Aihe: Kitarakaapin piuhoitus
1 2
askomiko
25.09.2003 20:33:29
Prkleen tuska, celestionin sivut on uudistunut hienoksi ja moderniksi, ja nyt siellä ei ole mitään oikeata infoa jäljellä.

Onko kellään tallessa ne kaappien piuhoituksien kuvat.. :P
Fortune
25.09.2003 20:45:57
Ou kräp, justiinsa kun piti kaappi piuhoittaa uusiksi.

Eikä näy koneella, vaikka varmana tallensin joskus.

Ärkele.
askomiko
25.09.2003 21:06:19
Määkin olin ihan saletti että ne oli tallessa, mutta eipä sitten.. Tai voi ne ollakin, mutta kun tuolla on enempi vähempi järjestyksessä 6000 muutakin kuvaa. :P
Gypsy
25.09.2003 21:07:29 (muokattu 25.09.2003 21:11:37)
No jos ei muuta löydy ja muuten et osaa kytkee niin kyllähän googlella pitäis löytyä vaikka kuinka

speaker cabinet wiring

Noilla sanoilla jos haet niin varmasti löytyy

Onhan tossakin:

http://www.usspeaker.com/speaker%20wiring-1.htm

http://www.dozin.com/cabinet/speaker.asp

http://www.ptme.com/et/audio/reference/speakers/speaker.htm
askomiko
25.09.2003 22:13:52
Noni, mää palkki hain guitar cab wiring eikä löytäny mitään viisasta.. Tyhmästä päästä kärsii kukkaro.
Shaft
25.09.2003 22:17:15
Johdotukset kannattaa muuten vetää kunnollisella paksulla kaiutinkaapelilla, eikä sellaisella paukkulangalla jota monissa kaapeissa on vakiona.
Gypsy
25.09.2003 22:46:45
Johdotukset kannattaa muuten vetää kunnollisella paksulla kaiutinkaapelilla, eikä sellaisella paukkulangalla jota monissa kaapeissa on vakiona.

Ja kaikista huvittavinta on se, kun jotkut amikset ostaa käärmeenpaksusta kallista kaiutinkaapelia stereoiden ja vahvistimen väliin, ja sitten kuitenkin niissä halvoissa anttilakaiuttimissa on sisällä semmosta ohutta surkeeta johtoo.
askomiko
26.09.2003 08:10:50 (muokattu 26.09.2003 08:11:38)
Ja kaikista huvittavinta on se, kun jotkut amikset ostaa käärmeenpaksusta kallista kaiutinkaapelia stereoiden ja vahvistimen väliin, ja sitten kuitenkin niissä halvoissa anttilakaiuttimissa on sisällä semmosta ohutta surkeeta johtoo.

Sama homma kitarakaapeissa. Ei paljon spectraflex vaharin ja kaapin välissä auta. :)
Kuka fyysikko laskisi miten paljon ökyä kulkee minkäkokoisessa piuhassa? Kolvailin 2,5 neliömillin kaapelista, eiköhän riitä. Seuraava ois ollu neljämillistä, liian rajun kokoista.
Tumppi38
26.09.2003 09:39:46
Seuraava ois ollu neljämillistä, liian rajun kokoista.

Niinpä ja muistakaa kolvata ne piuhat kiinni eikä mitään v...n liittimiä. korjasin tuossa juuri yhden vahvarin jossa muuntajalta tuli sähköt abikolla oli tappanut jo yhdet etusen putket (4 kpl) kun pätki ja seuraavat oli jo melkein matkalla.

Eli 2,5 neliötä ja kolvaten hyvä tulee ;)
There are a lot of good things in life, but Music is the best !
Insane Kane
26.09.2003 13:23:55

pitää muistaa se matka... eli ei tarvi olla anakondaa, jos mennään lyhkäsiä matkoja
Elä sinä etelänmies huito, ota kohofia!
Fortune
26.09.2003 13:26:40
pitää muistaa se matka... eli ei tarvi olla anakondaa, jos mennään lyhkäsiä matkoja

Tokihan jännitteetkin vaikuttavat.

Itse asiassa tuossa minun kaapissani on aivan pirun huonot piuhoitukset, mutta eihän tuo ole savunnut vielä.

Eivätkä edes ole omatekemät.
askomiko
26.09.2003 13:38:36 (muokattu 26.09.2003 13:39:44)
Hienoahienoa, vanha kaappi ilmoitti mittarille 11, toisesta inputista about 8. Nyt tuo "uusi" 16-ohminen on sen kaapin toisessa inputissa, toinen nuppiin. Sanoo 7,9. Kun vaihtaa piuhat toisinpäin niin sanoo 6,3. No yhtäkaikki, 8ohmin outputista toiminee, eikä savua. Pitänee vedellä tuon wanhan ihmekaapin piuhat uusiksi, varmaan jakki pätkii.

Omilla rumilla juotoksilla.. No, kaikki tehty on toiminut, osa jopa vuosia. Vaikka jälki on rumaa.

Edit: ainiin, eihän tuota vanhaa taida saada auki. Prskeles.
Tumppi38
26.09.2003 14:29:23
Tokihan jännitteetkin vaikuttavat.

Itse asiassa tuossa minun kaapissani on aivan pirun huonot piuhoitukset, mutta eihän tuo ole savunnut vielä.

Eivätkä edes ole omatekemät.

Piuhotus vaikuttaa soundiin aika nopeasti ! Ei tarvitse edes olla kultakorva kuullakseen moista.
Fortune
26.09.2003 14:32:56
Piuhotus vaikuttaa soundiin aika nopeasti ! Ei tarvitse edes olla kultakorva kuullakseen moista.

Paska soundi minulla on aina ollut :)

Muistaakseni ne ovat aika tuhtia piuhaa, mutta pikaliittimillä. Pitänee kolvata, kunhan ensin päätän käytänkö sitä jatkossa stereona vai monona. Entten-tentten.
PL
26.09.2003 14:33:20 (muokattu 10.12.2003 10:05:08)
..................
Miikathebest
26.09.2003 15:43:32 (muokattu 26.09.2003 15:44:43)

Avasin eilen pari kuukautta vanhan 1960 marsun takalevyn, ja sielläkin oli ne sellaset jumiliittimet.

Uskaltaisikohan juottaa kiinni kunnolla?
Jos vaikka menee särki, ja täytyy laittaa takuuseen, niin säikähtävät siellä sitten kun olen itse mennyt sorkkimaan.

Mikäköhän on yleensä tapana näiden takuulaitteiden modailussa?
Meneekö heti takuu, kun avaa kaapin takalevyn... ei kai sentään!
(kysy kauppiaalta)Niin mutta miten yleensä?
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
Tumppi38
29.09.2003 08:31:52
Avasin eilen pari kuukautta vanhan 1960 marsun takalevyn, ja sielläkin oli ne sellaset jumiliittimet.

Uskaltaisikohan juottaa kiinni kunnolla?
Jos vaikka menee särki, ja täytyy laittaa takuuseen, niin säikähtävät siellä sitten kun olen itse mennyt sorkkimaan.

Mikäköhän on yleensä tapana näiden takuulaitteiden modailussa?
Meneekö heti takuu, kun avaa kaapin takalevyn... ei kai sentään!
(kysy kauppiaalta)Niin mutta miten yleensä?

Takuu purkautuu kun ruuvi avautuu ! sano entinen kauppias ja taitaa se päteä edelleenkin, ikävä kyllä.
Tumppi38
29.09.2003 08:33:38
Sitten perustelet piuhojen vaikutuksen soundiin.

Paksuudella, matalat ohmit tarkoittaa isoja virtoja joten paukkulangassa ei kovasti virtaa voi kuljettaa ja se vaikuttaa soundiin.
PL
29.09.2003 08:50:47 (muokattu 10.12.2003 10:04:31)
..................
Tumppi38
30.09.2003 10:58:06
Laskeppas sitten kokeeksi esim. 50 W teholla 8ohmin kuormaan paljonko virtaa kulkee ja mikä on vaikkapa metrin pätkään 1-neliömillin johtoon syntyvä jännitehäviö. Perustele sitten sen vaikutus soundiin.

Nämähän ovat tietenkin uskonasioita, joita varsinkin tietyt "äänentoisto" ihmiset viljelevät.

Sama juttu näissä puristus/ abikoliittimissä, niiden kosketuspinta-ala on monta kertaa suurempi kuin esim. yleisesti käytetyissä 6.3 mm plugeissa, jotka eivät siis huononna soundia ?

En laske kun se ei kerro koko totuutta. Tee kuten minä, vaihda 15 metrin kaiutin kaapelit jotka oli jotain mikkipiuhaa 2*2,5neliön piuhoihin. Soundi paranee kummasti sekä ylä että alapäässä. Kyse ei ole pelkästä resistiivisestä vastuksesta vaan impedanssista joka koostuu kela/konkka/vastus yhdistelmästä ja joka vaihtelee taajuuden mukaan.

En tiedä miten abiko/plugi tähän pomppasi mutta uskoisin että yleiset standardit Plugi/XLR/Speakon liitimet tekevät sen mitä pitääkin mutta niiden eroista en osaa sanoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)