Aihe: Potikoiden vaikutus soundiin?
1
Guitarfreak
28.09.2003 21:56:42
Mulla on tällä hetkellä stratossa 500K potikat (vol ja tonet) ja konkkana toimii näköjään joku 47nK(??) Soundi on suorastaan "melko" kireä.
eli lasikuitutapetit kääriytyy seinistä diskantin määrän takia.

Jos vaihtaisin 250K potikat ja .022nF konkan, niin saiskos tähän lämpöisempää ja pyöreämpä soundia aikaiseks?

(ja tallaan tulee vielä JB jr.)

: GF :
Kaikki on turhaa. Kaikki mitä ihminen yrittää on vain katoavaa turhuutta ajan virrassa. Kamat
fox
29.09.2003 00:59:33 (muokattu 29.09.2003 01:02:07)

Kitaran soundiin (noinniinkuin tone-säätömielessä) vaikuttaa lähinnä se kondensaattori, ei niinkään potikka. Potikan arvolla on lähinnä merkitystä sen "säätöalueen" hallittavuudessa ja tarkkuudessa, siksi yleensä ykskelaisille suositellaan 250-300 kOhm potikoita ja humpparille 500-kiloisia. Mitään ei mee rikki jos käytät liian suurta, tulee vaan se säätöalueen vastuskäyrä epämääräiseksi ja saattaapa hiljentyä ääni paljo ennen puoltaväliä.
Se on se konkka jonka arvoilla sun nyt tulis kokeilla että saisit mieleisesi soundin. Ehkäpä muitakin kiinnostais, onhan konkan vaihto paaljo halvempaa kuin mikin..:)
Eli siis- jos halutaan bassovoittoisempaa soundia on kondensaattorin arvon oltava suuri, suurella tässä tarkoitan johonkin 68 nF menevää, jos taas trebleä olis kondensaattorin arvo ehkäpä pienempi kuin 22 nanofaradia eli toisella merkintätavalla 0.022 tai .02 Itse olen joskus tehny reikälevyyn sellaisen "kamman" jossa on portaattain aleneva sarja konkkia joita voi kytkee esim. hyppylangalla kitaraan ja kokeilla, ei tarvi juottaa kiinni ja irti aina uutta kondensaattoria. Kannattaa kokeilla..

edit lisäys kannattaa kokeilla potikan vaihtoa, konkkana Fendä on käyttäny mitä hyvänsä näemmä 100 nanon ja 22 nanon välistä. Sun kannattais ehkä jopa kokeilla tuota 100 nF kondensaattoria, tai 68 nF - sitten valitset mieleises.
Prian
29.09.2003 12:24:29
Itse olen joskus tehny reikälevyyn sellaisen "kamman" jossa on portaattain aleneva sarja konkkia joita voi kytkee esim. hyppylangalla kitaraan ja kokeilla, ei tarvi juottaa kiinni ja irti aina uutta kondensaattoria. Kannattaa kokeilla..
Tosi hyvä idea, pitääpä tehdä tuollainen.
fox
29.09.2003 13:56:16

Tosi hyvä idea, pitääpä tehdä tuollainen.

Siitäpä vaan. Lisäominaisuutena voit toteuttaa ko. testihäkkyrän seuraavasti joko
A) juotat katkaistusta tukevasta johdosta sellaiset "tolpat" joka konkan kohdalle, kytkentä itse kitaraan tällä lailla hauenleukapäisillä testijohdoilla, helppoa kuin mikä.

Tai sitten meikäläisen testiboxi (TM) eli tarvitset 12-asentoisen kiertokytkimen etkä laisinkaan sitä reikälevyä. Kiertokytkimen jalkoihin vaan konkat, kaks johdinta lootasta ulos ja päihin hauenleuat. Sitten vaan kytkintä kiertelet ja kun mieleinen konkan arvo korvissa sointuvasti soundaa, sen valita voit.

Tuo systeemi on muuten vohkittu siitä kuulusta ja tunnettusta Gibson Varitonesta (TM), jossa on kuus konkkaa ja lisäherkkuna vastuksia ynnä kela. (Ei se Nummelan.) Varitone-circuit korvaa sen normaalin tone-konkan.
Shaft
29.09.2003 20:47:38
Onko kukaan kokeillut eri arvojen lisäksi erityyppisten kondensaattorien soundieroja? Keraamiset konkat eivät joidenkin mielestä soundaa hyviltä. Olen kuullut kokeiluista esim NOS "bumblebee" ja PIO-konkilla.
Juzzu
29.09.2003 22:00:12
Ehkäpä DiMarzion mikit soundaa sen takia erilaiselta Duncaneihin verrattuna, kun niissä on eri väriset piuhat ;o)

No niin, täysin asiaton kommentti asialliseen threadiin. Mutta hei, aamulla töihin, välissä 4h LP:n rakentamista ja taas töissä. Toivottavasti on lieventävä asianhaara. Mutta ny kotio!
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Guitarfreak
29.09.2003 23:47:11 (muokattu 29.09.2003 23:48:37)
Mutta tuo nK vaan hämää... Onkohan tuo Kelviniä? Se selittäis miks soundi on niin kylmä (håhå.. vitsipalstalle). Vai mitä tuo nK merkkaa??? Nanokiloa?
äh...

nukkumaan. Jos saisi unessa vision ;)
Kaikki on turhaa. Kaikki mitä ihminen yrittää on vain katoavaa turhuutta ajan virrassa. Kamat
Mikko Kankaanpää
30.09.2003 11:21:47

Vai mitä tuo nK merkkaa??? Nanokiloa?

nanoa, 1 nF = 0,001 uF

Mikko
Koiraja
30.09.2003 15:25:54

Morjenttes

nK:ssa tuo iso kirjain tarkoittanee komponentin toleranssia.
K => +/- 10%
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)