Aihe: Satula otelautaan.. Ntäs nollanauha?
1
kulmahiomakone
16.09.2003 20:58:39
Satulaa näkee joko otelaudan päässä tai sitten Stratocastermaisesti otelaudan päällä pienessä urassa. Mitä käytännön eroa näillä on, mitkä ovat kumpaisenkin tavan hyvät ja huonot puolet? Sekä soitannan, että rakentamisen kannalta.

Sitten toisekseen, miksei nollanauhoja käytetä yleisemmin? Omasta mielestäni muutamat soittamani nollanauhalliset kitarat ovat olleet sekä tuntumaltaan että soinniltaan poikkeuksellisen hyviä soittimia..
Antti1
16.09.2003 21:32:34
Sitten toisekseen, miksei nollanauhoja käytetä yleisemmin? Omasta mielestäni muutamat soittamani nollanauhalliset kitarat ovat olleet sekä tuntumaltaan että soinniltaan poikkeuksellisen hyviä soittimia..

En tiedä miksei käytetä, ehkä se ei ole vain mennyt jostain syystä ostajilla läpi ja siksi niistä on luovuttu. Mun mielestä hyvä asia kun kaikki soinnut ei kuulosta barréilta, kuten nollanauhan kanssa.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
poppamies
16.09.2003 23:01:30 (muokattu 16.09.2003 23:15:28)

No mun mielestä sellainen Stratomallinen satula on näppärämpi laittaa kun sen olelaudan/kaulan/lavan yhtymäkohdan saa pyyhkäistä raakasti nauhahiomakoneella ja sitten vaan lopuksi vetäistä se ura tallaluun levyisellä jyrsinterällä. Sitten sen satulan voi väsätä ihan tavallisesta tallavärkistä. Mitä se nyt onkaan jotain 2-3mm. Kaikenkaikkiaan nopeampi ratkaisu ja tämä lieneekin syy minkätakia Leo päätyi tähän ratkaisuun.
Nollanauhan hyöty on kyllä minun mielestä minimaalinen. Eipä siitä toki toisaalta ole mitään haittaakaan. Voihan se jonkun verran parantaa avoimien sointujen sustainia mutta onko sillä käytännössä taas mitään merkitystä. Eräs hyöty voisi kanss olla että vibrakammella varustetussa kitarassa voidaan välttää satulan kitka. Toinen asia on sitten se että jos/kun satula tai nollanauha kuluu niin on paljon isompi homma vaihtaa nollanauha kun stratotyyppinen satula.
"G-strings are for strippers"
Puavali
18.09.2003 17:28:47
Nollanauha olisi kyllä ihan kätevä, varsinkin jos olisi kielilukot ihan siinä takana. Joissain nollanauhallisissa olen nähnyt kaatumisen tai muun kolhimisen takia tulleita kielen painamia koloja, jotka vaikeuttaavat venyttelyä huomattavasti. Pitaisikö nollanauhan sitten olla kovempaa ainetta tai jonkun systeemin suojaamana kolhujen varalta vai sekä että?

Viritä kitara puoli sävelaskelta alaspäin ja capo ykköselle, ei haittaa liian korkea satula enää.
Juzzu
19.09.2003 08:28:27
Kyllä mun mielestä osa kitaran soundia ovat juuri (vaikkapa luusatulalla) erilaiselta kuulostavat vapaat kielet, itse en ainakaan nollanauhoja kaipaisi, ainakaan soundimielessä.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
18is9
19.09.2003 14:48:18

Sitten toisekseen, miksei nollanauhoja käytetä yleisemmin?

Samaa minäkin ihmettelen, soundista tulee pikkiriikkisen tasapainoisempi kun kaikki äänet soivat samalla tavalla kaikista asemista, myös vapaana siis.
"Snoochie boochies, or whatever the fuck we use to say" - Jay
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)