Aihe: Viritysmittari
1
ihis
20.08.2003 13:22:27
Minkäköhänmoisella IC:llä viritysmittarit on varustettu?
Tarkoituksena ois koittaa tehä yks mittari, jossa näytöllä lukee nuotti C, C#, D.. tai oikeastaan C , C. , D .. ja ledeillä näkyy kuin lähellä ko. virettä ollaan.

Onko kukaa rakennellu semmosii?? ..tai joku viittis avata oman viritysmittarihärvelipurkinkannen ja valaista..

Kuinkakohan helppoo on sen kalibrointi? ..oskilloskooppi ja funktiogeneraattori kauniiseen käteen..?
baron
20.08.2003 14:04:18

Tarkoituksena ois koittaa tehä yks mittari, jossa näytöllä lukee nuotti C, C#, D.. tai oikeastaan C , C. , D .. ja ledeillä näkyy kuin lähellä ko. virettä ollaan.

Onko kukaa rakennellu semmosii?? ..tai joku viittis avata oman viritysmittarihärvelipurkinkannen ja valaista..

Kuinkakohan helppoo on sen kalibrointi? ..oskilloskooppi ja funktiogeneraattori kauniiseen käteen..?

Onko rakentelu hobby? Sellaisiahan saa kaupasta puoli-ilmaiseksi!
ihis
21.08.2003 08:05:59
Joo. Aattelin semmosen ihan huvikseni rakentaa...
Kyl mä tiiän... on mulla kyllä muunlaisia mittareita (lcd-näytöllä)...
baron
21.08.2003 08:51:42

Joo. Aattelin semmosen ihan huvikseni rakentaa...
Kyl mä tiiän... on mulla kyllä muunlaisia mittareita (lcd-näytöllä)...

OK, jos sä tykkäät siitä!
2N3904
21.08.2003 09:26:22
...

Kaupallisista mittareista saattaa löytyä jotain custom-asicceja. Pystyy tuollaisen toki itsekin tekemään (siis mittarin, ei asiccia), mutta ei ole mikään aloittelijan projekti. Nuo näyttöasiat vaativat väkisinkin mikrokontrollerin käyttöä ja paljon softaa.

Viritysmittareissa (mielestäni) aita on matalin analogisen taajuuslaskurin kohdalla. Tällaisen olen toteuttanut:

-etuasteena fuzz-face -tyyppinen 2 trankun kytkentä, jonka jälkeen simppeli R-C alipäästösuodin
- Itse taajuuslaskurina monostabiiliksi kytketty 555-ajastin (pitää olla CMOS-versio ja reguloitu käyttöjännite)
- 555:n lähdöstä tulee PWM-moduloitu liipaisutaajuuteen verrannollinen signaali, joka skaalataan ja suodatetaan yhdellä trimmerillä ja isolla konkalla DC-jännitteeksi. Itse skaalasin siten, että 1mV vastaa yhtä Herziä.
- DC-jännite mitataan tavallisella yleismittarilla, joka siis millivolttiasteikolla näyttää nyt suoraan Herzejä.

Kalibroinnin voi tehdä tietokoneella. Generoi jotain taajuuksia jollain ohjelmalla ja syöttää niitä äänikortin kautta mittarille. Omani kalibroin Zoom 9002:lla, josta tulee 440Hz referenssitaajuus. Zoomin referenssiä saa säädettyä olikos se nyt välillä 440-444Hz 1Hz pykälissä. Viritysmittari erotti tuossa kohdassa nuo 1Hz:n erot.
ihis
21.08.2003 11:17:33 (muokattu 21.08.2003 11:19:53)
Nuo näyttöasiat vaativat väkisinkin mikrokontrollerin käyttöä ja paljon softaa.

Joo. Taitaa jäädä näyttö laittamatta. :)

Kiitti vinkeistä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)