Aihe: Tallapalojen vaihto stratoon, vaikutukset?
1
gitarisat
18.08.2003 16:23:32
Mitä tapahtuu, jos vaihtaa stratoon jostain eri metallista tehdyt tallapalat? Miten vaikuttaa soundiin ym? Kuulin että raskaammilla tallapaloilla olisi mahdollista saada lisää sustainia ja soundi muuttuisi hieman modernimmaksi tms. Pitäneekö paikkansa?
-kepusilmä
Antti1
18.08.2003 16:41:45
Mitä tapahtuu, jos vaihtaa stratoon jostain eri metallista tehdyt tallapalat? Miten vaikuttaa soundiin ym? Kuulin että raskaammilla tallapaloilla olisi mahdollista saada lisää sustainia ja soundi muuttuisi hieman modernimmaksi tms. Pitäneekö paikkansa?

Ja omakohtaista kokemustahan mulla ei tästä ole, mutta mutua ja muita heränneitä ajatuksia kirjoittelen. Saattaa olla että tuo vaikuttaa soundiin, mutta epäilen että vaikutus ei olisi suuri ja särön kanssa varsinkaan helposti kuultava, saatika sitten koko bändin kanssa. Mutta toisaalta jos jokaisen tällaisen pienenkin yksityiskohdan hio soittimestaan viimeisen päälle niin vaikutus soundiin on varmasti melkoinen. Tosin sustainin lisääntymisestä olen minäkin kuullut jossain, liekö huuhaata? Saattaahan se vaikuttaa. Luulisin että jos haluu modernimman soundin olisi sitä helpompi etsiä muista osista/laitteista kuin tallapaloista. Ehkäpä kannattaisi treenata tatsiaan modernimman kuuloiseksi? Äläkä nyt ota viimeisintä vinoiluna. :) Voihan ne tallapalat vaihtaa vaikka ihan ulkonäköseikkojenkin perusteella. Jotkut tallapalat ovat ainakin mielestäni huomattavasti toisia siistimmän näköisiä. Ja jos ne tallapalat ovat modernimman näköiset saattaa psykologinen vaikutuskin luoda mielikuvaa vähän modernimmasta soundista. En mä tiiä..
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
fox
18.08.2003 19:36:33

Kaheksankyt-luvulla oli ainakin ns. muotia vaihdella kitaroihin rutosti messinkiosia. Kyllähän niistä saattaa olla sustainille jotain "apua" mutta sustainia lisää ilman muuta straton vibratallan "inertiablokin" vaihto esmes teräksiseen isoon..ei taida messinkiblokkeja enää löytyä. Toisaalta minun mielestäni mikä hyvänsä tallapala on "parempi" kuin ne ohuesta levystä prässätyt joita näkyy nykyään mehikaanoissa ja squiereissa. Kyllähän nekin asiansa ajaa mutta minä nyt olen tätä mieltä.. ;)
Miikathebest
19.08.2003 16:34:45 (muokattu 19.08.2003 16:36:08)

Rupean jo pikkuhiljaa ymmärtämään, kun käsityönopettajani, joka on rakentanut kitaroita, ja on soittanut kitaraa 80-luvun aluilta lähtien, selitti kokoajan että kuinka hyvä sustain kitarassa on ja muuta.
Tämä heppu olisi tettätänyt minulla/le messinkisen satulan(laittoi viimeiseen tekeemäänsä kitaraan). Ja sekin sano, että 80 luvulla vaihdettiin kaikkia juttuja, jotta saataisiin enemmän sustainia.
Äijällä on sellanen mahonkikitara, kaikilla säätöhöskillä ja Tietenkin itse tehty! Ja särön saa kuulemma mukavaksi compressoria käyttäen :p
On tainnut joillakin 80-luvun kitara"sankareilla" jäädä tamä sustain-homma vähän vaivaamaan.

Voi kun olisin itsekin ollut tietoinen asioista 80-luvulla.
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
gitarisat
19.08.2003 17:07:26
Tosin sustainin lisääntymisestä olen minäkin kuullut jossain, liekö huuhaata? Saattaahan se vaikuttaa. Luulisin että jos haluu modernimman soundin olisi sitä helpompi etsiä muista osista/laitteista kuin tallapaloista.

En ole etsimässäkään suurta soundin muutosta, koska olen nykyiseen varsin tyytyväinen. Sustainia sen sijaan ottaisin mielelläni ripauksen lisää. Lisäksi g-kieli särähtelee jonkin verran, enkä ole vielä ainakaan paikallistanut tuota soundivikaa nauhoista tms johtuvaksi. Yhdeksi parannuskeinoksi ehdotettiin tuota raskaampiin tallapaloihin vaihtamista ja kiinnostaisi kokeilla. Nuo kun eivät ilmeisesti maksa edes mitenkään huimasti. Haluaisinpa vain tietää, onko joku yleensä huomannut jotain eroa erilaisten tallapalojen välillä.
-kepusilmä
p130
20.08.2003 08:36:34

Haluaisinpa vain tietää, onko joku yleensä huomannut jotain eroa erilaisten tallapalojen välillä.

Minulla on melko monessa kitarassa Graph Techin String Saver -tallapalat. Suurin hyötyhän niistä on nimen mukainen kielten pidempi kesto. Mutta kyllä ne soundiinkin vaikuttavat, lisäävät sustainia ja hieman middleä. Stratoon on GT:n sarja jossain viiden kympin tienoilla. Pidän sitä hyvinkin hintansa arvoisena.

Firman nettisivun kuvaus ja vertailut teräs- ja messinkisatuloihin ovat varsin totuudenmukaisia.

http://www.graphtech.bc.ca/
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
gitarisat
20.08.2003 14:25:10
Mistähän nuita Graph Techin String Savereita löytyy? Onkohan Oulussa tai pääkaupunkiseudulla jälleenmyyjiä? T-kaupassa näkyi kyllä löytyvän 48 euron hintaan, mutta mieluummin kannattaisi paikallisia, jos alkaa jotain hankkimaan.

Hieman pelottaa tuo middle-lisäys, kun nytkin sitä alkaa olla jo aika mukavasti varsinkin Hot Rod Deluxen läpi soiteltuna. Osaatko sanoa että koskeeko tuo lisäys koko keskialuetta vai painottuuko se jonnekin ala- tai ylämiddleen?
-kepusilmä
Shaft
20.08.2003 14:46:24
Eiköhän noita ainakin Millbrookista saa? Enpä usko, että tuo middlen korostuminen on mikään ongelma.. hieman soundi voi muuttua, mutta käsittääkseni ero on kuitenkin aika pieni.
p130
20.08.2003 15:00:09 (muokattu 20.08.2003 15:00:38)

Mistähän nuita Graph Techin String Savereita löytyy? Onkohan Oulussa tai pääkaupunkiseudulla jälleenmyyjiä? T-kaupassa näkyi kyllä löytyvän 48 euron hintaan, mutta mieluummin kannattaisi paikallisia, jos alkaa jotain hankkimaan.

Hieman pelottaa tuo middle-lisäys, kun nytkin sitä alkaa olla jo aika mukavasti varsinkin Hot Rod Deluxen läpi soiteltuna. Osaatko sanoa että koskeeko tuo lisäys koko keskialuetta vai painottuuko se jonnekin ala- tai ylämiddleen?

Kullaksella niitä on ollut, ja varmaankin tilaavat jos ei oikeaa versiota ole hyllyssä. Millbrook on maahantuoja.

Ei se middle mitenkään radikaalisti lisäänny, sellainen pienenpieni muutos. Soundista ei voi todellakaan sanoa suoraan onko GT:t vai ei, mutta tutussa kitarassa eroa kuitenkin löytyy vaihdon jälkeen. Ei tuota kannata pelätä.

Useampaan kun olen tuollaiset vaihtanut niin olen huomannut että se korostus vaihtelee hieman soittimen mukaankin. Tasainen tai hieman ylämiddleen suntautuva korostus se tuntuisi yleensä olevan. Mutta vieläkin sanon että soundin muutos on hyvin vähäinen. Suurin vaikutus tulee kielten kestoon, vireen pitämiseen ja sustainiin.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Piirakka
22.08.2003 15:47:15
Mulla on Stratossa String Saver satula ja tallapalat..

Soundi ei paljoakaan mielestäni muuttunut, sustain lisääntyi hieman ja yhtäkään kieltä en ole vuoteen katkaissut näiltä kohdilta, ylä-e pari kertaa siltä kohdalta mitä plekulla eniten piiskaan..
"Marshall Valvestatet suosiolla verkonpainoiksi."-Matti, Tehosekoitin
gitarisat
22.08.2003 18:49:41
Ok! Alkaa vaikuttaa hyvältä. Pitää pistää ostoslistaan nuo String Saver:it. Kiitän vastauksistanne.
-kepusilmä
Piirakka
24.08.2003 14:42:04
Messinki on muuten huono valinta satulaksi tai tallaksi, se kuulemma imee värähtlyjä vähentäen sustainia.. Mestari kertoi..
"Marshall Valvestatet suosiolla verkonpainoiksi."-Matti, Tehosekoitin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)