osaltani kitararakennusharrastuksen. Hänen mukaan tavallinenkin EriKeeper, niinkuin muunmerkkisetkin puuliimat soveltuu hyvin sähkökitara hommiin.
Sitten on aivan eri asia kun rakennetaan akustisia soittimia. Silloinhan käytetään perinteistä luuliimaa. Luuliiman eräs etuhan on että vanhatkin liimasaumat saa auki lämmittämällä .
"G-strings are for strippers"
Juzzu
14.02.2003 10:58:34
Kyllä se on pitkälle hienostelua jos sanoo ettei käy.

No kyllä mun kello viiden teehetken syvälliset keskustelut korkeakultturista häiriintyy, jos tiedostan jonkun käyttävän erikeepperiä! ;o)

Okei, myönnän ettei minulla ollut nimen omaan tietoa siitä, etteikö juuri eri-keepperiä voisi käyttää. Käytin sitä lähinnä kuvaamaan "jotain" liimaa.

Mulle annettiin ymmärtää, että nämä pirullisen kovaksi kuivuvat, veteen ohenemattomat olisivat kai parempia. Emmä ainakaan halua, että vesikäsittelyä rungon pintaan tehdessä kuoppien 'nostamiseksi' olisi olemassa pelko liiman pehmenemisestä. Mutta en kyllä näistä(kään) asioista hirmuisesti vankkaa faktaa omaa! :o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
poppamies
14.02.2003 12:41:58

Emmä ainakaan halua, että vesikäsittelyä rungon pintaan tehdessä kuoppien 'nostamiseksi' olisi olemassa pelko liiman pehmenemisestä.

Käytä verenkestävää liimaa niin ei tartte pelätä kuoppienkaan eressä!
"G-strings are for strippers"
battery
14.02.2003 12:44:06
okei..tänks boys
Jymi
14.02.2003 14:42:17
Joku jo mainitsikin. Eli mielummin jotain kosteuden kestävää puuliimaa, kuin erikeeperiä. Löytyy ihan samasta hyllystä kuin erikeepritkin. Ei kun purkikylkiä tavaamaan, niin pitäisi löytyä.
eh_series
14.02.2003 18:20:39
Titebond liimaa voi hyvin suositella vaikkakin sen saatavuus on hieman hankalaa. Itse olen viimekerrat tilannut sitä helsingistä "Liikanen musical Instrument" soitinrakentajalta.
Titebond liima on myös vesiohenteinen elikkä korjausmielessä käy samat konstit kuin mitä esim. luuliimassakin.
-grind-
15.02.2003 13:39:04

No, itse laitoin 2-komponenttiepoksiliimalla. On pysynyt.
Miikathebest
16.02.2003 13:40:58 (muokattu 16.02.2003 13:44:43)

Minä taas olen muistaakseni jollain Kiilto puulimalla liimannut. Tai siis sillä samalla puulimalla, millä kaikki muutkin puujutut liimataan.
On kestänyt.
Jormaz
16.02.2003 15:24:07
Mä liimasin tällasella kuin "Cascol puuliima". "Vahva veden-/kosteudenkestävä puuliima".
Back to the 80's
JJ
17.02.2003 14:21:02
minä käytin Sig-Bond merkkistä liimaa. Saapi Malmin lentokentän lennokkikaupasta ja varmaan puhelimella voi tilata ulkopaikkakunnillekin. eri keeperiä saa tosin varmaan "hieman" halvemmalla. väittävät sig-bondin olevan parasta tähän tarkoitukseen, tiedä sitten...
Wolf
17.02.2003 15:57:10
minä käytin Sig-Bond merkkistä liimaa. Saapi Malmin lentokentän lennokkikaupasta ja varmaan puhelimella voi tilata ulkopaikkakunnillekin.

tuota nyt ei välttämättä kannata lähteä tilaamaan ihan asiakseen tuolta kun SIL:llä on aika suolaset nua hinnat millä ne postittaa. 40mk maksaa vaikka tilaisit sieltä yhden balsatikun. Niin ja tuo Sig-Bondhan on siis ainakin minun käsityksen mukaan tarkoitettu lennokkien rakentamiseen eli balsalle etc..
Johnny Jazz
17.02.2003 16:22:51

tuota nyt ei välttämättä kannata lähteä tilaamaan ihan asiakseen tuolta kun SIL:llä on aika suolaset nua hinnat millä ne postittaa. 40mk maksaa vaikka tilaisit sieltä yhden balsatikun. Niin ja tuo Sig-Bondhan on siis ainakin minun käsityksen mukaan tarkoitettu lennokkien rakentamiseen eli balsalle etc..

toi on kyllä ihan totta, postikulut on hirveet ja itse liimakin on aika kallista. liima on kyllä oikeasti hyvää, soveltuu hyvin muunkin puun liimaamiseen kuin balsan. ideahan on lähinnä se, että liima on kovaa ja kestävää, ja sitä tuo kyllä on..
Jormaz
18.02.2003 16:44:19 (muokattu 18.02.2003 16:45:14)
Reunalistoja liimailin lapaan ja perkele kun on sormenpäät pikaliimassa. Noh, kyllähän se sieltä kuluu pois...

LISÄYS: Mä käytän aina ja ikuisesti liikaa liimaa, oli kyse sitten kitarasta tai pienoismalleista, aina liikaa liimaa! Onko tuttu ongelma?
Back to the 80's
Miikathebest
20.02.2003 19:29:52 (muokattu 20.02.2003 19:30:12)

Mä käytän aina ja ikuisesti liikaa liimaa, oli kyse sitten kitarasta tai pienoismalleista, aina liikaa liimaa! Onko tuttu ongelma?

MInä pistin 1. kitarani otelaudan väliin liian vähän liimaa, ja se jäi yhdestä reunasta ikään kuin irti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)