Aihe: Kaulan rakentaminen
1 2 3
moikki
26.05.2003 11:34:18
Miten vaikea homma toi kaulan tekeminen on jos ostaa otelaudan valmiina?
Ajattelin kesällä kyhäillä kitaran ja kun kyselin valmiiden kaulojen hintoja niin ne oli aika kalliita.
Tukka kasvaa, minä en.
pedalinaama
26.05.2003 14:06:47
minkä mallinen kitara se olisi?
onhan noita kauloja tehty maailman sivu.
moni on ruma jo lapsena
Congi
26.05.2003 14:10:19 (muokattu 27.05.2003 00:15:10)
Tein viikoloppuna otelaudan itselleni. Aihioon oli valmiiksi sahattu urat. Oli siinä työtä nauhojen upottamisessa. Hyvät työkalut pitää olla.
pedalinaama
26.05.2003 14:15:35
radiuksen tekemisen jälkeen ja yleensä muutenkin joutuu nauhaurat saahaamaan syvemmiksi. sahalla. muuten ampuvat irti hetken päästä jos ylipäätään uppoavat sisään.
moni on ruma jo lapsena
moikki
26.05.2003 14:39:18
minkä mallinen kitara se olisi?
onhan noita kauloja tehty maailman sivu.

Stratocaster muodoiltaan. Muusta en tiedä varmaan jotain vähän erikoisempaa.
Tukka kasvaa, minä en.
moikki
26.05.2003 15:08:49
Tilasin äsken straton piirrustukset jossa tulee mukana kaikki kaulan mitat ymv. Ehdotuksia materiaaliksi?
Tukka kasvaa, minä en.
Juzzu
26.05.2003 15:16:38
Vaahtera, mieluiten kova sellainen on se "oikea" ja toimiva. Mutta kyllä muistakin puista kaulan voi tehdä, vaikkapa mahonkista.

Muista panostaa kaularaudan uran tarkkoihin mittoihin (lähinnä syvyys ettei ole väljä tai ettei rauta kanna otelautaa jos liian matala), otelaudan liimaukseen ja radiuksen tekoon (ellei sitä jo ole). Ja nauhoittaminenkin on oma juttunsa.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
moikki
26.05.2003 15:27:20
Vaahtera, mieluiten kova sellainen on se "oikea" ja toimiva. Mutta kyllä muistakin puista kaulan voi tehdä, vaikkapa mahonkista.

Muista panostaa kaularaudan uran tarkkoihin mittoihin (lähinnä syvyys ettei ole väljä tai ettei rauta kanna otelautaa jos liian matala), otelaudan liimaukseen ja radiuksen tekoon (ellei sitä jo ole). Ja nauhoittaminenkin on oma juttunsa.

Saako noita otelautoja valmiiksi nauhoitettuna?
Tukka kasvaa, minä en.
poppamies
26.05.2003 19:21:45

Saa esim. Millbrookilta

http://www.millbrook.fi/kielisoittimet_ja_tarvikkeet.htm
"G-strings are for strippers"
Jaristoteles
26.05.2003 20:12:30
Saa esim. Millbrookilta

http://www.millbrook.fi/kielisoittimet_ja_tarvikkeet.htm

Ruokangas ainakin varoitti minua liimaamasta kaulaan tuollaista valmiiksi nauhoitettua otelautaa. Se on kuulemma yksi yleisimmistä syistä, miksi halvalla tehdyt kitarat on huonohkoja. Vetää kuulemma kaulan helposti vinoon kun ne nauhat on siinä valmiiksi.

Kaulan tekemisessä minulla tökki eniten nauhojen hionta. Se piti teettää ammattilaisilla Amfisoundin pojilla Haukiputtaalla.

Itse nauhojen paikalleen laittaminen oli helpompi homma kuin yleisesti olin antanut itseni ymmärtää. Ilman mitään vasaraa ja pihtejä erikoisempia työkaluja siinä onnistuin ihan hyvin.
Ei olis kiva olla Saharassa kun kaikki pierut menee sinne.
waskikaarme
26.05.2003 20:30:12

Tilaa semmoinen mihin on valmiiksi sahattu niiden nauhojen paikat http://www.soitinrakentajatamf.fi/ jos ei soi niin voi syyttää muita
"minä en koskaan milloinkaan tule lausuntoja antamaan" -CMX-
moikki
27.05.2003 14:16:57

Tilaa semmoinen mihin on valmiiksi sahattu niiden nauhojen paikat http://www.soitinrakentajatamf.fi/ jos ei soi niin voi syyttää muita

Minä tilasin tuolta just tollasen valmiiksi sahatun otelaudan ja nauhat siihen. Runkoon tulee nyt leppää ja kaula on vaahteraa. Otelauta on ruusupuuta. Paljonko kaularauta maksaa? Semmoinen ylhäältäpäin upotettava.
Tukka kasvaa, minä en.
Sami Koivisto
27.05.2003 14:20:08

Tsekkaappa Millbrookin sivuilta, joh löytyy, ku en ny muista oliskos ollu jottai 16 € paikkeilla.
"This goes to eleven"
Sami Koivisto
27.05.2003 14:20:53

...Siis 2-toiminen rauta eli voi säätää molempiin suuntiin.
"This goes to eleven"
moikki
27.05.2003 14:30:21
...Siis 2-toiminen rauta eli voi säätää molempiin suuntiin.

Tuolla on kaksi erilaista kaularautaa toinen maksaa 10€ ja toinen 18,5€ niin mitä eroa noilla on?
Tukka kasvaa, minä en.
moikki
27.05.2003 20:01:19
Voisiko joku selittää miten nuo nauhat on helpoin asennella paikoilleen ja miten viilata? Onnistuuko ns. tavan viilalla kun en kehtaisi ostaa kalliita nauhaviiloja?
Tukka kasvaa, minä en.
Peter Gunn
27.05.2003 21:16:03

http://www.projectguitar.com/tut/tutorial9.htm

Tuolta löytyy englanniksi ohjeita.
Sami Koivisto
28.05.2003 12:34:17

Taitaa olla Sky-merkkinen se halvempi jos oikein muistan. Eli se on pitkä ja 6 mm paksu. Kalliimpi on lyhyempi ja 11 mm paksu. Molemmat 2-toimisia. Sky:ssa täytyy tehdä pari jippoa, jotta ei rupea rämisemään.
"This goes to eleven"
moikki
28.05.2003 13:53:55
Taitaa olla Sky-merkkinen se halvempi jos oikein muistan. Eli se on pitkä ja 6 mm paksu. Kalliimpi on lyhyempi ja 11 mm paksu. Molemmat 2-toimisia. Sky:ssa täytyy tehdä pari jippoa, jotta ei rupea rämisemään.

Eli siis tuo kalliimpi sitten. Eli teenkö minä ekana kolon vaahteraan kaularaudalle ja sitten liiman ne yhteen?
Vai veistelenkö minä vaahteran ensin ilman otelautaa?
Tukka kasvaa, minä en.
poppamies
28.05.2003 14:22:11

Eli siis tuo kalliimpi sitten. Eli teenkö minä ekana kolon vaahteraan kaularaudalle ja sitten liiman ne yhteen?
Vai veistelenkö minä vaahteran ensin ilman otelautaa?

On helpointa jyrsiä tuo kaularaudankolo kanttiseen tavaraan. Siis ensin kolo, sitten muotoilu.
"G-strings are for strippers"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)