Aihe: Sähkökitaran rakennus? 1 | |
---|---|
![]() 12.02.2003 20:09:04 | |
Niin, ajattelin aloittaa kuolun teknisentyön tunneillä sähkökitaran rakennuksen (tarkoitus olisi saada body valmiiksi) ja tarvitsisin hieman tietoja kitaroiden (sähkö) valmituksesta. Eli onko teillä jollain mielessä mitään threadia täällä, sivua internetissä tai vaikkapa kirjaa? Kerran täällä (kitarapalstalla) oli joku threadi, mikä muistaakseni käsitteli bodyn materiaaleja, mutta sitä en itse kerinnyt löytää.. Eli, apu olisi tarpeen.. | |
![]() 13.02.2003 00:57:05 (muokattu 13.02.2003 01:03:24) | |
Niin, ajattelin aloittaa kuolun teknisentyön tunneillä sähkökitaran rakennuksen (tarkoitus olisi saada body valmiiksi) ja tarvitsisin hieman tietoja kitaroiden (sähkö) valmituksesta. Eli onko teillä jollain mielessä mitään threadia täällä, sivua internetissä tai vaikkapa kirjaa? Kerran täällä (kitarapalstalla) oli joku threadi, mikä muistaakseni käsitteli bodyn materiaaleja, mutta sitä en itse kerinnyt löytää.. Eli, apu olisi tarpeen.. Tässä on helvetin hyvä sivu: http://www.projectguitar.com/ Tässä toinen: http://www.buildyourguitar.com/ Kirjoista kannattaa (kuulemma) tsekata "Make your own electric guitar", kirjoittaja Melvyn Hiscock (=hänen kullinsa). LISÄYS: Tää saa aina hyvälle tuulelle: http://www.carverdoug.com/wang.html Back to the 80's | |
![]() 13.02.2003 16:00:33 | |
Hmm... Onkos olemassa sivuja, joissa kerrottaisiin jotain kaularaudoista? Käsittääkseni kaularaudalla varustettu skitta on parempi, mutta itse en tiedä, ett olenko koskaan edes soittanut radallisella kitaralla, tai mistä kaularaudan tunnistaa... Onkos netissä tälläisestä asiasta tietoa, vai onko projekti ihan "mahdoton" toteuttaa... ps. kiitos sivuista! | |
![]() 13.02.2003 17:59:34 | |
Hmm... Onkos olemassa sivuja, joissa kerrottaisiin jotain kaularaudoista? Käsittääkseni kaularaudalla varustettu skitta on parempi, mutta itse en tiedä, ett olenko koskaan edes soittanut radallisella kitaralla, tai mistä kaularaudan tunnistaa... Onkos netissä tälläisestä asiasta tietoa, vai onko projekti ihan "mahdoton" toteuttaa... Katso nyt noi sivut ensin ja kysy lisää sitten. Haullakin löytyy. Satavarmaan olet soittanut kaularaudallisella kitaralla jos olet soittanut muutakin kuin klassista kitaraa. | |
![]() 13.02.2003 18:29:29 | |
Siis, kun ei ole tietoa, että onko kitaran kaulassa viakkapa joku kolo, josta voi kiristää kaularautaa? Voin tietysti olla soittanutkin, mutta en ole huomannut kitaroiden kauloissa mitän erikoista (taas on aikas nolo viesti) | |
![]() 13.02.2003 18:47:55 | |
Siis, kun ei ole tietoa, että onko kitaran kaulassa viakkapa joku kolo, josta voi kiristää kaularautaa? Voin tietysti olla soittanutkin, mutta en ole huomannut kitaroiden kauloissa mitän erikoista (taas on aikas nolo viesti) Noh, noh..ei oo olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vaan huonoja vastaajia *tsekkaa peilistä* Se kaularauta on kätkeytyny sähkö-ja teräskielisten kitaroiden kaulaan sinne otelaudan alle. Sitä säätämällä pystyy kaulan vinoutumia ja sitä "relief"iä, kaulan pitää olla vähän notkolla, säätämään. Säätöä ei pidä kuitenkaan tehdä jos ei ole täysin selvillä mitä on tekemässä, silläkin se rauta on vähän "piilossa". Rauta asennetaan kaulaan koneistettuun uraan ja jos olet huomannut joidenkin kitaroiden lavassa siinä yläsatulan takana sellaisen muovilätkän jossa voi lukea esim. sen nimenomaisen kitaran malli tai sitten siinä ei lue mitään, kuitenkin kaularaudan säätömutteri on juuri sen nimenomaisen lätkän alla. Fenkuissa usein säätö on sieltä kaulan alapäästä. Rautojakin on useita tyyppejä, jotkut raudat on sellaisessa kotelossa, jotkut ovat vähän niinkuin tavallista kierretankoa. Esim. Rickenbackereissa on omintakeinen kaularautasysteemi, ensinnäkin rautoja on kaksi ja toiseksi ne saa melko näppärästi kaulan sisältä uloskin. Johan tuli kaularauta-asiaa, toivottavasti saat tolkkua. :) | |
![]() 14.02.2003 00:31:04 | |
Kannattaa valita heti alkuun lankkupuuksi joku tarpeeksi kevyt puulaji esim mahonki tai leppä. Koivut ja männyt on unohdettava, niillä ei tule kuin paha mieli. Mahongilla varmaan onnistuu helpoiten. Hyvä projekti alkuun voisi olla kopio jostain perusmallista esim telecaster / Stratocaster. Osat kannattaa hankkia kunnolliset, myös pikkuosat kuten kaulan kiinnityslevyt (jos pulttikaula) jne. Itse tein nuorempana 4 sähkökitaraa, kaksi lankku ja kaksi puoliakustista. Hauskaa näperrystä. Niin ja pintaa selluloosalakka tai akryylilakka (tai sellakka jos haluaa kikkailla). Miranolit, Dicot ym huonekalulakat on kierettävä kaukaa... | |
![]() 14.02.2003 15:24:56 | |
Miranolit, Dicot ym huonekalulakat on kierettävä kaukaa... Hmm, Dicco huonekalulakka, sehän on juuri nitroselluloosalakkaa. Minä en ainakaan ole siitä mitään vikaa löytänyt, onko sulla perusteluja miksi pitäisi kiertää kaukaa? | |
![]() 14.02.2003 15:32:43 | |
Kiitos vinkeistä... Olenin aina ihmetellyt, että onko sellainen lätkä vain koriste =) | |
![]() 14.02.2003 15:53:22 | |
Kaikella kunnioituksella, mutta jos sähkökitarasta käsitteet kaularauta ja pulttikaula on tuntemattomia, kannattaisi ehkä ennen tekemisen aloittamista perehtyä kitaroihin hipelöimällä ja kuvia katsomalla vähän lisää. Ja sen jälkeen, ei muuta kuin homma tulille, kitaranrakennus on kivaa! Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 14.02.2003 20:10:09 | |
Käsite kaularauta oli minulle "tuttu", mutta olin aina luullut, että kaularaudallisilla kitaroilla on jokin reikä siellä kaulan takana (peukalon puolella)... Mutta kertokaapas mielipiteenne, kannattaako valmistaa kitara ilman kaularautaa? | |
![]() 15.02.2003 11:09:57 | |
jos on super hullun rohkee niin tee vaan ilman rautaa. mutta jos on yhtään järkee niin ns . 2 suuntanen kaula rauta ja se joka on niistä kallein. nimittäin sellasta gurkoo ei vielä maanpäältä löydy joka osaa sanoa että miten " tämä " kaula asettuu. raudalla saa säädettyä.muttei mahottomia. eihän rauta maksa juuri mitään. | |
![]() 15.02.2003 21:55:02 | |
No teen raudalla... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)