Aihe: Paljon maksaa kitaran rakentaminen?
1
Owen Meany
19.08.2003 21:37:26
Jos rakentaa sähkökitaran, niin paljon rahaa uppoaa materiaalehin? Entä akustisessa? Mistä hinnoista lähtään siis liikkeelle jos halutaan saada ihan mukavalta kuulostava instr..instre..insest..öhh..tuota, soitin. Oon ollut aikeissa mennä soitinrakennuskurssille.

On varmasti paljon kysytty aihe, mutta kun tuo haku ei ole tällä hetkellä käytössä.. Ihan lyhyt vastaus riittää. Kiitos ja anteeksi.
Juzzu
20.08.2003 07:56:14 (muokattu 20.08.2003 07:56:34)
Puut saat kyllä alta sadan euron, todella reilustikin alle riippuen tarpeesta ja näyttävyydestä. Rautaosat ja mikit jne. sieltä halvemmasta päästä tai omasta ja kavereiden miljoonalootasta, niin ei välttämättä valmis kitara maksa edes kolmatta sataa euroa, alle par sattookin voi loppusumma laihialaisella olla (johon ei kyllä varmaan kurssin hintaa saa sisällytettyä.)

Oma tele-rojektini, jossa ostin sitä mitä teki mieli, maksoi ilman bensa- ja olutkuluja n. 500 juuroa, tuohon sisältyy jo sitten muutakin kuin pelkän lopputuloksen hinta.

Jos lähtisi itse tekemään vaikka Les Paulia itse, periaatteella vimosen päälle ja kaunis, ei varmaan tarvitsisi ihmetellä miksi ne kaupassakin maksaa niin paljon. Kauniit loimuvaahterat, hondurasin mahongit tms. saattavat suomessa maksaa yllättävän paljon.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Congi
20.08.2003 09:50:20
Entä akustisessa?

Materialien hinta tässä tapauksessa liikkuu 200-300€ tuntumassa. Aikaa menee helvetisti. Mulla oli tuuri kun sain soitin rakentajalta jigejä ja työkaluja lainaksi, silti aikaa meni noin 150 tuntia ensimmäisen kitaran rakentamiseen. En osaa kuvitella millaista se rakentaminen olisi jos joka ikinen jigi pitää rakentaa itse. Tosta voit karkeasti laskea kustannuksen.
Owen Meany
20.08.2003 15:29:38
kun sain soitin rakentajalta jigejä ja työkaluja lainaksi

Jigi? Kuinka todennäköistä on, että ensimmäisestä kitarasta tulee ihan toimiva soitin?
Antti1
20.08.2003 15:55:06 (muokattu 20.08.2003 15:57:47)
Jigi?

Muotti, aihio tai jotain sellasta. Vähän vaikea selittää. Vaikka sellanen juttu johon laitetaan kaulan muotoon sahattu puunpölkky, jota ei ole vielä sen kummemmin muotoiltu. Sitten kun se pölkky on siinä jigissä kiinni voi käytössä olevalla työkalulla (laite riippuu siitä mitä tekee) muokata puunpalaa melkein ilman huolta että joku menisi pieleen.

Kuinka todennäköistä on, että ensimmäisestä kitarasta tulee ihan toimiva soitin?

Jos jaksaa tehdä huolella niin aika varmaa on että se on toimiva. Eri asia sitten taas on että kuinka helppoa on tehdä hyvä soitin.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
P2
20.08.2003 16:42:13
Mulla on tähän mennessä mennyt n. 250e strato-mallisen kitaran tekoon ja vielä on mikit ostamatta. Työtä nyt ei varmaan lasketa :)
Owen Meany
20.08.2003 20:47:49
Kiitos paljon
Vilppu
21.08.2003 10:29:15 (muokattu 21.08.2003 10:30:37)
Entä akustisessa?

Akustisen suhteen se puiden laatu korostuu. Eli niiden kanssa ei kannata ainakaan tinkiä (ellei nyt sen verran, ettei sitä brasilian ruusupuuta siihen ihan ensimmäiseen yritykseen laita ;-). Teettäessäni itse akustisen maksoin materiaalikulut (+laukun) etumaksuna ja silloin hintaa niille tuli 700 eekua. Mikki on sitten vielä erikseen. Tosin kyseessä on ns. viimosen päälle -malli, eli halvemmallakin pääsee jos haluaa.
Kirjoittakaa hautaani: "hävisi pakastehaukimiekkailussa sialle!"
Congi
21.08.2003 13:50:13 (muokattu 21.08.2003 13:50:29)
Totta. Hintaero puitten välillä (silloin kun ei puhuta brasilialaisesta ruusupuusta) on niin pieni että koko säästäminen materialeista jää kannattamattomaksi.
Juzzu
21.08.2003 14:59:34
Totta. Hintaero puitten välillä (silloin kun ei puhuta brasilialaisesta ruusupuusta) on niin pieni että koko säästäminen materialeista jää kannattamattomaksi.

Tjaah? Itse olen kuvitellut että kevyt Hondurasin mahonki (vai pitäisikö sanoa "Hondurasin" mahonki) olnee tätä nykyä melkoisen kallista? Vai eikö eroa afrikkalaiseen sitten olekaan niin paljon? Tiedätkös noista hinnoista?
Congi
21.08.2003 22:58:05
http://www.touchstonetonewoods.co.uk/ttwp1.html

Tosta Hondurasta en ole varma. Kyseessä on arvostettu lajike. Klassiseen kitaraan oon käyttänyt seetriä. Tossa linkissä olis jotain suuntaa antavaa. Hondurasta ei kyllä minkäänlaista mainintaa. Mielestäni edes 20-30€:n hintaeron takia ei kannata ruveta säästämään.
Juzzu
22.08.2003 07:26:33
Tuo Brazilian Mahogany £78.94 vastannee varmaan tuota Hondurasin mahonkia, kysehän on ymmärtääkseni enemmän etelä-amerikan mahongista kuin ihan konkreettisesti Hondurasista olevasta. Mutta ei nyt ihan halpaa tuo. Suomen hinnoista en kyllä tarkkaan tiedä.
samantien
22.08.2003 10:15:14
Kannattaa tehdä strato. Tervaleppä, haapa, saarni tai suosaarni runkomateriaali maksaa n.25e ja kaulamateriaaliksi vaahtera n.13e.
SURf
22.08.2003 10:22:46
Paljonkohan maksais vaahteralankku kokoa: teinpä koko kitaran yhdestä palasesta.

Mitäköhän ongelmia tuossa tulisi jos tosiaan veistäisi yhdestä puusta kaulan ja rungon?
Insinööri kaatui heinikkoon
Juzzu
22.08.2003 10:43:24
Paljonkohan maksais vaahteralankku kokoa: teinpä koko kitaran yhdestä palasesta.

Mitäköhän ongelmia tuossa tulisi jos tosiaan veistäisi yhdestä puusta kaulan ja rungon?

Saa aika kookas pala olla vaahteraa. Vaahteraa on yleensä käytetty rungossa vain 'maustamassa' soundia, tosin onhan noita kitaroita joissa runko on kokonaan vaahteraa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)