Aihe: voimaradio ja putket.
1
singularity
02.08.2003 12:53:55
Oon ehkä ostamassa todella vanhaa voimaradion putkivahvaria hintaan 20 euroa. Onko paha hinta? Kokeilin kitaralla ja ihan kivat soundit siitä lähti ja aattelin rakentaa siitä kunnon kitaravahvarin. Putket ovat Tele fun kenin ECC 808 (yksi kpl), ECC 85 (kaksi kpl) ja EL 84 (neljä kpl). Kukakohan osais kertoo noista putkisata jotain.. ihan mitä vaa. Fenderi ainakin käyttää EL 84 putkia jossain vahvareissa. Jos rakennan kitaralle siitä vahvarin ni mitä kitara elementtejä suosittelette, ja onko parempi laittaa yks 12" vai esim 4x10" Värkki tulis koti käyttöön.

Kiitoksia!!
absqua
03.08.2003 12:36:36
Oon ehkä ostamassa todella vanhaa voimaradion putkivahvaria hintaan 20 euroa. Onko paha hinta? Kokeilin kitaralla ja ihan kivat soundit siitä lähti ja aattelin rakentaa siitä kunnon kitaravahvarin. Putket ovat Tele fun kenin ECC 808 (yksi kpl), ECC 85 (kaksi kpl) ja EL 84 (neljä kpl). Kukakohan osais kertoo noista putkisata jotain.. ihan mitä vaa. Fenderi ainakin käyttää EL 84 putkia jossain vahvareissa. Jos rakennan kitaralle siitä vahvarin ni mitä kitara elementtejä suosittelette, ja onko parempi laittaa yks 12" vai esim 4x10" Värkki tulis koti käyttöön.

Kiitoksia!!

20 euroa on halpa hinta tuosta!
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
sihvoh
04.08.2003 16:52:42
Tuohan on loistava VOX -aihio. Ei muuta kuin sopiva etuaste vaan niin olet onnellinen VOX -tyylisen vahvistimen omistaja. Kotikäyttöön tuossa voipi olla jo kyllä liikaakin tehoa. Onko tuo muuten strereo vaiko monovahvistin ?

Neljällä EL84 saa jo aika paljon mökää jos ne ovat yhdesssä kanavassa. Jos se on stereo niin silloin lienee jokin 2 x 15 W vahvistin kyseessä.

Stereon tapauksessa voisit jopa tehdä kaksi erillistä ja erityyppistä etuastetta tyyliin VOX / Marshall tai Fender / Marshall, jne... oman maun mukaan.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
Mikko Kankaanpää
04.08.2003 16:57:09

Kiitoksia!!

Voima vahvistimissa on muistini mukaan päätteessä köykkä kytkentä, joka ei sovellu kitarakäyttöön ja sitä paitsi ovat loistavia hi-fi vahvistimia, joita ei saa kannibalisoida. Keräilijät voisivat maksaa tuosta...

Mikko
sihvoh
04.08.2003 21:21:42
Voima vahvistimissa on muistini mukaan päätteessä köykkä kytkentä, joka ei sovellu kitarakäyttöön ja sitä paitsi ovat loistavia hi-fi vahvistimia, joita ei saa kannibalisoida. Keräilijät voisivat maksaa tuosta...

Mikko

Niinpäs onkin, ei vaan heti sytyttänyt :-) Lisää aiheesta seuraavan linkin takana.

http://www.kolumbus.fi/epap/voimaradio/hifi/hifi.html

Ja kuten Mikko sanoikin, säilytä sellaisenaan... jos tuon saat 20 EUR hintaan ja se toimii niin on kyllä hyvä ostos, kateeksi käy.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
PL
05.08.2003 09:45:53 (muokattu 10.12.2003 11:19:53)
..................
sihvoh
05.08.2003 16:26:29 (muokattu 05.08.2003 16:34:19)
...Mikä malli, onko mono vai stereopeli...

Jos se on Köykän tekeleitä niin se ei ole välttämättä kumpikaan vaan ortoperspekta, siis 3 kanavainen.

Linkki vielä uudelleen ylemmältä tasolta:

http://www.kolumbus.fi/epap/voimaradio/
singularity
06.08.2003 15:39:55
Joo kyl mä sen ostin ja kakskymppiä maksoin. Vai ettei käy kitaravahvariks...miks ei??? Mä kyllä jo kokeilin sitä kitaralla ja hyvin pelitti. Olis kiva tietää miks se ei toimi kitaran kanssa. Eli se on mallia 405 ja tuolta linkista löytyypi vähän enämpi tietoa. Nyt kaikki vähänkin asiasta tietävä vois jelpata mua, kun en oikkeen oo putkivahvareihin ja kitarakaapin rakentamiseen perehtynyt. Tilasin jo Jensenin C12Q 12" elementin ja kohta pitäis alkaa koteloa väsäämää.
Mikko Kankaanpää
06.08.2003 15:46:56

Joo kyl mä sen ostin ja kakskymppiä maksoin. Vai ettei käy kitaravahvariks...miks ei??? Mä kyllä jo kokeilin sitä kitaralla ja hyvin pelitti. Olis kiva tietää miks se ei toimi kitaran kanssa.. Nyt kaikki vähänkin asiasta tietävä vois jelpata mua, kun en oikkeen oo putkivahvareihin ja kitarakaapin rakentamiseen perehtynyt.

Ensinnäkin älä modifikoi laitetta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mieluummin myyt sen ja ostat vastaavan josta saat tehtyä kitaravahvistimen.

Jos vahvistin on sellainen kun luulen on pääteasteeessa eräänlainen "catode follower" kytkentä. Tämä sopii erinomaisesti hi-fi käyttöön, mutta ei yliohjaudu niin kuin kitaravahvistimien pitää.

Rahalla mitä saat tuosta voimasta voit ostaa muuntajat ja muut osat pikkuvahvistimeen.

Yst. terveisin,
Mikko Kankaanpää
http://www.bmelectronics.tk
Mikko Kankaanpää
06.08.2003 15:48:32

Minulla oli kerran tuon tyyppinen vahvistin ja eräs jenkki oli valmis vaihtokauppaan jossa hän tekee minulle minkä tahansa putkivahvistimen jos lähetän ko. vahvistimen hänelle...

Mikko
PIM
06.08.2003 15:57:51
Kun kyseessä on tänä päivänä harvinainen palanen kunniakkainta suomalaista audiohistoriaa niin on todellakin edesvastuutonta lähteä pilaamaan sitä. Pienellä etsimisellä löydät varmasti jonkun alan harrastajan joka on valmis maksamaan (huom: vielä toimivasta) laitteesta hyvän hinnan.
Peten KesäAle jatkuu, klikkaa nimimerkkiä. Tarjolla pari puoliakustista, strato, putkikombo ja uutta tavaraa tulossa
singularity
12.08.2003 02:12:43
Vai ei yliohjaudu niin niinkuin skittavahvari. Kattokaas ku mul on bossin efektipedaali jossa on esivahvistin ja sillä mä voin yliohjata jos on tarves. Eikös se yliohjaaminen tapahdu just esivahvistimella??? Voikos toi laite hajota jos mä käytän sitä skittavahvarina... itse en usko että se siitä kärsii.
Mikko Kankaanpää
12.08.2003 07:44:06

Vai ei yliohjaudu niin niinkuin skittavahvari. Kattokaas ku mul on bossin efektipedaali jossa on esivahvistin ja sillä mä voin yliohjata jos on tarves. Eikös se yliohjaaminen tapahdu just esivahvistimella??? Voikos toi laite hajota jos mä käytän sitä skittavahvarina... itse en usko että se siitä kärsii.

Tarkoitin että kun päätevahvistin alkaa särkemään (päätesäröhän on se maukkain särö) niin se ei särje tavalla johon olemme tottuneet kitaravahvistimissa. Etuastesärö on sitten eri asia. Ei laitteen pitäisi kitarakäytöstä kärsiä.

t. Mikko
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)