Prian 23.09.2003 10:49:38 | |
---|
Kun tuommoinen otelaudan kokoinen ja sopivan paksuinenkin pala tammea sattuu olemaan käsillä, niin voisi kokeilla otelaudan tekoa. Mitä mieltä olette, soveltuuko? Onhan tammi kovaa, taidetaan luokitella kovemmaksi kuin vaahtera, mutta rakenne on jotenkin "murenevampaa. Entä saundi ominaisuudet? |
Congi 23.09.2003 15:06:30 | |
---|
Varo ettei tikkuja jää sormeen. T.Congi |
Prian 23.09.2003 15:17:40 (muokattu 23.09.2003 15:17:53) | |
---|
Varo ettei tikkuja jää sormeen. Koitatko aukoo päätä?? Hyvä paikkahan tää on siihen... Kiva ois kuulla rakentavampiakin mielipiteitä. |
Shaft 23.09.2003 16:36:51 | |
---|
Esimerkiksi Brian May on soittanut vajaa neljäkymmentä vuotta kitaralla jossa on tamminen otelauta, joten eiköhän se tuohon käyttöön jotenkin sovellu. Soundista en kyllä osaa sanoa. Aika kovaa ja kuivaa puutahan tuo on, joten varmaankin kohtalaisen kirkas soundi olisi odotettavissa. |
Congi 23.09.2003 18:19:24 (muokattu 23.09.2003 18:32:09) | |
---|
Koitatko aukoo päätä?? Hyvä paikkahan tää on siihen... Kiva ois kuulla rakentavampiakin mielipiteitä. Miks aukoisin? Tammesta harvoin tehdään soittimia, soitinrakennusopettajani juuri kertoi että kyseessä on kovaa kamaa, pinta on karkea ja juuri tämän takia varoitin tikuista :) En tiedä sitten kuinka hyvin pysyy sileenä jos hyvin hiois. Ehkä sen voi käsitellä lakalla :) Edit: http://www.puustudio.com/puuinfo.html#valkotammi Edit2: Niin, ja riippuen myös onko kyseessä puna vai valko tammi, jossain on suuri tapumus käpertyä taittua ja halkeilla :) Meinaan vaan että aika suora pala pitää olla jos aijot saada otelauden joka pysyy myös suorassa vuosienkin jälkeen. T.Congi |
Basismi 23.09.2003 23:34:39 | |
---|
Kyllä wengestäkin tulee kuulemma pirullisia tikkuja sormiin työstäessä, mutta niin vaan tehdään kauloja siitä. Itse puoliksi yllätyin kun huomasin että joissain Smithin bassoissa on tammea kaulalaminaattina. It's hard to be humble when you're so fucking big! |
poppamies 23.09.2003 23:43:49 | |
---|
Ei siinä ole mitään esteitä tehdä se otelauta vaikka tammesta jos kaula muuten on kunnollinen eikä kaulan jäykkyys ole pelkästään otelaudan varassa. Kannatta kokeilla mitä ihmeellisimpiä ja eksoottisimpia puita. You never know! Olen itse ainakin käyttänyt vaahteran ja ebenin lisäksi wengeä ja bubingaa otelautamateriaalina. "G-strings are for strippers" |
Prian 24.09.2003 09:02:51 | |
---|
Miks aukoisin? Tammesta harvoin tehdään soittimia, soitinrakennusopettajani juuri kertoi että kyseessä on kovaa kamaa, pinta on karkea ja juuri tämän takia varoitin tikuista :) En tiedä sitten kuinka hyvin pysyy sileenä jos hyvin hiois. Ehkä sen voi käsitellä lakalla :)Nöyrin anteeksi pyyntöni. Vaikuttaa punatammelta ulkonäön perusteella. Ainakin viilukeskuksen http://www.viilukeskus.fi/ viilukuvien mukaan. Tiedä sitten kun sydänpuu voi olla tummaa.. enkä osaa noita erottaa, kun en oo molempia livenä katellu. Väliäkö hällä. Kokeilen ja teen. Ei tuo karkeus tunnu kuitenkaan sellaiselta että siitä "tikkuja" irtoo, enemmin mujua. |
Basismi 24.09.2003 11:19:01 | |
---|
Olen itse ainakin käyttänyt vaahteran ja ebenin lisäksi wengeä ja bubingaa otelautamateriaalina. Wenge ja bubinga on vielä aika tyypillisiä otelautapuita. Visakoivusta tulisi ainakin eksoottisen näköinen otelauta. Purpleheart (amaranth) ja snakewod on myös hienoja ja nähtävästi äänellisestikin toimivia. It's hard to be humble when you're so fucking big! |
Congi 24.09.2003 19:51:25 (muokattu 24.09.2003 19:52:40) | |
---|
Nöyrin anteeksi pyyntöni. Ei hätää ;) Ensimmäinen vastaukseni oli sen verran lyhyt ja epäselkeä. Olin juuri sillä hetkellä kitara-verstaalla eikä ollut aikaa paneutua kyseiseen puuhun. Kotona sitten löysin sulle nuo tiedot. Kaikista puusta on tehty otelautoja. Sinänsä ei mikään paha idea. Kannattaa kuitenkin seuraavaksi varmistaa että puu on kunnolla kuivunutta, tai toinen vaihtoehto on sahata tarpeeksi syvät nauha-urat niin eipä otelauta väännä kaulaa mihinkään suuntaan jatkossakaan (Ei kuitenkaan lian syvälle). Noh, kokeile pois, ei mitään menetettävää :) T.Congi |