Aihe: 2-toim. kaularaudat ja johtourat 1 | |
---|---|
![]() 21.09.2003 12:23:43 | |
Olen telecasteria tekemässä ja tarvitsisin hieman tietoa kaularaudoista. Olenko ymmärtänyt oikein, että 2-toimiset kaularaudat saa/pitää asentaa tasaiseksi jyrsittyyn uraan eli ei siis kaarevaan kuten normaalit kaularaudat? Jos kaularauta täytyy asentaa tasaiseen uraan niin mitenkäs telen lapa olisi toteutettava? Kaularaudan ulostulo on melko korkealla verrattaessa kaulaan ja järjen mukaan kaularaudan tulisi olla melko keskellä kaulaa. Telen johdotuksista kysyisin sen verran, että millä tavalla johdotusten vaatimat urat on yleensä toteutettu. Millaisia työkaluja siihen tarvittaisiin? | |
![]() 21.09.2003 12:49:05 | |
Tuohon kaularauta asiaan en ota kantaa koska itse tein 1 toimisella versiolla toimivan. Telessähän on perinteisen kaavan mukaan vain yksi varsinainen johtoura, muuthan ovatkin porauksia kavitaatosta kavitaatioon. Eli kyseessähän on kaulamikistä potikoiden syvennykseen menevä reitti. Huom: Et voi vetää suoraan kuoppaa kaulamikin kolosta kontrolleri koloon koska tällöin ura ei peity pleksin alle. Eli vedät vähän yli puolet matkasta pintauraa ja lopun poraat lievästi kulmassa. Työkalut ovat melko vapaat koska nämähän eivät päälle päin näy niin työnjälki saa olla melko karkeaakin. Joko yksinkertaisesti poraat pystyporakoneellaa reikiä vieriviereen ja siistit taltalla tai sitten ohjurin kanssa työstät yläjyrsimellä. Samalla tavalla onnistuvat tietenkin kavitaatiot missä käytetään kyllä yleisesti jälkimmäistä siistimmän ja tarkemman työjäljen takia. Väkivalta Lopettaa Vittuilun. | |
![]() 21.09.2003 19:42:33 | |
Asentaisin kakstoimisen raudan silleen että säätö on bodyn päässä. Näin se käy helpoiten. Samalla jää tuo lavanpää siistiksi. Olen muuten kaikkiin Fendertyyppisiin kitaroihin laittanut sen mutterin sinne tyvipäähän ihan sen takia että lopputulos on siistimpi. Ei sitä kaularautaa tartte ruuvata paljon milloinkaan jos ei huvita jos kaula on kunnollinen. "G-strings are for strippers" | |
![]() 22.09.2003 07:32:49 | |
Olen telecasteria tekemässä ja tarvitsisin hieman tietoa kaularaudoista. Olenko ymmärtänyt oikein, että 2-toimiset kaularaudat saa/pitää asentaa tasaiseksi jyrsittyyn uraan eli ei siis kaarevaan kuten normaalit kaularaudat? Tjaah, no jos oikein ymmärsin niin koteloidut 1-toimisetkin tulee asentaa tasaiseen uraan, ja kannattaa tosiaan pitää huoli että ura on juuri oikean syvyinen, ettei raudan kotelo kanna otelautaa vasten tai toisaalta, ettei ura ole liian syvä ja kotelo pääse heilumaan. Kyse on millin kymmenyksistä. Jos kaularauta täytyy asentaa tasaiseen uraan niin mitenkäs telen lapa olisi toteutettava? Ei ehkä kaunein, mutta toimiva ratkaisu minun Telestä. http://www.cc.jyu.fi/~maaijane/kuvat/jussin/lapa1.jpg Lapa nyt on vähän epä-telemäinen... :o) järjen mukaan kaularaudan tulisi olla melko keskellä kaulaa. Niin, kyllähän se kannattaa mahdollisimman keskelle laittaa. Telen johdotuksista kysyisin sen verran, että millä tavalla johdotusten vaatimat urat on yleensä toteutettu. Millaisia työkaluja siihen tarvittaisiin? Itse pääasissa vaan porasin reiät piiiiitkällä 6-8mm poranterällä, viistoja reikiä jyrsityistä mikin- ja potikoiden koloista. Tietenniin, kyllähän telen piuhojen paikat voi jyrsiä yläjyrsimellä suoraan kanteen, pleksien alta ei urat kuitenkaan näy. Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts! | |
![]() 22.09.2003 20:17:32 | |
Eli koko homma koottuna: 1-toimisen kaularaudan voi upottaa tasapohjaiseen uraan ja siisteimmän ja toimivimman/kestävimmän saa kun raudan säädön sijoittaa bodyn puoleiseen päähän. Nyt kun tarkemmin ajattelen 1-toimisen voi järjenkin mukaan upottaa suoraan uraan, koska raudan tuki (löytyy varmaan hienompikin nimi) estää raudan kaartumisen väärän suuntaan kiristettäessä. Korjatkaa toki jos olen väärässä. | |
![]() 22.09.2003 23:48:08 | |
Nyt kun tarkemmin ajattelen 1-toimisen voi järjenkin mukaan upottaa suoraan uraan, koska raudan tuki (löytyy varmaan hienompikin nimi) estää raudan kaartumisen väärän suuntaan kiristettäessä. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Kaikki koteloidut raudat laitetaan "suoraan" uraan, välittömästi otelaudan alle. Vain perinteinen, yksinkertainen "kierretanko" laitetaan mutkalle niin että se on syvimmillään n. 5-7 nauhan kodalla ja otelaudan pinnassa molemmista päistä. Ensikertalaisia kehottaisin käyttämään valmiita kotelomallisia rautoja. Raudan saa laittaa mutteri joko lavan tai bodyn päähän. Sillä ei ole väliä koska rauta on symmetrinen. Pääasia on että asennetaan muuten oikein päin, elikkä se sileä pinta otelautaa vastaan ja aivan niinkuin edellä sanottiin, tarkasti. "G-strings are for strippers" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)